بهترین قرص ضد بارداری اورژانسی کدام است؟

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین قرص ضد بارداری اورژانسی

تمام بانوانی که رابطه جنسی دارند، ممکن است از انواع روش‌های پیشگیری برای جلوگیری از بارداری ناخواسته استفاده کنند. بانوانی که قبل از رابطه جنسی، اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از بارداری را انجام نداده باشند و مایل به جلوگیری از بارداری باشند، می‌توانند از روش‌های دارویی استفاده کنند. قرص‌های ضد بارداری اورژانسی که بصورت دوتایی و تکی قابل دسترس استف به همین منظور در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. در این مقابله از گهواره شما را با بهترین قرص‌های ضد بارداری اورژانسی آشنا می‌کنیم.

بهترین قرص اورژانسی

برخی از بانوان به دلیل داشتن رابطه جنسی محافظت نشده و یا مواردی مانند تجاوز، ممکن است نیاز به روش‌های اورژانسی برای جلوگیری از بارداری داشته باشند. این روش‌ها اگر بصورت درست و صحیح مورد استفاده قرار بگیرند، میزان بارداری را به اندازه قابل توجهی کاهش می‌دهند اما باید بدانید که کارایی 100 درصدی نداشته و تنها احتما بارداری را تا 75 درصد کاهش می‌دهند. یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین روش‌های اورژانسی جلوگیری از بارداری ناخواسته، استفاده از قرص‌های ضد بارداری اورژانسی است. این قرص‌ها انواع مختلفی دارند و حاوی ترکیبات پروژسترونی هستند که رها سازی تخمک از تخمدان را به تعویق می‌اندازند و اسپرم را برای انجام مراحل لقاح تا حد زیادی ناتوان می‌کنند. این قرص‌ها تاثیر صد در صدی ندارند، اما می‌توانند تا حد زیادی از بارداری جلوگیری کنند. از بهترین قرص‌های ضد بارداری اورژانسی عبارتند از: قرص الا، قرص تنسی، قرص لوونورژسترول، قرص یولی پریستال استات

عکس قرص اورژانسی

قرص ضد بارداری اورژانسی

اسم قرص اورژانسی ضد بارداری

بطور کلی قرص‌های ضد بارداری اورژانسی یکی از روش‌های موثر برای پیشگیری از بارداری می‌باشند و هرچه سریع‌تر بعد از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شوند، اثر بخشی بیتشری خواهند داشت. قرص‌های اورژانسی ضد بارداری عبارتند از:

  • قرص ال دی

این قرص مناسب برای استفاده هر ماه و مناسب برای جلوگیری اضطراری از بارداری می‌باشد. این قرص ممکن است اثر ناخوشایندی بر دستگاه گوارش داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از خواب مصرف شود تا میزان اثرات جانبی آن کاهش یابد.

  • قرص تنسی

یکی از بهترین قرص‌های اورژانسی به حساب می‌آید. عوارض جانبی آن به نسبت دیگر قرص‌ها کمتر است. دارای یک پروژسترون به نام لوونورژسترول بوده و در دو شکل 57% میلی‌گرم و 5/1% میلی‌گرم است. بهترین زمان استفاده از این قرص، نهایتا تا 5 روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده است.

  • قرص الا

این قرص بالاترین میزان جلوگیری را دارد و می‌تواند وقوع بارداری 84 تا 89 درصد کاهش بدهد. بهترین زمان استفاده از این قرص، نهایتا 5 روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده است.

  • قرص لوونورژسترول

این قرص در دو شکل 75% میلی‌گرم و 5/1% میلی‌گرم می‌باشد. بهترین زمان استفاده از این قرص، نهایتا 5 روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده است.

  • قرص یولی پریستال استات

بهتر است این قرص در صورت وجود احتمال بارداری، مصرف نشود. این قرص احتمال بارداری را تا 50% کاهش می‌دهد. بهترین زمان استفاده از این قرص، نهایتا 5 روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده است.

قرص اورژانسی دوتایی

قرص اورژانسی دوتایی

قرص‌های ضد بارداری اورژانسی، از هر نوعی که باشند، معمولا به دو صورت تکی و دوتایی به فروش می‌رسند. بسته تکی این قرص‌ها شامل یک قرص 5/1% میلی‌گرمی بوده که باید در سریع‌ترین زمان ممکن پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شود. بسته دوتایی این قرص‌ها شامل دو قرص 75% میلی‌گرمی بوده که باید بصورت خاصی مورد استفاده قرار بگیرد. 

