بهترین روش جلوگیری از بارداری در اوایل ازدواج

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین روش جلوگیری از بارداری در اوایل ازدواج

امروزه بارداری ناخواسته به یکی از نگرانی‌های زوج‌ها در ابتدای ازدواج و یا دوران نامزدی، تبدیل شده است. همچنین بسیاری از زوجین به دلایل مختلفی مانند وضعیت اقتصادی و معیشتی، شرایط روحی و جسمی، اشتغال، شرایط اجتماعی و غیره، تمایل و انگیزه‌ای برای فرزند آوری ندارند. در حال حاضر روش‌های متفاوتی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد که آگاهی از انواع و نحوه استفاده از آنها می‌تواند بسیاری از این نگرانی‌ها و استرس‌ها را از بین ببرد. برای آشنایی بیشتر با با روش‌های جلوگیری از باردرای در اوایل ازدواج تا انتهای این مطلب از گهواره با ما همراه باشید.

بهترین روش جلوگیری از بارداری در اوایل ازدواج چیست؟

روش‌های پیشگیری از بارداری زیادی برای زنان و مردان وجود دارد، که هر فرد می‌تواند با توجه به شرایط جسمانی و روحی و سبک زندگی خود یکی آنها را انتخاب کند. اما توصیه می‌شود تا برای انتخاب روش جلوگیری از بارداری حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. توجه داشته باشید که هر کدام از این روش‌ها تنها تا حدودی احتمال باردرای را کاهش می‌دهد و هیچ کدام از آنها 100 درصد نیستند. برای مثال آی یو دی می‌تواند تا 99 درصد از احتمال بارداری جلوگیری کند و این در حالیست که قرص‌های ضدبارداری 90 درصد و کاندوم تنها 82 درصد می‌تواند از احتمال بروز بارداری جلوگیری کند. بنابراین بسیار مهم است که اگر تصمیم به بارداری ندارید، از چه روشی برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید تا کمترین خطا و عوارض را داشته باشد. 

در کل روش‌های جلوگیری از بارداری را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • جلوگیری از باردرای با هورمون
  • جلوگیری از بارداری با روش‌های انسداد کردن
  • جلوگیری از بارداری با استفاده از ابزارهای داخلی رحمی
  • و روش‌های دیگر 

در ادامه شما را با روش‌های ساده جلوگیری از بارداری آشنا می‌کنیم.

* نحوه مصرف قرص سیبل برای جلوگیری از بارداری و کیست تخمدان 

بهترین روش جلوگیری از بارداری

ساده‌ترین روش جلوگیری از بارداری خانگی

همانطور که گفته شد، روش‌های زیادی برای پیشگیری و جلوگیری از بارداری وجود دارد، که هر کدام از آنها معایب و مزایایی به همراه دارد، و زوجین می‌توانند باتوجه به شرایطی که دارند، بهترین گزینه را برای جلوگیری انتخاب کنند. البته این روش‌ها هیچ کدام تضمین کننده 100 درصد جلوگیری از بارداری نیستند و هر کدام از آنها درصد خطایی دارند. از روش‌های پیشگیری از بارداری عبارتند از:

  • جلوگیری از بارداری با هورمون

قرص‌های ضدبارداری: داروهای ضدبارداری هورمونی حاوی هورمون‌هایی هستند که شبیه به استروژن و پروژسترون که توسط بدن زنان تولید می‌شود، اثر می‌کنند. این داروهای هورمونی انواع مختلفی دارند که معمولا توسط متخصص زنان تجویز می‌شود. هنگام انتخاب نوع این داروها برای افراد باید سن زن، سابقه و وضعیت پزشکی، وضعیت سلامتی فعلی و ترجیحات او را در نظر گرفت. این قرص‌ها انواع مختلفی دارند برخی از آنها روزانه مصرف می‌شوند و در دوران قاعدگی قطع می‌شوند و برخی دیگر باید هر روز سر ساعت معینی مصرف شود.

قرص‌های اورژانسی: مزایای استفاده از قرصهای اورژانسی برای استفاده از رابطه جنسی چیست؟ این قرص‌ها بعد از رابطه جنسی محافظت نشده و یا احتمال ورود اسپرم باید استفاده شود. این قرص‌ها با به تاخیر انداختن و توقف تخمک گذاری، از بارداری جلوگیری می‌کند. قرص‌های اورژانسی در انواع تکی و یا دوتایی تجویز می‌شوند.

چسب‌های پوستی و حلقه‌های واژنی: چسب‌های پوستی در نقاط مختلف بدن به مدت 3 هفته چسباند می‌شوند و در هفته قاعدگی برداشته می‌شوند. این چسب‌ها که دارای پروژسترون و استروژن هستند، می‌توانند تا 99درصد از بارداری جلوگیری می‌کنند. حلقه‌های واژنی نیز یک حلقه پلاستیکی نرم است که به مدت 3 هفته در داخل واژن گذاشته می‌شود و هورمون‌های ضدبارداری در این مدت در بدن آزاد هستند. از معایب این حلقه‌ها التهاب واژن و عدم محافظت از بیماری‌های جنسی است.

ساده ترین روش جلوگیری از بارداری

  • جلوگیری از بارداری با روش‌های انسداد کردن

کاندوم: کاندوم وسیله‌ای است که از انتقال اسپرم به داخل واژن و رحم و در نتیجه بارداری، جلوگیری می‌کند. همچنین با استفاده از کاندوم می‌توان از انتقال بسیاری از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کرد. کاندوم‌ها انواع مختلفی دارند که برای زنان و مردان بصورت جداگانه طراحی شده است. استفاده از این روش تا 80درصد از بارداری جلوگیری می‌کند.

