مراحل پاکسازی پوست صورت مرحله به مرحله

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مراحل پاکسازی پوست صورت

اگر به دنبال پاسخ به این سوال هستید که برای شادابی پوست صورت چه کنیم، قطعا یکی از بهترین کارها پاکسازی پوست است. شاید شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که بخواهید پاکسازی پوست را در خانه انجام دهید. به همین دلیل لازم است تا مراحل پاکسازی را بدانید تا پاکسازی پوست خود را به خوبی انجام دهید. این مراحل بسیار آسان هستند و اگر آنها را به درستی رعایت کنید، پوستی سالم و شفاف خواهید داشت. از آنجایی که بسیاری از افراد از مراحل صحیح پاکسازی آگاه نیستند، در این قسمت از گهواره مراحل صحیح پاکسازی پوست صورت را به شما آموزش می‌دهیم تا یک پاکسازی موثر و مفید داشته باشید.

مراحل پاکسازی صورت مردانه و زنانه

رسیدگی به پوست از اهمیت زیادی برخوردار است و تنها مختص به زنان نیست، بلکه مردان هم می‌توانند از روش‌های مختلف درمانی برای جوانسازی، رفع چین و چروک، روشنی و شفافیت پوست، از بین رفتن لک و جای جوش استفاده کنند. پاکسازی پوست برای مردان و زنان با مراحلی یکسان انجام می‌شود و تنها بسته به نوع پوست فرد، سن، نیازمندی‌های پوست و مشکلات پوستی که دارد، می‌تواند متفاوت باشد.

مراحل پایه‌ای پاکسازی پوست صورت به ترتیب شامل:

حذف آلودگی‌ها و سلول‌های مرده پوست

لایه برداری از پوست‌های مرده

تغذیه پوست

با انجام این مراحل پوستی شاداب، شفاف، هیدراته شده و در نهایت جوان خواهید داشت. 

عکس پاکسازی پوست

عکس پاکسازی پوست

مراحل پاکسازی صورت کدام است؟ 

بهتر است قبل از شروع به پاکسازی و یادگیری مراحل آن، از نوع پوست خود و یا شخصی که برای او پاکسازی می‌کنید به شناختی صحیح برسید تا بتوانید به خوبی و به درستی و با مترین عوارض پاکسازی را انجام دهید. بطورکلی 4 نوع پوست وجود دارد.

  • پوست چرب: براق، چرب، دارای جوش، ضخیم، منافذ باز
  • پوست خشک: شفاف، منافذ ریز، احساس کشیدگی، دارای لک
  • پوست خشک و حساس: دارای تمام مشخصات پوست خشک، واکنش پذیر، ملتهب
  • پوست مختلط: نواحی پیشانی و چانه چرب، نواحی کنار لب و زیر چشم خشک

حال با شناخت انواع پوست می‌توانید بر اساس آن از پوست خود مراقبت کرده و پاکسازی موثری داشته باشید. پس از آن باید انواع روش پاکسازی را به خوبی بدانید. روش‌های پاکسازی به دو دسته پاکسازی با دستگاه بخور و پاکسازی بدون دستگاه بخور تقسیم می‌شوند. حال به مراحل پاکسازی پوست صورت بدون دستگاه بخور می‌پردازیم.

  • تمیز کردن پوست

یکی از مهم‌ترین مراحل پاکسازی مرحله اول است که باید پوست به خوبی تمیز شود تا تمام آلاینده‌هایی که در سطح پوست وجود دارد، از بین برود. با استفاده از یک شیر پاک‌کن و پنبه یا پد با ضرباتی ملایم (بدون کشیدن روی پوست) صورت خود را کامل تمیز کرده و در آخر با آب ولرم بشویید.پس از آن باید موها را به پشت جمع کنید و از یک هدبند استفاده کنید تا در موها در مراحل دیگر مزاحم کار پاکسازی نشوند.

  • لایه برداری

در این مرحله باید پوست خود را از سلول‌های مرده که بر روی آن جمع شده است و به شما ظاهری کسل، بدون نشاط و خشته داده است، پاک کنید. این سلول‌های مرده به پوست شما اجازه نمی‌دهند تا تنفس کند، در نتیجه دچار مشکلات پوستی خواهید شد. در این مرحله می‌توانید از بسیاری از لایه بردارها و اسکراب‌های شیمیایی بسته به نوع پوست خود تهیه کنید، اما اگر می‌خواهید از یک اسکراب خانگی و کم هزینه استفاده کنید، می‌توانید این سه اسکراب ساده را در خانه به راحتی تهیه کنید.

یک قاشق چای‌خوری عسل، یک قاشق چای‌خوری پودر بادام و یک قاشق چای‌خوری آب.

 یک قاشق‌ چای‌خوری عسل، یک قاشق‌ چای‌خوری روغن زیتون و یک قاشق چای‌خوری پودر جو دوسر.

یک قاشق‌ چای‌خوری عسل، یک قاشق چای‌خوری شکر، یک قاشق‌ چای‌خوری شیر.

پس از آنکه اسکراب را به آرامی روی پوست خود ماساژ دادید، آن را با یک پد مرطوب تمیز کرده و سپس صورت خود را با آب ولرم خوب بشویید. بسیار مهم است که چگونه، با چه فشاری و چه مدت صورت خود را ماساژ می‌دهید. بنابراین اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید، حتما درمورد آن تحقیق کنید.

