نوشیدنی طبیعی انرژی‌ زا سالم و خانگی

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نوشیدنی طبیعی انرژی زا

نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا مانند یک فرشته نجات شما را از خستگی‌ها و کسالت‌های میان روز نجات می‌دهند. بیشتر نوشیدنی‌های انرژی‌زایی که در بازار وجود دارند، اغلب دارای قند زیاد، مواد نگهدارنده و ظاهری جذاب و فریبنده هستند و مصرف همیشگی آنها برای بدن ضرر دارد. بنابراین اگر عاشق نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از نوشیدنی‌های انرژی‌زای طبیعی و خانگی استفاده کنید. این نوشیدنی‌ها گزینه بهتری هستند زیرا شما آنها را با ترکیبات طبیعی و سالم و متناسب با سلیقه خودتان درست می‌کنید.

بهترین نوشیدنی انرژی‌ زا در ایران

نوشیدنی‌های انرژی‌ زا طرفداران زیادی دارند، به همین دلیل کارخانه‌های زیادی به فکر تولید این نوشیدنی‌ها افتادند. در میان تمامی برندهایی که از این نوشیدنی‌ها تولید می‌کنند، برخی از آنها کیفیت لازم را ندارند و به بدن آسیب می‌رسانند. در ایران تنوع نوشیدنی‌های انرژی‌زا بسیار زیاد است از برندهای خارجی گرفته تا ایرانی و با هر سلیقه و ذائقه‌ای وجود دارند.

برخی از این برندها مانند ردبول، هایپ، بلک بر، مانستر لایف، ریبورن و راکستار از معروف‌ترین آنها در این زمینه هستند. هر کدام از این محصولات طعم، بو و کیفیت متفاوتی دارند و نسبت به برندهای دیگر تفاوت قیمتی قابل توجهی دارند. برخی از افراد معتقدند که نوشیدنی‌های انرژی‌زا اثرات مخربی بر روی بدن انسان دارند و مصرف این نوشیدنی‌ها برای بدن مضر است. به همین دلیل اکثر پزشکان توصیه می‌کنند تا نوشیدنی‌های انرژی‌زا خانگی درست کنید. معجون‌ها از بهترین جایگزین‌ها برای نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستند که بسیار هم برای بدن مفید هستند. 

نوشیدنی انرژی‌زا شاتل یکی از این نوشیدنی‌های ساخت ایران است که دارای کافئین بوده و جنسینگ ندارد. این نوشیدنی اسانس توت فروتی قوی داشته و طعم بینظیری دارد و امروزه به یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی انرژی‌زا در ایران تبدیل شده است. همینطور نوشیدنی بلک ولف که توسط شرکت بهنوش و تحت لیسانس آلمان تولید می‌شود یکی دیگر از نوشیدنی‌های انرژی‌زا ایرانی است.

بهترین نوشیدنی انرژی زا در ایران

بهترین نوشابه انرژی زا

نوشابه‌های انرژی‌ زا تاثیر بسیاری بر عملکرد مغز دارند و به شما کمک می‌کنند تا در مدت زمان بیشتری بتوانید فعالیت کنید. این نوشیدنی‌ها با ایجاد انرژی کاذب در شما، کمک می‌کنند تا کمتر احساس خستگی کنید. در اینجا چند تا از بهترین نوشابه‌های انرژی‌زا را به شما معرفی می‌کنیم.

  • ردبول

این نوشابه به عنوان پرطرفدارترین نوشیدنی انرژی‌زا و نوشیدنی ورزشی حین تمرین شناخته شده است. شرکت ردبول در اتریش وجود دارد و از طریق مسابقات ورزشی معروف شده است. محتویات این نوشیدنی شامل کافئین، ویتامین b3، b6، b12، تائورین، گلوکز و سوکروز است. کافئین موجود در این نوشیدنی به اندازه یک فنجان قهوه است.

  • هایپ

این نوشابه یکی از بهترین نوشابه‌های انرژی‌زا است که در سه مدل زیر در بازار عرضه شده است:

هایپ مشکی: رنگ این هایپ زرد بوده و شامل تورین، گوارانا، جینسینگ و کافئین است.

هایپ آپ: در سال 2013 وارد بازار شد و دارای ویتامین‌های مختلف و نعنا است.

