از شیر گرفتن کودک با چسب زخم یا چسب برق صحیح است؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از شیر گرفتن کودک با چسب زخم

روش‌های مختلفی برای از شیر گرفتن کودک وجود دارد. با وجود آنکه تاکید بر تدریجی از شیر گرفتن کودک شده است، با این حال بعضی از مادران دوست دارند به این فرایند سرعت ببخشند بنابراین به استفاده از روش‌های عجیب و تقریباً مضری برای این کار، روی می‌آورند که می‌تواند برای خودشان یا کودک عوارضی داشته باشد. حتماً شما در مورد از شیر گرفتن با تلخک شنیده‌اید. اما یک روش حتی مضرتر از آن از شیر گرفتن کودک با چسب زخم است که در ادامه قصد داریم در مورد مشکلات آن بیشتر توضیح دهیم.

عوارض استفاده از چسب زخم در قطع شیردهی

بعضی از مادران به ویژه در مورد از شیر گرفتن فوری کودک و زمانی که کودک از نظر روحی یا حتی جسمی آماده‌ی قطع شیر مادر نیست، با دستکاری سینه‌ی خود سعی می‌کنند کودک را از خوردن شیر زده کنند. مثلاً به سینه‌ی خود تلخک یا رب انار می‌زنند. و بعضی دیگر تظاهر به مریض بودن یا زخمی بودن سینه‌ی خود می‌کنند و برای نشان دادن آن به کودک از پانسمان یا چسب زخم زدن به نوک سینه استفاده می‌کنند. 

این اتفاق تاثیر مخربی بر روحیه‌ی کودک می‌گذارد و باعث بروز رفتارهای خشونت آمیز یا حتی افسردگی کودک می‌شود زیرا قدرت درک و تحمل این شرایط را ندارد. همین موضوع باعث عدم همکاری او در طول فرایند از شیر گرفتن و نخوردن غذای کمکی می‌شود.

به طور کلی از شیر گرفتن کودک با چسب زخم دو واکنش را از سمت کودک به همراه دارد: یا ممکن است از آن بترسند و دچار غم و اندوه شوند زیرا برای قطع شیردهی آماده نیستند. یا ممکن است مخالفت کنند و با کندن چسب همچنان اصرار به تغذیه با شیر داشته باشند. در هر دو صورت، نتیجه‌ی مثبتی عاید شما نمی‌شود. حتی اگر این کار منجر به قطع شیردهی شود، اثر مخربی بر روحیه‌ی کودک می‌گذارد زیرا شیر خوردن تنها یک منبع غذایی نیست بلکه یک واسطه‌ی عاطفی بین او و مادر است که اینطور خاتمه دادن به آن می‌تواند ناراحت کننده باشد.

بعلاوه زدن چسب زخم به نوک سینه می‌تواند برای مادر نیز ناراحت کننده باشد و چون بافت نوک سینه حساس و نازک است و در اثر شیرخوردن کودک حساس‌تر نیز شده است، با چسب زخم یا حتی چسب برق زخمی شود و احساس سوزش و درد کنید.

عوارض از شیر گرفتن کودک با چسب زخم

روش جایگزین استفاده از چسب زخم برای از شیرگرفتن

به جای استفاده از روش‌های اشتباهی مانند از شیر گرفتن کودک با چسب زخم چرا از روش‌های منطقی‌تر و البته علمی‌تر استفاده نمی‌کنید؟ مهم ترین نکته در مورد قطع شیردهی، تدریجی بودن آن است.

به طور کلی پیشنهاد می‌شود کودک در دو سالگی از شیر گرفته شود. در این سن شیرخوار نیازهای تغذیه‌ای خود از شیر مادر را دریافت کرده است و به خوردن غذاهای کمکی عادت کرده و راحتتر می‌تواند با نخوردن شیر کنار بیاید. با از شیر گرفتن کودک در یک سالگی یا کوچکتر شما کودک خود را نه تنها از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و حتی آنتی بادی‌های موجود در شیر محروم می‌کنید، بلکه باعث ضعیف شدن و افزایش احتمال ابتلای او به انواع بیماری‌ها می‌شوید. به همراه با روش تدریجی از شیر گرفتن کودک، میتوانید از دعای از شیر گرفتن کودک نیز استفاده کنید. 

از شیر گرفتن کودک بدون استفاده از چسب زخم

نیازی به از شیر گرفتن کودک با چسب زخم نیست شما در چند گام ساده می‌توانید این کار را انجام دهید:

  • ابتدا زمان شیردهی شبانه را کوتاه کنید. و وقتی کودک به خوردن شیر کمتر عادت کردن، حالا باید تعداد دفعات شیردهی در شب را کم کنید تا به طور کامل قطع شود.
  • سپس نوبت به شیردهی در طول روز می‌رسد. برای این کار هم مانند شیردهی شبانه، ابتدا طول مدت شیردهی را کوتاه می‌کنید و بعد تعداد دفعات را کم می‌کنید.

این روش تدریجی مانع از بروز عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر می‌شود. ترشح شیر پس از قطع شیردهی یا درد سینه تا حدی در این دوران طبیعی است و شما می‌توانید با تخلیه کمی از شیر سینه‌ در شب سوم از شیر گرفتن کودک این عوارض را به حداقل برسانید.  بعد از شیر گرفتن کودک چه کنیم؟ بعد از پایان شیردهی هم با یک برنامه‌ ریزی غذایی مناسب برای کودک می‌توانید مطمئن شوید اون همه‌ی نیازهای تغذیه‌ای خود را دریافت کرده و دیگر به شیر به عنوان یک منبع اصلی غذایی نیاز نداشته باشد.