تغذیه قبل زایمان برای کاهش درد زایمان طبیعی

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تغذیه قبل زایمان برای کاهش درد زایمان طبیعی

رحم یکی از قوی‌ترین ماهیچه‌های بدن زنان بوده و مانند سایر ماهیچه‌ها در صورت تأمین سوخت و آب‌رسانی کافی بهترین عملکرد را دارد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه یک زایمان طبیعی موفق داشته باشیم لازم است تغذیه قبل زایمان برای کاهش درد زایمان طبیعی را عاقلانه انتخاب کنید تا انرژی بیشتری داشته باشید و بتوانید زایمان راحت‌تری را تجربه کنید.

تکنیک‌های تغذیه‌ای کاهش درد زایمان طبیعی

زایمان کردن، کار جسمی بسیار دشواری است. زنان در طی زایمان خود کالری زیادی می‌سوزانند و برای تامین این انرژی باورنکردنی به کالری زیادی نیاز دارند. در عین حال، در این زمان، تمایل به غذا خوردن ممکن است زیاد نباشد زیرا ذهن و بدن مادر هر دو روی کار انجام شده متمرکز هستند.

هضم آسان، نکته کلیدی است

هنگامی‌که یک زن در حال زایمان است بدن او انرژی و منابع زیادی را برای انجام کار زایمان مصرف می‌کند و تصمیم می‌گیرد از کالری‌های ارزشمند در فرایندهای غیر ضروری مثل هضم کردن استفاده نکند و این امر باعث کند شدن فرایند هضم می‌شود. بنابراین، برای تغذیه قبل زایمان برای کاهش درد زایمان طبیعی ، غذاهایی را در نظر بگیرید که برای مثال در هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا مصرف می‌کنید.

یکی از تکنیک‌های کاهش درد زایمان طبیعی این است که غذاهایی را انتخاب کنید که آماده کردن، خوردن و هضم آن‌ها آسان باشد و همچنین از مصرف غذاهای خیلی تند یا خیلی چرب خودداری کنید. در غیر این صورت، در هنگام زایمان دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوید.

پروتئین را فراموش نکنید

مورد دیگر در تغذیه قبل زایمان برای کاهش درد زایمان طبیعی ، مصرف غذاهای حاوی پروتئین است. ماست یونانی، کره، خشکباری، شیک‌های پروتئین و پنیر به راحتی پایین می‌روند و به بدن شما پروتئین مورد نیاز برای زایمان راحت‌تر را می‌رسانند. اگر در مکانی زایمان می‌کنید که امکان دسترسی به یخچال را ندارید، در نظر داشته باشید که یک خنک‌کننده با مقداری کیسه یخ داشته باشید تا غذای فاسدشدنی خود را در دمای مطمئن نگه دارید.

کربوهیدرات‌های پیچیده مصرف کنید

نان یا کراکر چند غله‌ای، ماکارونی سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و بلغور جو دوسر منابع خوبی از فیبر هستند و کربوهیدرات‌هایی را تأمین می‌کنند که در طول زایمان طولانی‌مدت انرژی شما را تأمین می‌کند. این موارد اغلب می‌توانند با غذاهای حاوی پروتئین ترکیب شده و یک وعده غذایی مغذی ایجاد کنند.

یک قابلمه بزرگ سوپ رشته فرنگی و مرغ می‌تواند گزینه مناسبی جهت تغذیه قبل زایمان برای کاهش درد زایمان طبیعی باشد. در این صورت، با نزدیک شدن زمان زایمان، بدن شما آماده‌تر است.

عذاهای کاهش درد زایمان طبیعی

مصرف ویتامین D 

آیا می‌دانید کمبود ویتامین D می‌تواند درد زایمان را افزایش دهد؟ مطالعات نشان می‌دهند که میان کمبود ویتامین D و درخواست مسکن‌های بیشتر در هنگام زایمان، ارتباط مستقیم وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش می‌دهد که کمبود ویتامین D همچنین با افزایش احتمال پره‌اکلامپسی، دیابت حاملگی و زایمان زودرس ارتباط دارد. به همین دلیل، مواد غذایی مفید برای جلوگیری از زایمان زودرس، غذاهایی هستند که سرشار از ویتامین D باشند.

بنابراین، برای افزایش ویتامین D بدن خود 15 دقیقه در روز بدون زدن ضد آفتاب، زیر نور خورشید قرار بگیرید. همچنین، مصرف شیر کم‌چرب یا بدون چربی، تخم مرغ، پنیر، ماهی سالمون و روغن زیتون را فراموش نکنید.

مصرف منیزیم

ترکیب ویتامین D و منیزیم به عنوان تغذیه قبل زایمان برای کاهش درد زایمان طبیعی، بسیار مناسب است. منیزیم یک عامل مهم برای تبدیل ویتامین D به شکل هورمونی فعال یعنی کلسیتریول است. منیزیم سطح فشار خون را در دوران بارداری بهینه می‌کند و آستانه تحمل درد شما را افزایش می‌دهد و باعث زایمان راحت‌تر می‌شود. از دیگر مزایای آن، این است که به هضم غذا و به آرامش عضلات کمک می‌کند و همچنین باعث بهبود خواب شبانه می‌شود.

