درمان بوی بد واژن بعد از سزارین

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان بوی بد واژن بعد از سزارین

بوی بد واژن معضلی است که اکثر خانم‌ها تجربه کرده‌اند. ضمنا بوی بد واژن یک اتفاق کاملا طبیعی است.حجم یا انواع ترشحات واژن در بارداری تغییر میکند که بعضی طبیعی و بعضی غیرطبیعی بوده و باید مورد بررسی قرار گرفته است. زمان آن رسیده که که از ترشح بدبو بعد از سزارین و دیگر مشکلات دستگاه تناسلی خجالت نکشید و برای درمان آن‌ها اقدام نمایید.  مادران جوان ممکن است دچار بوی بد واژن بعد از سزارین یا زایمان طبیعی شوند. در واقع تغییرات هورمونی بعد از زایمان یا آسیب‌های وارده به دستگاه تناسلی می‌تواند سبب ایجاد بوی بد واژن گردد. در واقع بدن به تغییرات واکنش نشان می‌دهد و این امر کاملا طبیعی است. در ادامه به بررسی جوانب این مشکل و درمان بوی بد واژن بعد از سزارین می‌پردازیم.

علت بوی بد واژن بعد از زایمان

قبل از پرداختن به موضوع درمان بوی بد واژن بعد از سزارین لازم است بدانید بوی بد واژن بعد از زایمان یک امر کاملا طبیعی است. در واقع این بوی نامطبوع واژن، اتفاق جدیدی نیست. اما قطعا بوی بد واژن بعد از سزارین در هفته سی و هشت بارداری می‌تواند ناخوشایند باشد. در دوره نقاهت پس از تولد نوزاد، بوی بد ترشحات بعد از زایمان مانند دیگر ویژگی‌های این دوران ( خونریزی، ترشح واژینال و تغییرات pH  واژن) یک اتفاق اجتناب‌ناپذیر است. 

*مشاهده عکس ترشحات در بارداری و دلایل نوع هر ترشح 

بلافاصله پس از زایمان، رحم شما شروع به پاکسازی خود می‌نماید. پروسه پاکسازی رحم سبب خروج ترشحات خونی با نام لوشیا خواهد شد. ترشح لوشیا ممکن است بین ۲ تا ۶ هفته پس از زایمان به طول بیانجامد. لوشیا بوی مخصوص به خود را دارد. بسیاری از بانوان بوی لوشیا را مانند بوی خاک یا آهن توصیف می‌کنند. در واقع این بو برعکس تصور شما نامطبوع نیست اما رایحه متفاوتی نسبت به باقی ترشحات معمول واژن دارد. اگر بوی بد واژن بعد از سزارین احساس شود ممکن است عفونت پس از زایمان مطرح باشد. در نتیجه برای رفع بوی بد واژن بعد از سزارین لازم است دست کم یک بار توسط دریک معاینه شوید. بنابراین اگر خونریزی واژینال بعد از زایمان قطع شود، اما هم‌چنان بوی بد واژن احساس شود، بهتر است در این زمینه با پزشک خود مشورت نمایید.

علت بوی بد واژن بعد از زایمان

بوی طبیعی واژن بعد از زایمان

پس از تولد نوزاد، سطح استروژن در بدن شما کاهش می‌یابد و تا زمان اولین پریود بعد از سزارین، پایین باقی می‌ماند. زمان قاعدگی شما به عوامل متفاوتی مانند شیردهی وابسته است. اگر شیردهی ادامه داشته باشد به دلیل ترشح هورمون‌های شیردهی، ترشح استروژن سرکوب می‌گردد. استروژن برای سلامت بافت واژن ضروری است. در نتیجه با وجود شیردهی تغییراتی مانند خشکی واژن رخ می‌دهد که می‌تواند بوی طبیعی واژن را تغییر دهد. حتی اگر شیردهی نیز نداشته باشید، تغییرات هورمونی شدید پس از زایمان باعث تغییر محیط طبیعی واژن و ایجاد بوی بد واژن خواهد شد.

