علت جوش در ناحیه تناسلی زنان | درمان جوش واژن (خانگی و دارویی)

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جوش زدن در ناحیه تناسلی زنان

جوش زدن در ناحیه تناسلی زنان ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. اغلب اوقات این عارضه بدون عوارض است و خود به خود پس از مدتی از بین می‌رود. اینکه جوش‌های ریز در ناحیه تناسلی زنان پیدا شود یا جوش دردناک در ناحیه تناسلی زنان ایجاد شود، در هر صورت معمولا موضوع خوشایندی نیست و حتی شاید بتواند رابطه جنسی را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. اگرچه در هر صورت جوش‌ها در ناحیه تناسلی معمولا بی‌خطر و بدون عارضه هستند، اما در هر صورت بی‌فایده نیست که در مورد علت ایجاد و نحوه درمان آنها مطالبی در این مطلب از وبسایت گهواره بیاموزیم. همراه ما باشید.

جوش زدن در ناحیه تناسلی زنان

جوش چرکی در ناحیه تناسلی زنان، جوش لبهای واژن، برجستگی جوش مانند در ناحیه تناسلی زنان یا جوش سفت و دردناک واژن، انواع مختلفی از جوش در ناحیه تناسلی زنان است که در مورد آن سوال و پرس و جو زیادی می‌شود.

جوش زدن در ناحیه تناسلی زنان

به طور کلی باید بدانید که علت جوش داخل واژن همیشه واضح نیست، اما عوامل محیطی و بیرونی زیادی وجود دارند که می‌توانند در ایجاد جوش در ناحیه تناسلی زنان دخیل باشند؛ البته باید حتما به این نکته اشاره کنیم که همیشه تحریک پوست می‌تواند منجر به ایجاد جوش شود.

 در ادامه عوامل محیطی و بیرونی را با هم بررسی می‌کنیم:

  • درماتیت تماسی

درماتیت تماسی واکنش به چیزی است که در تماس با پوست است. درماتیت تماسی اندام‌های تناسلی ممکن است به علت حساسیت به موارد زیر باشد:

  • حمام حباب و صابون، به ویژه اگر عطردار باشند.
  • دستمال‌های زنانه، دئودورانت‌ها، لوسیون‌ها، پودرها یا عطرها
  • تامپون یا پدهای بهداشتی
  • دوش
  • اسپرم‌ها، کاندوم‌ها، روان کننده‌ها یا محرک‌های تحریک جنسی
  • داروهای موضعی بدون نسخه
  • مواد شوینده لباس و دستمال‌های خشک کننده

عوامل زیر در تحریک پوست برای جوش زدن در ناحیه تناسلی موثر هستند:

  • تعریق
  • ترشحات واژن
  • ادرار
  • مایع منی
  • ‌فولیکولیت

جوش‌های ناحیه تناسلی زنان ممکن است به علت عفونت فولیکول مو با باکتری باشد. فولیکولیت می‌تواند به دلیل تراشیدن مکرر موها، پوشیدن لباس‌های تنگی که از پارچه‌های غیرجاذب ساخته شده‌اند، استفاده از وان داغ یا استخری که پاکیزه نباشد، برش یا زخم عفونی و تحریکی که در اثر عرق یا ترشحات فردی اتفاق افتاده باشد؛ ایجاد شود. با این حال معمولا اصلاح موی عانه علت بالقوه فولیکولیت است. وقتی که موها شروع به رشد در خارج از فولیکول می کنند، به سمت پوست حلقه می زنند و باعث تحریک می‌شوند. در بعضی موارد، مو به داخل پوست باز می‌گردد.

  • هیدرآدنیت سوپراتیو

هیدرآدنیت سوپراتیو یا (Hidradenitis suppurativa (HS و یا همان آکنه inversa)) بیماری مزمن غدد عرق است که باعث ایجاد ضایعات جوش مانند در اطراف بدن، از جمله ناحیه تناسلی می‌شود.

  • مولوسکوم کنتاژیوزوم

مولوسکوم کنتاژیوزوم (Molluscum contagiosum) نوعی عفونت ویروسی پوستی یا مخاطی است که ممکن است با ایجاد جوش در ناحیه تناسلی مردان و زنان همراه باشد. استفاده از برخی داروهای موضعی یا خوراکی در برطرف کردن این عارضه موثر است. در صورت لزوم، پزشک می‌تواند جوش‌ها را بردارد.

به غیر از موارد بالا عواملی نظیر تجمع باکتری‌ها، دوره‌های هورمونی، تولید بیش از حد چربی پوست، تحریک پوستی به دلیل منی، ادرار، عرق و ترشحات واژن هم می‌توانند در ایجاد جوش موثر باشند.

