محبوب ترین غذاهای مکزیکی با دستور پخت لذیذ

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی

مکزیک یکی از گسترده‌ترین طیف غذایی در جهان را دارد و غذاهای این کشور از محبوب‌ترین غذاهای جهان محسوب می‌شوند. مجموعه‌ای از تکنیک‌های باستانی آشپزی، ترکیب بین محصولات و مواد غذایی اصیل اسپانیایی و اروپایی مانند ادویه‌های خاصی مانند دارچین، فلفل، گندم، گوشت گاو، شیر، پنیر، ذرت و غیره مشخصه‌های اصلی این غذاهای مکزیکی هستند. اگر به دنبال تنوع بخشیدن به رژیم غذایی خود هستید حتماً باید این غذاها را امتحان کنید. در ادامه طرز تهیه بعضی از محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی آمده است. 

چیلاکیولز

چیلاکیولز قطعاً محبوب‌ترین صبحانه‌ی مکزیکی محسوب می‌شود. در ساخت این صبحانه‌ی خوشمزه از تکه‌های تورتیلای ذرت سرخ شده یا برشته شده که در سس تند قرمز یا سبز خیس شده تهیه می‌شود که روی آن تکه‌های گوشت مرغ یا گاو پخته‌ی ریخته شده و در نهایت تخم مرغ هم زده اضافه می‌شود تا سرخ شود. شما می‌توانید این صبحانه‌ی خوشمزه را با پنیر تازه، گشنیز و پیاز خلال شده تزیین کرده و سرو کنید. در مکزیک این صبحانه را کنار خوارک لوبیا می‌خورند.

تخم‌مرغ با سس رانچرا

این غذا از محبوب ترین غذای مکزیکی مشهور در وعده‌ی صبحانه به حساب می رود. در این غذا نیز از تورتیلای ذرت استفاده می‌شود که روی آن لوبیای پخته شده و تخم مرغ می‌ریزند و بعد از اینکه تخم‌مرغ‌ها سرخ شد این غذای خوشمزه را با سس فلفل تند، گشنیز و فلفل سیاه سرو می‌کنند.

ماچاکا

از محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی و یک غذای ساده و ارزان برای شام و غذایی بسیار خوشمزه مربوط به شمال این کشور به نام ماچاکاست. در این غذا از گوشت خشک شده به روش سنتی، معمولاً گوشت گاو یا خوک با ادویه‌های فراوان است. می‌توان این گوشت فراوری شده را در تاکو، بوریتوی شکم پر، فلوتا یا فقط به عنوان خورش با مقداری تورتیلا، لوبیا یا برنج میل کرد. 

ماچاکا

دیسکادا

اگر غذاهای گوشتی را دوست دارید، دیسکادا یکی از محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی برای شما خواهد بود. این غذا پر از سوسیس، چوریزو، گوشت چرخ کرده، ژامبون، بیکن، گوشت خوک، فلفل هالاپینو و پیاز است که همگی با آویشن، کرفس، زیره، پونه کوهی، برگ بو، فلفل سیاه، سس سیاه، نمک، رزماری، کمی ماءالشعیر تیره و ... مزه دار شده‌اند. این غذا یکی از خوشمزه‌ترین غذای مکزیکی رستوران‌هاست و در جمع‌های خانوادگی سرو می‌شود.

تاکو

تاکو به عنوان محبوب‌ترین غذای مکزیکی در سراسر جهان شناخته می‌شود. اساس ساخت تاکو بسیار شبیه بسیاری از اسنک‌های مشابه است. نان تاکو یک نان مخصوص از جنس ذرت و به شکل U مانند است که داخل آن را می‌تواند با صدها فیلینگ مختلف پر کرد. با این حال متداول‌ترین انواع تاکو عبارتند از استیک گوشت گاو، چوریزو، گوشت صورت گاو و گوسفند و ... به جز این تاکوهای عجیب و غریب پر از مغزهای سرخ‌شده، چشم‌ گاو، جگر سرخ شده در پیاز، عقرب و بسیاری مواد پرکننده دیگر است که هرگز نمی‌توانید تصور کنید. 

بوریتو

این غذا در شمال مکزیک، به ویژه ایالت‌های هم مرز با ایالات متحده، بسیار محبوب است. بوریتو یک تورتیلای آردی استوانه‌ای است که با مواد مختلف دلخواه پر می‌شود که اغلب حالت خورشتی دارند. از نظر ظاهری شبیه ساندویچی است که در نان لواش پیچیده باشند. محبوب‌ترین آنها بوریتوی لوبیای سرخ شده با پنیر و بوریتوی ماچاکا است.

