نوشیدنی کامبوجا چیست؟ | طرز تهیه چای کامبوجا و خواص آن

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نوشیدنی کامبوجا چیست

آیا تا به حال نام کامبوجا را شنیده‌اید؟ از خواص این نوشیدنی چیزی می‌دانید؟ نوشیدنی کامبوجا (Kombucha) در گذشته تنها در کافه‌های شیک و مدرن سرو می‌شد، اما امروزه راه خود را به قفسه‌های فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها نیز باز کرده است. دلیل آن هم واضح است زیرا این نوشیدنی که اصالتا برای کشور چین است، فواید بسیاری دارد. اگر اطلاعاتی در مورد این نوشیدنی بسیار قدیمی با طعم عجیب و غریب ندارید، با این مطلب از گهواره همراه باشید تا هر آنچه که باید درمورد نوشیدنی کامبوجا بدانید را به شما بگوییم.

نوشیدنی کامبوجا چیست؟

کامبوجا در اصل از تعامل طبیعی گل سنگ با یک نوع باکتری بوجود می‌آید که گاهی به آن قارچ کامبوجا نیز می‌گویند. چای کامبوجا اصطلاحی است که در مورد این نوشیدنی به کار می‌رود. البته باید بدانید که کامبوجا قارچ نیست بلکه یک کلونی از باکتری‌ها و مخمرها است. قدمت آن به بیش از 2200 سال پیش می‌رسد که منشا اصلی آن کشور چین و ژاپن است. این ماده به دلیل خواص سم زدایی و انرژی زایی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پس از گسترش تجارت در دنیا، کامبوجا به بسیاری از کشورها مانند روسیه و اروپای شرقی راه پیدا کرد و پس از جنگ جهانی اول راه خود را به آلمان، فرانسه، شمال آفریقا و سوییس باز کرد.

نوشیدنی کامبوجا برپایه چای سبز یا سیاه درست می‌شود که نوعی نوشیدنی تخمیر شده اما زنده محسوب می‌شود و دستورالعمل علمی برای تهیه آن وجود دارد. طعم این نوشیدنی در طول تخمیر مانند یک میوه ترش است که پس از مدتی نسبتا طولانی به سرکه‌ای ملایم تغییر می‌کند. طرفداران و دشمنان کامبوجا در سراسر جهان کم نیستند، بسیاری از آنها معتقدند که کامبوجا فواید بسیاری برای سلامتی انسان‌ها دارد و بسیاری دیگر ادعا می‌کنند که شواهد کافی مبنی بر مزایای سلامتی کامبوجا وجود ندارد و علاوه بر آن آسیب زننده است.

عکس گیاه کامبوجا

عکس گیاه کامبوجا

انواع کامبوجا کدام است؟

بطور کلی در بازار انواع کامبوجا بصورت کامبوجای ساده، چای سبز کامبوجا، چای ترش کامبوجا و کامبوجای میوه‌ای وجود دارد. البته باید بدانید که قواعد و قوانین خاصی برای مزه دار کردن کامبوجا وجود ندارد و بیشتر ذائقه‌ای عمل می‌شود. طعم کامبوجا بین ترش و شیرین است و کمی به طعم سرکه شباهت دارد. با این وجود طعم بدی ندارد اما ممکن است برای برخی از افراد چندان جالب نباشد. همانطور که گفته شد برای طعم دار کردن آن بسته به ذائقه می‌توانید با توت فرنگی، عسل، انبه، پرتقال و لیمو ترکیب کرده و امتحان کنید.

از آنجایی که کامبوجا از فرآیند تخمیر بوجود می‌آید، بنابراین برای آن معمولا از شیرین کننده‌ها استفاده می‌شود. بطور کلی انواع برندهای مختلف در جهان این نوشیدنی را تولید می‌کنند و هر کدام طعم متفاوتی دارد. برخی از آنها میزان شکر افزوده شده بیشتری نسبت به دیگر برندها دارند. اما در کل، برای هر فنجان کامبوجا باید از دو گرم شکر استفاده کرد. برخی از برندهای مشهور و خارجی که نوشیدنی کامبوجا را تولید می‌کنند عبارتند از: GT’nin Organik Ham Kombuchası، Brew Dr. Kombucha، B-Tea Ham Kombucha و Kevita Master Brew Kombucha.

