چه کسانی سزارین می‌کنند؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چه کسانی سزارین می‌کنند؟

اینکه چه کسانی سزارین می‌کنند؟ پاسخ‌های متعددی می‌تواند داشته باشد. پاسخ به این سوال هم از نگاه پزشکی و هم از نگاه عمومی و عرفی امکانپذیر است. از نظر عمومی و عرفی، خصوصا در ایران تقریبا بیشتر زنان باردار به زایمان سزارین علاقه دارند؛ بی آنکه خیلی عوارض بلند مدت سزارین، عوارض کوتاه مدت سزارین و عوارض سزارین برای نوزاد را جدی بگیرند و برای تجربه یک زایمان طبیعی حداقل تلاش خود را کنند؛ اما از نظر پزشکی تنها کسانی سزارین می‌کنند یا تنها کسانی می‌توانند سزارین کنند که یک مشکل جسمانی داشته باشند و نتوانند فرایند زایمان طبیعی را مدیریت کنند. در هر دو حالت زایمان سزارین انجام می‌شوند، اما بدیهی است که نوع دوم به نوع اول ارجحیت دارد، زیرا دلیل علمی و پزشکی در پس آن نهفته است.  

چه کسانی سزارین می‌‌شوند؟

صرف نظر از اینکه این روزها زایمان طبیعی به شدت توصیه و ترویج می‌شود، با این حال هنوز هم درصد مادرانی که سزارین را به طبیعی ترجیح می‌دهند، خصوصا در ایران بیشتر است. اینکه چه کسانی سزارین می‌کنند؟ به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که هر کدام را در ادامه شرح می‌دهیم؛

کسانی که از زایمان طبیعی می‌ترسند

کسانی که از زایمان طبیعی می‌ترسند

ترس از زایمان طبیعی در بسیاری از زنان حامله تنها علتی است که آنها را به سمت سزارین سوق می‌دهد. بی آنکه عوارض زایمان سزارین را در نظر بگیرند. به هر حال زایمان طبیعی درد مخصوص به خودش را دارد. گرچه این روزها با روش‌های نوین این دردها کنترل می‌شود و حتی کاهش پیدا می‌کند، اما باز هم بسیاری سزارین را به طبیعی ترجیح می‌دهند. 

از لحاظ پزشکی چه کسانی می‌توانند سزارین کنند؟

به غیر از عامل ترس که سبب می‌شود مادران باردار به طور اختیاری زایمان سزارین را انتخاب کنند، بد نیست بدانید که از لحاظ پزشکی چه کسانی سزارین می‌کنند؟

  • مادری که بیماری خاصی داشته باشد

از لحاظ پزشکی چه کسانی می‌توانند سزارین کنند؟

هر بیماری که زایمان طبیعی را تحت الشعاع قرار دهد، اجازه زایمان سزارین را صادر می‌کند. بنابراین اگر مادری برای مثال به دیابت، بیماری قلبی و... یا بیماری‌های عفونی از جمله ایدز و ... مبتلا باشد، نمی‌تواند طبیعی زایمان کند و باید سزارین شود. 

  • وضعیت سر نوزاد

در زایمان طبیعی اینکه جنین از سر وارد کانال زایمان شود و دهانه رحم به اندازه کافی باز شود، اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین اگر به هر دلیل سر جنین پایین نیامده باشد و انقباضات رحم برای تکمیل فرایند زایمان طبیعی کافی نباشد، زایمان به شکل سزارین انجام می‌شود. 

  • هموروئید مادر باردار

هموروئید از نوع حاد مانع از زایمان طبیعی می‌شود و به همین دلیل پزشک زایمان سزارین را توصیه می‌کند. 

