لایه بردار خانگی برای پوست خشک+5 ماسک اسکراب پوست خشک

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لایه بردار خانگی برای پوست خشک

داشتن پوست شفاف به رسیدگی نیاز دارد. اما رسیدگی لزوماً به معنای مراجعه به سالن‌های زیبایی و پرداخت هزینه‌های زیاد نیست. شما می‌توانید در خانه با داشتن کی روتین پوستی ساده و تهیه‌ی ماسک‌های خانگی پوستی زیبا، صاف و شفاف داشته باشید. رسیدگی پوستی شامل مراحل مختلفی است. و شما بسته به پوستی که دارید باید تعدادی از این مراحل را به صورت روزانه یا هفتگی و حتی ماهانه انجام دهید. یکی از مراحل پاک سازی پوست صورت که به داشتن پوستی شاداب کمک می‌کند، لایه‌برداری ست. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که لایه برداری چیست و چطور می‌توانید چند لایه بردار خانگی برای پوست خشک را در منزل تهیه کنید.

لایه برداری چیست؟

لایه برداری به عمل برداشتن سلولهای مرده‌ی سطحی پوست و آلودگی انباشته شده در منافذ آن گفته می‌شود. در واقع این یک عمل عامدانه برای تحریک ساخت سلول‌های پوستی جدید است که با حذف سلول‌های قدیمی، کهنه و اسیب دیده، ظاهری درخشان‌تر به پوست شما می‌بخشد. در واقع بدن ما به صورت خود به خودی هر روز این لایه بردای را انجام می‌دهد. روزانه سلول‌های پوستی جدیدی تشکیل می‌شوند که جایگزین سلول‌های قبلی می‌شوند. اما این جایگزینی به صورت یک دست و شاید کامل رخ نمی‌دهد. عمل لایه‌برداری این اطمینان را ایجاد می‌کند که تمام سلول‌های پوستی قدیمی کامل و یکدست حذف شده باشند. اگر این سلول‌های پوستی قدیمی و آلودگی‌ها را حذف نکنیم، پوست ما به مرور کدر و تیره به نظر می‌رسد و آلودگی‌های انباشته شده در منافذ منجر به بروز جوش و آکنه می‌شوند.

لایه برداری پوست خشک

برای لایه‌برداری به ابزار و ماسک‌های مخصوصی نیاز است. ماسک‌های آماده و صنعتی زیادی در بازار برای این کار وجود دارد اما شما می‌توانید خودتان نیز این لایه‌بردارها را در خانه نیز تهیه کنید. نوع لایه بردار باید بسته به حساسیت پوست و میزان چربی آن (یعنی پوست چرب، خشک و معمولی) انتخاب شود. پوست خشک نسبت به پوست‌های دیگر مانند پوستهای چرب و معمولی از حساسیت بیشتری برخوردار است و انتخاب لایه‌بردارهای اشتباه می‌تواند آسیب بیشتری به آن وارد کند. وقتی لایه‌بردارها را در خانه تهیه کنید، می‌توانید از مواد تشکیل‌ دهنده‌ی آن مطمئن باشید و با خیال راحت آن را روی پوستتان امتحان کنید. بعلاوه لایه‌بردارهای خانگی فاقد هرگونه مواد شیمیایی و مضر نیز هستند.

* برای اطلاع از عوارض پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه کلیک نمایید.

انواع لایه بردار خانگی برای پوست خشک

بسیاری از افرادی که پوست خشک دارند، از استفاده از انواع لایه بردار خانگی برای پوست خشک خودداری می‌کنند زیرا احساس می‌کنند لایه برداری بیشتر پوست را تحریک کرده و یا حتی با حذف چربی سطح پوست، آن را خشک‌تر می‌کند. حال آنکه چنینی نیست و اگر از مواد درستی استفاده کنید، لایه‌برداری یک مرحله‌ی مهم و موثر در روتین پوستی ست که می‌تواند حتی برای پوستهای خشک نیز کمک کننده باشد. با این حال با توجه به شرایط خاص پوست خشک، توجه به مواد تشکیل دهنده در این لایه بردارها مهم‌تر است. در ادامه دستور تهیه‌ی چند ماسک موثر در این زمینه آمده است. 

ماسک عسل و چای سبز

برای تهیه‌ی این ماسک لایه بردار خانگی برای پوست خشک کافی ست یک فنجان چای سبز رقیق دم کنید. سپس یک قاشق غذاخوری از آن را در یک کاسه بریزید. اجازه دهید کمی خنک شود. بعد از اینکه خنک شد، یک قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید. سپس یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید. وجود عسل در این ماسک آن را به بهترین ماسک لایه بردار برای پوست خشک تبدیل کرده است. عسل اثرات مرطوب کنندگی و ضد باکتریایی خوبی دارد که ضمن لایه برداری، پوست را مرطوب نگه می‌دارد. 