انواع گیاه کامبوجا

خواص چای کامبوجا چیست؟

برای این نوشیدنی خواص زیادی ذکر شده است که ما در اینجا به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

  • کامبوجا منبع غنی از پروبیوتیک‌ها است

پروبیوتیک باکتری‌های سالم روده را تامین می‌کنند. بنابراین این نوشیدنی برای سیستم گوارش انسان بسیار مفید هستند. این باکتری می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر کاهش التهابات روده، بهبود هضم غذا و حتی کاهش وزن نیز داشته باشد. بنابراین گنجانده این نوشیدنی در رژیم غذایی بسیار به سلامت بدن شما مکم می‌کند.

  • کامبوجا حاوی آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد که باعث تخریب سلول‌ها می‌شود، مقابله می‌کنند. آنتی اکسیدان‌هایی که در مواد غذایی یافت می‌شوند، بسیار مفیدتر از مکمل‌ها آنتی اکسیدان‌ است. کامبوجا به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان، از بسیاری از بیماری‌ها و انواع سرطان‌ها پیشگری کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. کامبوجا به ویژه زمانی که با چای سبز تهیه می‌شود، تاثیرات آنتی اکسیدانی بسیاری بر روی کبد دارد.

  • داشتن خواص چای سبز

همه ما می‌دانیم که چای سبز یکی از مفیدترین نوشیدنی‌های کره زمین است. بنابراین کامبوجایی که برپایه چای سبز تهیه می‌شود، می‌تواند تمام خواص چای سبز را نیز داشته باشد. این نوشیدنی به تنظیم سطح کلسترول، بهبود عملکرد قلب، تنظیم سطح گلوکز خون، پیشگیری از دیابت، محافظت از کبد به دلیل سم‌زدایی از بدن و کاهش فشار بر روی پانکراس کمک می‌کند. از این رو کامبوجا را میتوان به عنوان یک نوشیدنی ناشتا برای لاغری استفاده کرد.

*در مورد انواع نوشیدنی و دمنوش نشاط آور و انرژی زا در این مقاله بیشتر بخوانید.

  • خاصیت میکروب کشی

یکی از موادی که در حین فرآیند تخمیر تولید می‌شود، استیک اسید است که در سرکه هم وجود دارد. این ماده مانند پلی فنول در چای سبز می‌تواند میکروارگانیسم‌های مضر بسیاری را از بین ببرد. کامبوجا چه از چای سبز تهیه شده باشد و چه از چای سیاه، خاصیت آنتی باکتریالی قوی داشته و با مخمرهای بیماری زا مقابله می‌کند، اما بر باکتری‌های سدمند پروبیوتیک و مخمرهای دخیل در تخمیر کامبوجا تاثیری نمی‌گذارد.

از دیگر خواص این ماده عبارتند از: 

  • کاهش خطر بیماری‌هایی قلبی
  • کنترل دیابت نوع 2
  • پیشگری و محافظت در برابر سرطان
  • موثر در درمان سریع زخم‌ها
  • کاهش دهنده استرس
  • دارای انواع ویتامین‌های B و اسید آمینه‌ها و گلوکوزامین
  • تسکین دهنده دردهای ماهیچه‌ای و مفاصل

خواص چای کامبوجا

مضرات کامبوجا چیست؟

باوجود آنکه کامبوجا خواص بسیار مفیدی دارد و منبع خوبی برای آنتی اکسیدان و پروبیوتیک است، اما مصرف بیش از اندازه از آن می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد. از عوارض این نوشیدنی عبارتند از:

  • ناراحتی گوارشی

برخی از افراد ممکن است هنگام نوشیدن کامبوجا با مشکلاتی مانند نفخ، حالت تهوع و استفراغ روبه‌رو شوند. این عوارض ممکن است در اثر مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی نیز بوجود آید. علاوه بر آن ممکن است در سیستم جذا و دفع بدن بخاطر گازدار بودن آن اختلال بوجود آید و معده برخی از افراد نتواند به خوبی آن را تحمل کند.

