درمان خانگی سنگ کلیه با 12 روش موثر در طب سنتی

بهمن ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خانگی سنگ کلیه

همانطور که می‌دانید، کلیه وظیفه دفع آب، مواد زائد و پاکسازی خون را به عهده دارد. زمانی که بدن دچار کمبود آب می‌شود، حرکت مایعات از کلیه به آرامی انجام می‌شود، در نتیجه مایعات فرصت بیشتری دارند تا در مسیر با نمک و مواد معدنی دیگر ترکیب شوند و به سنگ‌های رسوبی تبدیل شوند. سنگ کلیه می‌تواند دردناک باشد. درحالی که بسیاری از سنگ‌های کلیه کوچک و بی‌ضرر هستند و می‌توان آنها را از طریق دستگاه ادراری دفع کرد، برخی دیگر بزرگ‌تر بوده و می‌توانند منجربه عوارضی مانند عفونت و آسیب به کلیه شوند. سنگ‌های کوچک کلیه را می‌توان در خانه با راهکارهای خانگی ساده، مایع درمانی و داروهای مربوطه درمان کرد. در این مطلب از گهواره به درمان خانگی سنگ کلیه می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سنگ کلیه در بارداری و درمان خانگی سنگ کلیه در بارداری به این مقاله مراجعه کنید.

درمان خانگی سنگ کلیه 

سنگ کلیه توده سختی است که از کریستال‌های موجود در ادرار تشکیل شده است. در واقع این سنگ‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که مواد معدنی، نمک و اگزالات کلسیم در کلیه‌ها کریستال شده و به رسوبات سختی تبدیل می‌شود. از دست دادن آب و کمبود آن در تشکیل این نوع سنگ‌ها بی‌تاثیر نبوده و یکی از عوامل مهم در پیشرفت سنگ کلیه است. در صورتی که بدن دچار کمبود آب شده باشد، مایعات به کندی حرکت کرده، در نتیجه شانس بیشتری برای ترکیب شدن با مواد معدنی و نمک دارد.

سنگ‌های کلیه می‌توانند به کوچکی یک دانه شن و یا به بزرگی یک توپ گلف باشند. در برخی اوقات این سنگ‌ها در کلیه می‌مانند، اما اغلب از طریق دستگاه ادراری حرکت کرده و دفع می‌شوند که این امر ممکن است بسیار دردناک باشد. سنگ‌های بسیار کوچک به راحتی و بدون درد دفع می‌شوند، بطوریکه حتی شما متوجه عبور آن از سیستم ادراری خود نمی‌شوید.

بطورکلی سنگ کلیه بسیار شایع است. طبق تخمین بنیاد ملی کلیه، از هر 10 نفر یک نفر در مقطعی از زندگی خود دچار سنگ کلیه می‌شود و اغلب مردان را بیشتر از زنان تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از سنگ‌های کلیه که در ابعاد کوچک هستند را می‌توان در خانه، با راهکارهای خانگی و بدون مراجعه به پزشک و توسط خود شخص درمان کرد. این روش‌ها معمولا شامل تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی است. فرد مبتلا به سنگ کلیه می‌تواند با اضافه کردن و یا حذف کردن برخی مواد غذایی و نوشیدنی به درمان و دفع سنگ کلیه خود کمک کند.

بهترین روش دفع سنگ کلیه در خانه

همانطور که گفته شد، معمولا سنگ کلیه با ابعاد کوچک را می‌توان در خانه و بدون مراجعه به پزشک درمان کرد. روش‌های خانگی درمان سنگ کلیه عبارتند از:

  • نوشیدن آب

بهترین و ساده‌ترین روش برای درمان و دفع سنگ کلیه، نوشیدن آب به مقدار زیاد است. نوشیدن آب به حرکت سنگ‌ها در دستگاه ادراری و دفع آنها کمک می‌کند. اگر می‌خواهید سنگ کلیه خود را از بین ببرید، روزانه 8 تا 12 لیوان آب بنوشید. پس از دفع سنگ به نوشیدن آب ادامه دهید تا از تشکیل سنگ‌های دیگر جلوگیری شود.

  • حذف برخی از نوشیدنی‌ها

نوشیدنی‌هایی که باعث کم آبی بدن می‌شوند، مانند نوشیدنی‌های کافئین دار، نوشابه، الکل، قهوه و چای را کاهش دهید.

  • استفاده از لیمو ترش

آبلیمو تازه حاوی سیترات شیمیایی است. این ترکیب به تجزیه رسوبات کلسیم و کند شدن رشد آنها کمک کرده و باعث شکستن و از بین رفتن سنگ‌های کوچک کلیه می‌شود و همچنین به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند. برای بهره بدن از این مزیت‌ها، روزانه دو لیوان آبلیمو تازه مصرف کنید.

  • سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید سیتریک بوده و به شکستن کریستال‌های کلسیم کمک می‌کند. سرکه سیب علاوه بر پاکسازی و شستشوی کلیه‌ها، در کاهش درد حاصل از سنگ کلیه، بسیار موثر است. روزانه دو قاشق سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و میل کنید. این مخلوط را می‌توانید چندین بار در طول روز مصرف کنید. توصیه می‌شود تا قبل از صرف غذا میل کنید.

