چه دارویی باعث عقب افتادن پریود می‌شود؟

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چه دارویی باعث عقب افتادن پریود می‌شود

در شرایطی که بسیاری از افراد به دنبال تسریع در پریود شدن هستند، اما در بعضی شرایط شما ممکن است بخواهید پریود خود را عقب بیایندازید. به طور کلی عقب افتادن پریود همیشه از علائم بارداری نیست و می‌تواند عمدی و توسط خود فرد رخ دهد. خوشبختانه روش‌های خانگی و دارویی زیادی برای این کار وجود دارد و در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که مصرف چه دارویی باعث عقب افتادن پریود می‌شود.

چه عواملی باعث عقب افتادن پریود می‌شود؟

قبل از اینکه بدانید چه دارویی باعث عقب افتادن پریود می‌شود، باید بدانید آنها از طریق چه مکانیسمی این کار را انجام می‌دهند. به طور معمول کمی قبل از پریود ، سطح هورمون پروژسترون در بدن زن کاهش می‌یابد. وقتی سطح آن به زیر حد معینی می‌رسد، مخاط رحم برای شروع دوره‌ی قاعدگی از بین می‌رود. با مصرف قرص‌های ضد قاعدگی، لایه‌ی داخلی رحم تا زمان مصرف آن حفظ شده و خونریزی رخ نمی‌دهد. همه‌ی این قرص‌ها به طرق مختلف روی حفظ سطح هورمون پروژسترون تمرکز دارند.

اما باید بدانید مصرف این قرص‌ها بدون عوارض نیست. از مهمترین عوارض قرص ضد قاعدگی، بر هم خوردن نظم دوره‌ی شماست. این موضوع می‌تواند در اقدام برای بارداری، روش‌های پیش بینی زمان دقیق تخمک گذاری و روزهای افزایش شانس باروری مشکلات محاسباتی ایجاد کند. همچنین مشخص‌ شده‌ است که مصرف این کپسول و قرص‌ها می‌تواند در درازمدت در عملکرد تخمدان‌ها اختلال ایجاد کرده و منجر به قاعدگی نامنظم و درد شود. این مشکلات در مورد مصرف بیش از حد قرص‌های ضد بارداری، قاعده آور یا سایر داروهایی از این دست نیز صدق می‌کند. به طور کلی پیشنهاد می‌شود تا حد امکان از مصرف قرص‌هایی که منجر به قطع یا تسریع دوره‌ی ماهانه می‌شوند یا به هر نحوی بر ترشح هورمونهای جنسی تاثیر می‌گذارند خودداری کنید. یا حتماً به توصیه‌ی پزشک آنها را مصرف کنید. حالا نوبت به این رسیده است که بگوییم چه دارویی باعث عقب افتادن پریود می‌شود.

چه عواملی باعث عقب افتادن پریود میشود

انواع قرص‌های عقب افتادن پریود

به طور کلی این داروها را می‌توان در دو گروه دسته بندی کرد: داروهایی که دقیقاً به همین قصد تولید و مصرف می‌شوند و داروهایی که یکی از عوارض آنها تغییر در دوره‌ی قاعدگی است. در هر حال، این داروها به شرح زیراند:

داروهای ضد بارداری

انواع قرص‌های ضد بارداری نه تنها می‌توانند زمان پریود شما را عقب بباندازند بلکه بسته به میزان مصرف و قدرت آنها می‌توانند حتی به طور کلی مانع از پریود شدن شما شوند. اما در برخی شرایط خاص مانند زنانی که به آندومتریوز مبتلا هستند، مصرف این قرص‌ها می‌تواند نتیجه‌ی عکس داد و منجر به پریود‌های شدید و دردناک شوند.  در مورد عوارض قطع مصرف این قرص ها می توانید در مقاله ای مانند عوارض قطع قرص مارولین بیشتر بخوانید.

داروهای ضد دیابت

داروهایی مانند متفورمین که به عنوان داروهای کنترل قند خون استفاده می‌شوند می‌توانند منجر به تغییراتی در طول دوره‌ی قاعدگی و عقب افتادن پریود شوند. متفورمین برای بارداری نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. در بعضی از زنان مشخص شده است که با مصرف طولانی مدت این قرص حتی ممکن است یک دوره‌ی پریود نیز از دست برود.

داروهای تیروئیدی

گاهی در شرایطی که حتی به دنبال این نیستید که چه دارویی باعث عقب افتادن پریود می‌شود، مصرف بعضی از قرص‌ها این عوارض جانبی را برایتان به همراه دارند. یکی از این قرص‌ها، داروی لووتیروکسین نوعی داروی کم کاری تیروئید است که می‌تواند باعث کم شدن شدت خونریزی قاعدگی و حتی عقب افتادن آن شود.