  • کالری اضافه

برخی از افراد این نوشیدنی را جایگزین دیگر نوشیدنی‌های قند دار و گازدار مانند نوشابه می‌کنند. در حالی که این نوشیدنی فواید بسیاری دارد اما حاوی کالری است. بنابراین افراد مبتلا به دیابت که باید از مقدار کالری و کربوهیدرات و قندی که مصرف می‌کنند مراقبت کنند، بهتر است در نوشیدن کامبوجا دقت کنند.

  • خطر ابتلا به عفونت

کامبوجا ممکن است برای افرادی که سیستم ایمنی حساسی دارند، مناسب نباشد. برای مثال کامبوجای خانگی که فرآیند پاستوریزاسیون را طی نکرده است، ممکن است دارای انواع باکتری‌هایی باشد که برای برخی از افراد مضر است. اگرچه بسیاری از این باکتری‌ها مفید هستند اما ممکن است در طی فرآیند تخمیر برخی از میکروب‌های مضر رشد کنند و سبب عفونت در افراد شود.

از دیگر مضرات این نوشیدنی عبارتند از:

  • قندهای افزودنی به این نوشیدنی باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب می‌شود. (در این مقاله در مورد طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب بیشتر بخوانید.)
  • آزاد شدن استیک اسید سطح PH نوشیدنی را کاهش داده و آن را اسیدی می‌کند، در نتیجه برای دندان‌ها مضر است.

این نوشیدنی مقدار زیادی کافئین دارد و مصرف بیش از اندازه از آن باعث: اضطراب، کم خوابی، سر درد، کم آبی بدن، سوزن معده، حالت تهوع، اسهال، بالا رفتن فشار خون، ضربان قلب نامنظم، ناراحتی معده، تحریک پذیری و لرزش عضلات می‌شود.

طریقه مصرف کامبوجا

برای جذب بیشتر مواد غذایی توصیه می‌شود تا آن را در ساعات اولیه روز مصرف کنید. همچنین طرز تهیه چای کامبوجا ساده است. بنابراین بهتر است تا کامبوجا را قبل از صبحانه و بصورت ناشتا میل کنید. البته به دلیل داشتن طعم سرکه مانند این نوشیدنی، افرادی که دچار ناراحتی معده هستند، ممکن است دچار اسید معده یا رفلاکس شوند، بنابراین بهتر است که همراه با وعده صبحانه نوش جان کنند.

در صورتی که این نوشیدنی را قبل از وعده غذایی مانند پیش غذا و سالاد میل کنید، باعث کاهش اشتهای کاذب و لاغری می‌شود.

سرکه کامبوجا برای لاغری

سرکه کامبوجا برای لاغری

همانطور که گفته شد یکی از خواص کامبوجا، لاغری است. کامبوجای چای سبز و کامبوجای چای ترش باعث تقویت خاصیت چربی سوزی و لاغری شده و بهترین گزینه برای رژیم‌های لاغری سخت و طاقت فرسا است. وجود استیک اسید در این نوشیدنی به آن طعمی سرکه مانند می‌دهد و می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند. تنظیم قند خون باعث می‌شود تا بدن به جای قند از چربی‌ها به عنوان سوخت استفاده کند و همین باعث می‌شود تا این نوشیدنی بطور طبیعی چربی سوز باشد.

قیمت نوشیدنی کامبوجا

معمولا قیمت قارچ کامبوجا بیشتر از نوشیدنی آن است. قیمت انواع نوشیدنی کامبوجا لیتری 20 هزار تومان و قیمت بسته 20 گرمی از قارچ آن 200 هزار تومان است.