  • کرفس

کرفس حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیباتی برای افزایش ادرار است. آب کرفس باعث پاک شدن سموم از بدن و جلوگیری از شکل‌گیری سنگ کلیه می‌شود. اضافه کردن کرفس به وعده غذایی و نوشیدن آب آن در طول روز می‌تواند به درمان سنگ کلیه بسیار کمک کند.

بهترین روش دفع سنگ کلیه

  • از مصرف غذاهای شور خودداری کنید

رژیم غذایی دارای مقدار زیادی سدیم، احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. با اینکه کاهش نمک فورا به دفع سنگ کلیه کمک مکی‌کند، اما می‌تواند از تشکیل بیشتر سنگ‌ها جلوگیری کند.

  • کاهش مصرف پروتئین حیوانی

رژیم غذایی پر گوشت خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است برخی از وعده‌های پروتئینی خود را با غذاهای گیاهیی جایگزین کنید.

  • مقادیر مناسبی از کلسیم و اگزالات مصرف کنید

برای کمک به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه بسیار مهم است که غذاهای حاوی کلسیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. کلسیم به اگزالات موجود در دستگاه گوارش متصل می شود و از تشکیل سنگ در ادرار جلوگیری می کند. از خوردن غذاهای پر اگزالات زیاد خودداری کنید.

غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از:

  • شیر
  • پنیر
  • ماست
  • سبزیجات برگ سبز
  • لوبیا

غذاهای غنی از اگزالات که باید اجتناب کنید عبارتند از:

  • اسفناج
  • ریواس
  • چغندر
  • بادام ها
  • شکلات
  • بادام زمینی
  • سیب زمینی های شیرین

درمان درد سنگ کلیه در خانه

اگر تابه حال سنگ کلیه را تجربه کرده‌اید، به احتمال زیاد آن را برای بدترین دشمن خود نیز آرزو نمی‌کنید و برای جلوگیری از آن دست به هرکاری می‌زنید. سنگ کلیه می‌تواند بسیار دردناک باشد. به همین دلیل شما برای کاهش و تسکین درد باید از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید. داروهایی مانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن داروهای ضد درد هستند. با این حال توصیه می‌شود، قبل از انجام هرگونه اقدام به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان خانگی درد سنگ کلیه

درمان خانگی سنگ کلیه با هندوانه

محتوای آب و پتاسیم موجود در هندوانه یک عنصر بسیار ضروری برای داشتن کلیه‌های سالم است. هندوانه به تنظیم و حفظ سطح اسید موجود در ادرار کمک می کند. خوردن هندوانه یا نوشیدن روزانه آب آن به حل طبیعی سنگ کلیه کمک می کند. 

علاوه بر آن خوردن هندوانه پخته شده یکی از روش‌های سنتی است. برای تهیه آن هندوانه را برش زده و به همراه پوست داخل قابلمه بدون آب بریزید، پس از جوش آمده یک عدد چوب دارچین به آن اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید. بعد از 30 تا 35 دقیقه، زیر گاز را خاموش کرده و با گوشت کوب هندوانه‌ها را با پوست له کنید و سپس به مدت 10 دقیقه بجوشانید. سپس از صافی رد کرده و پس از خنک شدن نوش جان کنید.

بهترین معجون برای دفع سنگ کلیه

همانطور که گفته شد، بهترین روش درمانی برای از بین بردن سنگ کلیه، نوشیدن مایعات است. آب و آب مرکبات، آب ریحان، آب انار، دلستر و آب کرفس می‌تواند در درمان این عارضه بسیار موثر باشد.

درمان سریع و فوری سنگ کلیه در منزل

اگر می‌خواهید به دفع سنگ کلیه و درمان آن سرعت ببخشید، بهترین روش، نوشیدن آب به مقدار زیاد است. نوشیدن آب به مقدار زیاد علاوه بر آنکه ادرار آور است به عبور سنگ کلیه در دستگاه ادراری و پیشگری از بروز سنگ‌های جدید کمک می‌کند. آب علاوه بر آنکه سموم را از بدن خارج می‌کند به حرکت دادن سنگ و دفع آن نیز کمک می‌کند.

قوی‌ترین قرص دفع سنگ کلیه

برای درمان سنگ کلیه توصیه می‌شود تا خودسرانه دارویی را مصرف نکنید و قبل از انجام هرگونه اقدام به پزشک متخصص مراجعه کنید. برای از بین رفتن سنگ کلیه پزشک ممکن است آلوپورینول (زیلوپریم، آلوپریم) را برای کاهش سطح اسید اوریک در خون و ادرار و قلیایی نگه داشتن ادرار برای شما تجویز کند. در برخی موارد، آلوپورینول و یک عامل قلیایی ممکن است سنگ های اسید اوریک را حل کنند.

همچنین ممکن است کپسول رواتینکس را برای شما تجویز کنند. این کپسول یکی از قوی ترین داروی سنگ شکن کلیه است و حاوی اسیدهای چرب می‌باشد که به حل شدن، خرد شدن و دفع سنگ های کلیه و مجاری ادراری کمک می کند.

قوی‌ترین داروی گیاهی برای سنگ کلیه

گیاه گزنه یکی از قوی‌ترین داروهای گیاهی برای از بین بردن سنگ کلیه در طب سنتی است. این گیاه حتی می‌تواند سنگ‌های بزرگ را از طریق ادرار دفع کند. به همین دلیل به افراد دارای سنگ کلیه توصیه می‌شود تا روزانه دوبار از دمنوش گیاه گزنه مصرف کنند.