تیر کشیدن واژن در بارداری نشانه چیست، علت، علائم و درمان آن

بهمن ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تیر کشیدن واژن در بارداری

بارداری باعث ایجاد تغییرات بسیاری در بدن شما می‌شود. این تغییرات می‌تواند جسمی و روحی و روانی باشد. علاوه بر آن شما در این دوران با دردهای عجیب و غریبی روبه‌رو خواهید شد. دلیل تیر کشیدن واژن در بارداری، یک درد ناگهانی و تیز است که در ناحیه لگن، زیر شکم و بیرون اندام تناسلی آن را احساس می‌کنید و از علائم بارداری می‌باشد. این درد را ممکن است تا قبل از بارداری تجربه نکرده باشید، اما بسیاری از بانوان این درد را در دوره‌های قاعدگی خود تجربه کرده‌اند. این نوع دردها در بیشتر مواقع برای کودک ضرری ندارد، اما اگر می‌خواهید بیشتر در این باره بدانید، این مطلب از گهواره را از دست ندهید.

علت تیر کشیدن واژن در بارداری چیست؟

دلایل مختلفی برای دردهای دوران بارداری وجود دارد. در بیشتر مواقع این تیر کشیدن‌ها علت روشنی ندارد و در صورتی که با علائم مهمی همراه نباشد، برای مادر و جنین خطرناک نیست. درکل می‌توان گفت نظریه‌های متفاوتی برای اینگونه دردها در دوران بارداری وجود دارد که عبارتند از:

  • رشد و حرکت جنین

کودک شما روز به روز بزرگ می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا به فضای بیشتری در رحم نیاز داشته باشد. همین امر باعث می‌شود تا به رشته‌های اعصاب که در دهانه رحم و یا اطراف آن وجود دارد، فشار وارد که نتیجه آن، تیر کشیدن رحم و واژن در اوایل بارداری است. علاوه بر آن جنین همراه با بزرگ شدن شروع به حرکت و تغییر وضعیت می‌کند که باعث وارد شدن فشار به دیواره رحم و اعصاب‌ آن می‌شود. در ماه‌های آخر بارداری و نزدیک به زایمان از آنجایی که جنین شروع به چرخش می‌کند و سر او در پایین و نزدیک به واژن قرار می‌گیرد، فشار بیشتری به رحم وارد شده و این دردها نیز شدت بیشتری می‌گیرد.

  • کیست تخمدان

یکی دیگر از دلایلی که منجربه تیر کشیدن واژن در دوران بارداری می‌شود، کیست تخمدان است. بسیاری از زنان ممکن است از وجود این نوع کیست‌ها اطلاعی نداشته باشند. کیست‌های تخمدان با بزرگ شدن باعث ایجاد دردهای شکمی و تیر کشیدن می‌شود.

  • عفونت واژن

یکی از عارضه‌های متداولی که زنان در دوران بارداری ممکن است به آن مبتلا شوند، عفونت است. این عفونت‌ها در صورتی که به موقع درمان نشوند می‌توانند برای مادر و جنین خطرناک باشند. انواع مختلفی از عفونت وجود دارد که بیشتر آنها علاوه بر درد و تیر کشیدن در ناحیه واژن نشانه‌ها و علائم دیگری هم دارد از جمله: سوزش، بوی بد در ناحیه واژن، ترشحات غلیظ و خارش ( در مورد خارش واژن در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید).

تیر کشیدن واژن در اوایل بارداری نشانه چیست؟

درد ناگهانی و تیر کشیدن در ناحیه واژن یا ولوودینیا یک عارضه شایع در میان زنان باردار است که در بیشتر مواقع دلیل مشخصی ندارد. این اتفاق معمولا نتیجه رشد کودک است که به نواحی اطراف رحم فشار وارد می‌کند. تیر کشیدن واژن ممکن است در هر زمانی از بارداری رخ دهد، اما اغلب در سه ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتد. دقیقا در زمانی که جنین در رحم در حال رشد و بزرگتر شدن است. تیر کشیدن واژن معمولا بصورت اسپاسم، خارش، سوزش و همراه با ترشحات و یا بدون ترشحات است. این دردها می‌تواند ثابت و ادامه دارد باشد و یا لحظه‌ای و کوتاه مدت باشد.

تیر کشیدن رحم در بارداری

تیر کشیدن واژن در ماه اخر بارداری نشانه چیست؟

همانطور که گفته شد، تیر کشیدن واژن بسته به علت آن در هر زمان از بارداری می‌تواند اتفاق بیفتد. این درد در ماه‌های آخر بارداری و در هفته‌های قبل از زایمان معمولا شدت می‌گیرد و حتی ممکن است در ساعات نزدیک به زایمان شدیدتر هم شود. جنین با بزرگ شدن و همچنین حرکت کردن در رحم فشارهایی به اعصاب رحم وارد می‌کند که باعث تیر کشیدن در ناحیه واژن و درد می‌شود.