دیافراگم: این وسیله مانند کاندوم بوده و از ورود اسپرم جلوگیری می‌کند با این تفاوت که در داخل واژن قرار می‌گیرد. این وسیله مانند یک کلاهک گنبدی شکل بوده که روی دهانه رحم قرار می‌گیرد و به وسیله اسپرم کش استفاده می‌شود. این وسیله احتمال بارداری را تا 90درصد کاهش می‌دهد.

  • جلوگیری از بارداری با استفاده از ابزارهای داخلی رحمی

آی یو دی: در این روش یک وسیله T شکل توسط پزشک داخل رحم قرار می‌گیرد و بین 3 تا 12سال می‌تواند از بارداری جلوگیری کند. درصورت مصرف این روش نیاز به استفاده از روش‌های دیگر نیست، اما هر 6 ماه یکبار باید برای معاینه نزد پزشک بروید.

ایمپلنت: این وسیله به شکل میله بودن و بر روی بازوی فرد قرار می‌گیرد و هورمون پروژسترون را در بدن آزاد کرده و از تخمک گذاری جلوگیری می‌کند. ایمپلنت‌ها هر سه سال یکبار باید تعویض شوند.

جلوگیری از بارداری اوایل بارداری

عکس جلوگیری طبیعی

جلوگیری طبیعی

جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم

همانطور که گفته شد، روش‌های جلوگیری از بارداری 100 درصد نیستند و هر کدام از آنها درصد خطایی دارد. اگر یک رابطه جنسی محافظت نشده داشتید، یا کاندوم در حین رابطه پاره شده بود و یا از قرص‌های ضد بارداری استفاده نکرده بودید، در صورت ریختن اسپرم به داخل واژن برای کاهش احتمال بارداری باید از روش‌های اورژانسی استفاده کنید.

  • قرص ضد بارداری اورژانسی

این قرص‌های هورمونی را می‌توان تا 72 ساعت پس از رابطه مصرف کرد. هرچه زودتر قرص را مصرف کنید، درصد تاثیر آن نیز بیشتر است. این قرص‌ها را می‌توانید بصورت تکی یا دوتایی بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید. البته توصیه می‌شود تا از این قرص‌ها به تعداد زیاد در ماه استفاده نشود، زیرا عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت. در مورد اطلاع از بهترین قرص ضد بارداری اورژانسی به این مقاله مراجعه کنید.

  • آی یو دی مسی

این وسیله را می‌توان تا 5 روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، برای جلوگیری از بارداری استفاده کرد. این روش می‌تواند احتمال بارداری را 99 درصد کاهش دهد.

علائم بارداری در نامزدی

صرف اینکه از روش‌های جلوگیری کننده از بارداری استفاده کرده‌اید، به این معنا نیست که باردار نمی‌شوید. روش‌های جلوگیری کننده تنها می‌توانند احتمال بارداری را تا چند درصد کاهش دهند. حال اگر در دوران نامزدی هستید و می‌خواهید بدانید که باردار شدید یا خیر؟ می‌توانید علائم بارداری زیر را دنبال کنید:

اولین نشانه‌های بارداری چند هفته بعد از تخمک گذاری مشاهده می‌شود که اصلی‌ترین آن عقب افتادن عادت ماهیانه است. اگر درباره بارداری نگران هستید، بهتر است یک هفته پس از تاخیر پریودتان از بیبی چک یا آزمایش خون استفاده کنید.

  • حساسیت در بافت سینه و بزرگ شدن آن
  • ترشحات و تغییر رنگ و نمایان شدن رگ‌ها در بافت سینه
  • تهوع به همراه استفراغ یا بدون استفراغ
  • تکرر و افزایش ادرار
  • خستگی شدید و بدون دلیل
  • ویار بارداری و نوسانات خلق و خو
  • گرفتگی عضلات ماهیچه پا

علائم بارداری در نامزدی

راه‌های جلوگیری از بارداری در دوران نامزدی

روش‌های جلوگیری از بارداری متفاوتی وجود دارد که شما می‌توانید بسته به شرایطی که دارید، مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید. این روش‌ها عبارتند از: استفاده از کاندوم، قرص‌های ضد بارداری، محاسبه روز تخمک گذاری و اجتناب از رابطه جنسی در این دوره، چسب‌های ضد بارداری و غیره.

بهترین قرص پیشگیری برای تازه عروس

باید بدانید که مصرف صحیح قرص‌های بارداری بسیار مهم است زیرا مصرف نادرست آنها می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. قرص‌های ضد بارداری انواع مختلفی دارند که توصیه می‌شود تا برای مصرف بهترین قرص با پزشک خود مشورت کنید. از رایج‌ترین قرص‌های ضد بارداری LD و HD هستند. مصرف و قطع مصرف این قرصها عوارضی خواهد داشت که باید قبل از مصرف از آنها مطلع باشید. برای مثال میتوانید در مورد عوارض قطع قرص مارولین در این مقاله بیشتر بخوانید.

برای جلوگیری از بارداری چه بخوریم؟

همانطور که می‌دانید، رژیم غذایی در باردار شدن و یا جلوگیری از بارداری می‌تواند بسیار تاثیر بگذارد. البته همه این را می‌دانیم که تاثیر آن قرار نیست زیاد باشد. اما اگر می‌خواهید تا احتمال بارداری را کاهش دهید، می‌توانید مواد غذایی زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

  • کربوهیدرات‌های تصفیه شده
  • شیرین کننده‌های مصنوعی
  • انواع فست فود
  • الکل
  • لبنیات کم چرب
  • روغن جامد و سرخ کردنی