درمان زگیل تناسلی در بارداری | آیا باید نگران باشیم؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی است که معمولاً به صورت توده‌های گوشتی در بافت‌های آلت تناسلی مردان و زنان ظاهر می‌شوند، اگرچه بسیاری از افراد هرگز علائمی را تجربه نمی‌کنند با این حال این عارضه می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی آنها تاثیر بگذارد. خبر بد این است که زگیل تناسلی می‌تواند در دوران بارداری نیز ایجاد شود. چون همانطور که می‌دانید شما در این دوران از نظر استفاده از مواد شیمیایی برای درمان زیگیل محدودیت دارید بنابراین شاید شرایط کمی‌ دشوارتر شود. در ادامه بیشتر در مورد درمان زگیل تناسلی در بارداری توضیح خواهیم داد.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی توسط گونه‌های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. درواقع HPV شایع‌ترین بیماری مقاربتی است. اگرچه همه‌ی عفونت‌های HPV باعث زگیل تناسلی نمی‌شوند، اما بعضی از سویه‌های آن می‌تواند منجر به این عارضه‌ شوند. این زگیل ممکن است به خودی خود مشکل خاصی نداشته باشد و بیشتر جنبه‌های ظاهری آن آزار دهنده باشد اما می‌تواند در موارد وخیم‌تر منجر به ایجاد بافت سرطانی در واژن یا بخش‌های دیگر آلت تناسلی شود. در تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است مشخص شد که اکثر قریب به اتفاق زنانی که دچار سرطان دهانه‌ی رحم می‌شوند، به دلیل وجود این ویروس و بی‌توجهی نسبت به درمان آن بوده است. به همین دلیل است که به زنان توصیه می‌شود که به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند تا علائم سرطان دهانه‌ی رحم و HPV در سریع‌ترین زمان ممکن مشخص شود.

زگیل و تبخال تناسلی یکی نیستند

هم زگیل و هم تبخال تناسلی در دوران بارداری هر دو عامل ویروسی دارند با این حال از نظر ظاهر متفاوت‌اند. تبخال منجر به ایجاد تاو‌ل‌های زیادی در ناحیه می‌شود و گاهاً با تب همراه است و درمان آن نیز تا حدود 2 هفته طول می‌کشد و همیشه احتمال برگشتش وجود دارد. همچنین برخلاف زیگیل تناسلی، تبخال‌ها در بیشتر مواقع علائمی ندارد و بیشتر افراد حتی نمی‌دانند این مشکل را دارند. با این حال می‌توانند آن را به شریک جنسی‌ خود منتقل کنند.

عوارض زگیل تناسلی در دوران بارداری

عوارض زگیل تناسلی در دوران بارداری

آیا زگیل تناسلی در بارداری خطرناک است؟ به طور معمول، زگیل تناسلی بر دوران بارداری شما تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، مواردی وجود دارد که در آنها ممکن است عوارضی ایجاد شود. اگر در دوران بارداری عفونت زگیل تناسلی فعال داشته باشید، زگیل‌ها می‌توانند بزرگتر از حد معمول رشد کنند. برای برخی از زنان، این می‌تواند منجر به سوزش در زمان ادرار شود. زگیل‌های بزرگ نیز ممکن است باعث خونریزی در هنگام زایمان شوند. گاهی اوقات، زگیل‌های دیواره‌ی واژن می‌توانند مانع از کشش کافی واژن در طول زایمان طبیعی شوند. بنابراین ممکن است در این موارد زایمان سزارین توصیه شود. بنابراین اقدام سریع برای درمان زگیل تناسلی در حاملگی ضروری است. 

اگر سابقه‌ی HPV دارید، باید به پزشک بارداری خود اطلاع دهید. همچنین باید به آنها بگویید که آیا در گذشته زگیل تناسلی یا پاپ اسمیر غیرطبیعی داشته‌اید یا خیر. در حالی که HPV به طور معمول بر شما یا فرزند متولد نشده شما تأثیر نمی‌گذارد، پزشک شاید بخواهد هرگونه ناهنجاری را در طول دوران بارداری شما بررسی کند. از آنجایی که سلول های زیادی در دوران بارداری در حال رشد و تکثیر هستند، پزشک می‌خواهد مراقب هر گونه رشد غیرعادی یا تغییرات دیگر باشد. علاوه بر این، برخی از زنان در دوران بارداری به زگیل تناسلی بزرگتر از حد معمول مبتلا می‌شوند. از این رو باید بسته به شرایط شما و نوع آن راه‌های درمان زگیل تناسلی متفاوت است که در ادامه در موردشان توضیح می‌دهیم.

