رفتار با کودک حسود | برخورد مناسب با حسادت کودکان

دی ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
رفتار با کودک حسود

کودکان معمولا در ابراز احساسات خود بسیار صریح هستند. آن‌ها ممکن است در ابراز عشق، نفرت، غم، حسادت یا احساسات دیگر دریغ نکنند. در ارتباط با حسادت لازم به ذکر است که این احساس می‌تواند کودکان را از روش‌های متعددی تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، وقتی فرزندتان حسادت می‌کند بهتر است چه کاری انجام دهید؟ ممکن است وقتی حسادت فرزندتان را می‌بینید نگران تاثیر این احساس بر فرزندتان شوید. این مقاله به شما کمک می‌کند نشانه‌ها و دلایل حسادت در کودکان را تشخیص دهید و بدانید رفتار با کودک حسود و نحوه کنترل حسادت کودکان چگونه است.

علل حسادت در کودکان چیست؟

قبل از اینکه بدانید رفتار با کودک حسود چگونه باید باشد لازم است در مورد علل حسادت در کودکان بیشتر بدانید. در ادامه به چند نکته در این مورد اشاره شده است که آگاهی از آن‌ها به شما کمک می‌کند که حسادت در کودکان را بهتر درک کنید.

نازپرورده بودن بیش‌ازاندازه کودک

همه والدین دوست دارند هر از چند گاهی فرزندشان را لوس کنند. اگر شما بیش‌ازاندازه فرزندتان را لوس کنید این کار ممکن است باعث شود که کودک نسبت به دیگران احساس برتری پیدا کند. بنابراین، در این وضعیت هر وقت فرزندتان با کودکی روبرو شود که از او بهتر است یا چیزی بهتر از آنچه فرزندتان دارد داشته باشد ممکن است احساس حسادت کند.

مقایسه بین کودکان

بسیار طبیعی است که والدین فرزندشان را با کودکان دیگر مقایسه کنند. با این حال، به فرزندتان اجازه ندهید از این موضوع آگاه شود. اگر کودکتان بداند که شما او را با کودکان دیگر مقایسه می‌کنید و همچنین دائما این مقایسه را مطرح کنید نه‌تنها باعث ایجاد احساس رقابت در فرزندتان می‌شوید و اعتماد به نفس او را تضعیف می‌کنید بلکه باعث می‌شوید که فرزندتان به کودکان دیگر حسادت کند.

والدگری بیش محافظت‌کننده

همه والدین از فرزندشان محافظت می‌کنند و نگران سلامت و رفاه او هستند. با این حال، گاهی اوقات والدین در این کار زیاده‌روی می‌کنند و وقتی فرزندشان را رها می‌کنند کودک احساس گم‌گشتگی می‌کند. درنتیجه این کودک به کودکانی که اعتماد به نفس بالایی دارند احساس حسادت می‌کند.

ایجاد فضای رقابت ناسالم

رقابت سالم برای هر کودکی مهم است اما ایجاد رقابت در کودکان در مواردی که مهم نیستند ممکن است تاثیر منفی بر شخصیت کودک بگذارد و منجر به حسادت شود. این مسئله ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که از کودک انتظار داشته باشید کاری را انجام دهد که توانایی انجام آن را ندارد. اگر کودکی دیگر خوب برقصد و شما انتظار داشته باشید فرزند خودتان هم مثل او برقصد باعث می‌شوید فرزندتان رقص را دوست نداشته باشد.

کنترل گری بیش‌ازاندازه والدین یا مستبد بودن آن‌ها

وقتی والدین بیش‌ازاندازه سختگیر باشند یا بیش از حد فرزندشان را کنترل کنند و همچنین انتظار داشته باشند که کودک، قوانین را حتی بدون توضیح دلیل رعایت کند به‌احتمال‌زیاد باعث می‌شوند که احساس کینه و حسادت در کودک شکل بگیرد. او به دلیل قرار گرفتن در محیطی محدودکننده ممکن است نسبت به کودکان دیگر احساس حقارت پیدا کند.

