7 دمنوش برای آلودگی هوا و کاهش اثرات مخرب آن +طرزتهیه

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دمنوش برای آلودگی هوا

برای آلودگی هوا چه بخوریم؟ این روزها اگر در شهرهای بزرگ و شلوغ و آلوده زندگی می‌کنید، پاکسازی ریه از آلودگی هوا یکی از روتینهای واجب است. زیرا روزانه آلاینده‌های زیادی وارد ریه و مجاری تنفسی شما می‌شوند که اگر قرار نباشد پاکسازی شوند، تلمبار شده و منجر به امراض و مشکلات مختلفی برای افراد می‌شوند. طب سنتی مانند همیشه بهترین دارو برای آلودگی هوا را دمنوشهای گیاهی معرفی می‌کند. شما می‌توانید از خواص گیاهان مختلف برای رفع و درمان حساسیت به آلودگی هوا استفاده کنید. در این مقاله از گهواره قصد داریم درمورد انواع دمنوش برای آلودگی هوا بیشتر توضیح دهیم. 

بهترین دمنوش برای پاکسازی ریه ها کدام است؟

انواع دمنوش گیاهی برای پاکسازی ریه وجود دارد که به صورت تنهایی یا ترکیبی قابل استفاده هستند. با این حال بعضی از مهمترین آنها در ادامه آمده است.

* معرفی انواع دمنوشهای انرژی زا + طرز تهیه

دمنوش چای سبز با لیمو

یک دمنوش ترکیبی گیاهی مفید، ترکیب چای سبز و لیمو است. همانطور که می‌دانید چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است که می‌توانند به مبارزه با اثرات آلودگی کمک کنند. با افزودن لیموترش تازه به این ترکیب می‌توانید دوز دریافتی ویتامین C را افزایش دهید. ویتامینی که به خواص تقویت کننده سیستم ایمنی‌اش شناخته شده است. بعلاوه کاتچین‌های موجود در چای سبز به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کنند که از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از آلاینده‌ها محافظت می‌کند. همچنین ویتامین C موجود در لیمو به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد نیز کمک می‌کند.

دمنوش چای سبز و لیمو برای آلودگی هوا

طرز تهیه:

تهیه چای سبز با لیمو در خانه بسیار ساده است. برای شروع، حدود 1 فنجان (237 میلی لیتر) آب را به جوش آورده، آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید 2 تا 3 دقیقه خنک شود و سپس آن را در فنجان بریزید.

سپس یک چای سبز کیسه‌ای اضافه کنید و بگذارید 1 تا 3 دقیقه دم بکشد. اگر به جای آن از چای بدون برگ استفاده می‌کنید، حدود 1 قاشق غذاخوری (2 گرم) به فنجان اضافه کنید.

در نهایت، مقداری آب لیموی تازه را با فشار دادن نیمی از یک لیمو به طور مستقیم در چای خود اضافه کنید. می‌توانید طعم را با موادی مانند عسل، دارچین، زنجبیل یا نعناع تازه بیشتر کنید. شما می‌توانید با نوشیدنِ 3 تا 5 فنجان از این ترکیب در روز برای هیدراته ماندن و به حداکثر رساندن فواید سلامتی بالقوه چای سبز با لیمو لذت ببرید.

آب گرم و لیمو 

همیشه نباید به دنبال ترکیب‌های پیچیده به عنوان دمنوش مناسب برای آلودگی هوا باشید. آب گرم و کمی لیمو می‌تواند به صورت یک داروی گیاهی فوق‌العاده عمل کند.این دم نوش یک گزینه ساده و موثر برای از بین بردن سموم و بهبود سلامت دستگاه گوارش است. استفاده از لیمو باعث تحریک کبد و سم زدایی می‌شود و آب گرم به هضم غذا کمک می‌کند که آن هم می‌تواند به دفع سموم از بدن کمک کند.

طرز تهیه این دمنوش

  • ½ لیموی تازه - آب گرفته 
  • تکه‌های زنجبیل تازه
  • یک مشت برگ نعناع تازه
  • آب جوش
  • ½ قاشق چایخوری عسل

طرز تهیه: آب لیموی تازه را فشار داده و در یک ظرف شیشه‌ای بریزید. برش‌های زنجبیل تازه را اضافه کنید و مقداری برگ نعناع تازه را دم کنید. آب جوش بریزید. در صورت تمایل، نوشیدنی خود را با کمی عسل شیرین کنید.

