ضروری ترین آزمایشات قبل بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آزمایشات قبل بارداری

آزمایش خون خانم‌ها قبل و در طول بارداری به پزشک این امکان را می‌دهد که شرایطی را که ممکن است بر سلامتی آن‌ها و جنینشان تاثیر بگذارد را شناسایی کند. این امری اساسی در مراقبت‌های قبل بارداری است؛ زیرا در نتیجه انجام آزمایشات قبل بارداری، بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند درمان شوند یا در صورت شناسایی به موقع خطرات آن برای مادر و جنین را می‌توان کاهش داد.

زمان ایده‌آل آزمایشات برای بررسی سلامت زن، قبل از بارداری است زیرا اگر واکسیناسیون یا درمان بیماری خاصی لازم باشد، معمولا انجام این موارد در حالی که زن باردار نیست، ایمن‌تر است. پزشکان توصیه می‌کنند که قبل از بارداری یا حین بارداری، همه خانم‌ها آزمایشات غربالگری را انجام دهند. در ادامه به آزمایشات قبل بارداری با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

 

آزمایشات قبل بارداری شامل چه مواردی است؟

اگر قصد باردار شدن دارید باید معاینات عمومی پیش از بارداری را جدی بگیرید زیرا معاینات و آزمایشات قبل بارداری به پزشک شما کمک می‌کند که اطمینان حاصل کند شما آماده باردار شدن هستید یا خیر. در ادامه به این موضوع پرداخته شده است که آزمایشات قبل بارداری شامل چه مواردی است.

آزمایش گلوکز

اگر خانم باردار مبتلا به دیابت باشد و برای این بیماری تحت درمان نباشد احتمال رشد بیش از حد جنین در دوران بارداری بالاست. همچنین، ممکن است قند خون فرزند او در هنگام تولد، بسیار پایین باشد. از سوی دیگر، این زنان در معرض خطر زایمان سزارین یا مرده‌زایی هستند.

بنابراین، اگر به میزان قابل توجهی اضافه‌وزن دارید یا فکر می‌کنید ممکن است دیابت داشته باشید مهم است که قبل از بارداری آزمایش گلوکز را انجام دهید. یک هموگلوبین A1C سطح قند خون شما را در طی یک دوره سه‌ماهه بررسی می‌کند و همچنین نشان می‌دهد که آیا مسئله‌ای غیر طبیعی در این مورد وجود دارد یا خیر.

درصورتی‌که انجام این تست قبل از بارداری برای شما مورد نیاز باشد، پزشک آن را برای شما درخواست خواهد داد. پس در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

وضعیت آنتی‌بادی سرخجه

قبل از بارداری، خون زنان باید برای دارا بودن آنتی‌بادی سرخجه آزمایش شود. این آزمایش لازم است هر بار که زن می‌خواهد باردار شود انجام گردد. زنانی که قبلا در آزمایش آن‌ها نشان داده شده است که دارای آنتی‌بادی سرخجه هستند، نباید تصور کنند که آنتی‌بادی کافی دارند، حتی اگر در نتایج آزمایش‌های قبلی، آنتی‌بادی‌های سرخجه وجود داشته است.

ایمنی سرخجه ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد، به ویژه در شرایطی که زنان به دلیل واکسیناسیون ایمن هستند (و نه ابتلای طبیعی به بیماری). دریافت واکسن سرخجه در دوران بارداری توصیه نمی‌شود و از این رو مهم است که قبل از بارداری، بیماری را غربالگری کرده و در صورت لزوم واکسیناسیون آن را انجام دهید.

واریسلا (آبله‌مرغان)

بررسی وضعیت آنتی‌بادی آبله‌مرغان در زنانی انجام می‌شود که واکسن این بیماری را دریافت نکرده‌اند یا تا به حال به آبله‌مرغان مبتلا نشده‌اند. از آنجا که واکسیناسیون آبله‌مرغان در طول بارداری توصیه نمی‌شود بهتر است واکسن آن قبل از بارداری دریافت شود.