حسادت از نظر مهارت و درس

همه بچه‌ها مثل هم نیستند. برخی کودکان در ورزش مهارت بیشتری دارند و برخی کودکان ممکن است در مهارت‌های درسی قوی‌تر باشند. و بسیار معمول است که کودکان نسبت به کودکانی که در کارهای درسی عملکرد بسیار خوبی دارند احساس حسادت کنند.

حسادت میان خواهر و برادرها

اغلب دیده می‌شود که کودک بزرگتر نسبت به فرزند کوچکتر حسادت داشته باشد. حسادت کودک اول به دوم ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که والدین تمرکز خود را از فرزند بزرگتر به کودک تازه متولدشده تغییر دهند. ممکن است برای کودک کنار آمدن با این شرایط دشوار باشد و او نسبت به خواهر یا برادر کوچک‌ترش حسادت کند. به همین دلیل در این شرایط مهم است که بدانید رفتار با کودک حسود چگونه باید باشد.

علل حسادت در کودکان

نشانه‌های حسادت در کودک

تا به اینجا با دلایل حسادت در کودکان آشنا شدید اما لازم است قبل از پرداختن به موضوع نحوه رفتار با کودک حسود، از نشانه‌های حسادت در کودکان نیز آگاه شوید. در ادامه به این علائم اشاره شده است.

فرزندتان ممکن است بیش از حد احساس مالکیت کند

اگر کودک شما حسود باشد ممکن است بیش از حد در همه چیز احساس مالکیت کند. این نگرش نه‌تنها ممکن است محدود به موارد مادی نباشد بلکه ممکن است در مورد اعضای خانواده، دوستان و خواهر و برادرها نیز وجود داشته باشد. ممکن است کودک نخواهد چیزی را با دیگران به اشتراک بگذارد که این نگرش می‌تواند افسردگی کودک را نیز به دنبال داشته باشد.

ممکن است فرزندتان مقایسه کند

یک بچه حسود ممکن است مهارت‌ها وسایلش را با بچه‌های دیگر مقایسه کند. در صورت کمبود یا نداشتن وسیله‌ای، ممکن است او نارضایتی خود را نشان دهد و خشمگین شود.

فرزندتان ممکن است تلاش کند شما را عصبانی کند

اگر فرزندتان به خواهر و برادرش حسادت می‌کند ممکن است تمام تلاشش را برای جلب توجه شما انجام دهد. بهترین راه جلب توجه والدین، بدرفتاری است. فرزندتان ممکن است هر کاری را برای عصبانی کردن شما انجام دهد و همه این تلاش‌ها برای جلب توجه شماست.

فرزندتان ممکن است رفتار پرخاشگرانه نشان دهد

کودک حسود ممکن است پرخاشگرانه رفتار کند. او نه‌تنها ممکن است با خواهر و برادرش رفتار نامناسبی داشته باشد بلکه ممکن است نسبت به آن‌ها قلدری کند. در بعضی موارد حتی ممکن است ببینید که او می‌خواهد به خواهر یا برادرش آسیب برساند.

ممکن است فرزندتان احساس ناامنی کند

ممکن است فرزندتان به دلیل احساس ناامنی، حسادت کند. این مسئله به دلیل به دنیا آمدن یک نوزاد یا خواهر یا برادر جدید در زندگی فرزند شما بارزتر می‌شود و در این موقعیت، حسادت فرزند بزرگتر به کوچکتر مشاهده می‌شود. فرزند شما ممکن است به شما بچسبد و ممکن است همیشه عشق و علاقه شما را بخواهد.

نشانه‌های حسادت در کودکان

نحوه رفتار با کودک حسود

اگر با حسادت فرزندتان به روشی مناسب رفتار نکنید این مسئله می‌تواند تاثیر منفی بر کودک بگذارد. در ادامه به چند روش در رفتار با کودک حسود اشاره شده است که می‌تواند برای شما مفید باشد.

به کودک گوش بدهید

در رفتار با کودک حسود به یاد داشته باشید که حسادت کودکان از نظر روانشناسی، احساسی سطحی نیست بلکه بسیار عمیق است. با کودک خود صحبت کنید و به نگرانی‌ها و دلایل او برای حسادت‌هایش گوش دهید. این کار به او کمک می‌کند که بتواند بر حسادتش غلبه کند.

