آشنایی با مهم‌ترین علائم کیست تخمدان چپ

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آشنایی با مهم‌ترین علائم کیست تخمدان چپ

کیست تخمدان، کیسه‌ای جامد یا پر از مایع است که در داخل تخمدان تشکیل می‌شود. معمولا این عارضه شایع است و بسیاری از خانم‌ها متوجه علائم کیست تخمدان چپ خود می‌شوند. این کیست‌ها معمولا در طول تخمک‌گذاری ایجاد می‌شوند؛ در واقع طی چرخه ماهانه یکی از تخمدان‌ها تخمک آزاد می‌کند. این عارضه گاهی هیچ علائمی ندارد؛ اما در برخی از افراد باعث ایجاد درد و علائم دیگری می‌شود. 

اغلب کیست‌های ایجاد شده در تخمدان پس از چند هفته یا یک تا سه ماه خود به خود از بین می‌روند. با وجود اینکه کیست ایجاد شده خوش خیم و غیر سرطانی است؛ اما در مواقع نادر می‌تواند نشانه سرطان تخمدان باشد. به همین جهت اطلاع داشتن از علائم کیست تخمدان چپ بسیار حائز اهمیت است تا پس از متوجه شدن نشانه‌های غیرطبیعی برای بررسی و درمان به موقع به پزشک مراجعه کنید. برای مطلع شدن از علائم، این مقاله را مطالعه کنید.

 

انواع کیست تخمدان چپ

شایع‌ترین انواع کیست‌های تخمدان که به عنوان کیست‌های عملکردی شناخته می‌شوند، در طول چرخه قاعدگی رخ می‌دهد. این نوع از کیست‌های معمولا خوش خیم یا همان غیر سرطانی هستند. دو نوع رایج آن به شرح زیر است:

کیست‌های فولیکولی

در یک چرخه قاعدگی طبیعی، تخمدان هرماه یک تخمک آزاد می‌کند. تخمک آزاد شده در داخل یک کیسه کوچک به نام فولیکول رشد می‌کند. زمانی که تخمک بالغ می‌شود، فولیکول باز می‌شود تا تخمک آزاد شود. زمانی کیست فولیکولی ایجاد می‌شود که فولیکول برای آزاد شدن تخمک باز نشود. در این مواقع کیست باقی مانده در فولیکول به رشد خود ادامه می‌دهد. معمولا این نوع باعث علائم کیست تخمدان چپ نمی‌شود و طی یک تا سه ماه از بین می‌رود.

کیست جسم زرد

زمانی که فولیکول باز شود، تخمک آزاد می‌شود. اگر کیسه خالی فولیکول از بین نرود و بسته نشود، مایع اضافی در داخل کیسه ایجاد خواهد شد. چنین تجمع مایعی باعث ایجاد کیست جسم زرد می‌شود. 

از دیگر کیست‌های تخمدان خوش خیم که کمتر ایجاد می‌شود به شرح زیر است:

اندومتریوم

این نوع در اثر اندومتریوز ایجاد می‌شود. اندومتریوز زمانی رخ می‌دهد که پوشش داخلی رحم در خارج از رحم رشد داشته باشد.

درموئیدها

کیست درموئید از سلول‌هایی که در بدو تولد وجود داشته‌اند ایجاد می‌شود و معمولا علائمی ندارند.

سیست آدنوما

این نوع کیست نیز با مایعی آبکی پر شده و برخی مواقع ممکن است بزرگ شود.

در برخی از خانم‌ها، تخمدان‌ها کیست‌های کوچک زیادی ایجاد می‌کند که به عنوان سندرم تخمدان پلی کیستیک شناخته می‌شود. این عارضه باعث مشکلاتی در تخمدان‌ها و بارداری می‌شود. معمولا احتمال ایجاد کیست بدخیم بسیار نادر است و در بین خانم‌ها مسن بیشتر مشاهده می‌شود. در صورت ایجاد کیست‌های سرطانی، فرد مبتلا به سرطان تخمدان است. به همین جهت باید علائم کیست تخمدان چپ توسط پزشک بررسی شود و در صورت نیاز اقدامات درمانی نیز صورت گیرد.

کیست تخمدان چپ چه علائمی دارد؟

از مهم‌ترین علائم این بیماری می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

درد لگن از علائم کیست تخمدان چپ

اگر در قسمت پایین شکم خود احساس درد دارید، کیست تخمدان یکی از علل احتمالی درد است که به دو صورت خفیف یا شدید احساس می‌شود. همچنین در برخی درد طی طولانی مدت احساس می‌شود و در برخی دیگر درد به صورت رفت و برگشتی است. درد ناشی از این بیماری در طی قاعدگی بیشتر می‌شود. 