طریقه مصرف قرص اورژانسی دوتایی

یکی از پر تکرارترین سوالات خانم‌ها این است که قرص‌های ضد بارداری را چگونه باید مصرف کرد؟ باید بدانید که مصرف قرص‌های اورژانسی فقط در شرایط خاصی صورت می‌گیرد و استفاده طولانی مدت از آنها می‌تواند عوارض جانبی جبران ناپذیری داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود تا برای یافتن بهترین روش برای پیشگری از بارداری، حتما با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که قرص‌های دوتایی تهیه کردید، قرص اول را در سریع‌ترین زمان ممکن بعد از رابطه جنسی با آب فراوان میل کنید و قرص دوم را 12 ساعت بعد از قرص اول میل کنید.

از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است؟

قبل از هرچیز بهتر است بدانید که قرص‌های اورژانسی را باید تنها در مواقع ضروری استفاده کرد و استفاده از آنها به عنوان یک روش دائم برای جلوگیری از بارداری توصیه نمی‌شود. این قرص‌ها با به تاخیر انداختن روند تحریک تخمک گذاری عادی بدن خانم‌ها باعث جلوگیری از بارداری می‌شوند. این قرص‌ها دارای ترکیباتی از پروژسترون بوده و همین باعث ایجاد تغییرات هورمونی در خانم‌ها می‌شود و تخمک گذاری را به تاخیر می‌اندازد. بنابراییم مصرف این قرص‌های اورژانسی ضد بارداری در مواقعی توصیه می‌شود تا خانم در دوران تخمک گذاری باشد. سوال متداولی که همیشه پرسیده می‌شود این است، که از کجا بفهمیم که قرص اورژانسی اثر کرده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در صورتی که تا دو هفته پس از مصرف قرص اورژانسی دچار خونریزی نشدید، احتمال بارداری در شما وجود دارد و باید هرچه سریع‌تر برای انجام آزمایش بارداری اقدام کنید. اما در صورتی که در مدت دو هفته پس از مصرف قرص دچار خونریزی قاعدگی شدید، به این معنی است که قرص به خوبی اثر کرده و از بارداری شما جلوگیری کرده است.

طریقه مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

آیا بعد از مصرف قرص اورژانسی احتمال بارداری وجود دارد؟

بطور کلی در صورتی که قرص‌های اورژانسی ضد بارداری به موقع و صحیح مصرف شوند، میزان احتمال بارداری را 84 تا 89 درصد کاهش می‌یابند. این قرص‌ها زمانی بیشتری اثر خود را می‌گذارند که تا 24 ساعت پس از رابطه جنسی محافظت نشده، مصرف شوند. البته باید بدانید که برخی از داروها مانند داروی ریفامپین، گریزوفولوین، باربیتورات و یک سری از داروهای ضدصرع می‌توانند تاثیر قرص‌های اورژانسی را کاهش دهند. در کل باید بدانید که روش‌های ضد بارداری اورژانسی در مواردی با شکست مواجه شده‌اند، حتی زمانی که فرد به شکل صحیح و در زمان درست قرص را مصرف کرده است. بنابراین این قرص‌ها کارایی 100 درصدی نخواهند داشت و توصیه می‌شود تا برای جلوگیری از بارداری ناخواسته با پزشک خود مشورت کنید.

تعداد مصرف قرص اورژانسی در ماه

مصرف بیش از اندازه از قرص‌های ضد بارداری اورژانسی می‌تواند عوارض جانبی جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. از جمله از این عوارض عبارتند از:

  • سر درد و سرگیجه
  • درد شکم و رحم
  • خونریزی رحمی
  • حاملگی خارج از رحم
  • تغییرات هورمونی
  • کهیر
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • تاخیر در سیکل قاعدگی و یا قاعدگی شدید
  • حساسیت پستان‌ها و درد سینه
  • نوسانات خلقی
  • درد کمر و لگن.

بنابراین برای جلوگیری از وقوع این عوارض باید به تعداد قرص‌های مصرفی و دوز مصرفی آن حتما توجه کرد. همچنین بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند تا افراد هر ماه از این قرص‌ها استفاده نکنند. بهتر است در سال 2 تا 3 مرتبه از قرص‌ها استفاده شود تا سلامتی افراد به خطر نیفتد. در مورد قطع مصرف این قرصها نیز هوشیار باشید زیرا قطع ناگهانی مصرف آنها میتواند عوارض زیادی داشته باشد. برای مثال میتوانید در مورد اطلاع از عوارض قطع قرص مارولین در این مقاله بیشتر بخوانید.