درمان فوری خارش کرمک چیست؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان فوری خارش کرمک

گاهی درمان فوری خارش کرمک آنقدر مهم و ضروری است که حتی یک ساعت هم نمی‌توان برای این منظور صبر کرد و این موضوع را به تعویق انداخت. کرمک‌ (Pinworm) یا کرم نشیمنگاهی، کرم‌های کوچک و سفیدی هستند که روده‌ها را آلوده می‌کنند. این کرم‌ها را که شبیه تکه‌های نخ دندان به طول ۶ میلی‌متر هستند، می‌توان در حال حرکت و تکان خوردن اطراف مقعد و مدفوع مشاهده کرد. برای اطلاع از روش‌های درمان آن با گهواره همراه باشید.

 درمان خانگی انگل‌های مقعدی و کرمک

به یاد داشته باشید که همواره و در هر شرایطی بهترین پماد برای خارش مقعدی همانی است که پزشک تجویز کرده باشد. درمان خارش مقعدی خانگی در کنار درمان‌های دارویی و با نظر و نظارت پزشک شاید موثر و مفید باشد. حتما اجازه دهید که بهترین پماد برای درمان خارش مقعدی کودکان را پزشک برای شما تجویز کند و حدالمقدور درمان خانگی کرمک در بزرگسالان را برای کودکان اجرا نکنید. ممکن است علت خارش مقعدی بزرگسالان چیزی جدا از انگل باشد. در هر صورت اگر قرار است از قرص ضد خارش مقعدی استفاد کنید، به یاد داشته باشید که حتما پزشک باید این قرص را تجویز کند و حتما باید درمان خانگی خارش مقعدی کودکان را در کنار سایر توصیه‌های درمانی اجرا کنید. 

گاهی تغییرات رژیم غذایی، استفاده از محصولات طبیعی مانند سیر، روغن نارگیل، هویج و… می‌تواند عفونت کرمک را درمان کند. اما به یاد داشته باشید که این موضوع ریسک‌پذیر نیست و هرگز نباید درمان اصلی را به تعویق بیندازید.  هرگز فراموش نکنید که درمان خانگی ممکن است برای همه افراد روش قطعی برای از بین بردن کرمک نباشد و معمولا فرد برای درمان عفونت کرمک نیاز به مداخلات پزشکی دارد. در صورتی که آلرژی داشته باشید باید قبل از مصرف محصولات طبیعی در ناحیه مد نظر، مقداری کمی از آن را بر روی پوست آزمایش کنید.

*علت دیدن خلط در مدفوع کودکان چیست و چه باید کرد

سیر

خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی سیر موجب شده است تا در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. سیر می‎تواند مقعد را از تخم‌های کرم ماده پاکسازی و از تخمگذاری بیشتر کرم‌های ماده جلوگیری کند.

یک حبه سیر ریز خرد کنید و آن را با وعده های غذایی یا به تنهایی میل کنید. همچنین می‎توانید سیر ریز شده را با وازلین مخلوط کرده و ترکیب به دست آمده را به صورت موضعی بر روی ناحیه مذکور استعمال کنید. هرگز این پماد را به نواحی که پوست تحریک شده، زخمی یا بواسیری است، نزنید.

روغن نارگیل

نارگیل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است که ممکن است به رفع عفونت کرمک کمک کند. روغن نارگیل هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی برای رفع عفونت ناشی از کرمک می‌تواند موثر باشد. 

هویج خام

هویج خام منبع غنی از فیبر است که می‌تواند علاوه بر حفظ سلامت دستگاه گوارش، حرکات منظم روده را بهبود بخشد. خوردن یک فنجان هویج خام و رنده شده دو بار در روز می‌تواند به بدن کمک کند تا روده‌ها از کرم‌ های ریز پاکسازی شوند.

از بین بردن کرمک با محصولات خانگی

پاپای خام

پاپایای خام برای از بین بردن کرمک موثر است. پاپایای خام آنزیمی به نام پاپائین دارد که خاصیت ضد کرم (قابلیت از بین بردن کرم های انگلی) دارد. دانه های پاپایا همچنین حاوی کاریسین هستند، ماده ای که می تواند کرمک روده را از بدن کودک دفع کند. روش‌های مختلف استفاده از پاپایا عبارتند از:

 دانه‌های پاپایا را پودر کرده و 1 قاشق چایخوری از آن را به یک فنجان آب یا شیر اضافه کنید. اجازه دهید کودک روزانه به مدت 3 روز صبح ناشتا از این نوشیدنی بنوشد.

1 قاشق غذاخوری آب پاپایای خام و 1 قاشق غذاخوری عسل را در 3-4 قاشق غذاخوری شیر گرم یا آب مخلوط کنید. این غذا را به مدت 3 روز روزانه با معده خالی به کودک خود بدهید.

همچنین می‌توانید با مصرف 15 گرم برگ خشک پاپایا و افزودن 250 میلی‌لیتر آب جوش به آن دمنوش تهیه کنید. دمنوش را صاف کرده، عسل را اضافه کنید و بعد آن را به کودک بدهید تا روزانه به مدت 3-4 روز با معده خالی بنوشد.

* حتما بخوانید: انگلی که باعث خارش می شود، علت، علائم و درمان فوری آن 

 دارو درمانی برای درمان کرمک

داروی انگل کرمک

مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای داروخانه‌ای زیر نظر پزشک و با تجویز او کمک می‌کند تا زودتر و مطمئن‌تر به نتیجه برسید و از شر این انگل‌ها نجات پیدا کنید. 

رایج ترین و موثرترین داروها برای درمان عفونت کرمک عبارتند از:

  • مبندازول (ورموکس)
  • پیرانتل پاموت
  • آلبندازول

* علائم عفونت انگلی در کودکان کدام است؟ 

نکات بهداشتی را رعایت کنید

علاوه بر مصرف دارو، رعایت نکات بهداشتی و رسیدگی به نظافت منزل می‎تواند به شما در از بین رفتن تخم‌های کرمک کمک کند:

ناخن هایتان را تمیز و کوتاه کنید.

  • از جوییدن ناخن‌ها اجتناب کنید.
  • در صورت امکان از خاراندن ناحیه مقعد خودداری کنید.
  • هر روز صبح دوش بگیرید و لباس زیر خود را عوض کرده و بهداشت فردی را رعایت کنید. (در مورد رعایت بهداشت فردی در شپش نیز در این مقاله بیشتر بخوانید)
  • دست‌های خود را با صابون و آب گرم مرتبا بشورید، خصوصا قبل از خوردن غذا.
  • از تکان دادن ملحفه و لباس‌ها برای جلوگیری از پخش شدن تخم‌های کرمک در هوا بپرهیزید.
  • از آب داغ برای شستن ملحفه‌ها، لباس‌ها، حوله و… استفاده کنید و در حرارت بالا آنها را خشک کنید.

کلام آخر

برای درمان فوری خارش کرمک در کنار توصیه‌ها و راهکارهای خانگی حتما به پزشک مراجعه کنید و حتما از داروهای داروخانه‌ای نیز استفاده کنید. توصیه‌های بهداشتی را در هر شرایطی و حتی بعداز بهبودی جدی بگیرید و رعایت کنید و نهایتا مراقب سلامتی خود و عزیزانتان باشید.