احساسات منفی را به سمت احساسات مثبت هدایت کنید

دادن جهت مثبت به احساسات منفی فرزندتان ممکن است به او کمک کند که بر حسادتش غلبه کند. اگر خواهر و برادر یا دوست او از لحاظ درسی از او بهتر است فرزندتان را تشویق کنید که بیشتر درس بخواند و نمرات بهتری بگیرد نه اینکه نسبت به کسانی که بهتر از او هستند احساس بدی پیدا کند.

نسبت به فرزندتان اشتیاق نشان دهید

نقش محبت در درمان حسادت کودکان را فراموش نکنید. ممکن است فرزند شما رفتاری منفی و نامطلوب نشان دهد اما لازم است شما نسبت به او رفتاری مراقبت‌کننده و بااشتیاق نشان دهید. کودک خود را سرزنش یا مجازات نکنید. درک این نکته مهم است که کودک شما با یک وضعیت عاطفی دشوار روبرو است و برای کمک به کنار آمدن با آن به محبت شما احتیاج دارد.

اهمیت به اشتراک گذاشتن را برای فرزندتان توضیح دهید

یادگیری اهمیت مراقبت و به اشتراک‌گذاری برای هر کودک بسیار مهم است. وقتی کودک یاد می‌گیرد وسایلش را با بچه‌های دیگر به اشتراک بگذارد، نه‌تنها به او کمک می‌کند که با کودکان دیگر دوست شود، بلکه می‌تواند احساس حسادت خود را از بین ببرد. بنابراین، در رفتار با کودک حسود، این نکته را به یاد داشته باشید.

از مقایسه خودداری کنید

مقایسه باعث ایجاد احساسات منفی می‌شود و فرد را بی‌ارزش می‌کند. بنابراین، کودک خود را با بچه‌های دیگر، ازجمله فرزندان دیگر و دوستانش مقایسه نکنید. هر کودکی منحصربه‌فرد است و استعدادهای مختلفی دارد. به جای اینکه فرزندتان را با دیگران مقایسه کنید به این امر توجه کنید که کودک شما در چه چیزی مهارت دارد و به او کمک کنید تا مهارت‌های خود را رشد بدهد.

از مقایسه خودداری کنید

کودک خود را بیش از حد تحسین نکنید

شما به عنوان والدین، فرزند خود را می‌پرستید و دوستش دارید و ممکن است او را به دلیل تلاش و سخت‌کوشی‌اش تحسین کنید. با این حال از زیاده‌روی در این کار خودداری کنید. ممکن است در موقعیت‌هایی که کودکان دیگر عملکرد عالی داشته‌اند، فرزندتان را بیش از حد تحسین کنید و با این سخنان بخواهید به او اطمینان خاطر بدهید اما این کار انگیزه فرزندتان برای تلاش کردن را کاهش می‌دهد.

از مقایسه عملکرد تحصیلی کودک خودداری کنید

توصیه می‌شود از مقایسه عملکرد کودک خود در مدرسه با خواهر و برادر یا دوستانش خودداری کنید. انجام چنین کاری باعث ایجاد احساس خصومت و حسادت در فرزندتان می‌شود. اگر فرزند شما نمرات خوبی نمی‌گیرد به جای مقایسه با دیگران، بهتر است او را ترغیب کنید که سخت درس بخواند.

آموزش رفتار مثبت

تا آنجا که ممکن است سعی کنید از مواردی که ممکن است هر نوع حسادت را در کودک شما ایجاد کند دوری کنید. توصیه می‌شود که از کودکی احساس عشق و مراقبت را به کودک خود معرفی کرده و به او بیاموزید. همچنین، آموزش در مورد احساس حسادت به کودکان ممکن است به آن‌ها کمک کند تا به شیوه بهتری با این احساس کنار بیایند.

حسادت در کودکان بسیار شایع است. با این حال، اگر با آن به صورت مثبت برخورد شود، فرزندتان می‌تواند بر آن غلبه کند. اگر در ارتباط با حسادت فرزندتان و همچنین رفتار با کودک حسود با مشکل مواجه شدید می‌توانید از کمک روانشناس نیز بهره بگیرید.