خورشت مرغ یا بوقلمون وحشی (Pozole de Pollo o Guajolote)

اگر به دنبال طرز تهیه غذای مکزیکی با مرغ هستید و از انواع غذای ایرانی با مرغ خسته شده‌اید، خورشت مرغ مکزیکی یا پوزوله را امتحان کنید. اگرچه بومیان مکزیکی از گوشت حیوانات دیگری برای تهیه‌ی این خورشت استفاده می‌کنند اما شکل جهانی‌تر آن با مرغ یا بوقلمون تهیه می‌شود. برای این خورشت ابتدا فلفل‌ قرمز را تفت می‌دهند و سپس آن را داخل آب داغ می‌ریزند تا خیس بخورند. گوشت مرغ را در تابه‌ای سرخ کرده و به آن سیر اضافه کنید. حالا کمی آب اضافه کرده و ادویه بزنید. حالا فلفل قرمز‌های خیس خورده را در آب پوره کرده و به این ترکیب اضافه می‌کنید و اجازه دهید خوراک جا بیفتد.

خورشت مرغ یا بوقلمون وحشی

تامالس

تامالس یکی از محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی ست که از نظر ظاهری شبیه دلمه‌ی برگ موی خودمان است. برای پیچیدن این غذا از برگ گیاه ذرت یا برگ موز استفاده می‌شود و داخل آن را می‌توان با هر خورشت دلخواهی پر کرد. رایج‌ترین آنها مرغ یا گوشت رنده شده با سالسا سبز یا قرمز، فلفل با پنیر و دانه‌های ذرت‌ است.

کاسادیا

کاسادیا یکی از غذاهای معروف مکزیکی است که با تورتیلای ذرت یا آردی تهیه می‌شود که از وسط تا شده، با پنیر یا مواد دیگر پر شده و در نهایت سرخ شده یا کبابی شده و به صورت داغ خورده می‌شود.

خوراک لوبیای کابوی

لوبیا کابوی یکی از بهترین غذاهای مکزیکی  است که در دستور پخت آن از مخلوطی از لوبیا با گوشت، چوریزو، بیکن، پنیر، فلفل سرانو و برخی مواد مختلف دیگر استفاده می‌شود.

انچیلاداس

یک فست فود خوشمزه که در رستوران مکزیکی سرو می‌شود آنچیلاداس است که از تورتیلای ذرت غوطه‌ور شده در سس تند بدست می‌آید که درونش از انواعی از خورشت‌ها و سبزیجات پر شده است. طعم این غذا بسیار تند است که در طرز تهیه غذاهای مکزیکی بسیار رایج است و با خامه‌ی ترش، پنیر تازه، پیاز و کرفس سرو می‌شود.

فلفل نوگادا

از دیگر انواع غذاهای مکزیکی که در سراسر دنیا محبوب است می‌توان به فلفل نوگادا اشاره کرد که یک غذای سنتی ست و از فلفل پوبلانو پر شده با پیکادیلو (مخلوطی از گوشت چرخ کرده، میوه‌ها و ادویه جات ترشی جات) تهیه می‌شود که روی آن سس خامه‌ای بر پایه گردو، و دانه‌های انار و کرفس تزئین شده است. 

ذرت مکزیکی

ذرت مکزیکی

ذرت مکزیکی یک غذاهای خیابانی خوشمزه و از محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی ست و در بخش‌های مختلف مکزیک، انواع متفاوتی دارند. ایالت‌های شمالی روی آن خامه، سس مایونز، پودر چیلی، لیمو، کره و پنیر قرار می‌ریزند. ذرت مکزیکی شاید معروف‌ترین غذای مکزیکی در ایران باشد که در بسیاری از مغازه‌ها در فصل سرما فروخته می‌شود.

آلگریا د آمارانتو

همیشه قرار نیست محبوبت‌ترین غذاهای مکزیکی، غذاهای تند باشند. آلگریا یکی از شیرینی‌های محبوب این کشور است که نوعی آب نبات است که با مواد مختلف مانند میوه‌های خشک، شکلات، کشمش، آجیل و غیره پر می‌شود.

مول

مول، سُسی است که از مخلوطی از فلفل قرمز خشک، گوجه فرنگی، شکلات، دانه‌ها و ادویه‌ها تهیه می‌شود و یکی از معروف‌ترین غذاهای مکزیک به حساب می‌آید. 

