روغن کرچک برای زایمان | نحوه و میزان مصرف آن

شهریور ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
روغن کرچک برای زایمان

روغن کرچک، زمانی توسط پزشکان و ماماها برای تحریک زایمان تجویز می‌شد. نظریه القای زایمان با روغن کرچک این است که این روغن به عنوان محرک روده عمل می‌کند که رحم را تحریک می‌کند و باعث انقباض می‌شود. هرچند به دلیل عدم وجود مدرک کافی در مورد اثربخشی آن، این توصیه به اندازه سابق انجام نمی‌شود.

روغن کرچک یک روغن نباتی است که از لوبیای کرچک به دست می‌آید و برای کمک به رفع یبوست و حتی برای القاء استفراغ در مواقع لزوم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه هنوز هم برخی افراد از روغن کرچک برای زایمان استفاده می‌کنند که در ادامه به عوارض جانبی، خطرات و اثربخشی آن با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

روغن کرچک چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع استفاده از روغن کرچک برای زایمان، لازم است بدانید روغن کرچک از دانه‌های گیاهی به نام Ricinus communis به دست می‌آید و این گیاه، بومی هند است. ترکیب شیمیایی روغن کرچک غیر معمول است زیرا به طور عمده از اسید چرب ریچینولئیک اسید تشکیل شده است. به دلیل غلظت بالای این روغن، فواید درمانی بسیار زیادی را برای آن تشخیص داده‌اند. هزاران سال است که این روغن در سراسر جهان برای بیماری‌های مختلف از جمله در داروها استفاده می‌شود، از جمله:

  • درمان مشکلات دستگاه گوارش مانند یبوست
  • درمان انواع عفونت‌ها و شرایط پوستی
  • درمان درد و التهاب
  • تحریک سیستم ایمنی بدن

در حالی که شواهد علمی کمی برای تأیید این فواید وجود دارد، روایات زیادی در مورد اثرات مثبت آن وجود دارد. امروزه روغن کرچک در بسیاری از کاربردهای غیر پزشکی استفاده می‌شود:

  • به عنوان مواد افزودنی غذایی و مواد طعم‌دهنده
  • استفاده در محصولات مراقبت از پوست و مواد آرایشی مانند شامپو، صابون و رژ لب
  • در ساخت کالاهایی مانند پلاستیک، الیاف، رنگ‌ها و غیره

علت مصرف روغن کرچک برای زایمان

روغن کرچک بیشتر به عنوان ملین شناخته می‌شود. به دلیل همین خاصیتش نیز این تصور وجود دارد که این روغن می‌تواند در شروع زایمان موثر باشد و از راه‌هایی برای زایمان زودتر محسوب می‌شود. مصرف مقادیر کمی روغن کرچک می‌تواند باعث ایجاد اسپاسم در روده شود که می‌تواند روده و عصب واگ را تحریک کند. این تحریک و اسپاسم می‌تواند باعث تحریک رحم و شروع انقباضات آن شود.

همچنین تصور می‌شود روغن کرچک ممکن است باعث کاهش جذب مایعات و الکترولیت‌ها در روده کوچک شود که این مسئله می‌تواند باعث اسهال و احتمالا انقباضات شود. روغن کرچک همچنین ممکن است باعث آزاد شدن گیرنده‌های پروستاگلاندین شود و منجر به اتساع دهانه رحم شود.

روغن کرچک برای زایمان

عوارض جانبی خوردن روغن کرچک برای زایمان

لازم است بدانید عوارض خوردن روغن کرچک شامل چه مواردی می‌شود. عوارض جانبی استفاده از روغن کرچک برای زایمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • استفراغ
  • انقباضات رحم (ممکن است زایمان باشد یا نباشد)
  • حالت تهوع
  • برخی پزشکان روغن کرچک برای رحم را به دلیل عوارض جانبی احتمالی آن مانند کم‌آبی (به دلیل اسهال یا استفراغ)، سندرم دیسترس جنینی و مکونیوم در نوزاد توصیه نمی‌کنند.

خطرات

اکثریت مطالعات انجام شده بر روی استفاده از روغن کرچک برای زایمان ، تفاوتی میان نوع زایمان (طبیعی یا سزارین) یا طول مدت زایمان مشاهده نکرده‌اند. همچنین، این مطالعات، شواهدی از افزایش مشکلات مانند عفونت یا مکونیوم در مایعات آمنیوتیک را پیدا نکردند.

بزرگ‌ترین خطر ناشی از روغن کرچک برای زایمان ، تحمل مادری بود، به این معنی که مادران چقدر می‌توانستند روغن کرچک را تحمل کنند. یک مطالعه نشان داد هر مادری که از روغن کرچک استفاده می‌کند دچار تهوع می‌شود که این تهوع ممکن است همراه با استفراغ باشد یا ممکن است همراه با استفراغ نباشد.

بنابراین، هیچ‌وقت بدون هماهنگی با پزشک خود از خوردن روغن کرچک برای القای زایمان استفاده نکنید. همیشه منطقی است که قبل از مصرف این روغن، با پزشک یا ماما مشورت کنید. علاوه بر این، اگر دلیل پزشکی نداشته باشید، القاء قبل از موعد مقرر ایده خوبی نیست و استفاده از روغن کرچک نیز بهترین گزینه نیست.