مانند ویتامین D، بهترین راه دریافت منیزیم، از طریق پوست است که برای این منظور می‌توانید از لوسیون ها و روغن‌های منیزیم استفاده کنید. یکی از کارهایی که باید در ماه نهم بارداری انجام داد این است که از برخی غذاها که به افزایش منیزیم بدن کمک می‌کنند استفاده کنید که این غذاها عبارت‌اند از: اسفناج، شکلات تلخ، تخم کدو، بادام و شیره قند.

سیب‌زمینی‌ها به خصوص سیب‌زمینی‌های شیرین

سیب‌زمینی‌های شیرین، نشاسته و استروژن های مورد نیاز برای تولید اسید هیالورونیک را در بدن تامین می‌کنند. آن‌ها استروژن‌های طبیعی را تقلید می‌کنند که در روند زایمان، این امر می‌تواند باعث افزایش تولید استروژن‌ها ، اکسی‌توسین و پروستاگلاندین‌های بدن می‌شود.

تحقیقات نشان می دهند که التهاب عصبی و درک درد در کسانی که سیب‌زمینی‌های شیرین مصرف کرده‌اند در هنگام زایمان کاهش می‌یابد. بنابراین، سیب‌زمینی‌های شیرین ممکن است به تولید اندورفین و کاهش درد غیر طبیعی در حین زایمان با کاهش التهاب در اعصاب کمک کنند.

مصرف غذاهایی با منابع سریع انرژی

سوال بسیاری از مادران این است که چه کسانی زایمان طبیعی راحتی دارند؟! لازم است بدانید برای داشتن زایمان راحت، مصرف غذاهایی که به سرعت هضم شده و منابع انرژی زیادی برای شما به همراه دارند را فراموش نکنید. این غذاها به شما کمک می‌کنند که در میان زور زدن‌های انقباضی در هنگام زایمان، بی‌حس شوید و در نتیجه گزینه مناسبی جهت تغذیه قبل زایمان برای کاهش درد زایمان طبیعی هستند. عسل و ژل‌های انرژی‌زا که با طعم‌های مختلف برای مسابقات مورد استفاده قرار می‌گیرند گزینه‌های خوبی در این مورد هستند.

مصرف میان‌وعده‌های سریع و آسان مانند میوه‌ها

انواع توت‌ها، انگور، خربزه و موز میوه‌هایی هستند که هضم آن‌ها برای معده آسان است. آماده کردن میوه‌ها به صورت تکه تکه، قبل از زایمان می‌تواند گزینه مناسبی برای کمک به داشتن زایمان راحت‌تر باشد. برخی از زنان نیز گزارش می‌کنند که مصرف میوه‌های یخ‌زده قبل از زایمان به آن‌ها کمک می‌کند آرامش بیشتری در هنگام زایمان داشته باشند. اسموتی یک روش خوب برای مصرف میوه است و تیم زایمان شما می‌تواند مقداری پودر پروتئین برای تقویت بیشتر به آن اضافه کند. بعضی میوه ها مانند دمنوش عناب در بارداری خواص آرامش بخش و ضد اضطراب دارد. 

*در مورد انواع دمنوش انرژی زا در این مقاله بیشتر بخوانید.

مواد غذایی مفید برای زایمان

انتخاب نوشیدنی‌های مناسب برای زایمان

در هنگام زایمان، هیدراته ماندن به اندازه غذا خوردن مهم است. نوشیدن جرعه‌های مکرر آبمیوه مورد علاقه خود، سوپ میسو یا یک نوشیدنی انرژی‌زا ورزشی می‌تواند به شما کمک کند تا بدن خود را مرطوب نگه دارید و انقباضات خود را به طور موثر ادامه دهید.

اگر می‌خواهید از نوشیدنی‌های ورزشی با رنگ‌های غذایی مصنوعی و شربت ذرت با فروکتوز بالا پرهیز کنید می‌توانید از نوشیدنی‌های ساده و خانگی استفاده کنید. آب نارگیل نوشیدنی فوق‌العاده‌ای است که الکترولیت‌های مهم مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند.

در نهایت، در ارتباط با تغذیه قبل زایمان برای کاهش درد زایمان طبیعی، لازم است بدانید زایمان و تولد به انرژی فوق‌العاده‌ای نیاز دارد. تامین تغذیه و انرژی مورد نیاز بدن در دوران زایمان به همان اندازه دوران بارداری اهمیت دارد. همچنین، در این صورت می‌توانید زایمان راحت‌تری داشته باشید و درد کمتری را نیز تجربه کنید. به همین دلیل از قبل با غذاها و نوشیدنی‌های مرغوب آماده باشید تا بتوانید با قدرت و توان بیشتری زایمان کنید.