درمان بوی بد واژن با سیر | روشی طبیعی و موثر

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان بوی بد واژن با سیر

واژن سالم در حالت طبیعی یک بوی خاص دارد و هر کس با بوی عادی بدن خود آشناست و با کمترین تغییر در وضعیتش، متوجه‌ آن می‌شود. در بعضی از دوره‌های خاص مانند بارداری، بوی واژن تغییر می‌کند که روندی عادی است اما گاهی تغییر بو ناشی از یک تغییر غیرعادی مانند عفونت است. خوشبختانه روش‌های زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد روش‌های مطمئنی مانند درمان دارویی. اما بعضی افراد درمان‌های گیاهی و سنتی را ترجیح می‌دهند. همانطور که ممکن است در مورد خواص سیر برای تنگی واژن شنیده باشید، یکی از روش‌های درمانی موثر، درمان بوی بد واژن با سیر است که در این مقاله قصد داریم به توضیح آن بپردازیم.

بوی طبیعی واژن ناشی از چیست؟

سطح ph واژن بوی آن را تعیین می‌کند. در حالت عادی باکتری‌هایی در واژن زندگی می‌کنند که یک تعادل اسیدی را ایجاد می‌کنند. برقراری این ph برای جلوگیری از ابتلا به عفونت لازم است. اما گاهی این تعادل میکروبی بهم خورده و واژن بویی شبیه ماهی، کپک یا به طور کلی یک بوی ناخوشایند می‌گیرد. تغییر بوی واژن تنها یکی از نشانه‌های ابتلا به عفونت قارچی یا عفونت باکتریایی است. وقتی به عفونت واژن مبتلا شوید ترشحات شما نیز تغییر خواهد کرد. ترشحات پنیری، ترشحات زرد یا زیاد و ... همگی می‌توانند از نشانه‌های ابتلا به عفونت واژنی باشند. 

*آشنایی با انواع ترشحات واژن در بارداری و دلایل آنها 

بوی طبیعی واژن ناشی از چیست

دلایل بوی بد واژن چیست؟

همانطور که گفتیم دلایل زیادی برای بوی بد واژن وجود که از جمله شایع‌ترین علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واژینوز باکتریایی (BV):یکی از شایع‌ترین عفونت‌های واژن با بوی بد ماهی مانند که بعد از رابطه‌ی جنسی شدید می‌شود. ترشح در این شکل از عفونت خاکستری می‌شود.
  • تریکومونیازیس: نوعی دیگر عفونت با ریشه‌ی مقاربتی و انگلی با بوی بد و ترشحات زرد و سبز.

دلایل کمتر محتمل بوی بد واژن عبارتند از:

  • فیستول رکتوواژینال: آلودگی واژن با مدفوع که به دلیل وجود شکاف بین راست روده و واژن رخ می‌دهد.
  • سرطان واژن که ترشحات و بوی بد شدید از جمله علائم آن هستند.
  • سرطان دهانه رحم که می‌تواند منجر به بوی شدید واژن شود. 

وقتی بوی واژن ناشی از عفونت باشد، درمان آن با سیر ممکن است. زیرا حبه سیر خاصیت ضد میکروبی دارد و با عوامل عفونت زا مبارزه می‌کند. در ادامه در مورد نحو‌ه‌ی استفاده از سیر برای عفونت واژن بیشتر توضیح خواهیم داد. 

درمان عفونت و بوی بد واژن با سیر

درمان بوی بد واژن با سیر بسیار آسان است. کافی ست یک حبه سیر بگیرید (سیر خشک) و پوست سفید کاغذی‌اش را جدا کنید. مواظب باشید که حبه اسیب نبیند. و بعد آن را به آرامی در واژن خود فرو کنید. نیازی نیست آن را بیش از حد عقب هل دهید. بهتر است در همان قسمت ابتدایی باشد. اجازه دهید سیر یک شب تا صبح در واژن بماند و صبح آن را خارج کنید. 