آگواچیله (آب چیلی)

یکی از غذاهای رایج در منطقه ساحلی غربی مکزیک، به ویژه ایالت سینالوآ که به محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی تبدیل شده است، آب چیلی ست. در دستور اصلی این غذا از مخلوط کردن گوشت خشک با آب و فلفل قرمز بدست می‌آمد اما در دستورهای بعدی آن را با میگوی خام جایگزین گوشت کردند و مواد دیگری مانند آبلیمو، خیار، گشنیز، پیاز قرمز، آووکادو، نمک و فلفل به آن افزودند تا به شکل امروزی درآمد.

سیویچه یا سوپ سرد سبزیجات

سرویچه که منشأ آن از کشور پرو است، بخشی از فرهنگ غذا شناسی آمریکای جنوبی و مرکزی به حساب می‌آید. در دستور تهیه‌ی این غذا از ماهی خام، پیاز، گوجه فرنگی، فلفل قرمز، گشنیز و لیمو استفاده می‌شود. در بعضی دستورها به جای ماهی از میگو، صدف، اختاپوس، خرچنگ یا حلزون استفاده می‌شود.

Pescado Zarandeado ماهی هم زده

پسکادو زاراندادو یکی از محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی است که در گروه غذاهای دریایی قرار دارد. این غذا از ماهی تهیه می‌شود که با چیلی و ادویه‌جات مزه‌دار می‌شود، و سپس به آرامی در یک ظرف مخصوص دودی می‌شود. این ماهی را با چاشنی لیمو و سس چیلی سرو می‌کنند.

خورشت بز (Birria de Chivo)

یکی دیگر از خورشت‌های مکزیکی خورشت بز است که با گوشت این حیوان به همراه فلفل قرمز، چاشنی‌ها و نمک پخته می‌شود. سس این خورشت مبتنی بر گوجه فرنگی است. درست است که در دستور اصلی تهیه‌ی این خورشت از گوشت بز استفاده می‌شود، اما می‌توان از گوشت بره، گوسفند، خوک، مرغ، گوساله، گوشت گاو یا ماهی نیز استفاده کرد.

خورشت بز

تلایودا

یکی از محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی تلایودا ست که به ایالت اواکساکا در جنوب این کشور تعلق دارد. برای تهیه‌ی آن تورتیلا ذرت بزرگ (به قطر حدود 30 سانتی متر) را روی سینی قرار می‌دهند و سپس روی سینی زغال می‌گذارند تا نان خشک و ترد شود.  سپس آن را با گوشت، لوبیای سیاه، چوریزو و پنیر همراه با فلفل قرمز، گوجه‌فرنگی خرد شده و آووکادو سرو می‌کنند.

فلوتاس

فلوتاس از محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی و از گروه تاکوهاست که از تورتیلای ذرت گرد شده و پر از پوره‌ی سیب زمینی، پنیر، مرغ و غیره درست می‌شوند. تفاوت این غذا با دیگر تاکوها این است که آنها در روغن سرخ شده و معمولاً با گشنیز، گوجه فرنگی، پنیر تازه و خامه ترش سرو می‌شوند. (همچنین میتوانید به مقاله مشابه سالاد سیب زمینی مراجعه کنید.)

تورتا آهوگادا (باگت غرق شده)

این محبوب ترین غذای خیابانی در مکزیک است. و یک ساندویچ است که از نانی به نام بیروت پر شده با گوشت همراه با یک سس تند بر پایه فلفل قرمز، سرکه، گوجه فرنگی و ادویه جات خشک شده تهیه می‌شود. تهیه‌ی آنها ساده، تند و خوشمزه هستند! 

سوپ آزتک

این یک غذای کلاسیک عالی از غذاهای مکزیکی است که با رشته‌های از تورتیلاهای سرخ شده با آب مرغ، گوجه فرنگی، فلفل، سیر و پیاز، معطر شده با گشنیز تهیه می‌شود که روی آن پنیر، آووکادو و خامه ترش می‌ریزند. 

گوردیتاس د ناتا (پنکیک مینی کرم)

یکی از محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی نوعی دسر به نام گوردیتاس د ناتاست که در خارج از کلیساها به عنوان غذای دسته جمعی، به خصوص در روزهای یکشنبه سرو می‌شود. آنها از آرد گندم، خامه، شکر و دارچین تهیه می‌شوند و می‌توان آن را به‌صورت ساده یا پر شده با شکلات سرو کرد.