هایپ صورتی: با طعم سیب وارد بازار شد و حاوی نیاسین اسید، ریبوفلاوین، b6 و b12 بوده و فواید بسیاری دارد.

  • هپی لایف

همه ما این نوشیدنی را در فروشگاه‌ها دیده‌ایم. این نوشیدنی را بیشتر ورزشکاران مصرف می‌کنند. این نوشیدنی حاوی مواد محرک مانند کافئین و تورین بوده و در برخی از کشورها ممنوع یا با علامت هشدار به فروش می‌رسد.

  • مانستر

این نوشیدنی هم مانند ردبول با حمایت مسابقات ورزشی در سال 2002 معروف شد. یکی از حامیان مهم این نوشیدنی مسابقات فرمول یک آمریکا است. از ترکیبات اصلی این نوشیدنی آب کربنه، طعم دهنده طبیعی، سیتریک اسید، تائورین، سوکروز، سدیم سیترات، کافئین، سوکرالوز، ال کارنیتین، سوربیک اسید، اینوزیتول و عصاره دانه گوارانا است.

بهترین نوشیدنی انرژی زا

نوشیدنی های انرژی‌زا برای ورزشکاران

بسیاری از ورزشکاران برای افزایش توان و انرژی خود از نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده می‌کنند. این نوشیدنی‌ها به ورزشکاران کمک می‌کند تا توان بیشتری برای انجام دادن تمرینات ورزشی بیشتری داشته باشند. مقدارکافئین موجود در این نوشیدنی‌ها زیاد است پس اگر بدن شما توانایی تحمل مقدار بالای کافئین را ندارد، پس اصلا به سمت این نوشیدنی‌ها نروید.

این نوشیدنی‌ها یک سری فواید و ضررها برای بدن دارند. طبق تحقیقات انجام شده مصرف کافئین در طول روز به شما کمک می‌کند تا سطح هوشیاری بیشتر، عملکرد بهتر، حافظه قوی‌تر و تمرکز بالاتری داشته باشید و برای سلامت شما بسیار مفید است. همین موضوع باعث می‌شود تا بیشتر ورزشکاران از این نوشیدنی‌ها در طول روز استفاده کنند. البته باید بدانید میزان تحمل کافئین در هر بدن متفاوت است و اگر به مصرف کافئین عادت ندارید، پس به یکباره مقدار زیادی نوشیدنی انرژی‌زا مصرف نکنید.

نوشیدنی انرژی‌زا خانگی برای بدنسازی

همانطور که گفتیم نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای بدن مضراتی دارند و ممکن است بدن برخی از افراد تحمل کافئین این نوشیدنی‌ها را نداشته باشند. به همین دلیل اگر ورزش می‌کنید، می‌توانید نوشیدنی‌های انرژی‌زا را بصورت طبیعی در خانه درست کنید. این معجون‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید تمرینات را به بهترین شکل، با انرژی بیشتر و به میزان بالاتری انجام دهید.

  • معجون موز و خرما

موز و خرما از مهم‌ترین انرژی‌زاهای طبیعی هستند. ترکیب این دو ماده با شیر می‌تواند مانند سوخت یک موشک عمل کند. برای تهیه این معجون شگفت انگیز یک عدد موز، سه عدد خرما، یک لیوان شیر و به دلخواه گردو یا پسته را در مخلوط کن باهم خوب هم بزنید تا به یک مخلوط یکدست تبدیل شود. این نوشیدنی را قبل از ورزش نوش جان کنید تا تاثیر آن را در حین ورزش مشاهده کنید.

  • معجون موز و قهوه

همانطور که گفته شد کافئین به شما کمک می‌کند تا بتوانید انرژی و تمرکز بیشتری برای انجام تمرینات داشته باشید. برای تهیه این معجون قهوه دم کرده، شیر، ماست یونانی، موز، عسل و دارچین را در مخلوط کن خوب باهم مخلوط کنید. در این ترکیب می‌توانید از دانه چیا یا تخم کتان هم استفاده کنید.