تاثیر روغن کرچک برای زایمان چقدر طول می‌کشد؟

سوال بسیاری از مادران این است که روغن کرچک برای زایمان چند ساعت بعد اثر میکند؟ برخی مادران گزارش می‌کنند که دو تا سه ساعت پس از مصرف روغن کرچک برای زایمان ، تحریک روده‌های خود را حس کردند برخی دیگر گزارش کرده‌اند که مصرف روغن کرچک، تاثیری نداشته است. مواردی نیز وجود داشته‌اند که پس از چند ساعت از مصرف روغن کرچک فرزندشان را به دنیا آورده‌اند و برخی نیز بعد از چند روز زایمان داشته‌اند.

مطالعات پزشکی محدودی نشان می‌دهند که احتمال زایمان پس از گذشت 24 ساعت از مصرف روغن کرچک بیشتر است و این مطالعات، امن بودن استفاده از روغن کرچک برای زایمان را زیر سوال می‌برند. در این مورد مطالعات بیشتری لازم است.

تاثیر روغن کرچک برای زایمان چقدر طول می‌کشد؟

آیا باید القاء زایمان را انجام دهید؟

بر طبق گزارش‌های کنگره زنان و زایمان آمریکا، یک بارداری کامل بین 39 هفته تا 40 هفته و 6 روز در نظر گرفته می‌شود. بین 41 هفته و 41 هفته و 6 روز، بارداری انتهای ترم در نظر گفته می‌شود و بعد از 42 هفته، بارداری پس از ترم نامیده می‌شود. در بیشتر موارد ، القاء زایمان یک تصمیم پزشکی است که برای امنیت شما و کودک شما اتخاذ شده است. به احتمال زیاد در شرایط زیر القا خواهید شد:

  • تقریبا دو هفته از تاریخ زایمان گذشته اما زایمان شما شروع نشده است.
  • شما دچار انقباضات رحمی نمی‌شوید اما کیسه آب پاره شده است.
  • در رحمتان عفونت وجود دارد.
  • جنین، رشد متناسبی ندارد.
  • مایعات آمنیوتیک کافی در اطراف کودک شما وجود ندارد.
  • شما دچار اختلال جفت هستید و همچنین به وضعیت‌های قرارگیری کودک هنگام تولد باید توجه شود.
  • فشار خون بالا، دیابت یا بیماری دیگری دارید که می‌تواند شما یا فرزندتان را در معرض خطر قرار دهد.

گزینه‌های جایگزین مصرف روغن کرچک برای زایمان

سوال برخی از مادران این است که روغن کرچک را چگونه بخوریم برای زایمان اما لازم است بدانید وقتی زایمان هنوز شروع نشده است و هیچ دلیل پزشکی‌ای برای القاء زایمان وجود ندارد بهترین گزینه جایگزین این است که هیچ کاری انجام ندهید و صرفا صبر کنید تا زایمان به صورت خود به خود شروع شود. اگر برای القاء زایمان نیاز پزشکی وجود داشته باشد بهترین گزینه‌های جایگزین عبارت‌اند از:

  • پارگی مصنوعی غشاها (پاره کردن کیسه آب)
  • استفاده از پیتوسین (از طریق IV)
  • استفاده از پروستاگلاندین (با تنوعی از روش‌ها)
  • القای زایمان کاتتر فولی (مکانیکی)
  • تحریک نوک پستان از طریق دست یا شیردوش

تصمیم‌گیری در مورد استفاده از یکی از این روش‌ها یا ترکیبی از آن‌ها باید توسط شما و پزشکتان انجام شود. برخی از گزینه‌ها ممکن است برای شما مطلوب‌تر باشد یا برخی روش‌ها می‌توانند برای شما مناسب‌تر و ایمن‌تر باشند.

در نهایت، مطالعات پزشکی در مورد استفاده از روغن کرچک برای زایمان بسیار کم است به ویژه تحقیقاتی جامع و خوب که بتوان به آن‌ها استناد کرد. فقط به این دلیل که مطالعات کوچک عوارضی برای استفاده از روغن کرچک، گزارش نکرده‌اند این مسئله اثبات نمی‌کند که روغن کرچک عوارض ندارد.

به هر حال، حالت تهوع ناشی از مصرف این روغن، اثبات شده است و می‌تواند بر ناراحتی شما در دوران بارداری می‌افزاید و احتمالا این چیزی نیست که شما می‌خواهید. اگر علاقه‌مندید از روغن کرچک برای زایمان استفاده کنید حتما در این مورد با پزشک یا ماما مشورت کنید تا مطمئن شوید که هیچ دلیل مشخصی برای عدم استفاده از این روغن وجود ندارد.همچنین، اگر می‌خواهید زایمان راحتی داشته باشید ماساژ پرینه برای داشتن زایمان آسان و پیاده‌روی برای زایمان طبیعی را فراموش نکنید.