علت تیر کشیدن واژن در ماه چهارم و پنجم بارداری 

همانطور که گفته شد، تیر کشیدن واژن در دوران بارداری یک امر رایج در میان زنان است. این نوع دردها در اوایل و اواخر بارداری خطرناک نیستند و برای سلامتی جنین و مادر تهدید به حساب نمی‌آیند. اما در صورتی که این دردها با نشانه‌های دیگر مانند حالت تهوع، خونریزی، سوزش، ترشحات غیر معمول، خارش، اسهال و استفراغ همراه باشد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.

تیر کشیدن واژن در بارداری

علت تیر کشیدن رحم در بارداری چیست؟

دستگاه تناسلی زنان یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های بدن است که شامل فرج، واژن، رحم، لوله فالوپ و تخمدان‌ها می‌شود. این دستگاه تخصص شگفت انگیزی در رشد و نگهداری از جنین دارد. یکی از قسمت‌های مهم این دستگاه واژن است که خود شامل عضلاتی می‌شود که از اندام تناسلی خارجی زنان یعنی فرج شروع شده و تا گردن رحم ادامه دارد. تیر کشیدن در ناحیه واژن و درد رحم یک امر شایع است که در اوایل بارداری آغاز می‌شود و دلایل مختلفی دارد. رحم در اوایل بارداری بسیار کوچک است و به مرور زمان و با بزرگ شدن جنین، بزرگ می‌شود و همین امر باعث درد در این ناحیه می‌شود. علاوه بر آن رحم با بزرگ شدن، به نواحی دیگر فشار وارد می‌کند و همین باعث ایجاد درد در نواحی دیگر نیز می‌شود. درد رباط دور رحم بسیار ناخوشایند است، اما خوشبختانه برای کودک ضرر ندارد و نشانه مشکل جدی نیست. دلیل این درد این اسن که رحم در حال اتصاع بوده و رباط باید متناسب با این فرآیند تغییر کند. این نوع دردها معمولا ناگهانی رخ می‌دهد و پس از چند ثانیه از بین می‌رود.

علت تیر کشیدن واژن در بارداری

علت تیر کشیدن رحم و تخمدان چیست؟

هر خانم ممکن است هر از گاهی درد در ناحیه تخمدان و رحم خود احساس کند. تخمدان‌ها غدد اصلی تولید مثل هستند که در طرفین لگن وجود دارند و مسئول تولید تخمک هستند. در بیشتر مواقع این دردها جای نگرانی ندارد و بعد از مدتی رفع می‌شود، اما در برخی موارد ممکن است نشانه یک بیماری و یا اختلالات دیگر باشد.

برخی زنان در زنان تخمک گذاری در هر ماه این درد را احساس می‌کنند، زیرا تخمک از تخمدان جدا شده و از لوله‌های فالوپ وارد رحم می‌شود. این نوع درد خفیف بوده و بعد از چند ساعت از بین می‌رود.

کیست تخمدان از دیگر دلایلی است که باعث بروز این دردها می‌شود. کیست‌های کیسه‌های پر از مایعی هستند که در سطح تخمدان‌ها بوجود می‌آیند. کیست‌ها به مرور زمان ممکن است بزرگ‌تر و دردناک‌تر شوند.

از دیگر دلایل بروز درد در تخمدان‌ها بیماری آندرومتر است. در این نوع بیماری، بافت داخل رحمی در خارج رحم شروع به رشد می‌کند. تخمدان ها غالباً ناحیه‌ای هستند که این بافت با آندومتریوز رشد می‌کند و ناراحتی یا درد شدید ایجاد می‌کند. (برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله اندومتریوز و بارداری مراجعه کنید.)

بیماری التهابی لگن و یا عفونت از دیگر دلایل درد در این ناحیه است. این بیماری بر روی رحم، تخمدان و لوله‌های فالوپ تاثیر می‌گذارد.

علاوه بر آن از آنجایی که تخمدان‌ها به بسیاری از ارگان‌های بدن نزدیک هستند، ممکن است درد آنها ناشی از آپاندیسیت، یبوست، سنگ کلیه، بارداری، عفونت دستگاه ادراری و غیره باشد.

آیا تیر کشیدن واژن نشانه زایمان است؟

نمی‌توان گفت که همیشه تیر کشیدن وازن نشانه زایمان است، اما یکی از نشانه‌های زایمان تیر کشیدن و درد در ناحیه وازن و زیر شکم است. جنین در ماه‌های آخر بارداری شروع به چرخش کرده و سر او در پایین رحم قرار می‌گیرد. از آنجایی سر بزرگتر و سنگین‌تر است، فشار بیشتری وارد می‌کند، به همین دلیل تیر کشیدن در ماه‌های آخر بارداری بیشتر و شدیدتر است.