درمان جوش صورت با گلاب چه قدر موثر است؟

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان جوش صورت با گلاب

درمان جوش صورت با گلاب یکی از درمان‌های رایج و ساده‌ای است که معمولا افرادی که از مشکل جوش رنج می‌برند، حداقل یک دوره این روش درمانی را امتحان کرده‌اند. یا به طور ویژه در درمان جوش صورت نوزاد استفاده میشود. گلاب مایع خوش عطر و بو و البته پر خاصیتی است که از تقطیر گل محمدی به دست می آید. گلاب فواید درمانی زیادی دارد و دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی، ضد درد، ضد تشنج، ضد برونشیت و… هم هست.

خواص گلاب برای پوست

  • پوست را نرم می کند و موجب درخششی سالم و طبیعی در پوست می‌شود.
  • ترکیبات آنتی اکسیدانی گلاب باعث قوی شدن سلول‌های پوست می‌شود.
  • گلاب برای پاک کردن پوست مناسب است.
  • گلاب باعث متعادل کردن PH پوست می‌شود.
  • گلاب خاصیت ضد پیری دارد.
  •  گلاب به کاهش چین و چروک صورت کمک می‌کند.
  • گلاب از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.
  • مصرف گلاب به صورت موضعی برای درمان اگزما، التهاب پوستی، آکنه، اسکار، بریدگی‌ها و زخم‌ها مفید است.
  • گلاب مرطوب کننده، نرم کننده، خنک کننده پوست است.
  • ویتامین C موجود در گلاب برای رشد سالم پوست ضروری است و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد.
  • گلاب برای درمان آفتاب سوختگی مفید است.

نحوه استفاده از گلاب برای درمان جوش صورت

خواص گلاب برای پوست

معمولا از گلاب به عنوان ماسک صورت با ترکیبات مختلفی استفاده می‌شود؛ اگرچه از گلاب به تنهایی نیز برای تقویت پوست صورت نیز استفاده می‌شود؛ اما ترکیب این مایع خوش بو و پر خاصیت با برخی از مواد اثربخشی بیشتری برای از بین بردن و رفع جوش‌ها دارد.

  • درمان جوش صورت با گلاب خالص

بد نیست بدانید که گلاب به تنهایی می تواند PH پوست را تنظیم کند و منافذ پوست را هم تمیز کند. در نتیجه به سادگی احتمال بروز جوش کم می‌شود.

فقط کافی است صورت خود را با یک مرطوب‌کننده مناسب پاک کنید. سپس صورت را به صورت سطحی با گلاب مرطوب کنید. برای این کار از اسپری کمک بگیرید. بعد از حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه گلاب را از سطح پوست شست و شو دهید و از یک مرطوب کننده صورت استفاده کنید. در نظر داشته باشید که این مرطوب کننده نباید مولد جوش باشد. تکرار روزانه این کار می‌تواند در درمان جوش‌های صورت اثربخش باشد.

  • درمان جوش صورت با گلاب و آب لیمو

آب لیمو نیز جزء موثرترین مواد برای درمان جوش صورت است. خاصیت آنتی باکتریال این ماده در کنار گلاب می‌تواند سرعت بهبودی جوش‌های صورت را افزایش دهد. بنابراین ترکیب آبلیمو و گلاب برای جوش صورت ترکیب ساده و ایده‌آلی است.

ابتدا پوست صورت خود را با یک پاک کننده به شکل ضربات آرام تمیز کنید تا منافذ بسته نشود. سپس به مقدار مساوی آبلیمو و گلاب را با هم ترکیب کنید. بعد پد پنبه ای را درون آنها قرار داده و به صورت خود بمالید. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید. در نهایت بهتر است صورت خود را با یک مرطوب کننده  نرم کنید.

  • درمان جوش صورت با گلاب و جوش شیرین

جوش شیرین یک لایه بردار قوی برای پوست است؛ می‌تواند به سادگی منافذ پوست و چربی‌های سطح پوست را تمیز کند و احتمال بروز جوش صورت را کاهش دهد. بنابراین از آن در انواعی از ماسک خانگی برای جوش صورت چرب استفاده میکنند. ترکیب جوش شیرین با گلاب باعث می‌شود تا سرعت بهبودی جوش صورت به حداکثر برسد.

بعد از اینکه صورت خود را کاملا تمیز کردید؛ جوش شیرین و گلاب را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید تا یک ترکیب خمیری شکل به دست آید. با استفاده از این خمیر به آرامی پوست صورت خود را ماساژ دهید.

ماساژ را به صورت دورانی و به مدت یک دقیقه انجام دهید. سپس صورت خود را به طور کامل بشوید.

  • درمان جوش صورت با گلاب و آرد نخودچی

آرد نخودچی و گلاب هر دو می توانند موجب پاکسازی منافذ پوست شوند؛ چربی پوست را کنترل کرده و مانع از جوش زدن دوباره شوند.

