اصول پیاده روی برای لاغری؛ چگونه با پیاده روی وزن کم کنیم!؟

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
اصول پیاده روی برای لاغری

راه و روش‌های مختلفی وجود دارد تا به کمک آن‌ها از شر اضافه وزن خود راحت شوید. یکی از این روش‌ها پیاده روی است. اما آیا پیاده روی با هر شدت و به هر میزانی سبب کاهش وزن شما می‌شود؟ برای آن که بتوانید از این روش به بهترین شکل بهره ببرید باید با اصول پیاده روی برای لاغری آشنا باشید.

پیاده روی فواید بسیار زیادی برای شما دارد، البته اگر آن را اصولی و منظم انجام دهید. مجموعه فیت کلاب با داشتن کارشناسان متخصص در زمینۀ علم تمرینات ورزشی و علم تغذیه می‌تواند کارگشای شما در این زمینه باشد. این مجموعه می‌‌تواند شما را در مسیرتان یاری نماید تا یک نتیجه مطلوب برای شما حاصل شود.

اصول پیاده روی برای کاهش وزن

اگر می‌خواهید از تمرین و وزش کردن یک نتیجۀ مطلوب برای شما حاصل شود، باید به صورت منظم، با یک برنامۀ تمرینی و یک رژیم غذایی مناسب پیش روید. 

اکثر افراد شاید سال‌ها به انجام پیاده روی مشغول هستند، اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اند، علت چیست؟ بله، آن‌ها بی‌توجه به اصول پیاده روی برای لاغری، تناسب اندام یا هر هدف دیگری فقط برای مدت طولانی یک حرکت را انجام داده‌اند، پس تعجبی ندارد که به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

پیاده روی جزء ورزش‌هایی است که برای همۀ افراد در دسترس بوده و تقریباً هیچ هزینۀ اضافی را برای افراد ایجاد نمی‌کند. تنها تجهیزات مورد نیاز برای انجام این ورزش یک جفت کتونی مناسب برای پیاده روی است. 

بنابراین برای آن که بتوانید این ورزش را به صورت هدفمند و اصولی انجام دهید کافی است به چند نکته زیر دقت کنید:

1 . فرم بدن خود را حفظ کنید

  • در حین راه رفتن صاف باستید و نگذارید خستگی باعث شود بدنتان از فرم استاندارد خود خارج شود. برای مثال قوز کردن در حین پیاده روی، ممنوع است. حالت‌های غیراستاندارد بدن در طولانی مدت سبب بیماری‌هایی نظیر کمر درد، گردن درد و شاید بیماری‌های جدی‌تری شود.
  • نگه داشتن شانه‌ها به سمت عقب هنگام پیاده روی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید به آن توجه شود.
  • تکان دادن دست‌ها در دو طرف بدن سبب ایجاد تعادلی متناسب در عضلات بدن خواهد شد.
  • هنگام راه رفتن از روش پاشنه پنجه استفاده کنید. یعنی ابتدا پاشنه و سپس پنجه پا برروی زمین بنشیند؛ با این روش دچار زانو درد نخواهید شد.

2 .  شدت تمرین را متناسب با آمادگی خود تنظیم کنید

پیاده روی برای افراد بدون سابقه ورزشی، می‌تواند یک تمرین سنگین به حساب آید. بنابراین در انجام آن نباید زیاده روی کرد و باید سطح آن را متناسب با آمادگی جسمانی خود تنظیم کرده و کم کم به شدت آن بیافزایید.

3. اصول اولیه ورزش کردن را فراموش نکنید

فرقی نمی‌کند چه ورزشی انجام می‌دهید، از یک پیاده روی ساده گرفته تا یک ورزش سنگین مانند ورزش رزمی، همۀ ورزش‌ها نیازمند گرم کردن بدن هستند. اگر قبل از آن که وارد مرحلۀ سنگین تمرین شوید، بدن شما به خوبی گرم نشده باشد، مطمئناً دچار آسیب خواهید شد. گاهی این آسیب‌ها به حدی جدی هستند که باید ورزش کردن را فراموش کنید.

برای گرم کردن در پیاده روی، می‌توانید به مدت پنج تا ده دقیقه با یک سرعت بسیار پایین راه بروید و دست‌هایتان را با زاویۀ نود درجه از آرنج در کنار خود حرکت دهید. این گونه هم عضلات و مفصل پا و هم مفاصل و عضلات دست‌هایتان گرم خواهد شد.

مدت پیاده روی و سطح آن را با توجه به سطح آمادگی جسمانی خود تنظیم کنید. موضوع مهم در این رابطه این است که پیاده روی برای همۀ افراد باید باعث بالا رفتن ضربان قلب شود تا بتوانیم بگوییم شخص ورزش کرده است.