برای استفاده از این ماسک خانگی، صورت خود را با آن بشویید و خوب مالش دهید. به قسمت‌های خشک توجه ویژه‌ای داشته باشید. سپس آن را با یک دستمال پاک کرده و برای شستن صورت از آب سرد استفاده کنید.

ماسک پودر قهوه 

ماسک قهوه یک ماسک لایه بردار قوی خانگی برای پوست خشک محسوب می‌شود. برای تهیه ماسک قهوه ابتدا مقداری دانه‌ی قهوه را آسیاب کنید. سپس یک قاشق غذاخوری آب را با یک قاشق غذاخوری قهوه ترکیب کنید. خوب مخلوط کنید. به همین راحتی یک لایه برداری عمیق پوست در منزل تهیه کرده‌اید که نه تنها خشکی پوست را تشدید نمی‌کند؛ بلکه پوست را شاداب‌تر می‌کند.

ماسک پودر قهوه برای پوست خشک

این ماسک لایه بردار صورت خانگی برای پوست خشک را به صورت دورانی روی پوستتان بمالید و به مدت چهار تا شش دقیقه، اسکراب کنید. سپس آن را شسته و صورت خود را خشک کنید. همچنین می‌توانید برای هیدراته شدن و جلوگیری از تحریک پوست و رسیدن به پوستی نرم‌تر، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل نیز به این ترکیب اضافه کنید.

ماسک بادام و روغن زیتون

این ترکیب نیز یک لایه بردار خانگی برای پوست خشک با قدرت فوق العاده محسوب می‌شود. برای تهیه این کرم لایه بردار پوست خشک ابتدا نصف فنجان روغن زیتون یا روغن بادام را به یک فنجان بادام پودر شده اضافه کنید. همین دو ماده برای تهیه‌ی این داروی گیاهی لک صورت و لایه بردار کافی ست اما می‌توانید با افزودن اسانس‌هایی مانند گل رز، لیمو و اسطوخودوس حس بهتری به روتین پوستی خود بدهید. 

ماسک روغن نارگیل و لیمو

هیچ ماسکی بهتر از ماسک‌های حاوی روغن نارگیل برای پوست وجود ندارد. جدا از این که قوی ترین لایه بردار پوست خانگی محسوب می‌شود، باعث حس طراوات و شادابی در آن نیز می‌شود. ( در این مقاله میتوانید در مورد بهترین روغن برای پوست خشک بیشتر بخوانید) برای تهیه‌ی این ماسک، نصف فنجان روغن نارگیل و اگر در دسترس نیست، روغن زیتون یا روغن بادام تهیه کنید. دو قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. حالا یک قاشق غذاخوری آب لیمو را به این مخلوط اضافه کنید. این کار توانایی تمیز کردن این ماسک لایه بردار خانگی برای پوست خشک را افزایش می‌دهد. 

ماسک زغال فعال

زغال فعال بهترین لایه بردار پوست خشک و حساس است. آلودگی ها را از پوست شما پاک می کند. در درجه‌ی اول زغال فعال بسیار متخلخل است، به این معنی که می‌تواند ناخالصی‌ها را از پوست شما خارج کند. همچنین به تولید چربی طبیعی کمک کرده و آن را کنترل می‌کند. بعلاوه جوش و آکنه را نیز کاهش داده و منجر به درخشندگی پوست می‌شود. برای تهیه‌ی این ماسک لایه بردار خانگی برای پوست خشک، به مواد زیر نیز دارید:

  • 2 قاشق چایخوری پودر زغال فعال
  • 1 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر
  • 5 قطره روغن گل سرخ
  • 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل یا زیتون

ماسک زغال فعال برای پوست خشک

تمام مواد از جمله پودر زغال فعال را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. سپس با حرکات دایره‌ای آن را به صورت خود بمالید. این حرکات ملایم به لایه برداری سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند.

* حتما بخوانید: مراحل پاکسازی پوست صورت با جزئیات کامل 

سخن پایانی

تهیه‌ی بهترین کرم لایه بردار برای پوست خشک در خانه کار دشواری نیست. هر کدام از ماسک‌های بالا می‌توانند مفید باشند به شرط آنکه به درستی و در دفعات مجاز استفاده شوند. اگر به تازگی لایه‌برداری را شروع کرده‌اید، نباید زیاده‌روی کنید. هفته‌ای یک یا دو بار بیشتر از ماسک لایه بردار پوست خشک استفاده نکنید. استفاده‌ی بیش از حد از ماسک لایه بردار می‌تواند منجر به تحریک پوست و از بین رفتن چربی طبیعی آن شود که خشکی را تشدید و حتی منجر به بروز زخم و آکنه می‌شود. اگر پوست شما شرایط خاص و حساسی دارد برای تهیه ماسک لایه بردار خانگی برای پوست خشک با پزشک مشورت کنید. در مورد عوارض پاک سازی پوست در آرایشگاه در این مقاله بیشتر بخوانید.