نوشیدنی انرژی زا خانگی برای ورزشکاران

نوشیدنی انرژی زا برای درس خواندن

زمانی که سرتان شلوغ است و درگیر مقدار زیادی درس و مشق هستید، نوشابه‌های انرژی‌زا می‌توانند انتخاب وسوسه کننده‌ای برای شما باشند. کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید با تمرکز بیشتر و سطح هوشیاری بالاتری به درس خواندن ادامه دهید. همچنین در بیشتر این نوشیدنی‌ها از ماده‌ای به نام گوارنا استفاده شده است که یک گیاه بومی آمریکای جنوبی بوده و ترکیبی از کافئین در خود دارد که دیرتر در بدن آزاد می‌شود. مصرف بیش از حد از نوشیدنی‌ها پس از مرور زمان باعث کاهش سطح هوشیاری، بی‌خوابی، از بین رفتن حافظه و تمرکز می‌شود. بنابراین به افرادی که در حال تحصیل هستند توصیه می‌شود تا کمتر از این نوشیدنی‌ها استفاده کنند.

در اینجا به شما چند نوشیدنی انرژی‌زا ساده را آموزش می‌دهیم که می‌توانید در مدت زمان کمی درست کرده و برای تمرکز بیشتری در درس خواندن نوش جان کنید.

  • نوشیدنی شیر مخصوص

مواد لازم: شیر، پودر نارگیل، بادام، گردو، پسته، بادام هندی، عسل، کنجد، خرما و زعفران

تمامی مواد را باهم مخلوط کرده تا به یک ترکیب یکدست تبدیل شود. این نوشیدنی مانند سوخت موشک بوده پس حتما آن را امتحان کنید. در این مقاله در مورد طرز تهیه انواع نوشیدنی با شیر بیشتر بخوانید. همچنین شیر میتواند به درمان کبد چرب نیز کمک کند. در این مقاله در مورد طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب بیشتر بخوانید. 

  • نوشیدنی شیر خرما

مواد لازم: شیر، خرما، عسل، بادام

مواد را باهم در مخلوط کن ترکیب کنید تا به یک مایع یکدست تبدیل شود و سپس نوش جان کنید.

  • اسموتی انبه و موز

مواد لازم: موز، انبه، شیر بادام یا شیر ساده، کره بادام زمینی

مواد را خوب باهم ترکیب کنید. این میوه‌ها حاوی کربوهیدرات بوده و یک منبع خوبی از انرژی هستند.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا گیاهی

انواع نوشیدنی‌ها و دمنوش‌ انرژی‌ زا هستند که از گیاهان، ادویه‌ها، میوه‌ها و مواد طبیعی تهیه شده‌اند و شما به راحتی می‌توانید آنها را در منزل درست کرده و نوش جان کنید. افرراد مختلف بخصوص ورزشکاران می‌توانند با استفاده از این نوشیدنی‌ها انرژی بیشتری برای انجام فعالیت‌های خود داشته باشند.

  • چای سبز

این نوشیدنی خواص بیشماری دارد و دارای آنتی اکسیدان بسیاری است که به تحرک سلول‌های بدن کمک کرده و باعث افزایش انرژی در شما می‌شود. این نوشیدنی به طور ویژه بهترین نوشیدنی چربی سوز بعد از ورزش نیز محسوب می‌شود.

  • چای ترش

چای ترش نوعی چای قرمز است که طبعی سرد داشته و دمای بدن و کبد را پایین می‌آورد. این چای برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار مفید است. چای ترش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به شما انرژی بسیاری می‌دهد.

  • دمنوش دارچین

این گیاه تند و گرم، محرک اعصاب بوده و می‌تواند با طبع گرم به تقویت جسمانی بدن کمک کند.

  • گل گاو زبان

گل گاو زبان یک گیاه دارویی و دارای فواید بسیار است. دمنوش گل گاو زبان بسیار نشاط آور بوده می‌تواند خستگی روزانه را از بین ببرد.

نوشیدنی انرژی زا قوی

مایعات و نوشیدنی‌های انرژی‌‌ زا قوی

در اینجا شما را با قوی‌ترین نوشیدنی‌های انرژی‌زا آشنا می‌کنیم.

ردبول، ادج، نایت کینگ، هابرت، بیگ بر، هایپ، یوز، ویتامین c پوتکا، جینسینگ وون کی سام، نایت ولف، رکسوس، گلدن بلک، لایف استار، استرانگ، ویتامین c لئونارد، میکسی پیکسی، پیک، دالاس، بلک، جنسینگ بیگ، لمسر، هپی لایف، شاتل، ریبورن، راکستار و مانستر.