تاثیر زگیل تناسلی بر جنین

اگر در دوران بارداری دارای گونه‌ای از HPV در ناحیه تناسلی خود هستید که منجر به زگیل تناسلی می‌شود، به احتمال زیاد بر سلامت کودک شما تأثیری نخواهد داشت. با این حال در بعضی تحقیقات نشان داده شده است که اگر به دنبال درمان زگیل تناسلی در زمان بارداری نباشید، به دلیل ترشحات و همچنین تغییرات در سطح هورمون‌های بارداری می‌تواند منجر به رشد سریع جنین شود. با این حال این تحقیقات هنوز کامل نشده و به احتمال زیاد به ندرت ممکن است زگیل تناسلی به کودک شما منتقل شود. در صورت عدم درمان زگیل تناسلی در زنان باردار و ابتلای طولانی‌مدت آنها به این عارضه نوزاد شما معمولاً چندین هفته پس از تولد دچار زگیل در دهان یا گلو می‌شود. با این حال سویه‌های HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شوند، خطر سقط جنین یا مشکلات زایمان را افزایش نمی‌دهند.

تاثیر زگیل تناسلی بر جنین

آیا زگیل تناسلی مانع بارداری می‌شود؟

وجود ویروس پاپیلومای انسانی به خودی خود نباید بر توانایی شما برای باردار شدن و نازایی تأثیر بگذارد. اما در برخی موارد، ابتلا به ویروس HPV می‌تواند خطر ایجاد سلول‌های پیش سرطانی یا سرطانی در دهانه رحم را افزایش دهد، که می‌تواند بر باروری و توانایی شما برای حفظ جنین تا پایان تأثیر بگذارد.

واکسن HPV

در حال حاضر واکسن‌های HPV برای بسیاری از گونه‌های این ویروس که باعث زگیل تناسلی و سرطان می‌شوند، موجود و بسیار کاربردی است. این واکسن‌ها زمانی موثرتر هستند که قبل از شروع فعالیت جنسی فرد تجویز شوند و هم برای زنان و هم مردان قابل استفاده هستند. اما آیا استفاده از این واکسن را می‌توان یک روش درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری دانست؟ خیر. استفاده از این واکسن برای زنان باردار توصیه نمی‌شود. با وجود آنکه مطالعات نشان می‌دهد که واکسن HPV برای جنین مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما هنوز تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر آنها لازم است. بنابراین تا انجام تحقیقات بیشتر یک زن باردار نباید هیچ دوزی از واکسن HPV را تا زمان زایمان خود دریافت کند.

راه درمان زگیل تناسلی در بارداری

درمان قطعی زگیل تناسلی در بارداری هنوز مشخص نشده است. با این حال تعداد بسیار کمی از داروها برای درمان زگیل تناسلی در این دوران تایید شده‌اند. اگر داروهایی برای زگیل تناسلی دارید که قبل از بارداری برای شما تجویز شده است، باید قبل از استفاده از آنها در این دوران، با پزشکتان مشورت کنید. اگر پزشک احساس کند که آن دارو برای شما و بارداریتان خطرناک است، ممکن است از یک درمان موضعی برای حذف زگیل معمولی در دوران بارداری استفاده کند. هرگز نباید زگیل تناسلی را با پاک کننده‌های بدون نسخه زگیل درمان کنید. این درمان‌ها می‌توانند منجر به درد و سوزش بیشتر شود، زیرا به‌ طور ویژه برای اعمال بر روی بافت‌های حساس تناسلی خشن هستند. اگر زگیل‌های بزرگی دارید که پزشکتان معتقد است می‌توانند در زایمان اختلال ایجاد کنند، ممکن است بخواهد آنها را بردارد. این کار می‌تواند توسط روش‌های زیر انجام شود:

  • یخ زدن زگیل‌ها با نیتروژن مایع
  • برداشتن زگیل با جراحی
  • استفاده از جریان لیزر برای سوزاندن زگیل

راه درمان زگیل تناسلی در بارداری

درمان خانگی زگیل تناسلی در بارداری

درمان گیاهی زگیلی تناسلی در بارداری همیشه یکی از گزینه‌های کم‌خطر برای این کار به نظر می‌رسد. در این راستا شما می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • قرار دادن سیر روی محل که منجر به درمان سریع زگیل تناسلی در بارداری می‌شود
  • روغن درخت چای (ماساژ موضعی، از استفاده‌ی داخلی خودداری کنید) 
  • چای سبز غلیظ که به شکل پمادی روی ناحیه مالیده شود
  • درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب در بارداری 
  • مصرف سبزیجات پهن برگ که هم به عنوان یک درمان گیاهی زگیل تناسلی در بارداری شناخته می‌شود و هم می‌تواند از آن جلوگیری کند

درمان زگیل تناسلی در بارداری را جدی بگیرید

برای اکثریت قریب به اتفاق زنان، زگیل تناسلی هیچ مشکلی در دوران بارداری ایجاد نمی‌کند. همچنین خطر انتقال عفونت به جنین بسیار کم است. اگر زگیل تناسلی یا هر گونه‌ای از HPV دارید و هنوز در مورد اثرات احتمالی آن بر بارداری خود نگران هستید، با پزشکتان مشورت کنید. آنها می‌توانند در مورد خطرات خاصی که ممکن است داشته باشید و اینکه چه درمانی برایتان مناسب باشد بهتر راهنماییتان کنند.