خواص پرتقال برای مردان و تاثیر آن بر اسپرم ها، عضلات،مو و...

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص پرتقال برای مردان

مصرف میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی یکی از نکات بسیار مهم تغذیه‌ای است. شما باید روزانه میزان زیادی از این گروه غذایی را به صورت خام و پخته دریافت کنید تا نه تنها نیازهای معدنی و ویتامین‌های مهم را دریافت کنید بلکه کار اندام‌های مختلف بدنتان نیز تقویت شود. یکی از میوه‌های پرخاصیت زمستانی که حتماً باید از آن استفاده کنید میوه پرتقال است. حتما در مورد محتوی ویتامین c و خواص فوق‌العاده‌ی این میوه زیاد شنیده‌اید. اما امروز می‌خواهیم در این مقاله از گهواره به طور ویژه در مورد خواص پرتقال برای مردان بیشتر توضیح دهیم که ممکن است کمتر شنیده باشید پس با ما همراه باشید. 

خواص پرتقال برای اسپرم‌ها

یکی از مهمترین فواید پرتقال برای مردان، تاثیر آن بر کیفیت اسپرم‌ها است. خانواده مرکبات، مانند پرتقال، نارنگی گریپ فروت و لیمو، نه تنها خوشمزه و خوش‌طعم‌اند، بلکه دارای فواید بسیار زیادی برای باروری هستند. این میوه‌ها سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان بوده و از سلول‌های اسپرم در برابر آسیب ناشی از رادیکا‌ل‌های آزاد محافظت می‌کنند و در نتیجه کیفیت و تحرک آنها را بهبود می‌بخشند.

ویتامین C موجود در پرتقال نه تنها تحرک و تعداد اسپرم را بهبود می‌بخشد، بلکه مورفولوژی و سلامت کلی اسپرم را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن می‌تواند به حفظ سطح سالم تستوسترون در مردان در زمانی که در حال تلاش برای باردار شدن هستند کمک کند. در آزمایشات انجام شده مشخص شده است مصرف روزانه یک پرتقال به افزایش غلظت منی مردان کمک می‌کند و در نتیجه شانس آنها برای یک باروری سریع را افزایش می‌دهد.

خواص پرتقال برای اسپرم

خواص پرتقال برای تقویت قوای عضلات

یکی از نشانه‌‌های سلامت در مرد و زن داشتن عضلات قوی است که به خوبی وظایفشان را انجام دهند. اما عضلات نیرومند به طور ویژه در مردان اهمیت حتی بیشتری نیز دارد. پرتقال و سایر مرکبات حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که بدن شما برای کمک به قوی ماندن عضلات و ترمیم و ریکاوری پس از یک تمرین سخت به آنها نیاز دارد.

همچنین پرتقال حاوی کلسیم است، البته مقدار کمی. اما خبر خوب اینکه ویتامین C موجود در پرتقال باعث افزایش جذب کلسیم از غذا شده و این پتانسیل را دارد که بهبود استخوان را پس از شکستگی تسریع کند. بنابراین با خوردن پرتقال بیشتر علاوه بر عضلات قدرتمند استخوان‌های محکمی نیز خواهید داشت.

*میوه های کلسیم دار را بیشتر بشناسید +معرفی لیست کامل

خواص پرتقال برای تقویت موها

یک خاصیت پرتقال برای مردان، تقویت رشد و حفظ مو است. داشتن موهای پرپشت و سالم نه تنها به داشتن ظاهر زیبا کمک می‌کند بلکه در اعتماد به نفس افراد نیز موثر است. فواید پرتقال برای مو عبارتند از:

  • رشد مو را تقویت می‌کند: پرتقال سرشار از ویتامین C است که فولیکول‌های مو را تحریک کرده و رشد مو را تقویت می‌کند. 
  • از ریزش مو جلوگیری می‌کند: آنتی اکسیدان‌های موجود در پرتقال با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کند و به مبارزه با ریزش مو کمک می‌کند.
  • تقویت مو: ویتامین C موجود در پرتقال نیز در تولید کلاژن نقش دارد که یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی مو است.