نکات مهم در مورد درمان عفونت واژن با سیر

در درمان بوی بد واژن با سیر باید به این نکات توجه داشته باشید:

تغییر شکل ترشح واژن: استفاده از شیاف سیر در واژن منجر به آبکی شدن ترشحات می‌شود. این موضوع طبیعی است و یک روز بعد از خارج کردن سیر به حالت طبیعی برمی‌گردد.

تنها یک شب استفاده از سیر برای رفع بوی بد واژن کافی ست و عموماً در روز بعد متوجه‌ی تغییرات خواهید شد. اما در بعضی موارد عفونت شدید ممکن است به استفاده‌ی دوباره از سیر نیاز پیدا کنید. رفع خارش نشان دهنده‌ی برطرف شدن عفونت است. ترشحات سفید و پنیری و زخم لابیلا از نشانه‌های عفونت شدید هستند. 

در زمان درمان بوی بد واژن با سیر به دلیل ارتباط مجاری دهان تا مقعد، ممکن است بوی سیر را در دهان خود حس کنید و این غیرعادی نیست. 

اگر سیر در واژن بماند چه کنیم

اگر حبه سیر را برش دهید، احساس سوزش بعد از گذاشتن سیر در واژن طبیعی است. بنابراین بهتر است حبه سیر را دست نخورده در واژن قرار دهید. 

همچنین ممکن است وسوسه شوید که برای اطمینان از رفع عفونت سیر را بیش از حد طبیعی در واژن قرار دهید اما باید مراقب عوارض ماندن سیر در واژن مانند سوزش و خارش باشید. همچنین ممکن است در طول روز سیر حرکت کرده و عقب‌تر برود به طوری که خارج کردنش برایتان دشوارتر شود. 

قبل از آنکه سیر را در واژن قرار دهید، هم دستهای خود و هم سیر را خوب بشویید و از تمیز بودنش مطمئن شوید.

اگر سیر در واژن بماند چه کنیم؟

به ندرت پیش می‌آید که در زمان درمان بوی بد واژن با سیر، حبه سر خورده و به درون رحم برسد. اما اگر این اتفاق بیفتد ممکن است مجبور شوید برای درآوردنش به پیش پزشک مراجعه کنید. در بیشتر موارد سیر به راحتی خارج شده و دفع می‌شود.

بعضی پیشنهاد می‌کنند داخل سیر را سوراخ کوچکی ایجاد کرده و یک نخ از آن رد کنید و اجازه دهید از واژن بیرون بماند و موقع خروج سیر، نخ را بکشید. این کار مانع از وارد شدن شیاف سیر در رحم می‌شود اما سوراخ کردن سیر منجر به خروج شیره‌ی آن و یک احساس سوزش خفیف می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

درست است که رفع بوی بد واژن در طب سنتی با سیر بسیار توصیه شده است اما حقیقت این است که در مورد عفونت‌های شدیدتر، عفونت‌های پنیری و مشکلات جدی‌تر بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونت شما شدید همرا با ترشحات غیرعادی، بوی تند و سوزش و خارش همراه بود بهتر است برای استفاده از روش‌های درمان دارویی به پزشک مراجعه کنید. زیرا عفونت درمان نشده می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد. 

عفونت شدید واژن اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند به رحم و لوله‌های فالوپ سرایت کرده و اوضاع را وخیم کند. همچنین می‌تواند به عنوان یک عفونت مقاربتی، شریک جنسی شما را نیز آلوده کند. درمان عفونت واژن با سیر و عسل و دیگر گزینه‌های طب سنتی بهتر است در مورد عفونت‌های خفیف استفاده شود. در درمان عفونت واژن به طور ویژه باید در دوران بارداری هوشیار باشید زیرا به جز مشکلاتی که برای شما به وجود می‌آورد می‌تواند منجر به زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، عفونت مایع آمنیوتیک و دیگر عوارض شود. برای مشاهده عکس ترشحات در بارداری به این مقاله مراجعه کنید. همچنین میتوانید در مورد درمان بوی بد واژن بعد از سزارین در این مقاله بیشتر بخوانید.