کلاس‌های آمادگی برای زایمان

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کلاس‌های آمادگی برای زایمان

برای اکثر زنان باردار، حتی اگر شما فرزندتان را به دنیا آورده باشید، روند زایمان می‌تواند هم گیج‌کننده و هم سرگرم‌کننده باشد. بسیاری از زنان و همسرانشان برای جمع‌آوری اطلاعات و کاهش اضطرابشان برای شرکت در کلاس‌های آمادگی برای زایمان تصمیم می‌گیرند.

مزایای کلاس‌های آمادگی برای زایمان

کلاس‌های زایمان به شما در ایجاد اعتماد به نفس در توانایی زایمان بدن کمک می‌کند. در کلاس‌های آمادگی برای زایمان می‌توانید در مورد ترس‌های خود در مورد بارداری و زایمان با مربی و سایر زوجین صحبت کنید. همسر شما در مورد زایمان و نحوه‌ی حمایت از شما در آن روز مهم یاد بگیرد. ممکن است متوجه شوید که شرکت در کلاس‌های زایمان با همدیگر پیوند خاصی بینتان ایجاد می‌کند.

مربی شما در مورد گزینه‌های تسکین درد، از جمله ماساژ، آرامش، روش‌های تنفسی و داروها و تمرینات ورزشی برای کاهش دردهای بارداری و زایمان صحبت خواهد کرد. این کلاس، زمان بسیار خوبی است که از مربی خود در مورد شیوه‌های معمول مانند نظارت الکترونیکی روی جنین و آزادی حرکت در هنگام زایمان سؤال کنید.

چرا باید کلاس‌های زایمان شرکت کنیم

مهم نیست که شما فرزند اول یا پنجم خود را به دنیا می‌آورید، کلاس‌های زایمان می‌توانند در آماده‌سازی برای رفع چالش‌های زایمان و تولد نوزاد به شما کمک کند. شرکت در کلاس‌های آمادگی برای زایمان می‌تواند در این موارد به شما کمک کند:

  • چیزهایی را یاد بگیرید که هرگز در مورد زایمان، تولد و مراقبت‌های بعد از زایمان نمی‌دانستید. در این کلاس‌ها خواهید فهمید که چگونه علائم زایمان و آنچه در بدن شما اتفاق می‌افتد را شناسایی کنید.
  • به ترس‌های خود غلبه کنید. در حین کلاس‌های زایمان، می‌توانید در مورد ترس‌های خود با دیگران صحبت کنید و احتمالاً همگی نگرانی‌های مشترکی دارید. مربی می‌تواند به سوالاتتان پاسخ داده و به شما در راحت کردن ذهنتان کمک نماید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دوره‌های زایمان را می‌گذرانند، بیشتر در مورد زایمان و مراقبت‌های قبل و بعد از آن می‌دانند و نسبت به افرادی که به کلاس نرفته‌اند، کمتر دچار اضطراب روانی می‌شوند.
  • با شریک زندگیتان ارتباط بیشتری برقرار کنید. کلاس‌های زایمان به شریک زندگیتان کمک می‌کند که درک بهتری از زایمان داشته باشند و همچنین به آن‌ها یاد می‌دهد که چگونه در حین زایمان از شما حمایت کنند.
  • در مورد گزینه‌های کنترل درد صحبت می‌کنید. شما برای مقابله با انقباض‌ها روش‌هایی مانند تکنیک‌های تنفس، آرامش و تجسم را تمرین خواهید کرد. همچنین در اکثر کلاس‌ها جوانب مثبت و منفی داروهای متداول مانند بلوک‌های اپیدورال (بی‌حسی اپیدورال) را بررسی می‌کنند.
  • در مورد اصول اولیه در مورد مداخلات پزشکی و عوارض احتمالی مطلع می‌شوید. متوجه می‌شوید که مداخلات روزمره چگونه می‌توانند بر روند زایمان تأثیر بگذارند.
  • مراقبت‌‌ اولیه از نوزاد را آموزش خواهید دید. موضوعات عمومی شامل انتخاب پزشک متخصص اطفال، شیردهی، پوشک و استحمام از جمله‌ی این مراقبت‌ها است.

چرا باید کلاس‌های زایمان شرکت کنیم

انواع مختلف کلاس‌های آمادگی برای زایمان

کلاس‌های زایمان انواع خاصی دارند، مانند کلاس‌های مربوط به سزارین، زایمان طبیعی و موارد دیگر. دوره‌های تازه برای والدینی که می‌خواهند اصول کلی را مرور کنند نیز در دسترس است. سایر کلاس‌ها بر روش‌های خاص زایمان تمرکز دارند. مثلا:

  • لاماز: هدف این دوره، افزایش اعتماد به نفس در توانایی زایمان است. کلاس‌های لاماز به شما کمک می‌کنند که بفهمید چطور می‌توانید با درد روبه‌رو شوید. آموزش این روش هم زایمان را تسهیل می‌کند و هم راحتی را ارتقا می‌بخشد - از جمله تنفس متمرکز و ماساژ.
  • بردلی: روش بردلی بر تولد به عنوان یک فرایند طبیعی تأکید دارد. در این کلاس‌ها به شما آموزش داده می‌شود که زایمان را از طریق تکنیک‌های آرام‌سازی و به کمک حمایت شریک زندگی یا مامای خود مدیریت کنید.

کلاس‌های دیگری نیز وجود دارد که شامل روش‌های دیگری هستند. علاوه بر این، ممکن است در مورد روش‌های دیگر زایمان، مانند خلسه- که شامل خود هیپنوتیزم و آرامش عمیق است، نیز کلاس‌هایی پیدا کنید.