  • ماسک و مرطوب کننده

پس از مرحله لایه برداری، می‌توانید باتوجه به نوع پوست خود و نیازمندی‌هایی که پوستتان دارد، از انواع ماسک‌های مختلف شیمیایی یا خانگی استفاده کنید. ماسک را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی پوست خود قرار داده و سپس با آب ولرم بشویید. در آخر از کرم مرطوب کننده، تونر، سرم، کرم دور چشم و کرم‌های روتین پوستی خود استفاده کنید. ( در مورد ماسک نشاسته برای لک صورت در این مقاله بیشتر بخوانید)

مراحل پاکسازی صورت کدام است؟

مراحل پاکسازی صورت با دستگاه بخور

مراحل پاکسازی پوست با بخور و بدون بخور دقیقا شبیه به هم است با این تفاوت که در پاکسازی با بخور، بخور دادن پوست بعد از لایه برداری انجام می‌شود. برای بخور دادن اگر دستگاه بخور ندارید، می‌توانید از یک کتری یا قابلمه استفاده کنید. سپس زمانی که آب به جوش آمد، آب را در یک ظرف دیگر ریخته تا در هنگام بخور اگر با ظرف برخورد کردید پوستتان نسوزد. ایم مرحله از پاکسازی را می‌توانید همراه با روغن‌های گیاهی مانند اسطوخودوس، گل رز، گریپ فروت، برگ لیمو، چای سبز و غیره مخلوط با آب نیز استفاده کنید. ( در مورد بهترین روغن برای پوست خشک در این مقاله بیشتر بخوانید)

با دقت و با یک فاصله معین از بخار آب قرار گرفته و یک حوله را روی خود قرار دهید. حدود 5 دقیقه کافیست تا در معرض بخور باشید. بخار آب گرم منافذ پوست را باز کرده و پوست شما را آماده برای ماسک می‌کند. پس از بخور می‌توانید مراحل دیگر پاکسازی را به ترتیب انجام دهید.

مراحل پاکسازی پوست در کلینیک

انجام پاکسازی پوست در کلینیک بسیار موثرتر و قابل اعتمادتر خواهد بود و در نهایت نتیجه بهتری خواهد داشت. کلینیک‌ها با بررسی دقیق پوست شما می‌توانند بهترین و مناسب‌ترین روش و محصولات را برای پاکسازی پوست شما استفاده کنند. مراحل پاکسازی پوست در کلینیک عبارتند از:

لایه برداری سطحی همراه با بخور سرد یا گرم (پزشک متخصص بسته به پوست شما نوع بخور را تعیین می‌کند.)

لایه برداری عمیق به وسیله جریان الکتریکی (دزن)

آبرسانی و تغذیه رسانی (هیدرومی یا گالوانیک)

ضدعفونی کردن پوست با جریان الکتریکی بالا (هایفریکوئنسی)

استفاده از ماسک‌های آبرسان و کلاژن ساز

همانطور که اشاره شد، بهتر است که پاکسازی در کلینیک انجام شود، زیرا از ابزارهای تخصصی و استریل شده به همراه اپراتورهای متخصص انجام می‌شود.

مراحل پاکسازی صورت با دستگاه بخور

مراحل پاکسازی صورت در آرایشگاه

امروزه در بسیاری از آرایشگاه خدمات پاکسازی برای مراجعه کنندگان فراهم آمده است. باید توجه داشته باشید که این مراحل ممکن است با دستگاه‌های معمولی و توسط افراد غیر متخصص انجام شود در نتیجه ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد در نتیجه باید بدانید عوارض پاکسازی صورت در آرایشگاه چیست. مراحل پاکسازی پوست در آرایشگاه عبارتند از:

لایه برداری، ماساژ، بخور

اسکراب برای از بین رفتن پوست مرده

پاکسازی پوست با استفاده از شوینده‌های مختلف

استفاده از کرم و لوسیون آبرسان

توجه داشته باشید که پاکسازی در آرایشگاه‌ها بصورت عمیق انجام نشده و ممکن است عوارضی همچون التهاب، جوش، عفونت و زخم را به همراه داشته باشد. بنابراین هزینه آن نسبت به کلینیک ارزان‌تر است.

پاکسازی صورت با بخور و اسکراب

یکی از مراحلی که در پاکسازی پوست انجام می‌شود، اسکراب و بخور است. قبل از اینجام این دو مرحله بهتر است صورت خود را به خوبی از هرگونه آلودگی شسته باشید. سپس با استفاده از یک اسکراب متناسب با پوست خود، صورت خود را به آرای ماساژ داده و سپس با آب ولرم بشویید. اسکراب می‌تواند با دانه‌های درشت، متوسط و ریز باشد که بسته به نوع پوست شما انتخاب خواهد شد. اسکراب دانه درشت برای پوست‌های چرب، اسکراب دانه متوسط برای پوست‌های مختلط و معمولی و اسکراب دانه ریز برای پوست‌های خشک است.

پس از شستن صورت از اسکراب مرحله بخور است. صورت خود را به مدت 5 الی 10 دقیقه بخور داده و سپس با آب ولرم شست‌وشو دهید. می‌توانید در آب بخور خود از انواع روغن‌های گیاهی استفاده کنید و اگر در دسترس نبود، از یک چای کیسه‌ای برای بخور استفاده کنید.

بهتر است پاکسازی پوست زیر نظر افراد متخصص انجام شود. در مورد عوارض پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه به مقاله مرتبط مراجعه کنید.