هورمون‌هایی که طی قاعدگی تولید می‌شود باعث بزرگتر شدن کیست‌ها شده و به دنبال آن بیمار درد بیشتری را احساس می‌کند. اگر کیست پاره شود، درد شدید و ناگهانی در لگن احساس خواهید کرد. درد ناشی از کیست تخمدان در برخی از خانم‌ها از ناحیه لگن به پایین کمر یا حتی ران‌ها نیز منتقل می‌شود که به این نوع درد، درد ارجاعی گفته می‌شود.

نفخ در طول دوره قاعدگی

بسیاری از خانم‌ها در طول قاعدگی دچار نفخ می‌شوند، در افرادی که کیست تخمدان دارند نیز همینطور است. معمولا این نشانه در قاعدگی طبیعی است، زمانی این نشانه غیر طبیعی می‌شود که ناشی از بزرگ‌تر شدن کیست تخمدان باشد. در واقع می‌توان نفخ در طول دوره پریود را نیز از علائم کیست تخمدان چپ دانست. حتی برخی از افراد به دلیل بزرگتر شدن کیست ایجاد شده متوجه افزایش وزن خود نیز می‌شوند.

تهوع و استفراغ

معمولا علائمی مانند تهوع و استفراغ زمانی رخ می‌دهد که کیست ایجاد شده در تخمدان دچار پیچ خوردگی شود. اگر دچار این عارضه هستید، در صورت چنین نشانه‌هایی حتما برای بررسی و جلوگیری از مشکلات جدی به پزشک مراجعه کنید.

تغییر در دفع ادرار یا مدفوع از علائم کیست تخمدان چپ

گاهی اوقات کیست تخمدان ایجاد شده در خانم‌ها بر عملکرد طبیعی مثانه یا روده تاثیر می‌گذارد و بیمار در دفع دچار مشکل می‌شود. به طور مثال برخی از خانم‌ها نیاز به دفع ادرار بیشتر دارند که باعث شرایط نامطلوبی برای آنها می‌شود. حتما باید برای کنترل علائم و درمان بیماری به متخصص زنان مراجعه کنید.

خونریزی بدون دلیل مشخص

از دیگر علائم کیست تخمدان چپ، خونریزی بی دلیل است. زمانی که انتظار خونریزی ندارید، متوجه این عارضه می‌شوید. اگر دچار چنین علائمی شده‌اید، باید فورا برای بررسی و درمان مراجعه کنید؛ چراکه ممکن است نشانه یک وضعیت جدی باشد و باید درمان به موقعی صورت گیرد.

احساس درد هنگام رابطه جنسی

معمولا افراد مبتلا به این بیماری درد را هنگام رابطه جنسی تجربه می‌کنند. چنین شرایطی بیشتر در یک نوع کیست تخمدان به نام اندومتریوما ایجاد می‌شود و بیشتر در خانم‌های مبتلا به اندومتریوز رخ می‌دهد، در واقع وضعیتی که در آن بافت رحم در خارج از رحم رشد می‌کند.

ایجاد مشکل در بارداری از علائم کیست تخمدان چپ

در خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (pcos) بسیاری از کیست‌ها در طول زمان ایجاد می‌شود. برخی از مواقع خانم‌ها مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است برای بارداری دچار مشکل شوند که در این مواقع حتما نیاز به درمان از سوی پزشک دارد.

از دیگر علائم کیست تخمدان چپ می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

  • حساسیت در سینه
  • تب در صورت عفونی شدن کیست تخمدان
  • افزایش وزن غیر قابل توضیح

علت ایجاد کیست تخمدان چپ چیست؟

شایع‌ترین علت این عارضه به شرح زیر است:

مشکلات هورمونی

کیست‌های عملکردی معمولا خود به خود و بدون نیاز به درمان برطرف می‌شوند. این نوع کیست به دلیل مشکلات هورمونی یا مصرف داروهایی برای تخمک گذاری، ایجاد می‌شود.

اندومتریوز

خانم‌های مبتلا به این بیماری ممکن است نوعی کیست تخمدان به نام اندومتریوما ایجاد کنند. بافت آندومتریوز گاهی به تخمدان می‌چسبد و رشد می‌کند. این گونه کیست‌ها باعث ایجاد علائم کیست تخمدان چپ از جمله درد در حین رابطه جنسی و در طول قاعدگی می‌شود.

بارداری

معمولا کیست تخمدان در اوایل بارداری تا زمان تشکیل جفت ایجاد می‌شود تا به ادامه بارداری کمک کند. بعضی اوقات کیست ایجاد شده تا آخر بارداری روی تخمدان باقی می‌ماند و گاهی باید برداشته شود.

عفونت‌های شدید لگن

برخی از مواقع عفونت ایجاد شده در لگن به سایر قسمت‌های بدن از جمله تخمدان‌ها ولوله‌های فالوپ نیز سرایت می‌کند و در نهایت منجر به کیست تخمدان می‌شود.