همان قدر که گرم کردن برای جلوگیری از آسیب مهم است، سرد کردن بدن بعد از تمرین نیز اهمیت دارد. پس بعد از اتمام زمان پیاده رویتان، در مدت 5 تا 7 دقیقه سرعت و شدت پیاده روی خود را رفته رفته کاهش دهید تا ضربان قلب و دمای بدن شما رفته رفته کاهش یابد.

4 .داشتن رژیم غذایی یکی از اصول پیاده روی برای لاغری

هیچ تمرینی بدون رژیم غذایی و هیچ برنامۀ غذایی بدون داشتن یک برنامۀ تمرینی منظم نمی‌تواند سبب کاهش وزن شما شود. به همین منظور مجموعۀ تخصصی فیت کلاب می‌تواند برنامۀ غذایی و تمرینی متناسب با ویژگی‌های شما را در اختیارتان قرار دهد. کارشناسان مجموعۀ فیت کلاب در طول مسیر این برنامه‌ها با شما همراه خواهند بود و شما می‌توانید تمام ابهامات ذهنی خود را از آن‌ها بپرسید.

فواید پیاده روی اصولی

فواید پیاده روی اصولی

تقریباً می‌توان گفت پیاده روی برای همۀ افراد در هر سنی مفید است، مگر آن که توسط پزشک متخصص از انجام آن منع شده باشد. در ادامه مزیت‌های این ورزش را که به نوعی مادر تمام رشته‌های ورزشی به حساب می‌آید، با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

1 . کالری سوزی و کاهش وزن

اگر پیاده روی اصولی را همراه با یک رژیم غذایی متناسب انجام دهید، مطمئن باشید به هدفتان یعنی کاهش وزن خواهید رسید. دقت کنید کاهش وزن در افراد مختلف متفاوت است. زیرا به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، وزن، شرایط جسمی و غیره بستگی دارد. اما می‌توان گفت به طور متوسط با یک پیاده روی اصولی می‌توان بین نیم تا یک کیلوگرم در هفته کاهش وزن داشته باشیم.

2 . بهبودی بعضی از بیماری ها

ورزش کردن مانند پیاده روی اصولی، باعث تقویت عضلات شما می‌شود. در نتیجه فشار از روی مفاصل و استخوان‌های بدن شما کاهش پیدا کرده و درد شما نیز بهبود می‌یابد.

یکی از بیماری‌های رایج در سطح جهان که افراد زیادی با آن درگیر هستند، دیابت است. پیاده روی سبب کاهش قند خون و کاهش سطح انسولین مورد نیاز بدن شما می‌شود و در نتیجه به کنترل این بیماری کمک می‌کند.

3 . تقویت سیستم قلبی و عروقی

پیاده روی اگر باعث افزایش ضربان قلب و جریان خون فرد شود، یک تمرین هوازی بسیار خوب به حساب می‌آید. بنابراین می‌توان از آن برای بهبود کارایی سیستم قلبی و عروقی افراد بهره برد.

4 . استرس را کاهش می دهد

ورزش کردن سبب افزایش ناقل عصبی به نام دوپامین در خون می‌شود. این ناقل عصبی باعث کاهش استرس و افزایش حس سرخوشی و شادی در افراد می‌شود. در نتیجه خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد.

عضله سازی با پیاده روی

عضله سازی با پیاده روی

رعایت اصول پیاده روی برای لاغری مطمئناً منجر به ساخت عضلات شما خواهد شد. زیرا اگر تمام ورزش‌ها، با یک برنامه غذایی اصولی همراه باشند، می‌توانند سبب عضله سازی در بدن شما نیز شوند.

اگرچه پیاده روی تمام عضلات بدن شما را درگیر می‌کند، اما تأثیر گذاری آن برروی عضلات دوقلوی ساق پا، همسترینگ، چهارسر ران و به طور کلی عضلات پایین تنه بیشتر است.

بررسی کلی

اگر شما به دنبال یک ورزش کم هزینه هستید، پیاده روی بهترین انتخاب است. به شرطی که با استفاده از یک برنامۀ تمرینی و یک رژیم غذایی مناسب آن را انجام دهید. به همین منظور می‌توانید با کارشناسان مجموعۀ فیت کلاب در تماس باشید.

 متخصصان تغذیه و مربیان این مجموعه بهترین رژیم غذایی و برنامۀ تمرینی را در اختیار شما قرار می‌دهند که با شرایط جسمانی و سطح آمادگی شما طرح ریزی شده است.

پیاده روی علاوه بر لاغری، می‌تواند سبب عضله سازی و حفظ وزن نرمال برای شما شود. بنابراین می‌توان گفت همۀ افراد می‌توانند از این رشته ورزشی بهره ببرند.