آرد نخودچی و گلاب خالص را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید تا یک خمیر حاصل شود.

خمیر را مثل یک ماسک روی صورت خود بمالید. بعد از خشک شدن خمیر روی صورت، آن را با آب سرد بشویید.

  • درمان جوش صورت با سرکه سیب و گلاب

سرکه سیب یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که می‌تواند چربی‌های صورت را درمان کند؛ منافذ بسته شده پوست را باز کند. ترکیب این ماده با گلاب می‌تواند یک معجزه برای پوست باشد.

به یاد داشته باشید برای استفاده از هر ماسک صورت، قبل از هر کاری حتما صورت خود را با یک پاک‌کننده مناسب پاک کنید تا منافذ صورت کاملا باز باشند.

مقداری از سرکه سیب و گلاب را با هم ترکیب کنید. سپس پد پنبه‌ای را درون آن قرار داده و به وسیله آن صورت خود را خیس کنید. اجازه دهید تا این ترکیب روی پوست صورت خشک شود. سپس مرطوب کننده صورت را به پوست خود بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه بشویید. به یاد داشته داشته باشید که مرطوب کننده شما نباید مولد جوش باشد.

  • درمان جوش صورت با گلاب ، خیار و عسل

این ترکیب برای افرادی مناسب است که پوست بسیار حساسی دارند. گلاب خاصیت آنتی باکتریال و عسل نیز خاصیت ضد عفونی کننده دارد. در نتیجه ترکیب کلی آنها با خیار، پوست‌ها و جوش‌های ملتهب را آرام می‌کند.

ابتدا خیار را رنده کنید. سپس عسل و گلاب را هم به آن اضافه کنید. بعد ترکیب به دست آمده را روی پوست صورت خود بمالید. بگذارید این ترکیب حدودا ۱۵ دقیقه روی پوست صورت بماند. سپس بشویید.

  • درمان جوش صورت با گلاب و چوب صندل

چوب صندل خاصیت آنتی باکتریال دارد و می‌تواند برای درمان مشکلات پوستی مفید باشد و منافذ پوستی را تمیز کند. همچنین چوب صندل چربی پوست را کنترل می‌کند. ترکیب آن با گلاب تاثیر بیشتری برای پوست دارد.

کافی است تا گلاب و پودر صندل را با هم ترکیب کنید تا یک ماده خمیری شکل ایجاد شود. این خمیر را همچون یک ماسک روی صورت خود بمالید. بگذارید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی صورت شما بماند. سپس با آب سرد بشویید.

  • درمان جوش صورت با گلاب و خاک رس

خاک رس یک ماده طبیعی برای بهبود جوش‌ها است. خاک رس می‌تواند موجب پاکسازی منافذ پوستی و کنترل چربی شود. سطح پوست را تمیز کند و در نتیجه موجب کاهش جوش‌های صورت شود. ترکیب آن با گلاب می‌تواند تاثیرات بیشتری داشته باشد.

خاک رس و گلاب را با نسبت‌های مساوی با هم ترکیب کنید تا یک خمیر به دست بیاید. خمیر را به صورت بمالید و بگذارید تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

  • درمان جوش صورت با گلاب و فندق افسونگر

فندق افسونگر یکی از بهترین و البته ایده‌آل‌ترین مواد برای درمان التهاب پوستی است، زیرا خاصیت درمانی و ضد التهابی دارد. از همین جهت برای جوش‌های چرکی و یا ملتهب بسیار ایده آل است. ترکیب آن با گلاب خاصیت پاکسازی بیشتری پیدا می‌کند و برای پوست صورت بسیار مناسب است.

پودر فندق افسونگر و گلاب را به میزان مساوی ترکیب کنید تا خمیری حاصل شود. سپس آن را روی پوست بمالید. این خمیر باید 10 دقیقه روی پوست بماند. سپس صورت را با آب سرد بشویید. به این کار مداومت داشته باشید تا جوش‌های صورت از بین بروند.

  • درمان جوش صورت با گلاب و نارون کوهی

نارون کوهی هم خاصیتی ضد التهابی دارد و می‌تواند منجر به بهبود زخم‌های پوستی و کاهش خارش و التهابات آنها شود. همچنین این ماده خاصیت آنتی باکتریالی دارد و می‌تواند موجب پاکسازی پوست شود. ترکیب آن با گلاب نتیجه بسیار عالی خواهد داشت.  

عرق نارون کوهی و گلاب را با همدیگر ترکیب کنید و با یک پد به صورت خود بمالید. بعد از گذشت 10 الی 15 دقیقه آن را به طور کامل بشویید.

