علت شور شدن شیر مادر چیست؟

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت شور شدن شیر مادر

اگرچه طعم شیر زنان مختلف با هم تفاوت‌هایی دارد اما به طور کلی انتظار می‌رود که طعمی شیرین و خامه‌ای داشته باشد. در حالی که طعم شیر می‌تواند تحت‌تاثیر رژیم غذایی تغییر کند اما گاهاً تغییرات آن می‌تواند هشداردهنده باشد. یکی از طعم‌های نامناسب برای شیر مادر، طعم شور است. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ آیا خطرناک است؟ در ادامه قصد داریم در مورد علت شور شدن شیر مادر و روش‌های اصلاح آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

طعم شیر از چه چیزی ناشی می‌شود

قبل از آنکه علت شور شدن شیر مادر را بدانید باید درک کنید که طعم شیر از چه چیزی ناشی می‌شود. شیر مادر طعم شیرینش را از قندی به نام لاکتوز دارد. به جز این چربی موجود در شیر نیز، حالتی خامه‌ای به آن می‌دهد. در روزهای اول شیردهی، شیر خروجی کم چرب و آبکی‌تر است اما به مرور چرب‌تر می‌شود. علت غلیظ بودن شیر مادر با بزرگ شدن کودک، افزایش نیازهای تغذیه‌ای اوست. غذاهایی که مادر شیرده مصرف می‌کند به طور مستقیم بر طعم آن تاثیر می‌گذارند. تاثیر رژیم غذایی شما به حدی است که متخصصین معتقدند در شش ماهگی و شروع غذای کمکی، کودک غذایی را بهتر می‌خورد که طعم آن را در شیر مادر احساس کرده باشد. 

طعم شیر از چه چیزی ناشی میشود

شور بودن شیر مادر به چه علت است؟

علت شور شدن شیر مادر به دلیل افزایش محتوای سدیم و کلر آن است. سدیم و کلر دو عنصر اصلی تشکیل دهنده‌ی نمک هستند. اگرچه اصلی‌ترین دلیل شور شدن سدیم می‌تواند از طریق نوع رژیم مادر باشد اما سایر عوامل موثر بر این تغییر طعم عبارتند از: تغییرات هورمونی، از شیر گرفتن، بارداری، ورزش، گرفتگی مجاری یا ورم پستان. همچنین در یک شرایط عجیب‌تر، ممکن است شیر یک سینه شور باشد در حالی که شیر سینه‌ی دیگر مزه‌ای طبیعی داشته باشد!

عوامل تاثیر گذار بر طعم شیر مادر 

حالا که دلیل شور شدن شیر مادر مشخص شد، در ادامه قصد داریم عوامل موثر بر شیر مادر و نحوه‌ی تاثیرگذاری‌شان را بایشتر توضیح دهیم:

ماستیت

یکی از چندین علت شور شدن شیر مادر و تغییر طعم آن ابتلا به عفونت ورم پستان یا ماستیت است. طعم قوی و شور یکی از نشانه‌ای ابتلا به این بیماری است در حدی که کودک ممکن است به طور کامل از خوردن شیر امتناع کند. به ویژه که درمان این بیماری با آنتی بیوتیک‌ها انجام می‌شود که قابل انتقال از طریق شیر به نوزاد هستند. 

هورمون‌ها

تغییرات هورمونی در دوران شیردهی به محض شروع از شیر گرفتن کودک آغاز می‌شوند و این ارتباطی به روند از شیر گرفتن یا حتی کمک گرفتن از دعای از شیر گرفتن کودک ندارد. از این رو شوری شیر و قطع شیردهی رابطه‌ی مستقیمی با هم دارند. به محض کم کردن شیر هورمون‌های بدن زن به سمتی تغییر می‌کنند که دیگر در سینه شیر تولید نشود و پریودی آغاز شود. از شیر گرفتن باعث ایجاد طعم شور در شیر مادر می‌شود زیرا سینه دیگر تخلیه نمی شود. این امر به ویژه برای از شیر گرفتن ناگهانی صادق است. سینه ها شیر زیادی را در خود نگه می‌دارند و باعث سکون می‌شوند. رکود شیر باعث افزایش سطح سدیم و کلر می‌شود که طعم شوری به شیر می‌دهد.

