طرز تهیه 8 نوشیدنی گرم مقوی برای فصول سرد سال

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز تهیه 8 نوشیدنی گرم مقوی برای فصول سرد سال

نوشیدنی‌های گرم علاوه بر گرم کردن بدن، به سلامت شما نیز کمک کرده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها و حساسیت‌ها در فصل سرما جلوگیری می‌کنند. در ادامه با طرز تهیه 8 نوشیدنی گرم مقوی برای فصول سرد سال آشنا می‌شویم. طرز تهیه نوشیدنی خانگی بسیار متنوع است که در این مقاله برخی از آنها را بیان می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

تصویر نشستن کنار شومینه یا کرسی و نوشیدن یک نوشیدنی گرم و داغ در حال مطالعه یا مشاهده فیلم برای همه ما به‌خصوص در فیلم‌ها بسیار جذاب است. این شرایط پس از اتمام یک روز کاری سخت می‌تواند جان تازه‌ای به شما ببخشد. نوشیدنی‌های گرم علاوه بر گرم کردن بدن، به سلامت شما نیز کمک کرده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها و حساسیت‌ها در فصل سرما جلوگیری می‌کنند. در ادامه با طرز تهیه 8 نوشیدنی گرم مقوی برای فصول سرد سال آشنا می‌شویم. طرز تهیه نوشیدنی خانگی بسیار متنوع است که در این مقاله برخی از آنها را بیان می‌کنیم.

نوشیدنی گرم و لذت بخش

بسیاری از افراد تنها با چای و قهوه آشنا هستند و تصور می‌کنند تنها نوشیدنی گرمی که می‌توانند استفاده کنند، این موارد هستند. در ادامه با چند نمونه نوشیدنی عالی با طبع گرم آشنا می‌شویم.

چای ماسالا

نوشیدنی شرقی با طبع گرم که طرفداران بسیار زیادی دارد. این نوشیدنی از خوش طعم‌ترین نوشیدنی‌های گرم برای فصل زمستان است. برای تهیه آن به شیر و مقداری پودر ماسالا نیاز دارید. پودر ماسالا شامل دارچین، هل، زنجبیل، شکر و مقداری ادویه مخصوص ماسالا است. بسیار خوش طعم و دارای بوی مطبوعی است.

طبع این نوشیدنی گرم است و علاوه بر گرم شدن بدن در زمستان، به تقویت قوای جسمانی نیز کمک می‌کند. از این نوشیدنی می‌توانید برای انواع وعده‌های صبحانه، میان وعده و عصرانه استفاده کنید. برای تهیه این نوشیدنی ابتدا شیر را درون شیرجوش بریزید تا گرم شود، سپس به ازای هر فنجان شیر، یک قاشق چایخوری ماسالا اضافه کنید. پس از جوش آمدن نوشیدنی شما آماده است.

 

شکلات داغ

شکلات داغ یا هات چاکلت نیز از نوشیدنی‌های بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که در فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. تهیه این نوشیدنی بسیار راحت است. کافی‌ست مقداری شکلات آب شده را به همراه پودر کاکائو، شیر و  وانیل مخلوط کنید. به ازای هر نفر باید سه چهارم پیمانه شیر را درون مواد خشک بریزید و روی گاز قرار دهید تا با شعله ملایم به مرحله جوش برسد. سپس شکلات آب شده را به مخلوط اضافه کنید. این نوشیدنی نباید زیاد از حد بجوشد.

دمنوش‌های گیاهی

دمنوش‌های گیاهی از بهترین و پرخاصیت‌ترین نوشیدنی‌ها برای فصل زمستان هستند. دمنوش‌ها بسیار پرخاصیت هستند و به سادگی می‌توانید آن‌ها را در منزل تهیه کنید. بابونه، زنجبیل، چای سبز، لیمو و ... از بهترین دمنوش‌ها برای زمستان هستند. این دمنوش‌ها برای بهبود بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی نیز مناسب هستند.

شیر زردچوبه

ترکیب شیر و زردچوبه نیز از نوشیدنی‌های بسیار مفید برای فصل سرما است. از این ترکیب با نام شیر طلایی نیز یاد می‌شود. زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان است و دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی فراوانی است. از این نوشیدنی به عنوان نوشیدنی خواب آور نیز استفاده می‌شود، زیرا به داشتن خوابی راحت و با آرامش کمک می‌کند.

باعث سلامت قلب، استخوان‌ها و پوست می‌شود و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی دارند نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. برای تهیه این نوشیدنی کافی است مقداری زردچوبه به شیر گرم اضافه کرده و سپس میل کنید.

نوشیدنی دارچین برای پاییز

نوشیدنی دارچین

دارچین از ادویه‌های با طبع گرم بوده که دارای خواص بسیار زیادی مانند آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی دارد. همچنین برای تقویت قلب بسیار مناسب است و می‌تواند به کاهش میزان قند خون کمک کند. دارچین به عنوان یکی از ادویه‌های دارویی با خاصیت‌های زیاد شناخته می‌شود.

دارچین را می‌توانید به تنهایی مانند چای دم و میل کنید. همچنین می‌توانید از آن درون شیر گرم ریخته و نوشیدنی خوشمزه و مقوی برای خود تهیه کنید.

چای برگ لیمو و نعناع

دمنوش‌هایی که با برگ لیمو و نعناع تهیه می‌شود، بسیار خوشمزه و مقوی هستند. این نوشیدنی به خصوص برای فصل سرما مفید بوده و به گرم شدن بدن کمک می‌کند. فواید دارویی لیمو و نعناع بسیار زیاد هستند، به همین دلیل این نوشیدنی خوشمزه و جذاب را حتماً در لیست نوشیدنی‌های زمستان خود قرار دهید.

این دمنوش بسیار خوش عطر و طعم است و تقریباً تمام افراد با هر ذائقه‌ای از خوردن آن لذت می‌برند. همچنین به کاهش میزان نفخ معده کمک کرده و دارای خاصیت آنتی اکسیدان است.

دمنوش سیب و آلبالو برای پاییز و زمستان

دمنوش سیب و آلبالو

سیب و آلبالو دو میوه خوشمزه و خوش عطر هستند که می‌توان برای تهیه دمنوش از آن‌ها استفاده نمود. این ترکیب بسیار خوش رنگ و دارای خاصیت‌های بسیار زیادی است. مقداری سیب خشک و آلبالو خشک را درون آب ریخته و اجازه دهید کمی بجوشد. از دارچین یا زنجبیل هم می‌توانید برای ترکیب این نوشیدنی استفاده کنید. عسل نیز از موادی است که دارای خاصیت‌های زیادی است و در کنار این دمنوش بسیار خوشمزه و مقوی می‌شود.

لاته کدو حلوایی

کدو حلوایی دارای خواص بسیار زیادی است، اما متأسفانه بسیاری از افراد به خوردن آن علاقه ندارند. تهیه این نوشیدنی خوشمزه باعث می‌شود نظر شما راجع به کدو حلوای عوض شده و نوشیدنی گرم و لذت بخش برای زمستان نوش جان کنید. کدو حلوایی خاصیت‌های بسیار زیادی دارد و دارای ویتامین A فراوانی است.

برای تهیه این لاته، مقداری کدو حلوایی را به همراه شیر بادام به‌خوبی مخلوط کرده و روی اجاق گاز قرار دهید. پس از نرم شدن کدو می‌توانید مقداری وانیل و شکر به آن اضافه کنید. پودر شیر نیز طعم خوشایندی به این ترکیب می‌دهد. در نهایت به مخلوط آماده شده قهوه دم کرده اضافه کنید.