قرص موتیلیتی بوست برای مردان چه خواصی دارد؟

تاریخ انتشار: دی ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص موتیلیتی بوست برای مردان

همانطور که بعضی از زنان از قرصهای کمک باروری مانند لتروزول استفاده میکنند، استفاده از قرص موتیلیتی بوست برای مردان نیز به  تقویت قوای جنسی و بهبود عملکرد اسپرم‌ها برای لقاح موثر کمک میکند. ( در این مقاله در مورد قرص لتروزول و دوقلوزایی بیشتر بخوانید.) بسیاری از افرادی که ناباروری آنها ناشی از بی‌کیفیتی اسپرم‌ها بوده است، با مصرف این دارو در مدت مشخص به نتیجه مطلوب رسیده‌اند و طعم پدر شدن را کشیده‌اند. اینکه بدانید درصد کسانی که از موتیلیتی بوست باردار شده‌اند، کم نیستند، می‌تواند نقطه امیدی باشد برای اینکه شما نیز به نتیجه مطلوب برسید.

قرص  motilityboost برای چیست؟

قرص  motilityboost برای چیست؟

کپسول موتیلیتی بوست به بهبود تحرک اسپرم کمک می‌کند. بنابراین اگر مشکل اسپرم فقط در تحرک آن است، motilityboost می‌تواند کمک کننده و موثر باشد. به عبارت دیگر داروی موتیلیتی بوست برای مردانی مناسب است که در آنالیز اسپرم آنها میزان حرکت اسپرم کمتر از اندازه طبیعی گزارش شده است.

عوارض قرص موتیلیتی بوست

قرص موتیلیتی بوست مردانه کاملا طبیعی و بدون عوارض جانبی است. این دارو جنبه درمانی ندارد و فقط مکمل غذایی و تقویت کننده است؛ اما تاثیر بسیار خوب و زیادی در بهبود تحرک اسپرم‌ها دارد.

موتیلیتی بوست دارای چه ترکیباتی است؟

  •  (Pyridoxine HCI) Vitamin B6
  • P5P
  • Vitamin12 (as Methylcobalamin)
  • N-Acetyl Cysteine
  • Arginine
  • Quercetin
  • L-Carnitine
  • Mucuna Pruriens
  • Q Coenzyme10 و Quercetin به عنوان آنتی اکسیدان‌های قدرتمند جهت افزایش تحرک اسپرم

فواید موتیلیتی بوست

فواید موتیلیتی بوست

موتیلیتی بوست با داشتن مواد موثره فراوان، فواید بسیار زیادی برای بهبود عملکرد حرکتی اسپرم در مردان دارد. برای مثال کوآنزیم کیوتن، یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که در بیوفروماتیک (زیست انرژی) میتوکندری مهم است و در پلاسمای مایع و هسته منی یافت می‌شود.  CoQ10 برای افزایش تعداد اسپرم و تحرک در آستنوسوپرمی یافت شده است. مکمل CoQ10 خوراکی سطوح  CoQ10 را در پلاسمای هسته‌ای و در سلول‌های اسپرم افزایش می‌دهد و با افزایش قابل توجهی از تحرک اسپرم‌ها ارتباط دارد. همچنین تراکم اسپرم و حرکت آن به طور معنی داری با درمان  CoQ10 بهبود پیدا می‌کند.

همچنین  Quercetin به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی باعث افزایش قابل توجهی در حرکت، زنده ماندن و غلظت اسپرم می‌شود.

به علاوه آرژنین به عنوان یک پیشرونده از ترکیبات متعددی است که در تحرک اسپرم، از جمله پوترسین، اسپرمیدین و اسپرمین نقش دارد. اکسیداسیون آرژنین باعث تولید اکسید نیتریک می‌شود که تاثیر مهمی در باروری دارد. نشان داده شده است که مکمل L-arginine به افزایش انگیزش اسپرم و تعداد اسپرم در مردان نابارور مبتلا به الیگوسپرمی و آستنوسپرمی کمک می‌کند.

