آیا بارداری با رحم دوشاخ امکان پذیر است؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
رحم دو شاخ

یکی از ناهنجاری‌ها مادرزادی که ممکن است یک زن با آن روبه‌رو باشد، رحم دو شاخ است. معمولا بانوانی که دارای رحم دو شاخ هستند تا زمانی که قصد بارداری داشته باشند متوجه این ناهنجاری نمی‌شوند. باید توجه داشته باشید که بانوانی که دارای رحم دو شاخ هستند و قصد بارداری دارند، باید بدانند که این ناهنجاری به دلیل شیوه زندگی آنها یا مسائل بهداشتی بوجود نیامده است و کاملا یک امر مادرزادی است. در ادامه بیشتر در مورد بارداری با رحم دو شاخ  توضیح می‌دهیم.

رحم دو شاخ چیست؟

داشتن ناهنجاری‌های رحمی برای زنان غیر طبیعی نیست و یکی از این ناهنجاری‌های مادرزادی، رحم دو شاخ یا قلبی شکل است. در حالت طبیعی در زن دارای یک واژن، یک سرویکس و یک حفره رحمی متصل به دو لوله فالوپ است. اما زنانی که دارای رحم دو شاخ هستند، رحم آنها دارای دو حفره است که از پایین به هم متصل و به یک واژن ختم می‌شوند. البته ممکن است که یکی از حفره‌ها عملکرد چندانی نداشته باشد، اما مانند رحم طبیعی به دو لوله رحم و دو تخمدان سالم وصل هستند. در بیشتر موارد، تا زمانی که فرد اقدام به بارداری نکند متوجه این ناهنجاری نخواهد شد.

علائم رحم دو شاخ

ناهنجاری رحم دو شاخ در بسیاری از خانم‌ها بدون علامت و علائم است و تا زمانی که شخص برای سونوگرافی و تصویربرداری اقدام نکند، متوجه این مشکل نخواهد شد. اما ممکن است در برخی از افراد علائم زیر پدیدار شود:

  • خونریزی نامنظم و غیر طبیعی رحم
  • سقط جنین مکرر
  • دوره قاعدگی دردناک و نامنظم
  • درد شکمی

البته لازم به ذکر از که برخی از زنان که با این ناهنجاری متولد می‌شوند، ممکن است تصور کنند که علائم بالا طبیعی هستند.

رحم دو شاخ خفیف

رحم دو شاخ یک اختلال مادرزادی است که نوزاد دختر با آن به دنیا می‌آید. به دلیل جوش خوردن ناقص مجرای مولری، قسمت بالایی رحم به دو قسمت تقسیم شده است و رحم قلبی شکل یا دو شاخ بوجود می‌آید. انواع رحم دو شاخ بصورت شدید و خفیف تنها در 4/0 درصد از زنان وجود دارد.

آیا امکان بارداری با رحم دو شاخ وجود دارد؟ چه کسانی با رحم و شاخ باردار شدند؟

امکان بارداری با رحم دو شاخ وجود دارد اما باید بدانید که ممکن است بسیار سخت و خطرناک باشد. زیرا در بارداری با رحم دو شاخ شما با سقط خود به خودی جنین، زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس روبه رو هستید. با این وجود افرادی بوده‌اند که با رعایت مراقبت‌های ویژه زایمانی به موقع و کودکی سالم داشته‌اند.

تجربه بارداری با رحم دوشاخ

مطالعات اخیر نشان داده است که رحم دو شاخ تاثیری بر بارداری نمی‌گذارد اما باید بدانید بارداری با رحم دو شاخ جزو بارداری‌های پر خطر به حساب آمده و مراقبت‌های ویژه‌ای را در دوران بارداری شامل می‌شود. در بارداری با رحم دو شاخ جنین در هر یک از دو شاخ رحم، در برآمدگی بالا یا در طرفین رحم ممکن است شروع به رشد کند. اما چیزی که وجود دارد این است که، از هر 10 مورد بارداری با رحم دو شاخ، 6 مورد از آنها منجربه سقط جنین خود به خودی می‌شوند. از 4 مورد از 10 مورد که دچار سقط جنین خود به خودی نشده‌اند، یکی از آنها منجربه زایمان زودرس خواهد شد. علاوه بر آن میزان نقایص هنگام تولد در نوزادانی که در رحم دو شاخ رشد کرده‌اند، 4 برابر نوزادانی است که در رحم طبیعی رشد کرده‌اند. 