هر کلاسی را که انتخاب می‌کنید، وقت بگذارید تا اطلاعات کافی در مورد روش‌های آموزش داده شده در آن را یاد بگیرید. تکنیک‌های تنفسی یا استراتژی‌هایی که در طول کلاس به اشتراک گذاشته‌اید را تمرین کنید تا در حین زایمان آماده‌ی استفاده از آنها شوید.

پیدا کردن کلاس‌های آمادگی برای زایمان

کلاس‌های زایمان در اکثر بیمارستان‌ها و مراکز زایمان برگزار می‌شوند. بعضی از کلاس‌ها بصورت آنلاین یا به صورت DVD در دسترس هستند. در مورد کلاس‌های موجود در منطقه‌ی خود از پزشکتان سؤال کنید. همچنین می‌توانید با والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند نیز مشورت کنید. 

کلاس‌های آمادگی برای زایمان

ویژگی‌ کلاس‌های آمادگی برای زایمان

به دنبال کلاسی بگردید که توسط یک مربی معتبر زایمان برگزار می‌شود. کلاس‌های زایمان باید کم تعداد باشند – نهایت 8 تا 10 زوج – تا امکان سوال پرسیدن و رسیدگی شخصی به هر زوج به صورت جداگانه وجود داشته باشد. حتماً در مورد هزینه، مکان و برنامه‌ی کلاس سوال کنید.

قبل از انتخاب کلاس چه سؤالاتی باید بپرسیم؟

  • آیا مدرس، مجوز آموزش کلاس‌های زایمان را دارد؟
  • فلسفه‌ی مدرس در مورد زایمان چیست؟
  • چه موضوعاتی در برنامه‌ی آموزشی گنجانده شده است؟
  • آیا شریک زندگیتان در این کلاس یاد می‌گیرد که چگونه در زایمان نقش فعالی داشته باشد؟
  • هزینه‌ی آن چقدر است؟
  • چه تعداد زوج در کلاس حضور خواهند داشت؟
  • چند بار کلاس برگزار می‌شود؟
  • آیا انواع مختلف زایمان در کلاس تدریس می‌شود؟ به عنوان مثال، آیا مادری که قصد انجام زایمان بدون دارو را دارد می‌تواند در این کلاس مهارت‌های مقابله‌ای برای تسکین درد را بیاموزد؟ آیا زنی که مایل به اپیدورال است یاد می‌گیرد که چگونه با یک زایمان دارویی برخورد کند؟
  • محل برگزاری کلاس کجاست و چطور می‌توانم خودم را به آنجا برسانم؟

زمان مراجعه به کلاس‌های آمادگی برای زایمان

کلاس‌های زایمان اغلب در سه ماهه‌ی آخر بارداری توصیه می‌شوند - اما هر زمان قبل از شروع زایمان مفید است. اگر احساس می‌کنید برای ایجاد اعتماد به نفس و کسب اطلاعات به زمان بیشتری احتیاج دارید، می‌توانید در اوایل بارداری در کلاس‌های آمادگی برای زایمان ثبت‌نام کنید.

غالباً در سه ماهه‌ی آخر یک سری کلاس‌ها در یک دوره‌ی یک هفتگی ارائه می‌شود. هرچه زودتر ثبت نام کنید، گزینه‌ها و انعطاف‌پذیری بیشتری در رابطه با تاریخ و زمان کلاس دارید. و در برخی مناطق، ثبت‌نام زود هنگام بسیار مهم است زیرا کلاس‌ها به سرعت پر می‌شوند.

زمان مراجعه به کلاس‌های آمادگی برای زایمان

نقش ماما یا پزشک

پزشک برای اطمینان از سلامتی شما و کودکتان در دوران بارداری و زایمان کنارتان خواهد بود. همچنین او در طول دوره‌ی بارداری، مطالب و دستورالعمل‌های آموزشی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از او سوال بپرسید و هرگونه نگرانی در مورد زایمان را با او در میان بگذارید.

با کمک او، از آنچه در کلاس‌های زایمان یاد می‌گیرید استفاده کنید تا یک برنامه برای زایمانتان بسازید. به یاد داشته باشید که اگر در اتفاقی در طول زایمان تغییر کند، ممکن است برنامه‌ی شما نیز تغییر کند، بنابراین یک برنامه با ذهن باز ایجاد کنید. هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که زایمان چگونه انجام خواهد شد، اما در کنار هم می‌توانید یک طرح زایمان را طراحی کنید که انتظارات شما برای زایمان، تولد نوزاد و مراقبت‌های پس از زایمان را برآورده کند - و این بهترین شرایط مراقبت را برای شما و کودکتان ایجاد می‌کند.

کتاب‌های آمادگی برای زایمان طبیعی

از آنجایی که همیشه حضور در کلاس‌های آمادگی برای زایمان وجود ندارد، شاید مطالعه‌ی کتاب بتواند مفید واقع شود اگر چه آن‌ها امکان پاسخ دادن به تمام سوالات شما را ندارند – مشابه با حالتی که در کلاس رخ می‌دهد- اما آمادگی به مراتب مناسبی در شما ایجاد می‌کنند که می‌تواند در زمان زایمان بسیار مفید باشد. در ادامه به معرفی برخی از بهترین کتاب‌ها در این زمینه می‌پردازیم.

  1. کتاب راهنمای کشوری انجام زایمان طبیعی- مترجم: اداره سلامت مادران
  2. کتاب راهنمای کامل ۹ ماه بارداری زیبا هفته به هفته- نویسنده : لورا ریلی
  3. کتاب مراقبت قبل و بعد از بارداری- نویسنده : زیتا وست
  4. کتاب تغذیه‌‌ی دوران بارداری- نویسنده : زهره هنری
  5. کتاب راهنمای بارداری برای پدران- نویسنده : شارون پرکینز ، متیو ام.اف میلر