درمان خانگی قارچ پوستی با روش‌های موثر و سریع+علائم آن

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خانگی قارچ پوستی

همه‌ی ما در زندگی با انواعی از عفونت‌های مختلف سر و کار داریم. بعضی عفونت‌ها سطحی و مختصر و بعضی شدید و خطرناک هستند. یکی از انواع عفونت‌های بسیار شایع که در بیشتر موارد خطرات جدی به همراه ندارد، قارچ پوستی است. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد علت بروز و بهترین درمان خانگی قارچ پوستی انسان بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان خانگی قارچ پوستی سگ می‌توانید به این مقاله در سایت مراجعه کنید.

عفونت قارچی چیست و چرا رخ می‌دهد؟

قبل از توضیح در مورد درمان خانگی قارچ پوستی بدن، باید بدانید این عفونت چیست و چرا رخ می‌دهد. عفونت قارچی زمانی رخ می‌دهد که ما در تماس با هاگ قارچی قرار بگیریم که می‌تواند از طریق تنفس یا تماس پوستی وارد بدن ما شود. قارچ در دمای مرطوب و گرم رشد می‌کند. این عفونت می‌تواند هر فردی را مبتلا کرده و خطری برای زندگی ندارند.

انوع عفونت قارچ پوستی و روش درمان

قارچ‌ها در مکان‌های گرم و مرطوب مانند کفش، جوراب، استخر، اتاق رختکن و حمام‌های عمومی بهترین رشد را دارند. آنها اغلب در تابستان و در آب و هوای گرم و مرطوب یافت می‌شوند. وقتی از کفش‌های تنگ استفاده می‌کنید، یا جوراب‌های عرق کرده خود را عوض نمی‌کنید و یا از حمام ها و استخرهای عمومی استفاده می‌کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که به قارچ پوستی مبتلا شوید. 

* آیا علت خارش پشت گردن و سر می‌تواند به دلیل وجود قارچ باشد؟ 

انواع عفونت قارچی کدام است؟

انواع عفونت قارچ پوستی بسته به عامل ایجاد کننده می‌توانند در دسته‌های مختلفی دسته بندی شوند. بعضی از مهمترین عفونت‌های قارچی پوستی عبارتند از:

  • پای ورزشکاران
  • خارش لای انگشتان
  • کرم حلقوی
  • عفونت مخمر
  • عفونت قارچی ناخن
  • و ...

علائم ابتلا به قارچ پوستی کدام است؟

قبل از اینکه نسبت به درمان خانگی قارچ پوستی اقدام کنید باید بدانید این عارضه چه علائمی دارد. از شایع‌ترین علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد
  • کهیر
  • خارش
  • ناخن‌های تغییر رنگ داده
  • لکه‌های سفید در نزدیکی دهان
  • توده زیر پوست (در بیشتر موارد بدون درد هستند)

اگر هاگ‌ها توسط فردی استنشاق شود، می‌تواند علائمی مانند موارد زیر داشته باشد:

  • تب
  • خستگی
  • دردهای عضلانی
  • تنگی نفس
  • سردرد
  • عرق شبانه
  • درد مفاصل

شکل ظاهری قارچ پوستی چگونه است؟ بثورات قارچی اغلب قرمز و خارش یا شبیه سوختگی هستند. ممکن است برجستگی‌های قرمز و متورم مانند جوش یا لکه‌های پوسته پوسته نیز داشته باشید.

روش‌های درمان خانگی قارچ پوستی با تاثیر عالی

برای درمان قارچ پوستی با روش خانگی می‌توانید از ترفندهای موثر زیر استفاده کنید:

عسل و درمان قارچ پوستی

عسل

اولین دشمن قارچ پوستی که می‌تواند بیشتری اثر را در درمان قارچ پوستی خانگی سر و بدن داشته باشد، عسل است. عسل یکی از مواد غذایی شفابخش و طبیعی است که خاصیت درمان کنندگی زیادی دارد دارد و به عنوان درمان سریع قارچ پوستی نیز شناخته می‌شود. این اثر را مدیون خاصیت ضد عفونی کننده‌ی خود است. پراکسید هیدروژن موجود در عسل می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرد و به همین خاطر است که در طب سنتی نیز برای درمان این عفونت پیشنهاد می‌شود. 

برای استفاده از خواص درمانی این ماده شگفت‌انگیز نیاز به انجام کار زیادی ندارید زیرا عسل خود به عنوان یک پماد درمان قارچ پوستی عمل می‌کند. کافی است آن را روی محل عفونی شده بمالید و نیم ساعت اجازه دهید بماند و سپس محل را بشویید. روزی دو بار این کار را انجام دهید تا در نهایت خارش و سایر علایم برطرف شود. بعد از کار حتما عسل را به طور کامل از روی پوست خود بشویید در غیر این صورت ایجاد خارش و حساسیت می‌کند. اگر از عسل برای درمان خانگی قارچ پوستی زیر بغل استفاده کنید، نه تنها بسیار موثر است بلکه می‌توانید از اثرات نرم کنندگی و سفیدکنندگی عسل برای زیر بغل خود نیز بهره‌مند شوید.