بررسی ویتامین D

شناسایی کمبود ویتامین D در زنانی که تصمیم به بارداری گرفته‌اند بسیار مهم است. معمولا این زنان:

  • پوست تیره دارند
  • چادر می‌پوشند
  • به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند

زنانی که دچار کمبود ویتامین D هستند لازم است در طول بارداری و شیردهی، مکمل آن را مصرف کنند.

آزمایشات پیش از بارداری

تست عملکرد تیروئید

اگر شما از کم‌کاری تیروئید رنج می‌برید و بدن شما به اندازه کافی هورمون تیروئید مورد نیاز برای رشد طبیعی جنین را ندارد، جنین می‌تواند دچار محدودیت رشد شود. از سوی دیگر، اگر آنتی‌بادی‌هایی در بدن خود داشته باشید که غده تیروئید شما را بیش از حد تحریک می‌کنند، آن‌ها می‌توانند از جفت عبور کنند و منجر به ایجاد تیروئید بزرگ در جنین شوند. مشکلات تیروئید را می‌توان از طریق یک آزمایش خون ساده شناسایی کرد.

* انواع تست بارداری خانگی و میزان دقت و درستی هریک 

تست پاپ اسمیر

بر اساس توصیه‌های فعلی، زنان باید هر دو تا سه سال، تست پاپ اسمیر را انجام دهند. تا زمانی که به این توصیه عمل می‌کنید نیاز به تست پاپ اسمیر در قبل از بارداری ندارید اما اگر این‌گونه نیست حتما این تست را پیش از بارداری انجام دهید. این تست به این دلیل انجام می‌شود که اگر هرگونه نابهنجاری مشاهده شود بیوپسی یا نمونه‌برداری بافتی پس از آن برای بررسی بیشتر انجام گردد. به دلیل افزایش جریان خون در این ناحیه در دوران بارداری، نمونه‌برداری بافتی در دوران بارداری باعث گرفتگی و خونریزی بیشتر افراد در زمان بارداری می‌شود.

آزمایش بیماری‌های مقاربتی

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) به زنان 25 سال و زیر 25 سال، غربالگری کلامیدیا را توصیه می‌کند، به این دلیل که اگر به آن مبتلا شوید، می‌تواند باعث ایجاد زخم در لوله‌های فالوپ شود و بعدا بارداری را دشوار کند. اگر در معرض خطر ابتلا به HIV، هپاتیت B یا C یا سفلیس هستید، آزمایش خون برای شما ضروری است. HIV و هپاتیت B و C می‌توانند به نوزاد منتقل شوند و سیفلیس می‌تواند باعث ناهنجاری در کودک شود.

بررسی داروهای مصرفی

همیشه ایده خوبی است که با پزشک متخصص زنان و زایمان خود ملاقات کنید تا مطمئن شوید همه داروهایی که مصرف می‌کنید برای بارداری مناسب هستند. برای مثال، زنانی که سابقه صرع دارند و داروهای خاصی مصرف می‌کنند، زنانی که فشار خون بالا دارند و خانم‌هایی که از افسردگی رنج می‌برند باید حتما قبل از بارداری در مورد مصرف داروهای خود با پزشک مشورت کنند. در بارداری، مصرف برخی داروها برای مراقبت از سلامت مادر و جنین ارجح‌اند و زنان قبل از بارداری باید در مورد داروی مناسب با پزشک خود مشورت کنند.

در نهایت، همان‌طور که مطالعه کردید زنانی که قصد باردار شدن دارند باید قبل از بارداری به پزشک خود مراجعه کرده و آزمایشات قبل بارداری را انجام دهند. این کار به پزشک اجازه می‌دهد قبل از بارداری، هرگونه درمان یا واکسن‌های پیش از بارداری را برای فرد انجام دهد زیرا در این زمان، نگرانی برای در خطر افتادن سلامت جنین وجود ندارد.