  • سزارین‌های قبلی

از لحاظ پزشکی چه کسانی می‌توانند سزارین کنند؟

چنانچه مادری در بارداری دوم یا چندم باشد و بارداری‌های قبلی او سزارین بوده باشد، نمی‌توانند طبیعی زایمان کنند و باید سزارین شود. البته در این مورد برخی پزشکان معتقدند که اگر فاصله زایمان‌ها زیاد باشد، امکان زایمان طبیعی وجود دارد. با این حال تشخیص پزشک است که مشخص می‌کند، نوزاد چگونه متولد شود. 

  • سابقه جراحی مادر باردار

چنانچه مادر بارداری سابقه جراحی‌هایی نظیر جراحی دهان رحم، کلاژن و سقطِ مکرر جنین داشته باشد، زایمان طبیعی به او توصیه نمی‌شود و صلاح است که سزارین شود. 

  • بارداری چند قلویی

در بارداری‌های چند قلویی توصیه این است که زایمان به صورت سزارین انجام شود، زیرا در چندقلو زایی معمولا یکی از جنین ها در حالت نامناسب برای زایمان طبیعی قرار دارند. 

  • اکسیژن‌رسانی نوزاد

باید همین جا یادآوری کنیم که اکسیژن‌رسانی به نوزاد اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورتی که درست انجام نشود، به شدت می‌تواند سلامت او را تحت تاثیر قرار دهد. چنانچه وضعیت نوزاد به گونه‌ای باشد که پزشک تشخیص دهد روند اکسیژن رسانی با اختلال روبه‌رو خواهد بود، زایمان سزارین توصیه می‌شود. 

  • سابقۀ جراحی‌های رحم

چنانچه مادر بارداری پیش از بارداری سابقه جراحی رحم داشته باشد، زایمان طبیعی گزینه مناسبی برای او نیست، زیرا به دلیل فشارها و انقباضات رحمی احتمال پارگی رحم وجود دارد. پارگی رحم عوارض متعددی دارد و حتی می‌تواند بارداری‌های بعدی را با مشکل مواجه کند. 

یادآوری می کنیم که داشتن سابقه هیستروتومی یا سابقه جراحی‌های ترمیمی دهانه رحم و واژن، سرکلاژ دهانه رحم نیز مانع از زایمان طبیعی خواهد شد. 

  • وزن مادر و نوزاد

وزن مادر و نوزاد

مادران با وزن زیاد یا جنین‌هایی که وزن زیاد دارند، کاندید مناسبی برای زایمان طبیعی نیستند. 

  • جفت مشکل دار

چنانچه پزشک قبل از زایمان تشخیص دهد که جفت از رحم جدا شده است یا جفت گردن رحم را پوشانده است، زایمان را به صورت سزارین انجام می‌دهد. احتمالا نام جفت سرراهی یا جفت چسبیده را شنیده‌اید. هر کدام از اینها اجازه زایمان طبیعی را نمی‌دهند. 

  • بند ناف مشکل دار

بند ناف همیشه یکی از دغدغه‌های مادران باردار است. اینکه در زمان زایمان بند ناف در چه وضعیتی قرار داشته باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد. چنانچه انقباضات رحم منجر به فشرده شدن بند ناف شود یا بند ناف جلوتر از کودک در دهانه رحم قرار گیرد، انجام زایمان طبیعی ممکن نیست و باید سزارین انجام شود. 

  • خونریزی شدید مادر

خونریزی شدید و غیر طبیعی در هر عمل جراحی خطرناک است. چنانچه خونریزی مادر کنترل نشود، سلامتی جنین به خطر می‌افتد. در شرایطی که به هر دلیل امکان جلوگیری از خونریزی شدید مادر وجود نداشته باشد، زایمان سزارین بهترین گزینه است. 

  • تشخیص توده

اگر پزشک در معاینات بارداری و در سونوگرافی‌هایی که انجام می‌دهد، توده‌ای را در مسیر زایمان طبیعی مشاهده کند، زایمان را به شکل سزارین انجام می‌دهد. خوش خیم یا بدخیم بودن توده تاثیری در تصمیم‌گیری پزشک ندارد. هر توده‌ای در مسیر زایمان طبیعی مشکل‌ساز خواهد بود. 