  • درمان جوش صورت با گلاب و گلیسیرین

این روش می‌تواند راهکاری مناسب برای بهبود جوش در پوست‌های خشک باشد. گلیسیرین به تنهایی می‌تواند موجب پاکسازی صورت شود و به بهبود جوش‌های صورت کمک می‌کند.

مقداری از گلاب و گلیسیرین را ترکیب کنید و با استفاده از پد پنبه‌ای روی صورت خود بمالید. اجازه دهید این ترکیب ۱۵ دقیقه بر روی صورت بماند و خشک شود. بعد از خشک شدن‌، یک مرطوب‌کننده را هم به صورت خود بمالید.

چرا گلاب برای درمان جوش صورت مفید است؟

چرا گلاب برای درمان جوش صورت مفید است؟

  • زیرا گلاب خواص آنتی اکسیدانی دارد

مطالعات آزمایشگاهی روی گلاب نشان داده که حاوی چندین نوع پلی فنول است که نوعی آنتی اکسیدان است. از جمله تانن‌ها، ترپنوئیدها، فلاونوئیدها و ساپونین‌ها. این پلی فنول‌ها می‌توانند از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کنند. همچنین گلاب دارای اثر ضد رادیکال‌های آزاد است. این خواص آنتی اکسیدانی به درمان جای جوش و بازسازی پوستی کمک می‌کند. در مورد انواع ماسک خانگی برای درمان جای جوش یا ماسک نشاسته برای لک صورت در این مقاله بیشتر بخوانید.

  • زیرا گلاب خواص ضد التهابی دارد

گلاب دارای خواص ضد التهابی و خنک‌کننده است که می‌تواند به تسکین سوزش و تشدید ناشی از جوش‌های آکنه کمک کند. گلاب می‌تواند از فیبروبلاست‌ها که سلول‌های مسئول تولید کلاژن هستند، در برابر آسیب ناشی از پراکسید هیدروژن محافظت ‌کند.

  • زیرا گلاب قابض است

گلاب حاوی فنیل اتیل الکل و تانن است که قابض هستند. قابض‌ به موادی گفته می‌شود که بافت‌هایی مانند پوست را کوچک می‌کند، منافذ پوست را کاهش می‌دهد و اثر سفت کنندگی دارد. در مقایسه با قابض‌های قوی‌تر، مانند فندق جادوگر، گلاب ممکن است کمتر باعث خشکی شود.

  • زیرا گلاب باعث حفظ تعادل pH طبیعی پوست می‌شود

گلاب دارای سطح pH متوسط 5.5 است. این خاصیتِ گلاب کمک می‌کند تا پوست را به سطح pH طبیعی خود بازگرداند. به این ترتیب مانع از تکثیر باکتری‌ها و جلوگیری از جوش صورت می‌شود.

  • زیرا گلاب خاصیت چربی زدایی دارد

گلاب یک تونر طبیعی است که منافذ پوست را تمیز می کند، چربی اضافی را از بین می‌برد و اندازه آکنه را کاهش می‌دهد. رفع چربی اضافی پوست به از بین بردن باکتری‌های مولد آکنه کمک می‌کند و در عین حال از بروز جوش‌های بعدی جلوگیری می‌کند. همچنین، در بهبود جای آکنه نیز موثر است.

  • زیرا گلاب خاصیت ضد میکروبی دارد

گلاب در کشتن یا مهار میکروب‌ها قدرت دارد. عصاره‌های به دست آمده از گلاب در مهار رشد اشریشیا کلی، استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا انتریتیدیس موثر هستند.

کلام آخر

معمولا از بین بردن جوش برای همیشه کار سختی است. البته همیشه در سنین خاصی شدت جوش‌ها زیاد و سپس کم می‌شوند. به یاد داشته باشید که غالبا درمان جوش صورت فوری امکانپذیر نیست و این پروسه به زمان و صبر زیادی نیاز دارد؛ پس عملا عناوینی مانند " درمان جوش در پنج دقیقه" چیزی جز بازار گرمی و تبلیغات نیست. اینکه برای درمان جوش صورت چه بخوریم و چه نخوریم هم مهم است. معمولا خوردن گرمیجات بیشتر، احتمال جوش زدن را افزایش می‌دهد. به طور کلی هر کسی خودش به مرور زمان در می‌یابد که با خوردن چه چیزی بیشتر و سریع‌تر جوش می‌زند. حتی تغییرات خلق و خو و عصبانی شدن یا هیجانی شدن هم می‌تواند باعث جوش زدن شود. موارد استفاده از گلاب برای رفع جوش در طب سنتی کاربرد زیادی دارد. البته برای رفع جای جوش باید صبر بیشتری داشته باشید. به طور کلی گلاب مایع خوش عطر و بو و ساده‌ای است که فواید فراوانی دارد که درمان جوش صورت با گلاب تنها یکی از آنها برای پوست است.