از آنجایی که پرتقال سرشار از آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی است، نقش مهمی در تسهیل رشد مو دارد. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند، از آسیب مو جلوگیری و رشد مو را تقویت می‌کنند. پرتقال همچنین حاوی ویتامین B12 و ویتامین E است که به ترمیم فولیکول‌های آسیب دیده مو کمک می‌کند. برای تهیه ماسک پرتقال به روش زیر عمل کنید:

  • یک عدد پرتقال و یک سیب متوسط بردارید.
  • از اینها پوره غلیظ درست کنید و به ظرفی منتقل کنید.
  • در صورت نیاز مقداری پودر پوست پرتقال اضافه کنید تا غلیظ شود.
  • این ماسک را روی تمام موها و پوست سر خود بمالید.
  • آن را برای 30-45 دقیقه یا تا زمانی که خشک شود نگه دارید.

خواص عمومی پرتقال برای مردان 

به جز تقویت اسپرم و نیروی مردانه که از مهمترین خواص پرتقال برای مردان هستند، خوردن این میوه می‌تواند به بهبود وضعیت و عملکرد دیگر اندام‌های بدن نیز کمک کند که در ادامه به طور مختصر به آن اشاره می‌کنیم:

خواص پرتقال برای کبد

به طور کلی خوردن مرکبات مانند پرتقال کبد را تحریک کرده تا مواد سمی را راحت‌تر از بدن دفع کند. ترکیبات فنلی موجود در پرتقال خونی با بهبود سلامت قلب و عروق، محافظت در برابر آسیب سلول‌های UV و بهبود بیماری‌های متابولیک از جمله دیابت نوع 2، کبد چرب، چاقی و دارای مجموعه‌ای از خواص تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است.

خواص پرتقال برای مغز

فلاونوئیدهای موجود در مرکبات، به ویژه هسپریدین و نارینژنین، می‌توانند به حفظ سلامت سلولی در بافت مغز کمک کنند، زیرا به نظر می‌رسد تا حد زیادی از سد خونی مغزی عبور می‌کنند. فلاونوئیدها ممکن است التهاب را کاهش دهند و جریان خون به مغز را حفظ یا بهبود بخشند که می‌تواند تأثیرات مثبتی بر شناخت داشته باشد.

خواص پرتقال برای چشم

پرتقال منبع غنی کاروتنوئید است. ویتامین A موجود در آنها نقش مهمی در حفظ سلامت غشاهای مخاطی چشم دارد. ویتامین A همچنین مسئول پیشگیری از دژنراسیون ماسکال مرتبط با افزایش سن است که در موارد شدید می‌تواند منجر به نابینایی شود. همچنین به چشم کمک می‌کند تا نور را جذب کند.

خواص پرتقال برای قلب

پرتقال سرشار از پتاسیم است، ماده معدنی که ضربان قلب و عملکرد عضلات را تنظیم می‌کند. مشخص شده که مصرف روزانه پرتقال، فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون پایین می‌آورد. 

فواید پرتقال برای مردان

خاصیت پرتقال برای معده

پرتقال منبع خوبی از فیبر است. دریافت فیبر کافی به صورت روزانه برای سلامت کلی ضروری است و با حمایت از منظم بودن و تامین انرژی باکتری‌های مفید روده به سلامت سیستم گوارش شما کمک می‌کند. فیبر بیشتر مساوی است با دفع بهتر و در نتیجه پیشگیری از بروز مشکلاتی مانند یبوست و دل‌پیچه.

خواص پرتقال برای سیستم ایمنی

حتماً در مورد تاثیر خوردن پرتقال در جلوگیری از سرماخوردگی شنیده‌اید. آب پرتقال می‌تواند با تامین انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی (ترکیبات گیاهی طبیعی) به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. ویتامین C معمولاً با کمک به حفظ سیستم ایمنی سالم مرتبط است و در آب پرتقال 100٪ فراوان است.

