متخصص بیماری های عفونی کیست؟ | چه زمانی به او مراجعه کنیم؟

تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
متخصص بیماری های عفونی کیست

متخصص بیماری های عفونی پزشکی است که در حوزه عفونت‌های مختلف تخصص دارد. متخصصان عفونی تمرکز بیشتری در جنبه بالینی بیماری دارند. پزشکان بیماری‌های عفونی در مهارت‌های بالینی و آزمایشگاهی آموزش دیده‌اند تا بتوانند نوع عفونت را تشخیص دهند و بهترین درمان را انتخاب و اجرا کنند.

حوزه درمانی متخصص بیماری‌های عفونی چیست؟

  • عفونت‌هایی که نسبت به درمان (به عنوان مثال آنتی بیوتیک) مقاوم هستند
  • تشخیص عفونت دشوار است
  • عفونت با تب بالا همراه است
  • ارزیابی‌های پیش از سفرهای بین المللی
  • بیماری بعد از مسافرت
  • HIV / ایدز
  • هپاتیت B و C

چه زمانی به متخصص عفونی مراجعه کنیم؟

چه زمانی به متخصص عفونی مراجعه کنیم؟

  • برای ارزیابی‌های پیش از سفرهای بین المللی و بیماری‌های بعد از مسافرت باید به متخصص عفونی مراجعه کنیم؛

انجام مشاوره و ویزیت و معاینه مسافران قبل از سفر برای ايمن سازی و دریافت توصیه‌های لازم برای دوری از بیماری‌های عفونی مانند اسهال مسافرت و همچنین بیماری‌های مقاربتی مانند تبخال، زگیل تناسلی( برای اطلاع از درمان زگیل تناسلی در بارداری به این مقاله مراجعه کنید)، ایدز و هپاتیت، انواع بیماری دستگاه تناسلی مردان یا زنان و همچنین بیماری‌هایی مانند مالاریا توسط متخصصان عفونی لازم و ضروری است.

  • برای درمان بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز، هپاتیت B و C، زگیل تناسلی و تبخال تناسلی باید به متخصص عفونی مراجعه کنیم؛

منظور از بیماری‌های مقاربتی، بیماری و عفونتی است که از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل می‌شود و می‌تواند اندام‌های مختلف در بدن را درگیر کند.

  • برای درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند سل، پنومونی، سینوزیت و کرونا باید به متخصص عفونی مراجعه کنیم؛

همه اینها عفونت‌هایی هستند که قسمت‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و چنانچه به موقع درمان نشوند، عواقب خطرناکی به همراه خواهند داشت.

  • برای درمان بیماری‌های گرمسیری مانند مالاریا باید به متخصص عفونی مراجعه کنیم؛

مالاریا بیماری است که از طریق نیش پشه منتقل می‌شود. پشه مالاریا در آب و هوای گرم و مرطوب رشد می‌کند و نیش آن می‌تواند بسیار آزاردهنده و مرگبار باشد. انگل ناشی از نیش مالاریا بعد از ورود به بدن وارد کبد می‌شود و در آنجا رشد می‌کند؛ به گلبول‌های قرمز خون که حامل اکسیژن هستند، حمله کرده و در داخل آنها تخم‌گذاری می‌کند و تا زمانی که گلبول‌های قرمز می‌ترکند، تکثیر می‌شود.

  • برای درمان بیماری‌های عفونی کودکان مانند عفونت ادراری، دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، سرخک، آبله‌مرغان و اوریون باید به متخصص عفونی مراجعه کنیم؛

اگرچه این بیماری‌ها واکسن دارند و کودکان و نوزادان در دوزهای مختلف و دوره های پی در پی واکسینه می‌شوند، اما باز هم احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی که واکسن آنها به هر دلیل در ایران تزریق نمی‌شود، وجود دارد. منظور ما عفونت گوش، عفونت ادراری و آنفلوآنزا است. به یاد داشته باشید که مراجعه به پزشک متخصص عفونی برای این دست از بیماری‌ها مناسب‌تر است.

  • برای درمان عفونت در پروتزهای پیوند شده، باید به متخصص عفونی مراجعه کنیم؛

استفاده از پروتز در بدن به دلایل مختلف می‌تواند منجر به عفونت شود. اگر بعد از پروتز به هر دلیل عفونتی ایجاد شد، حتما باید به متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کرد. عفونت ناشی از پروتز می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

  • قرمز شدن پوست
  • تب
  • ملتهب شدن نواحی اطراف ایمپلنت
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خستگی و بیحالی
  • وجود ترشحات زرد و بدبو در محل جراحی
  • برای درمان عفونت های پوستی و استخوانی باید به متخصص عفونی مراجعه کنیم؛

