پس از شروع علائم زایمان چه کارهایی انجام بدیم؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پس از شروع علائم زایمان چه کارهایی انجام بدیم؟

بسیاری از خانم‌ها از زایمان، کابوسی در ذهن دارند و از همان ماه‌های اول بارداری این استرس را تا ماه آخر به دوش می‌کشند. درست است که زایمان یکی از مراحل سخت زندگی هر خانم باردار است، اما نه آنقدر که در ذهن‌تان از آن غولی بسازید. یکی از سوالاتی که تقریبا همه خانمهای باردار می‌پرسند، این است که " پس از شروع علایم زایمان چکارهایی انجام بدیم؟ " در این مطلب به طور مختصر و مفید به کارهایی که باید پس از شروع علادم زایمان انجام دهید، می‌پردازیم. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

نشانه‌های شروع زایمان

پیش از پرداختن به پاسخ سوال پس از شروع علائم زایمان چه کارهایی انجام بدیم؟، بیایید نگاهی به نشانه‌‌های شروع زایمان بیندازیم.

سه مورد از رایج‌ترین نشانه های زایمان عبارتند از:

  • احساس دردی شبیه به درد پریود یا قاعدگی
  • تکرر ادرار
  • شل شدن دهانه رحم
  • انقباضات منظم
  • پاره شدن کیسه آب

نکته‌ای که در کلاس‌های آمادگی زایمان طبیعی نیز آموزش داده می‌شود این است که درست است که پاره شدن کیسه آب به عنوان واضح‌ترین علامت زایمان شناخته می‌شود، اما همه خانم‌ها این نشانه را تجربه نمی‌کنند و ممکن است فقط در برخی از افراد اتفاق بیفتد. هر چه فاصله انقباض‌ها کمتر شود و درد شبیه به درد قاعدگی شدیدتر شود، یعنی به زایمان نزدیک‌تر شده‌اید.

نکته بسیار مهمی که پس از شروع علایم زایمان باید مدنظر داشته باشید این است که با شروع درد و دیدن نشانه های زایمان، شال و کلاه نکنید و به بیمارستان نروید. فضای بیمارستان، شنیدن ناله‌های مادرانی که در حال زایمان هستند و استرس حاکم بر فضا فقط و فقط اضطراب شما را بیشتر خواهد کرد.

نشانه‌های شروع زایمان

پس از شروع علائم زایمان چه کارهایی انجام بدیم؟

چند مورد از کارهایی که پس از شروع نشانه‌های زایمان باید انجام دهید:

تکنیک های آرام کردن ذهن را تمرین کنید

اگر با شروع درد و علائم مرتبط با زایمان استرس داشته باشید و ذهن تان مدام محور درد زایمان بچرخد، عصبی می‌‌شوید و قطعا این عصبی شدن باعث می‌شود این لحظات بسیار سخت‌تر از چیزی که هست بگذرد. سعی کنید ذهن‌تان را آرام کرده و استرس‌تان را کاهش دهید و به لحظات پیش رو که دلبندتان را پس از 9 ماه انتظار در آغوش می‌کشید فکر کنید.

پس از بروز نشانه های شروع زایمان معده تان را پر نکنید

پس از اینکه دردها و انقباض‌ها شروع شد دیگر از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید، فقط یک خوراکی مختصر بخورید که انرژی داشته باشید. اگر معده‌تان را با غذاهای چرب پر کنید، این پر بودن معده باعث خواهد شد که در طول زایمان حالت تهوع داشته باشید و حتی بالا بیاورید. رعایت نکات تغذیه قبل زایمان برای کاهش درد زایمان طبیعی را نیز فراموش نکنید.

نفس‌های عمیق بکشید

نفس کشیدن عمیق تا حدودی از استرس و اضطراب ناشی از فکر کردن به زایمان می‌کاهد. به جای حرف زدن و ناله کردن های بی جا به طور منظم نفس عمیق بکشید و تمام هوای تازه را به درون ریه‌تان بکشید. اگر پیاده‌روی برای زایمان طبیعی را نیز انجام می‌داده‌اید این اطمینان را داشته باشید که زایمانی راحت خواهید داشت.

دوش آب گرم بگیرید

شاید باورتان نشود، اما دوش آب گرم تاثیر بسیار زیادی در کاستن شدت دردهایی که تجربه می‌کنید، دارد. به محض شروع نشانه های مربوط به زایمان و انقباضات منظم، دوش آب گرم بگیرید. در کمال تعجب همین دوش آب گرم به ظاهر ساده، در کاهش درد زایمانتان نیز نقش دارد.

از تاثیر ماساژ غافل نشوید

در حالی که نشانه های زایمان شروع شده‌اند از همسرتان بخواهید که پشت، دست‌ها و پاهایتان را ماساژ بدهد. این کار به طور عجیبی حال روی شما را بهبود خواهد بخشید و آرامش را به وجودتان سرازیر خواهد کرد. ماساژ پرینه برای داشتن زایمان آسان را نیز فراموش نکنید.

با پزشک تان هماهنگ باشید

به محض شروع نشانه های زایمان، با پزشک‌تان تماس بگیرید و از احوال‌تان به او اطلاع بدهید، حتما توصیه‌هایی در زمینه کاهش درد و زمان مراجعه به بیمارستان به شما خواهد کرد. تمام توصیه های پزشک را جدی بگیرید. 

و اما سخن پایانی ...

در این مقاله به سوال "پس از شروع علایم زایمان چکارهایی انجام بدیم؟" پاسخ دادیم و گفتیم که با شروع نشانه های زایمان چه کارهایی انجام دهید. قطعا لحظات نزدیک به زایمان لحظات پر استرس و در عین حال پر هیجانی است، سعی کنید خونسردی‌تان را حفظ کنید، به سلامت جنینی که منتظر ورود به دنیاست اهمیت بدهید و سعی کنید به راهکارهای معرفی شده در قسمت بالا عمل کنید.