داروهای ضدافسردگی

داروهای ضدافسردگی می‌توانند به طرق مختلف بر این روند تاثیر بگذارند در شرایطی که بعضی از آنها منجر به قاعدگی شدید می‌شوند داروهایی مانند ایمی پرامین، آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین می‌توانند این روند را به تاخیر بیاندازند.

داروهای تاخیر در پریود

داروهای صرع

به عنوان یکی از عوارض جانبی، داروهای درمان صرع نیز شدت خونریزی را به میزان زیادی کاهش داده یا باعث از دست رفتن پریود می‌شوند.

داروهای شیمی درمانی

متاسفانه این داروها عوارض بسیار زیادی دارند و قطع پریود تنها یکی از آنهاست. در بعضی از افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، قاعدگی به طور کامل از بین رفته و فرد دچار یائسگی زودرس می‌شود.

آیا قرص فولیک اسید باعث عقب افتادن پریود میشود

مصرف فولیک اسید قبل و هنگام بارداری توسط بسیاری از زنان انجام می‌شود. در شرایطی که بعضی گمان می‌کنند این قرص می‌توانند منجر به عقب افتادن پریود شود، حال آنکه چنین نیست و این قرص تنها یک ویتامین است و نمی‌تواند چنین خاصیتی داشته باشد.

آیا قرص ویتامین دی باعث عقب افتادن پریود میشود

قرص ویتامین دی را می‌توان به صورت غیرمستقیم یک قرص عقب انداختن پریود دانست. این قرص خود تاثیری بر قاعدگی نمی‌گذارد اما با اثر بر غدد پاراتیروئیدی می‌تواند منجر به این کار شود. با این حال دوز مصرفی آن باید بسیار زیاد باشد.

آیا قرص پروپرانول باعث عقب افتادن پریود میشود

پروپرانول یکی از داروهای کنترل فشار خون است که در زنان مختلف عوارض جانبی متفاوتی دارد. در بسیاری از این زنان، یائسگی زودرس رخ می‌دهد و در موارد خفیف‌تر باعث عقب افتادن قاعدگی می‌شود. اگر به دنبال این هستید که چه دارویی باعث عقب افتادن پریود می‌شود و به دنبال استفاده از روش‌های دارویی هستید به هیچ عنوان از این قرص استفاده نکنید. 

آیا کپسول چرک خشک کن باعث عقب افتادن پریود میشود

آیا کپسول چرک خشک کن باعث عقب افتادن پریود میشود

بسیاری از افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند از عقب افتادن پریود خود شکایت دارند حال آنکه در تحقیقات انجام شده مشخص شده است که این داروها تاثیری بر دوران قاعدگی ندارند. بلکه به نظر می‌رسد به دلیل شرایط عمومی بد بدن در دوران مصرف این قرص‌هاست که این اتفاق رخ می‌دهد. در بعضی از موارد مانند عفونت واژن یا عفونت قارچی واژن بسیاری از زنان دچار عقب افتادن پریود می‌شوند که آن را به عفونت یا آنتی بیوتیک‌ها نسبت می‌دهند حال آنکه هیچ کدام از این دو عامل نمی‌تواند نقشی در این اتفاق داشته باشد. 

آیا قرص نوافن باعث عقب افتادن پریود میشود

قرص نوافن یکی از داروهایی است که برای کاهش درد پریود تجویز می‌شود و مشخص شده است که می‌تواند خونریزی را کاهش دهد با این حال نمی‌توان از آنها با هدف عقب انداختن پریود استفاده کرد.

چه داروی گیاهی باعث عقب افتادن پریود می‌شود

اگر می‌پرسید چه دارویی باعث عقب افتادن پریود می‌شود و نمی‌خواهید از داروهای شیمیایی استفاده کنید، می‌توانید روش‌های گیاهی را امتحان کنید:

  • خیار: به دلیل طبع سردی که دارد می‌تواند باعث عقب افتادن پریود شود. روزی سه بار آن را مصرف کنید. برای تاثیر بیشتر می‌توانید آن را با سرکه‌ی سیب بخورید.
  • شیرین بیان: مانع از انقباضات رحمی شده و می‌تواند پریود را تا چند روز عقب بیاندازد.
  • دانه گیشنیز: این دانه روی هورمون‌های پریودی تاثیر گذشته و با مصرف یک فنجان دمنوش آن از دو هفته مانده به پریود می‌توانید این کار را انجام دهید.
  • عدس: عدس نیز به دلیل طبع سردی که دارد می‌تواند پریود را عقب بیاندازد.