  • ضروری بودن ختم بارداری

منظور از ختم بارداری این است که به دلایل مختلف بارداری باید متوقف شود و محصول بارداری یا همان جنین باید از بدن مادر خارج شود. ممکن است با پر شدن هفته‌های بارداری، باز هم درد زایمان به سراغ مادر نیاید. به تعبیری زایمان دیررس باشد، در این صورت باید سزارین انجام شود تا از خفگی نوزاد و باقی عوارض احتمالی جلوگیری شود. در هر صورت چنانچه به هر دلیل سلامت مادر و جنین در خطر باشد، بارداری باید به روش سزارین خاتمه پیدا کند. 

  • اکلامپسی و پره‌اکلامپسی

منظور از این دو واژه افزایش بیش از حد فشار خون مادر است که به شدت سلامت مادر را به خطر می‌اندازد. در این شرایط پزشک یا از سزارین کمک می‌گیرد و یا به سراغ روش القای زایمان می‌رود. 

  • پاسخ ندادن به القای زایمان

منظور از القای زایمان انجام تمهیداتی است که منجر به آغاز فرایند زایمان طبیعی می‌شود. چنانچه بدن مادری نسبت به تمهیدات مربوط به القای زایمان، عکس‌العملی نشان ندهد، زایمان به صورت سزارین انجام می‌شود. 

بنابراین در پاسخ به سوال چه کسانی می‌توانند سزارین می‌کنند؟ باید بگوییم هر کسی که یکی از شرایط بالا را داشته باشد، زایمان طبیعی به او پیشنهاد نمی‌شود و باید سزارین کنند. 

عوارض زایمان سزارین 

عوارض زایمان سزارین

صرف نظر از این موضوع که چه کسانی سزارین می‌کنند، اگر زایمان سزارین را برای خود انتخاب کرده‌اید، بد نیست با عوارض سزارین نیز آشنا شوید. قبول ریسک عوارض زایمان سزارین در شرایطی که زایمان طبیعی امکانپذیر نیست و سزارین تنها راه است، عقلانی است؛ اما در شرایط عادی بهتر است در مورد این تصمیم تجدید نظر کنید و تصمیم درست‌تری بگیرید. 

اگر مجبور به سزارین شدید و گزینه دیگری برای تولد فرزند خود نداشتید، باید از قبل با احتمالاتی که ممکن است بعد از زایمان سزارین دامنگیر شما شود، آشنا باشید. گرچه درصد وقوع این احتمالات از فردی به فرد دیگر متغیر است، اما غیرممکن هم نیست. 

در قالب کلی عوارض سزارین در سه دسته عوارض کوتاه مدت سزارین، عوارض بلند مدت سزارین، عوارض سزارین برای نوزاد تقسیم می‌شود که در فرصتی دیگر به طور مفصل در مورد جزئیات آن صحبت خواهیم کرد. 

کلام پایانی

عوارض سزارین

اکنون دیگر می‌دانید که چه کسانی سزارین می‌کنند یا چه کسانی سزارین می‌شوند و یا چه کسانی می‌توانند سزارین کنند. اما تشخیص اینکه کدام نوع سزارین بهتر است برای شما انجام شود، با پزشک است. سزارین یک روش علمی و قطعی برای زایمان است؛ اما تا زمانی که امکان زایمان به شکل طبیعی وجود داشته باشد، انجام زایمان سزارین ترجیحی ندارد، زیرا در هر صورت و با هر درصد کمی از احتمال رویارویی با عوارض سزارین، این عوارض وجود دارند و راه گریزی از آنها نیست. لذا توصیه می‌کنیم به عنوان یک مادر باردار در این باره با درایت و هوشمندی تصمیم بگیرید.