دیگر فاکتورهای موثر در ایجاد جوش‌های واژنی

  • عفونت‌های انتقالی جنسی ( STD )

جوش‌های واژنی ممکن است در اثر عفونت‌های مرتبط به رابطه جنسی ایجاد شوند. از جمله این ‌عفونت‌ها می‌توان به ویروس هرپس تناسلی و زگیل‌های تناسلی اشاره کرد. زگیل‌های تناسلی و هرپس تناسلی دو عفونت رایج و شناخته شده جنسی هستند که معمولا منجر به ایجاد جوش‌های ناحیه تناسلی می‌شوند. ( در این مقاله بخوانید زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می‌شود.)

زگیل‌های تناسلی برآمدگی پوستی کوچک و رنگ گوشت بوده که در ظاهر شبیه به گل کلم هستند. این زگیل‌ها بیشتر در بانوان رایج هستند و در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (اچ پی وی) ایجاد می‌شوند. چنانچه این برآمدگی‌های پوستی باعث مشکل و ناراحتی نشوند، نیازی به درمان ندارند. با این حال داروها یا عمل جراحی می‌تواند این مشکل را تا حدی برطرف کند.

البته باید بدانید که همواره این احتمال وجود دارد که در آینده شاهد ایجاد زگیل‌های تناسلی باشید. دلیل این موضوع نیز عدم امکان نابودی کامل ویروس در داخل بدن است.

هرپس تناسلی در اثر ویروس هرپس سیمپلکس (اچ اس وی) ظاهر می‌شود که ممکن است منجر به ایجاد برآمدگی‌هایی روی پوست شود که دردناک و همراه با خارش هستند. از آنجایی که ممکن است ویروس بدون هیچ فعالیتی در بدن حاضر باشد، ممکن است فردی که هیچ زخم یا عارضه پوستی ندارد نیز عامل انتقال دهنده هرپس باشد. امکان حذف کامل این ویروس از بدن وجود ندارد. با این حال مصرف دارو می‌تواند علائم، لکه‌ها و زخم‌های پوستی و جوش‌ها را کم کند و ریسک انتقال ویروس به شریک جنسی را کاهش دهد. همچنین استفاده از کاندوم می‌تواند ریسک انتقال هرپس تناسلی از یک فرد به فرد دیگر را کاهش دهد.

* حتما بخوانید: خارش لبه های بیرونی واژن نشانه چیست؟+بهترین روش درمان آن 

  • کیست‌های بارتولین

غده‌های بارتولین (Bartholin) در دو طرف واژن قرار دارند. گاهی اوقات این غده‌ها مسدود می‌شوند و در نتیجه کیست به وجود می‌آید. این کیست‌ها معمولا درد ندارند و نیازی به درمان آنها نیست. با این حال در صورت عفونی شدن، احتمال التهاب و پر شدن آنها از چرک وجود دارد. بنابراین باید این مشکل را با راهکارهای درمانی مناسب نظیر آنتی بیوتیک‌ها حل کرد. در مورد کیست بارتولین در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

  • تگ‌های پوستی

منظور از تگ پوستی برآمدگی‌های کوچک و بافت‌های اضافه بر روی پوست است. این موارد خطرناک نیستند، اما ظاهر ناخوشایندی دارند و ممکن است حس ناراحتی و بدی در فرد ایجاد کند. از همین جهت برخی افراد به دلیل حفظ زیبایی بدن خود تمایل دارند آنها را از بدن حذف کنند.

  • واریکوزیت واژن

واریکوزیت واژن برآمدگی‌های پوستی معمولا آبی رنگ هستند که در اثر افزایش سن ایجاد می‌شوند. واریکوزیت واژن معمولا در اطراف واژن دیده می‌شود. واریکوزیت واژن مربوط به رگ‌های ورم کرده در بدن نظیر هموروئید است که در اطراف مقعد ایجاد می‌شوند. همواره امکان حساس شدن یا خونریزی آنها وجود دارد. کمپرس سرد می‌تواند میزان ناراحتی افراد را کاهش دهند؛ اما برای درمان قطعی مراجعه به پزشک الزامی است. البته گاهی ممکن است واریسوزیت واژن به خودی خودی از بین بروند.