ال- کارنیتین برای توسعه اسپرماتوژن‌ها مهم است، زیرا به عنوان منبع انرژی در اپیدیدیم عمل می‌کند، حرکت اسپرم را بهبود می بخشد و در بلوغ اسپرم نقش مهمی دارد.

ویتامین B12  موجب افزايش ميزان تحرك اسپرم، تعداد اسپرم، تعداد اسپرم مكانيكی، قطر تومورهای اسپرمی و درصد اسپرم مفصلی خوب با تراكم ظاهری بالاتر می‌شود.

 Mucuna Pruriens برای بهبود کیفیت اسپرم، از جمله تعداد اسپرم، زنده ماندن اسپرم و تحرک و کاهش آسیب‌های مورفولوژیکی و تعداد اسپرم با بقایای سیتوپلاسمی موثر است.

آیا مصرف همزمان فرتیل اید و موتیلیتی بوست الزامی است؟

موتیلیتی بوست یک مکمل ایده آل برای مردان با تحرک اسپرم کم است که از لحاظ علمی تاثیر آن بر روی تحرک اسپرم اثبات شده است. موتیلیتی بوست یک محصول مستقل نیست و باید همراه فرتیل اید (fertilaid) آقایان مصرف شود.

تاثیر اسپرم در وقوع بارداری چیست؟

تاثیر اسپرم در وقوع بارداری چیست؟

بدیهی است که باروری محصول مشترکی است که از لقاح اسپرم با تخمک حاصل می‌شود. کمترین اختلال در اسپرم یا تخمک وقوع بارداری را با مانع مواجه می‌کند و عقب می‌اندازد. اسپرم‌ها نه تنها در وقوع بارداری تاثیر دارند بلکه منحصرا مشخص کننده جنسیت جنین هم هستند. (در این مقاله در مورد قرص پسردار شدن تضمینی بیشتر بخوانید) استفاده از انواع مولتی‌ویتامین‌ها برای تقویت قدرت باروری و درمان ناباروری ناشی از ضعف عملکرد تخمک و اسپرم، همیشه موثر بوده است. آنچه در اسپرم مردان برای وقوع بارداری تاثیر دارد، فقط حركت اسپرم یا تحرك اسپرم، نیست، بلکه شکل اسپرم، حجم اسپرم و بسیاری دیگر از فاکتورها در اسپرم هستند که در بارداری موثراند.

 تحرک اسپرم چگونه بر باروری تأثیر می گذارد؟

با توجه به اینکه قرص موتیلیتی بوست برای مردان مستقیما در تحرک اسپرم‌ها تاثیر می‌گذارد، بد نیست در مورد اهمیت تحرک سالم و صحیح اسپرم برای وقوع بارداری آگاهی‌ بیشتری داشته باشید. بدیهی است که سلامت اسپرم عامل مهمی در توانایی باروری زوجین است. شش معیار اصلی برای اسپرم سالم وجود دارد:

  • حجم
  • تحرک
  • شکل
  • توانایی عبور از مخاط دهانه رحم و تبدیل آن به تخم
  • واکنش آکروزوم
  • توانایی اتصال به غشای تخمک

همچنین برای داشتن یک بارداری موفق، اسپرم باید کروموزوم‌های طبیعی داشته باشد. اختلال در هر یک از این معیارها می‌تواند منجر به ناباروری مردان شود. معمولا ناباروری مردان نتیجه مشکلات مایع منی است که شایع‌ترین آ‌نها از قرار زیر هستند:

  • تعداد کم اسپرم یا الیگواسپرمی
  • تحرک کم اسپرم یا آستنوسپرمیا یا آستنوزواسپرمی
  • شکل اسپرم غیرطبیعی یا تراتواسپرمیا