برگ چریش

برگ چریش گیاهی دیگر در عطاری‌ها است که برای درمان خانگی قارچ پوستی صورت و بدن از آن استفاده می‌شود و بسیار موثر است. این گیاه به دلیل خواص درمان کنندگی‌اش در انواع عفونت و بیماری پوستی شناخته شده است و چون دارای خواص ضدقارچی قوی است، از آن به عنوان یک روش بسیار قدرتی برای درمان خانگی قارچ پوستی شدید استفاده می‌کنند.

برای استفاده کافی است برگ چریش را به مدت 2 تا 3 دقیقه در آب بجوشانید. آنگاه از این برگ‌های آب پز شده خمیر درست کرده و آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید. همچنین می‌توانید آب برگ‌ها را نیز به صورت عصاره گرفته و بنوشید.  

سرکه سیب

گزینه دیگر برای درمان خانگی قارچ‌های پوستی، سرکه سیب است. یکی دیگر از مواد پرخاصیت طبیعی که اثرات درمان کنندگی بسیاری دارد. این ماده سرشار از مواد مغذی مانند منیزیم، پتاسیم و فسفر و دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است، که می‌توان در درمان قارچ سر و بدن موثر باشد. همچنین خاصیت اسیدی سرکه سیب، محیط را برای رشد قارچ‌ها نامناسب می‌کند.

یکی از راه‌های استفاده از این درمان ضد قارچی، نوشیدن سرکه سیب رقیق شده با آب است. برای این کار یک الی دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک فنجان آب ترکیب کرده و بنوشید. همچنین می‌توانید برای بهبودی سریع‌تر، سرکه سیب رقیق شده را روی نواحی آسیب دیده بمالید. برای درمان خانگی قارچ پوستی کف پا، می‌توانید پاها را در محلول سرکه سیب رقیق شده با آب قرار دهید. استفاده از سرکه سیب به عنوان درمان قارچ پوستی در ناحیه تناسلی مردان و زنان می‌تواند جنبه‌های میکروب کشی و ضدعفونی کننده نیز داشته باشد. 

روغن درخت چای

روغن درخت چای به عنوان یکی از مواد بسیار پرکاربرد در انواع محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شود. و به دلیل خواص ضد قارچ و باکتریایی که دارد می‌توانید از آن برای درمان خانگی قارچ پوستی نیز استفاده کنید. تنها کافی است آن را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل جوجوبا بادام یا زیتون مخلوط کرده و روی نواحی آلوده بمالید. توجه داشته باشید روغن درخت چای را بدون روغن حامل استفاده نکنید زیرا بسیار قوی است و ممکن است باعث ایجاد واکنش نامطلوب بر روی پوست شود. بهتر است از گزینه‌های ملایم‌تری برای درمان خانگی قارچ پوستی کودکان استفاده کنید زیرا آنها پوست حساس‌تری دارند. 

روغن درخت چای و درمان قارچ پوستی

ماست

ماست یکی از مواد غذایی سرشار از باکتری‌های پروبیوتیک است. باکتری لاکتوباسیلوس موجود در ماست ماده‌ای به نام پراکسید هیدروژن آزاد می‌کند که می‌تواند انواع عفونت‌های قارچی و مخمری را از بین ببرد. بهترین و راحت‌ترین روش استفاده از خواص درمانی ماست، این است که آن را روی نواحی آسیب دیده مانند ران پا، پشت گردن، لای انگشتان و ... بمالید اما روش دیگر مصرف آن به همراه غذا است.

روغن نارگیل

یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان خانگی قارچ پوستی کشاله ران، روغن نارگیل است. به کمک این روغن نه تنها می‌توانید قارچ پوستی را درمان کنید بلکه با اعمال آن روی پوستتان از خواص نرم‌کنندگی و شفاف‌کنندگی پوست نیز بهره‌مند می‌شوید. یک لایه روغن نارگیل را روی ناحیه آسیب دیده دو تا سه بار در روز بمالید تا زمانی که علائم عفونت برطرف شود. از این روغن می‌توانید به طور ویژه برای درمان خانگی قارچ پوستی پشت گردن استفاده کنید که اگر با موها نیز تماس پیدا کند نه تنها مضر نیست بلکه تقویت کننده نیز است.

سیر

درمان خانگی قارچ پوست سر با سیر بسیار موثر و معجزه‌آسا است. سیر یک عفونت کش قوی است که نه تنها قارچ پوستی بلکه هر نوع عفونتی را می‌تواند درمان کند. مصرف منظم سیر بدن را در برابر عوامل میکروبی تقویت می‌کند. برای استفاده از خواص درمانی سیر آن را له کرده و با کمی روغن زیتون ترکیب کنید. خمیر بدست آمده را روی نواحی عفونی بمالید. سی دقیقه زمان بدهید و بعد بشویید. حتماً به خوبی بشویید زیرا سیر خام اگر زیاد روی پوست بماند آن را دچار حساسیت و سوزش می‌کند. 

آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از گیاهان معجزه‌آسا برای تقویت پوست و مو است. ژل این گیاه می‌تواند عفونت قارچی را درمان کند. برای درمان خانگی قارچ پوستی در بارداری یا درمان خانگی قارچ پوستی در کودکان که نمی‌توانید از هر دارویی استفاده کنید، ژل آلوئه ورا به عنوان یک پماد طبیعی یک گزینه‌ی عالی و موثر است. این ماده نه تنها عفونت را از بین می‌برد بلکه از رشد مخمرها نیز جلوگیری می‌کند. تنها کاری که باید بکنید این است که کمی از این ژل را روی محل عفونت بمالید. 

زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه‌های پرخاصیت با اثرات درمان کنندگی قوی است. حتماً شنیده‌اید که از ضماد زردچوبه برای درمان زخم‌ها استفاده می‌کنند. اما درمان عفونت نیز یکی دیگر از خواص این ادویه‌ی خوش عطر و طعم است. کمی از آن را با آب ترکیب کرده و مانند یک خمیر روی سطح پوست بمالید تا معجزه‌ی آن را ببینید. از خمیر زردچوبه می‌توانید در درمان عفونت قارچ پا یا قارچ کشاله ران یا هر نقطه‌ای که کمتر در معرض دید است استفاده کنید زیرا تا چند روز کمی پوست را زرد می‌کند. حتی بسیاری از آن به عنوان درمان خانگی قارچ پوستی بیضه نیز استفاده می‌کنند.

زردچوبه و درمان قارچ پوستی

درمان خانگی قارچ پوستی سفید رنگ تینا ورسیکالر

نوعی عفونت قارچی به نام Tinea versicolor وجود دارد که باعث تغییر رنگ پوست می‌شود. افراد مبتلا به این نوع عفونت قارچی شاهد ایجاد لکه‌های سفید، زرد، قرمز، صورتی یا قهوه‌ای روی محل پوست خواهند بود. این به دلیل رشد بیش از حد یک نوع مخمر (قارچ) است که به طور طبیعی روی پوست شما وجود دارد. به دلیل رنگ‌های مختلفی که ممکن است ظاهر شود، بعضی گمان می‌کنند شیوه‌های درمانی متفاوت است. اما وقتی عامل عفونت این نوع قارچ باشد، درمان خانگی قارچ پوستی قهوه‌ای رنگ با درمان قارچ پوستی قرمز رنگ تفاوتی ندارد.

چندین گزینه برای درمان در منزل وجود دارد. رایج‌ترین (و مقرون به صرفه) استفاده از شامپو شوره سر حاوی سلنیوم است. شامپو را در حمام روی پوست خود بمالید و اجازه دهید چند دقیقه قبل از شستشو بماند. همچنین چندین داروی بدون نسخه نیز برای درمان این قارچ در داروخانه‌ها در دسترس است. طبق دستور از این داروها استفاده کنید. اگر بعد از چند هفته متوجه تغییراتی نشدید با پزشک تماس بگیرید. ممکن است به داروی قوی‌تری نیاز باشد.

چگونه از عفونت قارچی پیشگیری کنیم؟

مهم نیست درمورد درمان خانگی قارچ پوستی روی دست صحبت می‌کنیم یا درمان خانگی قارچ پوستی پا، همیشه بهترین گزینه پیشگیری است. عفونت‌های قارچی می‌توانند دردناک و تحریک کننده باشند. همچنین به راحتی قابل سرایت به دیگران هستند. برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت‌ها یا گسترش بیشتر آنها، نکات زیر را رعایت کنید:

  • لباس‌های خیلی تنگ نپوشید، زیرا باعث تعریق بیشتر و بروز عفونت قارچی می‌شوند.
  • نواحی عفونی را نخارید زیرا می‌تواند احتمال گسترش و بدتر شدن عفونت را افزایش دهد.
  • اگر لباس‌هایتان خیس یا کثیف شد، در اسرع وقت آنها را عوض کنید. پوشیدن لباس‌های مرطوب باعث عفونت قارچی می‌شود.
  • برای تسریع درمان خانگی قارچ پوستی، ناحیه‌ی آسیب دیده را خشک نگه دارید.
  • از مصرف قندهای طبیعی و تصفیه شده اجتناب کنید زیرا مخمرها از شکر تغذیه می‌کنند. از غذاهای حاوی نشاسته تصفیه شده مانند نان سفید و شیرینی نیز باید اجتناب شود. مصرف کافئین و الکل نیز برای جلوگیری از عفونت قارچی باید کاهش یابد. و با پزشک مشورت کنید که به جز موارد بالا برای درمان قارچ پوستی چه بخوریم.