مهم‌ترین مراقبت‌های قبل از بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مراقبت‌های قبل بارداری

چه فعالانه قصد باردار شدن داشته باشید چه به آن فکر نمی‌کنید مراقبت‌های قبل بارداری برای داشتن یک بارداری سالم ضروری است. یک دلیل این امر این است که بسیاری از بارداری‌ها بدون برنامه‌ریزی اتفاق می‌افتند و احتمال زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد در این نوع بارداری‌ها بالاست. به همین دلیل در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که مراقبت‌های قبل بارداری چیست؟

مراقبت قبل بارداری به معنای مراقبت مناسب از بدن و ذهن خود در دوره‌ای است که می‌توانید بچه‌دار شوید. همه می‌توانند از این سبک زندگی سالم بهره‌مند شوند. بنابراین اگر می‌خواهید بچه‌دار شوید یا ممکن است در آینده نزدیک چنین تصمیمی بگیرید، در ادامه برخی موارد مطرح می‌شوند که لازم است بر آن‌ها تمرکز کنید.

 

مراقبت‌های قبل بارداری چیست؟

قبل از انتخاب نام و رنگ اتاق فرزندتان، به این مسئله فکر کنید که چگونه بدن و ذهن خود را برای ورود یک عضو جدید به خانواده آماده می‌کنید. در ادامه به نکاتی اشاره شده است که می‌تواند در این مورد به شما کمک کند.

برای انجام معاینات پیش از بارداری برنامه‌ریزی کنید

مهم است که قبل از باردار شدن، هرگونه بیماری مزمن را تحت کنترل داشته باشید. شناسایی این بیماری‌ها می‌تواند بارداری سالمی به همراه داشته باشد و از سلامت فرزندتان نیز مراقبت شود. این معاینات باید شامل موارد زیر باشند:

  • سابقه پزشکی و خانوادگی شما. اگر شرایط خاصی مانند دیابت، فشار خون بالا، آسم، اختلالات تشنج یا فنیل کتونوریا دارید، باید نحوه مدیریت آن‌ها را در دوران بارداری بیاموزید.
  • هر واکسن یا تقویت‌کننده‌ای که ممکن است لازم داشته باشید. برخی از واکسن‌ها را می‌توان در دوران بارداری تزریق کرد، اما واکسن سرخجه (سرخک آلمانی) و واریسلا (آبله‌مرغان) باید قبل از باردار شدن دریافت شوند.
  • تمام داروهای تجویزشده و یا بدون نسخه که از جمله ویتامین‌ها، مکمل‌های غذایی و گیاهی استفاده می‌کنید. برخی از داروها می‌توانند نقایص جدی در هنگام تولد ایجاد کنند، بنابراین حتما همه مواردی را که مصرف می‌کنید را با پزشک خود در میان بگذارید.

تغذیه مناسب پیش از بارداری داشته باشید

مصرف اسیدفولیک خود را افزایش دهید

اسیدفولیک یک ویتامین B است که بدن ما از آن برای ساختن سلول‌های جدید استفاده می‌کند. اسیدفولیک به ویژه در مواقعی که سلول‌ها به سرعت در حال تقسیم و رشد هستند، مانند بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. دریافت اسیدفولیک کافی حداقل یک ماه قبل از بارداری می‌تواند از دو نقص لوله عصبی شایع و بسیار جدی (NTDs) جلوگیری کند: اسپینابیفیدا و آنانسفالی. چرا که هر دوی این نقایص در اوایل بارداری (در اوایل هفته سوم تا چهارم بارداری) اتفاق می‌افتند یعنی حتی قبل از اینکه بسیاری از خانم‌ها بدانند باردار هستند.

  • آنانسفالی: این بیماری هنگامی اتفاق می‌افتد که نوزاد بدون قسمت جلوی مغز (بخش قدامی) و قسمت تفکر و هماهنگ‌کننده مغز (مخ) به دنیا می‌آید. قسمت‌های باقیمانده مغز اغلب توسط استخوان یا پوست پوشانده نمی‌شوند.
  • اسپینابیفیدا: در این اختلال، ستون فقرات کودک به درستی شکل نمی‌گیرد و این مسئله می‌تواند باعث آسیب به نخاع و اعصاب او شد. اسپینابیفیدا ممکن باعث ناتوانی‌های جسمی و ذهنی خفیف تا شدید در کودک شود.

متخصصان توصیه می‌کنند همه زنان در سنین باروری (بین 15 تا 45 سال) هر روز 0/4 میلی‌گرم (400 میکروگرم) اسیدفولیک مصرف کنند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "اقدامات ضروری پیش از بارداری | از صفر تا صد" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را ترک کنید

هر دوی این موارد می‌توانند خطر تولد زودرس، نقایص هنگام تولد و مرگ نوزاد را افزایش دهند. اگر در ترک سیگار یا نوشیدن الکل دچار مشکل هستید می‌توانید در این مورد به متخصص یا مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنید.