الکل

نوشیدنی‌های الکلی می‌توانند بر طعم شیر تاثیرگذار باشند. هر لیوان الکلی که مادر مصرف می‌کند دو ساعت طول می‌کشد که از بدن و شیر مادر خارج شود. ترشح شیر ممکن است تا زمانی که سطح الکل در خون کاهش یابد کند شود. مصرف متوسط، سنگین یا منظم الکل نیز ممکن است تولید شیر را کاهش دهد. همین موضوع سبب افزایش سطح سدیم و کلر شده و به یک علت شور شدن شیر مادر تبدیل می‌شود. 

الکل و تغییر طعم شیر

ورزش

ورزش زیاد منجر به تجمع اسید لاکتیک در بدن می‌شود همچنین تعریق ناشی از آن نیز شور است که در کنار هم می‌توانند منجر به تغییر طعم شیر به سمت شوری شوند. بهتر است سطح ورزش را در حد متوسط نگه دارید و بعد از ورزش حتماً دوش بگیرید. 

داروها

داروها نیز می‌توانند از طریق شیر به نوزاد منتقل شده و یک علت شور شدن شیر مادر باشند. داروهایی که محتوی سدیم کلرید بالاتری دارند، شیر را شورتر می‌کنند. بهتر است در مورد مصرف دارو و شیردهی به کودک با پزشکتان مشورت کنید.

شیر مادر منجمد

انجماد شیر نیز بر طعم آن تاثیر می‌گذارد. هنگامی که شیر مادر را منجمد می‌کنید، این غشای محافظ از بین می‌رود و لیپاز آزاد است تا تمام مولکول های چربی را که می‌تواند تجزیه کند. اگر شیر لیپاز بالا دارید، این می‌تواند باعث شود شیر شما طعم صابونی یا شور عرقی به خود بگیرد. تا جایی که مجبور نیستید از نگهداری شیر مادر در فریزر خود خودداری کنید. همچنین انجماد منجر به تغییر رنگ شیر نیز شده و یک علت زرد شدن شیر مادر است.

سیگار کشیدن

سیگار نیز به عنوان دیگر علت شور شدن شیر مادر باعث کاهش عرضه شیر مادر می‌شود، احتمالاً از طریق اثر نیکوتین، که سطح پرولاکتین سرم را کاهش می‌دهد. سیگارهای الکترونیکی و سایر دستگاه‌های ویپ نیز معمولاً نیکوتین، طعم‌دهنده‌ها و سایر مواد افزودنی را از طریق یک آئروسل استنشاقی وارد بدن مادر می‌کنند. اینها منجر به طعمی دودی و شور در شیر می‌شود. همچنین نیکوتین منتقل شده از طریق شیر به نوزاد می‌تواند اثرات خطرناکی داشته باشد.

سیگار کشیدن و تغییر شیر مادر

محصولات بدن

هر گونه کرم، صابون، پماد، عطر، روغن یا لوسیون بدن که روی پوست سینه‌ها استفاده می‌شود می‌تواند طعم متفاوتی به شیر مادر شما در هنگام شیر دادن به نوزادتان بدهد. اگر محصولات بدن را روی سینه یا نزدیک آن می‌مالید، قبل از شیر دادن به نوزاد، سینه‌های خود را به خوبی بشویید.همچنین از پزشک خود بپرسید چه چیزهایی شیر مادر را خراب میکند.

آیا طعم شیر قابل اصلاح است

حالا که متوجه شدید در چه شرایطی شیر مادر شور می‌شود سوال مهم این است که چطور می‌توان طعم شیر را دوباره شیرین و خامه‌ای کرد؟ خوشبختانه شما می‌توانید با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی خود طعم شیرتان را دوباره خوب کنید. اول از هر چیز سبک زندگی سالمی داشته باشید. ورزش را در ح متوسط نگه دارید و از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید. بعد از آن یک رژیم غذایی خوش طعم کننده را پیش بگیرید. در ادامه بیشتر در موردمواد غذایی خوش طعم کننده شیر توضیح می‌دهیم.

خوش طعم شدن شیر مادر در طب سنتی

شور شدن شاید لزوماً یکی از علائم خراب شدن شیر مادر نباشد اما می‌تواند باعث امتناع کودک از شیر خوردن شود. بنابراین باید به آن رسیدگی شود. از آنجایی که رژیم غذایی می‌توانند بر طعم شیر تاثیر بگذارند بعضی مواد غذایی به عنوان غذاهای خوش طعم کننده‌ی شیر انتخاب می‌شوند که به مادران توصیه می‌شود آنها را مصرف کنند. این مواد عبارتند از:

  • هویج
  • شیرینی خامه‌ای 
  • محصولات لبنی پرچرب مانند خامه
  • شیرین بیان
  • رازیانه
  • نعنا 
  • نان چاودار