*مهمترین خواص پرتقال پخته برای سرفه 

خوردن پرتقال در حمام

یکی از کشفیات جدید در مورد خواص پرتقال برای مردان، خوردن آن در زمان استحمام است. مردان به دلیل کار در محیط خانه و فشارهای بیرونی، روزانه تحت فشار استرس و اضطراب بیشتری نسبت به زنان قرار دارند. مشخص شده است که بخار آب داغ بوی مرکبات را تشدید و خلق و خوی شما را تقویت می‌کند و استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.

خواص پوست پرتقال برای مردان

نه تنها گوشت و آب پرتقال برای مردان مفید است بلکه آنها می‌توانند از خواص پوست پرتقال نیز بهره‌مند شوند. پوست پرتقال به روش‌های مختلف از جمله استفاده در ماسک‌های زیبایی یا حتی به عنوان ترکیبی در تهیه کیک و دسر و مربا، می‌تواند به ما کمک کند. بعضی از مهمترین خواص پوست پرتقال عبارتند از:

  • مدیریت دیابت 
  • افزایش سلامت قلب 
  • بهبود فرآیند هضم
  • جلوگیری از سرطان 
  • تقویت عملکرد ریه
  • مبارزه با بوی بد دهان 
  • پوست درخشان

*طرز تهیه مربای پوست پرتقال بدون شکرک با رسپی دقیق

خاصیت پرتقال خونی برای مردان

پرتقال انواع مختلفی دارد اما یکی از انواع پرطرفدار و خوشمزه آن پرتقال خونی است. تفاوت بین این دو نوع پرتقال در این است که پرتقال خونی دارای آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین است. این آنتی اکسیدان به پرتقال‌های خونی رنگ متمایز می‌دهد، اما خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز کاهش می‌دهد. همچنین، پرتقال خونی نسبت به پرتقال ساده ترشی کمتری دارد که خوردنش را دل‌چسب‌تر می‌کند. 

خاصیت پرتقال برای مردان

خواص آب پرتقال بیشتر است یا خود میوه

کدام بیشتر است؟ خواص آب پرتقال برای مردان یا کل میوه؟ آبمیوه طبیعی و خود پرتقال کامل از نظر تغذیه مشابه هستند، اما تفاوت‌های مهمی وجود دارد. مهم‌تر از همه، در مقایسه با یک پرتقال کامل، یک وعده آب پرتقال به میزان قابل توجهی فیبر کمتر و حدود دو برابر کالری و کربوهیدرات دارد - که عمدتاً قند میوه هستند. بنابراین اگر می‌خواهید از خواص پرتقال برای مردان بهره‌مند شوید بهتر است میوه را به طور کامل استفاده کنید.

بهترین زمان خوردن پرتقال

برای بهره‌مندی از مهمترین خواص پرتقال، خوردن پرتقال ناشتا بهتر است یا خوردن پرتقال در شب؟ طبق تحقیقات انجام شده، صبح بهترین زمان روز برای خوردن پرتقال است. خواص پرتقال ناشتا بیشتر است. برای جذب تمام مواد مغذی پرتقال - و این در مورد همه میوه‌های دیگر نیز صدق می‌کند - بهتر است آن را با معده خالی بخورید، یعنی صبح‌ها برای صبحانه، بعد از استراحت یا ناشتا در طول شب، یا به عنوان میان‌وعده بین وعده‌های غذایی اصلی.

پرتقال برای چه کسانی مضر است؟

صرف نظر از خواص پرتقال برای مردان باید بدانید خوردن این میوه برای همه‌ی افراد مفید نیست. اگر مشکلات معده مانند رفلاکس و ورم معده دارید، مصرف پرتقال بعد از غذا باید تحت کنترل باشد. در این موارد، ترکیب اسیدی طبیعی مرکبات ممکن است احساس سوزش در جناغ جناغ را افزایش دهد که از مشکلات ناشی از این بیماری‌ها است و می‌تواند شرایط را برای فرد بدتر کند.