چای زردچوبه و زنجبیل

زنجبیل یکی از گیاهان پرخاصیتی است که حتماً تاثیر آن را در درمان سرماخوردگی شنیده‌اید. ترکیب آن در کنار زردچوبه می‌تواند بهترین دمنوش برای آلودگی هوا باشد. زردچوبه و زنجبیل هر دو دارای خواص ضد التهابی هستند بنابراین جای تعجب نیست که چای تهیه شده با زردچوبه تازه و زنجبیل در آب داغ برای بدن و روان ما کاملاً تسکین دهنده است. برای طعم بهتر این دمنوش ضد آلودگی هوا می‌توانید کمی عسل به ترکیب اضافه کنید. مصرف زردچوبه و زنجبیل در فصل آلودگی شگفت‌انگیز هستند زیرا خواص ضد التهابی دارند و می‌توانند به طور بالقوه التهاب ناشی از قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها را کاهش دهند. هر دو ادویه سرشار از آنتی اکسیدان نیز بوده و در برابر استرس اکسیداتیو محافظت ایجاد می‌کنند.

طرز تهیه:

  • 2 لیوان آب
  • ½ قاشق چایخوری زردچوبه آسیاب شده
  • ½ قاشق چایخوری زنجبیل تازه خرد شده
  • ½ قاشق چایخوری دارچین آسیاب شده
  • 1 قاشق غذاخوری عسل
  • 1 عدد لیمو ترش

آب را در یک قابلمه کوچک به جوش بیاورید؛ زردچوبه، زنجبیل و دارچین را اضافه کنید. حرارت را کم کرده و به مدت 10 دقیقه بجوشانید. چای را در یک لیوان بزرگ صاف کنید؛ عسل را هم بزنید و با لیمو ترش سرو کنید.

دم کرده خیار و نعنا برای آلودگی هوا

دم کرده خیار و نعناع

ترکیب خیار و نعنا تنها مخصوص سالاد نیست! دم کرده‌ی آن نیز می‌تواند برای آلاینده‌های هوایی موثر باشند. همانطور که می‌دانید خیار یک آب رسان فوق‌العاده است و نعناع طعمی با طراوتی به آن می‌دهد. مهم‌تر از آن، هر دوی این مواد خاصیت سم‌زدایی دارند. خیار حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کند، در حالی که نعناع اثر تسکین دهنده‌ای بر سیستم گوارشی دارد و طعمی با طراوت می‌دهد. 

  • 15 گرم برگ نعناع 
  • 1 خیار متوسط پوست کنده و ورقه شده
  • ۲ لیتر آب

برگ‌های نعنا را در پارچ بریزید و با قاشق چوبی فشار دهید تا کمی له شود. خیار و آب را هم بزنید. حداقل یک ساعت در یخچال قرار دهید.

دمنوش گل گاو زبان 

یکی دیگر از انواع دمنوش برای آلودگی هوا، دمنوش گل گاو زبان است که بیشتر به دلیل خواص آرام‌بخشی خود شناخته شده است. همچنین این دمنوش به صورت تنها یا در ترکیب با سنبل الطیب می‌تواند با رفع گرفتگی عروق، سردرد و میگرن‌های ناشی از هوای آلود را برطرف کند.

برای تهیه دمنوش گل گاو زبان، یک قاشق چای گل گاو زبان خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت 10-15 دقیقه بگذارید دم بکشد. سپس، چای را صاف کرده و میل کنید. با افزودن آب لیموی ترش و عسل، طعم و خاصیت آنتی‌اکسیدانی دمنوش افزایش می‌یابد.

*در این مقاله بخوانید گل گاو زبان فشار را بالا می برد یا پایین 

دمنوش ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان نه تنها بهترین دمنوش برای هوای آلوده است بلکه به طور کلی آن را بهترین دمنوش برای سم زدایی می‌دانند. برای تهیه این دمنوش کافی است یک چوب ریشه شیرین بیان (تقریباً 60 گرم) را در قابلمه‌ای با آب جوش به مدت یک ساعت قرار دهید. سپس آن را صاف کرده و یک قاشق چای خوری عسل به ترکیب اضافه کنید. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید اثرات سم‌زدایی و گوارشی را با هم ترکیب کنید، می‌توانید با افزودن مقداری برگ نعناع طعم چای گیاهی را بهبود ببخشید.