به وزن سالم برسید

اضافه‌وزن می‌تواند بارداری را دشوارتر کند. همچنین خطر ابتلا به برخی مشکلات در دوران بارداری را افزایش می‌دهد، از جمله فشار خون بالا، مشکلات قلبی، دیابت بارداری، مرده زایی و احتمال نیاز به زایمان سزارین. کاهش وزن اضافه قبل از باردار شدن می‌تواند به شما در بهبود احتمال بارداری و زایمان کمک کند. کمبود بیش‌ازحد وزن نیز می‌تواند مشکلات جدی سلامت را در پی داشته باشد. رسیدن به وزن سالم و حفظ آن با تغییر کوتاه‌مدت رژیم غذایی بدست نمی‌آید؛ بلکه این کار نیازمند تغییر در سبک زندگی اعم از خودرن غذای سالم و فعالیت فیزیکی منظم است. ورزش نه تنها به رسیدن شما به وزن سالم کم می‌کند، بلکه شما را برای زایمان نیز آماده‌تر می‌کند.

مراقبت پیش از بارداری

مصرف برخی ماهی خاص را کنار بگذارید

برخی از ماهی‌ها از جمله شمشیر ماهی، کاشی ماهی، شاه‌ماهی خال‌مخالی و کوسه حاوی فلزی به نام متیل جیوه هستند. قرار گرفتن در معرض این فلز می‌تواند برای جنین در حال رشد مضر باشد. اگر به طور مرتب این ماهی‌ها را می‌خورید، متیل جیوه می‌تواند در جریان خون شما جمع شود. از آنجا که پایین آمدن سطح این ماده ممکن است مدتی طول بکشد، زمانی که به فکر باردار شدن هستید از این چهار ماهی دوری کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "واکسن‌های پیش از بارداری کدام اند؟" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

غذای سالم بخورید

به زودی، میل زیادی به مصرف بستنی و ترشی خواهید داشت. اکنون، روی خوب غذا خوردن تمرکز کنید. شما به مقدار زیادی پروتئین، آهن، کلسیم و اسیدفولیک نیاز دارید. میوه، آجیل، سبزیجات، سبزیجات برگ‌دار، غلات کامل و محصولات لبنی کم‌چرب مصرف کنید. مصرف چیپس، نوشابه و سایر غذاهای پرکالری را کنار بگذارید. از همسر خود نیز بخواهید تا برای سهولت کار به شما بپیوندد.

مصرف کافئین را کاهش دهید

برخی از متخصصان پیشنهاد می‌کنند هنگام تلاش برای باردار شدن و در دوران بارداری، بیش از 200 میلی‌گرم کافئین در روز دریافت نکنید. به جای آن می‌توانید از شیر گرم یا دم‌نوش استفاده کنید.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که مراقبت‌های قبل بارداری چیست. در نهایت، با رعایت مواردی که در این مقاله مطرح شد شما آماده باردار شدن و بچه‌دار شدن هستید. اگرچه باردار شدن می‌تواند به سرعت اتفاق بیفتد اما حتی اگر شما و همسرتان سالم باشید این امر ممکن است کمی طول بکشد. کارشناسان بر این باورند که اگر شما کمتر از 35 سال سن دارید به مدت یک سال و اگر بیشتر از 35 سال سن دارید به مدت 6 ماه می‌توانید برای وقوع بارداری منتظر بمانید و در صورت باردار نشدن طی این زمان، بررسی‌های مربوط به ناباروری پس از این دوره صورت خواهد گرفت.

مشاوره ژنتیک دریافت کنید

هیچ گوی کریستالی وجود ندارد که به شما بگوید چشمان کودک شما در آینده به چه کسی خواهد رفت اما اگر سابقه خانوادگی یا قومیتی، فرزندتان را در معرض خطر ابتلا به اختلال ژنتیکی قرار دهد، ممکن است پزشک آزمایشات ژنتیک پیش از بارداری را برای شما توصیه کند. با آزمایش ساده خون یا بزاق می‌توانید ژن‌های فیبروز سیستیک، سندرم X شکننده، بیماری تای ساکس یا بیماری سلول داسی را در بدن خود تشخیص دهید.

به دندانپزشک مراجعه کنید

اگر به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنید اکنون وقت آن است که این کار را تبدیل به یک عادت کنید. این کار هم برای شما و هم برای فرزندتان مفید خواهد بود.. بارداری احتمال بیماری لثه را افزایش می‌دهد. بیماری لثه ممکن است احتمال زایمان زودرس را نیز بیشتر کند. بنابراین دندان‌های خود را تمیز و بررسی کنید. مسواک زدن، استفاده از دهان‌شویه و نخ دندان را فراموش نکنید.

به سلامت روان خود رسیدگی کنید

سلامت روان نحوه تفکر، احساس و رفتار ما در کنار زندگی است. برای اینکه در بهترین حالت خود باشید، باید نسبت به زندگی خود احساس خوبی داشته باشید و برای خود ارزش قائل شوید. همه گاهی اوقات احساس نگرانی، اضطراب، غمگینی یا استرس می‌کنند. با این حال، اگر این احساسات از بین نرفت و در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرد، حتماً از یک مشاور و روانشناس کمک بگیرید. با پزشک خود در مورد احساسات و گزینه‌های درمانی خود صحبت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "معاینات عمومی پیش از بارداری را جدی بگیرید" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.