همانطور که به آن اشاره کردیم این بارداری جزو دسته بارداری پر خطر به حساب می‌آید و نیاز به مراقبت دوره بارداری و سونوگرافی‌های پی در پی دارد. با وجود اینکه رحم دو شاخ برای شما دشواری و مشکلاتی به همراه خواهد داشت، اما شما می‌توانید با مدیریت این وضعیت، فرزندی سالم به دنیا بیاورید.

خطرات و مشکلات بارداری با رحم دو شاخ

در اینجا خطرات و مشکلاتی که ممکن است زنان با رحم دو شاخ در حین بارداری با آن مواجه شوند را ذکر می‌کنیم.

  • سقط جنین

سقط جنین مکرر یک از عوارض مهم در بارداری با رحم دو شاخ است. حدود 20 تا 40 درصد از بارداری‌ها با این نوع رحم به سقط خود به خودی منجر می‌شود. زیرا جنین در رحم قلبی شکل در موقعیت نامناسبی قرار دارد و این نوع رحم محل مناسبی برای رشد و تکامل جنین نیست. در صورت بارداری با رحم دو شاخ، جنین در یکی از برآمدگی‌های بالای رحم شروع به رشد می‌کند، در نتیجه فضای کافی برای رشد و تکامل را نخواهد داشت، که همین موضوع سبب سقط جنین می‌شود.

  • داشتن زایمان زودرس

در صورتی که بارداری شما به سقط منجر نشود، احتمالا شما زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس خواهید داشت. به دلیل اینکه جفت جای مناسب در دیواره رحم و فضای کافی در رحم ندارد، احتمال کنده شدنش زیاد است. این عارضه موجب زایمان زودرس شده و در صورتی که جنین به اندازه کافی رشد نکرده باشد، موجب سقط جنین می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده از هر 4 بارداری با رحم قلبی شکل، یکی از آنها به زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس ختم می‌شود.

  • زایمان پر خطر و سزارین

در رحم دو شاخ، جنین به احتمال زیاد در حالت بریچ قرار دارد که در این صورت پزشک پیشنهاد می‌دهد تا به جای زایمان طبیعی، عمل سزارین انجام شود. در حالت بریچ پاهای جنین به سمت پایین قرار دارد و جنین زودتر از زمان عادی به سمت پایین رحم کشیده می‌شود.

  • تاخیر در رشد جنین

در بارداری با رحم دو شاخ، به دلیل مناسب نبودن فضای کافی و موقعیت نامناسب رحم، جنین با مشکلات تاخیر در رشد مواجه می‌شود. در این حالت معمولا نوزاد شما نسبت به 90 درصد نوزادان دیگر وزن کمتری خواهد داشت.

*علائم بارداری خارج از رحم +مشکلات و روشهای درمانی

ایا عمل رحم دوشاخ سخت است؟

پس از تشخیص سپتوم رحم و بررسی تاریخچه پزشکی بیمار و جراحی‌ها و بارداری‌های قبلی او توسط پزشک، روش درمان برای رحم دو شاخ بیمار انتخاب می‌شود.

  • روش هیستروسکوپیک

در این روش بیمار تحت بیهوشی عمومی با موضعی قرار می‌گیرد. یک لوله نازک دارای دوربین از طریق واژن وارد رحم شده و به پزشک امکان مشاهده محل جراحی را از طریق مانیتور می‌دهد. همراه با دوربین ابزار جراحی نیز وارد رحم شده که این ابزار می‌تواند لیزر یا جریان الکتریکی باشد. سپس بخیه‌های لازم در رحم زده شده و ابزارها از رحم خارج می‌شوند.

  • متروپلاستی لاپاراسکوپیک

این روش جراحی در درمان بسیاری از بیماری‌های شکمی و لگنی در زنان استفاده می‌شود و از آنجایی که کم تهاجمی است و دوره نقاهت کوتاهی دارد، محبوبیت بیشتری در میان افراد دارد. لاپراسکوپی در کنار هیستروسکوپی در درمان رحم دو شاخ، به دلیل دقت زیادی که دارد می‌تواند نتیجه بهتری را به عمل آورد.

  • جراحی شکمی

این روش معمولا در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه اگر بیمار شرایط انجام دو روش بالا را نداشته باشد از این روش جراحی استفاده می‌شود. در این روش برش بزرگی در شکم ایجاد شده و دوره نقاهت طولانی‌تر و درد بیمار بیشتر است.

درمان رحم دوشاخ با طب سنتی

برای درمان رحم دو شاخ یا قلبی شکل با گیاهان دارویی بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت کنید. بهتر است اگر دارای رحم دو شاخ بوده و باردار هستید، برای جلوگیری از سقط جنین، سر خود و بدون مشورت با پزشک از گیاهان دارویی استفاده نکنید.