منظور از تحرک اسپرم، توانایی اسپرم برای حرکت موثر است. تحرک اسپرم در وقوع باروری اهمیت زیادی دارد، زیرا اسپرم برای رسیدن به تخمک و لقاح با آن باید در لوله‌های فالوپ حرکت کند. برای اینکه اسپرم‌ها بتوانند از طریق دهانه‌ رحم به تخمک برسند، باید تحرک پیشرونده‌ با سرعت حداقل ۲۵ میکرومتر در ثانیه داشته باشند. کم تحرکی اسپرم یا استنوزواسپرمی هنگامی است که فقط کمتر از ۳۲ درصد اسپرم‌ها، حرکت پیشرونده داشته باشند.

انواع تحرک اسپرم‌ها

  • تحرک پیشرونده (Progressive motility یا Grade A) به حرکت اسپرم‌هایی گفته می‌شود که در یک خط مستقیم یا دایره‌های بزرگ شنا می‌کنند.
  • تحرک غیرپیشرونده (Non-progressive motility یا Grade B) به حرکت اسپرم‌هایی گفته می‌شود که به صورت مستقیم شنا نمی‌کنند  یا در دایره‌های کوچک حرکت می‌کنند.

علل کم تحرکی اسپرم

علل کم تحرکی اسپرم ها

علل کم تحرکی اسپرم متفاوت است و در بسیاری از موارد علت مشخصی وجود ندارد.

  • عوامل مختلفی که بر سلامت بیضه‌ها تاثیر می‌گذارند ممکن است باعث کم تحرکی اسپرم شوند؛ مثلا عفونت، سرطان بیضه، جراحی بیضه، مشکلات مادرزادی بیضه، بیضه‌های نزول نکرده و ضربه.
  • استفاده طولانی مدت از استروئیدهای آنابولیک (کورتون ها) می‌تواند تعداد اسپرم و تحرک اسپرم را کاهش دهد. داروهایی مانند حشیش و کوکائین و همچنین برخی داروهای گیاهی نیز می‌توانند بر کیفیت اسپرم تاثیر بگذارند.
  • واریکوسل (رگ‌های بزرگ شده و برجسته در بیضه) نیز می‌تواند از علل کم تحرکی اسپرم باشد.
  • کمبود هورمون‌های جنسی هم می‌تواند روی تحرک اسپرم‌ها تاثیرگذار باشد.
  • اختلال ژنتیکی یا بیماری تشخیص داده نشده
  • سبک زندگی و عوامل محیطی نیز نقش مهمی در تحرک اسپرم دارند. به عنوان مثال، سیگار کشیدن با کاهش تولید اسپرم مرتبط است. همچنین مردانی ‌که در ارتش کار می‌کنند یا در مشاغلی مانند نقاشی یا رانندگی مشغول به کارند یا شغل‌‌هایی دارند که منجر به ضربه مکرر به ناحیه لگن می‌شود، ممکن است در معرض خطر ناباروری ناشی از کار قرار بگیرند.

کلام آخر

استفاده از قرص موتیلیتی بوست برای مردان به منظور افزایش قدرت باروری و بهبود عملکرد حرکتی اسپرم‌ها ثابت شده و تجربه شده است. بنابراین بدون نگرانی از عوارض جانبی این دارو، می‌توانید آن را تهیه کرده و در برنامه غذایی-دارویی خود قرار دهید؛ اما همواره به یاد داشته باشید که استفاده اصولی و منطقی از هر دارویی می‌تواند شما را زودتر به نتیجه برساند. لذا توصیه می‌کنیم با توجه به شرایط اختصاصی خود همواره بعد از مشورت با پزشک اقدام به استفاده از هر نوع مکمل دارویی کنید. در واقع شاید نیاز داشته باشید که در کنار قرص موتیلیتی بوست از دیگر مکمل‌ها و ویتامین‌ها هم استفاده کنید. بدیهی است که تشخیص این مهم با پزشک است.