چای ماسالا

بهترین دمنوش در زمان آلودگی هوا چای ماسالا است. این چای برای درمان سرفه آلودگی هوا بسیار مفید است. علاوه بر این، ماسالاهایی از جمله زنجبیل، دارچین، میخک، جوز هندی و غیره سرشار از خواص ضد التهابی، ضدویروسی و ضدعفونی کننده هستند که باعث می‌شود فنجان روزانه شما برای سلامت تنفسی مفید باشد.

مواد لازم:

  • 500 میلی لیتر آب صاف شده
  • 1 چوب دارچین 
  • 3 عدد میخک 
  • 4 عدد هل سبز
  • 3 دانه فلفل سیاه
  • نصف قاشق چایخوری دانه رازیانه
  • 4 گرم زنجبیل تازه
  • 3 کیسه یا 3 قاشق چایخوری چای سیاه 
  • 1 فنجان شیر 
  • 4 قاشق غذاخوری شکر 

چای ماسالا برای آلودگی هوا

طرز تهیه: یک قابلمه متوسط را روی حرارت زیاد گرم کنید. آب، چوب دارچین، میخک، هل، دانه فلفل سیاه، دانه رازیانه (در صورت دلخواه) و زنجبیل را اضافه کنید. بگذارید بجوشد و چای کیسه‌ای یا برگ‌ها را اضافه کنید. شعله را کم کرده و به آرامی 7 تا 10 دقیقه بجوشانید. شیر و شکر را اضافه کنید و هم بزنید. حرارت را زیاد کنید وقتی جوش آمد حرارت را کم کرده و 5 دقیقه دیگر بجوشانید. وقتی آماده سرو شد، حرارت را زیاد کنید و  اجازه دهید 1 تا 2 دقیقه بجوشد و در حال جوش خاموش کنید. آن را صاف کرده و در صورت تمایل با عسل شیرین کنید.

*بهترین دمنوش برای نعوظ کدام است + طرز تهیه

بهترین زمان مصرف دمنوش در روزهای آلودگی هوا

برای بهره‌مندی از نهایت خواص دمنوش برای آلودگی هوا بهتر است آن را صبح‌ها میل کنید. سم زدایی صبحگاهی می‌تواند به آبرسانی بدن پس از یک خواب شبانه کمک کرده و کاری کند احساس شادابی کنید. همچنین نوشیدنی‌های بالا می‌توانند از عملکرد کبد نیز حمایت کرده و منجر به هوشیاری شوند. بنابراین بهتر است قبل خواب آنها را نخورید. استفاده از دمنوش‌های صبحگاهی مزایای زیادی دارد از جمله:

  • دفع سموم: در طول شب، بدن تحت فرآیندهای متابولیکی مختلفی قرار می‌گیرد و سموم می‌توانند جمع شوند. سم زدایی صبحگاهی، مانند نوشیدن آب یا دمنوش‌های بالا، می‌تواند به دفع این سموم کمک کند و شروعی تمیز برای روز داشته باشد.
  • افزایش متابولیسم: نوشیدن آب گرم یا دمنوش‌های گیاهی در صبح می‌تواند متابولیسم را شروع کند. این به هضم بهتر در طول روز کمک می‌کند و درنتیجه برای مدیریت وزن نیز مفید است.
  • هیدراتاسیون: پس از یک خواب شبانه، ممکن است بدن دچار کم آبی شود. نوشیدن آب در صبح مایعات را دوباره پر می‌کند، از عملکرد اندام ها حمایت می‌کند و به هیدراتاسیون کلی کمک می‌کند.
  • سلامت دستگاه گوارش: بعضی از نوشیدنی‌های سم زدایی صبحگاهی، مانند آب لیمو گرم یا چای‌های گیاهی، می‌توانند سیستم گوارشی را تحریک کنند و درنتیجه تجزیه‌ی موثر غذا و جذب مواد مغذی در طول روز انجام می‌شود.
  • پوست سالم: آبرسانی و دفع سموم به سلامت پوست کمک می‌کند. یک سم‌زدایی صبحگاهی می‌تواند به شفافیت و درخشندگی پوست کمک کند.
  • افزایش تمرکز: هیدراتاسیون و سم زدایی مناسب می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی و وضوح ذهنی در افراد کمک کند و حس مثبتی را برای روز ایجاد کند.
  • عملکرد کبد: کبد نقش مهمی در سم زدایی دارد. سم زدایی صبحگاهی می‌تواند از کبد در پردازش و از بین بردن سموم انباشته شده در طول شب حمایت کند.

در هر حال چه دارید یک دمنوش برای آلودگی هوا می‌نوشید یا هدف دیگری برای سم زدایی دارید، بهترین زمان صبحگاه است.