در عفونت‌های پوستی، میکروب‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها بافت‌های عمیق زیر پوست را آلوده می‌کنند و معمولا با علائمی نظیر ترشحات چرکی، قرمزی و التهاب، رگه قرمزی که از بریدگی به سمت قلب حرکت می کند، جوش های چرکی، تاول، دردهای شدید و افزاینده، تورم و تب همراه هستند. عفونت‌های استخوانی یا استئومیلیت نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

  • برای درمان عفونت‌های مقاوم نسبت به آنتی بیوتیک باید به متخصص عفونی مراجعه کنیم؛

عفونتی که به هر دلیل با مصرف آنتی‌بیوتیک بهبود پیدا نمی‌کند، باید توسط یک پزشک متخصص عفونی بررسی شود و اقدامات اضافه و لازم دیگر برای بهبودی آن صورت بگیرد. به یاد داشته باشید که عفونت درمان نشده و رها شده به شدت می‌تواند تهدید کننده جان باشد.

  • برای درمان بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان باید به متخصص عفونی مراجعه کنیم؛

از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان می‌توان به هاری، تب مالت، تب کریمه کنگو، سالک، سیاه زخم و آنفلوآنزای پرندگان اشاره کرد. متخصصین عفونی علاوه بر ارائه راهکارهای مناسب برای پیشگیری از این دسته از بیماری‌ها، آنها را درمان هم می‌کند.

  • برای درمان بیماری‌هایی مانند مننژیت و سپتی سمی(سپسیس) باید به متخصص عفونی مراجعه کنیم؛

سپسیس یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که با ورود یک عامل عفونی مانند باکتری، ویروس یا قارچ به جریان خون، ایجاد می‌شود. این عفونت کل سیستم ایمنی را فعال کرده سپس یک واکنش زنجیره‌ای از رویدادها را ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به التهاب کنترل‌نشده در بدن ‌شود. این پاسخ کل بدن به عفونت باعث ایجاد تغییراتی در دما، فشار خون، ضربان قلب، تعداد گلبول‌های سفید و تنفس می‌شود. اشکال شدیدتر سپسیس نیز می‌تواند باعث اختلال در عملکرد اندام یا شوک شوند.

مننژیت هم یک عفونت نادر است که بر غشاهای ظریف مغز و نخاع تاثیر می‌گذارد و در نوزادان، کودکان زیر ۵ سال، نوجوانان و جوانان ۱۶ تا ۲۵ ساله و سالخوردگان بالای ۵۵ سال رایج‌تر است.

بیماری عفونی چیست؟

بیماری‌های عفونی بیماری‌هایی هستند که در نتیجه باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها یا انگل‌ها ایجاد می‌شوند. برخی از بیماری‌های عفونی، مسری هستند و برخی نیز غیر مسری. اینگونه بیماری‌ها حتی ممکن است از طریق برخی از حیوانات و حشرات و یا حتی آب و غذای آلوده نیز منتقل شوند. اغلب بیماری‌های عفونی با تب و خستگی همراه هستند.

متخصص داخلی چیست؟

متخصص داخلی چیست؟

پزشک داخلی پزشکی است که وظیفه تشخیص و درمان پزشکی به غیر از جراحی را در بزرگسالان برعهده دارد. به عبارت دیگر متخصص داخلی، پزشکی است که مراقبت‌های اولیه بیمار را بر عهده دارد و از طرفی به عنوان مشاوری برای متخصصین دیگر عمل می‌کند. اگر نیاز به مداخله یک پزشک متخصص برای درمان بیماری وجود داشته باشد، پزشک داخلی حتما بیمار را به متخصص مربوطه ارجاع می‌دهد. در واقع متخصص داخلی اولین پزشکی است که ما در هنگام بروز بیماری، او را ملاقات می‌کنیم و اقدامات درمانی اولیه را از او دریافت می‌کنیم.

متخصص عفونی و گرمسیری چیست؟

منظور از متخصص عفونی و گرمسیری پزشکی است که اختصاصا در حوزه مراقبت‌های بهداشتی مربوط به بیماری‌ها عفونی در نزدیکی خط استوا تخصص دارد. با توجه به اینکه این مکان‌ها از لحاظ آب و هوا معمولا گرم، مرطوب و دارای توسعه کمی هستند، مستعد بروز بیماری‌ها عفونی متنوعی هم هستند. از همین جهت است که تعداد اپیدمی‌های بیماری‌های گرمسیری در حال افزایش است. به عبارت دیگر یک متخصص بیماری‌های گرمسیری یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی است که بیماری‌های عفونی گرمسیری را تشخیص  می‌دهد و درمان می‌کند.

کلام آخر

پزشک متخصص بیماری‌های عفونی موظف است عفونت موجود در بدن را ریشه‌یابی کند و درمان درست و مناسب را انتخاب و اجرا کند. با توجه به اینکه وجود عفونت در هر جای بدن به شدت خطرناک و تهدیدکننده جان و سلامتی است، لذا درمان به موقع عفونت اهمیت فراوانی دارد و حتما باید به آن توجه شود.