نحوه درمان جوش در ناحیه تناسلی زنان

نحوه درمان جوش در ناحیه تناسلی زنان

اگر جوش در ناحیه تناسلی زنان دلیل پزشکی حاد نداشته باشد و در نتیجه عوامل بیرونی و محیطی معمولی ایجاد شده باشد، معمولا به درمان‌های ساده جواب می‌دهد. بسیاری از خانم‌ها ترجیح می‌دهند از درمان خانگی جوش در ناحیه تناسلی زنان استفاده کنند یا نهایتا به سراغ یک پماد برای جوش ناحیه تناسلی زنان بروند.

همین جا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که همیشه بافت واژن و بافت‌های اطراف آن بسیار حساس هستند. زمانی‌که جوش‌ها خود به خود از بین نمی‌روند و یا درحال بدتر شدن هستند، بهتر است برای درمان به یک پزشک مراجعه کنید.

در هر صورت اگر نیاز به مداخلات پزشکی نباشد، معمولا راهکارهای زیر برای از بین جوش‌ ناحیه تناسلی موثر واقع می‌شوند:

  • استفاده از صابون‌های دارویی ضد باکتریال

فقط و فقط از صابون‌های دارویی ضد باکتریایی استفاده کنید. استفاده از صابون‌های ناملایم یا  همراه با مواد معطر و خوشبو کننده می‌توانند تعادل PH پوست را به هم بزنند و باعث رشد باکتری‌ها شوند.

  • استفاده از روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس دارای خواص ضد میکروبی است و معمولا برای درمان زخم ها و سوختگی ها استفاده می‌شود. دو قاشق چایخوری روغن اسطوخودوس را با دو قطره روغن بادام ترکیب کنید و با استفاده از گوش پاک کن روی ناحیه مورد نظر بمالید. هنگامی که از این روغن استفاده می‌کنید، همیشه آن را رقیق کنید و با یک روغن حامل مانند روغن بادام، روغن نارگیل و روغن زیتون ترکیب کنید تا از سوختن پوست پیشگیری شود.

  • رعایت نظافت واژن

همیشه ناحیه واژن را خشک نگه دارید. برای این کار از یک حوله نرم یا حتی سشوار با درجه حرارت پایین استفاده کنید. انجام این کار احتمال ایجاد عفونت را با کاهش رشد باکتری‌ها کمتر می‌کند.

  • استفاده از کمپرس گرم

برای کمک به کاهش درد و نرمی پوست، اطراف جوش‌های واژن کمپرس گرم قرار دهید.

  • استفاده از روغن چای سبز

ترکیب روغن چای سبز با کمی روغن زیتون در درمان جوش‌های واژن موثر است. یک پارچه ی کتان یا یک گوش پاک کن را درون ترکیب این روغن‌ها وارد کنید و روی ناحیه‌ای از واژن که دچار جوش شده است، بمالید.

  • استفاده از وان با نمک اپسوم

یک وان با نمک اپسوم آماده کنید. این نوع نمک به عنوان ماده‌ای برای نرم کردن، صاف کردن و خشک کردن جوش‌های واژن شناخته شده است. وان حمام را برای انجام این کار نزدیک به ۵ تا ۷ سانتیمتر پر کنید. حدود یک تا نصف فنجان نمک اپسوم را در آن آب بپاشید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در وان بمانید. سپس ناحیه واژن را به خوبی بشویید و آن را کاملا خشک کنید.

  • استفاده از شوینده‌های دارای بنزوئیل پروکساید

شوینده‌های دارویی که دارای بنزوئیل پروکساید هستند، تهیه کنید. برای پیشگیری از ایجاد حساسیت روی پوست حساس حتما از بنزوئیل پروکساید ۵ درصد یا کمتر از آن استفاده کنید. حتما این شوینده را به تنهایی فقط روی پوست خارجی استفاده کنید و نه به صورت مستقیم روی واژن.

کلام آخر

اگرچه جوش در ناحیه تناسلی ممکن است به دلایل دیگری از جمله شپش، گال، حساسیت، اختلالات خود ایمنی و ... هم ایجاد شود، اما معمولا در صورت رعایت بهداشت و مطمئن بودن از سلامت جنسی، موضوع پیچیده و مهمی نیست و خیلی راحت درمان می‌شود. اگر عکس جوش ناحیه تناسلی زنان را در سایت‌های مختلف جست و جو کنید و تصویر مورد نظر را با جوش ناحیه تناسلی خودتان مقایسه کنید، معمولا می‌توانید به یک جمع‌بندی کلی در مورد جوش ناحیه تناسلی خود برسید.

چنانچه جوش موجود در ناحیه مورد نظر مدت‌هاست که ماندگار است، حتما به پزشک مراجعه کنید و موضوع را با پزشک در میان بگذارید. تا اقدامات پزشکی لازم برای شما انجام شود. در مورد درمان زگیل تناسلی در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.