چه زمانی بوی بد واژن بعد از زایمان غیرطبیعی است؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم بوی بد واژن بعد از زایمان امری طبیعی است. اما گاهی اوقات این‌طور نیست. اگر با وجود گرفتن دوش و پوشیدن لباسهای تمیز و خوش‌بو، هم‌چنان بوی نامطبوعی شبیه به بوی ماهی گندیده از قسمت تناسلی خود احساس کردید، احتمال عفونت واژینال یا التهاب رحم بعد از زایمان وجود دارد. پس در این صورت بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید. 

درمان بوی بد واژن بعد از سزارین

بلافاصله پس از زایمان شما دچار سوزش واژن بعد از سزارین می‌شوید. پس از آن نیز بوی نامطبوعی از ناحیه تناسلی به مشام می‌رسد. این امر همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم کاملا طبیعی است. زیرا واژن شما به دلیل تغییرات هورمونی دچار خشکی شده است. اما در این‌جا روش‌های مناسبی برای درمان بوی بد واژن بعد از سزارین برای شما ارائه می‌دهیم. این روش‌ها بدون آسیب و کاملا ساده هستند. 

  • به توصیه اطرافیان توجه نکنید؛ بوی بد واژن بعد از سزارین یا زایمان طبیعی برای اکثر خانم‌ها اتفاق می‌افتد. اما بدن هر شخصی منحصر به فرد است. شما نمی‌توانید با توصیه‌های دیگران در جهت درمان بوی بد واژن بعد از سزارین اقدام نمایید. زیرا طبق آنچه پیش‌تر ارائه کردیم، علت بروز بوی بد واژن در هر فرد متفاوت است.  
  • جهت درمان علت اصلی بوی بد واژن اقدام کنید؛ اگر بوی بد واژن همراه با سوزش و خارش ناحیه تناسلی، سوزش ادرار و ترشحات خاکستری، زرد یا سبز همراه باشد، شما به عفونت واژینال یا التهاب رحم بعد از زایمان مبتلا شده‌اید. در نتیجه لازم است توسط پزشک معاینه شده و جهت درمان اقدام نمایید. عفونت میتواند یکی از اصلی ترین علت ریزش ناگهانی آب از واژن نیز باشد.

درمان بوی بد واژن بعد از سزارین

  • ناحیه تناسلی خود را خشک و تمیز نگه دارید.
  • از لباس زیر نخی استفاده کنید.
  • ژل‌های مخصوص شست و شوی ناحیه تناسلی به جلوگیری از بروز عفونت و کاهش بوی بد واژن کمک می‌کنند.
  • استفاده از ماست پروبیوتیک را در رژیم غذایی خود فراموش نکنید. لاکتوباسیل‌های موجود در ماست به حفظ سلامت واژن کمک می‌کنند.
  • از پد بهداشتی ضدحساسیت استفاده کنید.
  • نهایتا هر ۶ ساعت یک بار پد بهداشتی خود را (بدون توجه به کثیف بودن یا نبودن آن) تعویض نمایید.
  • لطفا رفع بوی بد واژن با جوش‌شیرین و سرکه را فراموش کنید. زیرا این مواد نه تنها بوی بد واژن را از بین نمی‌برند، بلکه سبب عفونت واژینال نیز خواهند شد. این دو ماده سبب تغییر PH واژن و ایجاد عفونت خواهد شد.
  • لطفا از درمان بوی بد واژن با طب سنتی بپرهیزید. زیرا نه تنها تأثیر مفید بر مشکلات شما ندارد، بلکه می‌تواند با سرکوب علائم سبب پنهان شدن عفونت و سرایت به قسمت‌های فوقانی دستگاه تناسلی و مجاری ادرار گردد. از استفاده از داروی گیاهی قوی برای بوی بد واژن بپرهیزید. زیرا احتمال آسیب به بافت واژن وجود دارد. 
  • قرص مترونیدازول برای بوی بد واژن یا هر نوع آنتی‌بیوتیک و قرص برای بوی بد واژن، باید توسط پزشک پس از تشخیص بیماری برای شما تجویز شود. لطفا از مصرف خودسرانه دارو برای درمان بوی بد واژن بعد از سزارین با بیهوشی کامل بپرهیزید.

بنابراین بوی بد واژن بعد از زایمان یک امر طبیعی است. اما لازم است هرگونه شرایط غیرطبیعی را به پزشک گزارش دهید. تا در صورت لزوم برای درمان بوی بد واژن بعد از سزارین اقدام به عمل آید.