خواص آویشن برای رحم + موارد منع مصرف

تاریخ انتشار: تیر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص آویشن برای رحم

بسیاری از زنان با مشکلات دستگاه تناسلی روبرو هستند. اگرچه در بسیاری از موارد این مشکلات جزئی بوده و با تغییرات کوچکی در سبک زندگی قابل رفع می‌باشند. با این حال کاری نیاز به مداخلات دارویی و درمانی وجود دارد. امروز عوارض داروهای شیمیایی بر کسی پوشیده نیست و از این رو عده زیادی ترجیح می‌دهند از داروهای گیاهی که عوارض کمتری دارند و سالم‌تراند استفاده کنند. یکی از داروهای گیاهی بسیار موثر برای اندام تناسلی زنانه آویشن است. شاید شما در مورد خواص آویشن برای سرماخوردگی و خاصیت ضد سرفه آن شنیده باشید اما در این مقاله قصد داریم به طور ویژه بر خواص آویشن برای رحم تمرکز کنیم.

لازم به ذکر است شما میتوانید با نصب اپلیکیشن گهواره با خواص بسیاری از خوراکی‌ها یرای رحم و بهبود باروری آشنا شوید.

خواص آویشن برای قاعدگی

اولین مورد از خواص آویشن برای زنان کاهش درد و تنظیم قاعدگی است. مصرف منظم دمنوش یا عرق آویشن به طور طبیعی دردهای قاعدگی را تسکین می‌دهد. چای آویشن به دلیل اثرات ضد اسپاسم اجزای فعال خاص به کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کند. علاوه بر این، این چای آن نیز ممکن است به کاهش درد و ناراحتی قاعدگی و همچنین تسکین سایر عوارض جانبی مانند نوسانات خلقی کمک کند.

خواص آویشن برای قاعدگی

یکی دیگر از خواص عرق آویشن برای رحم تغییرات هورمونی مفید است. برای مثال مصرف آویشن میتواند اثرات استروژن را کاهش دهد. این مسئله به طور ویژه در زنانی که قاعدگی نامنظم دارند مفید است. استروژن بیش از حد می‌تواند باعث بروز پریودهای نامنظم شود و ممکن است شرایطی را بدتر کند که بر سلامت باروری شما تأثیر می‌گذارد. 

همچنین مطالعات نشان داده که آویشن می‌تواند قند خون را کاهش و جریان خون را افزایش دهد. هر دوی اینها برای قلب شما خوب است. همچنین، حاوی ترکیباتی است که نشان داده شده است فشار خون را کاهش و جریان آن را افزایش می‌دهد. افزایش گردش خون به منزله افزایش ترشح اندورفین است که می‌تواند به کاهش درد و ناراحتی قاعدگی کمک کند.

* از خواص و مضرات آویشن در شیردهی چه میدانید؟

خواص آویشن برای عفونت 

یکی دیگری از خواص آویشن برای رحم زنان؛ خواص آنتی‌بیوتیکی و عفونت‌کشی آن است. آویشن حاوی مواد شیمیایی است که می‌تواند به از بین بردن عفونت‌های باکتریایی و قارچی کمک کند.

گفته می‌شود، آویشن حاوی ترکیب تیمول است که می‌تواند به کنترل یا خنثی کردن برخی از عفونت‌های باکتریایی، انگلی، قارچی یا ویروسی کمک کند و دارای خواص ضد التهابی است. آویشن را می‌توان به صورت تازه یا خشک برای طعم دادن به غذا یا تهیه چای استفاده کرد. درنتیجه شما میتوانید از این خواص دمنوش آویشن برای رحم استفاده کرده و عفونت دستگاه تناسلی و دهانه رحم را از بین ببرید.

خواص آویشن برای باروری 

یکی از خواص گیاه آویشن برای رحم در طب سنتی افزایش شانس باروری است. اسانس آویشن دارای اثرات متعادل کننده پروژسترون است. با بهبود تولید پروژسترون برای بدن مفید است. بسیاری از زنان دارای پروژسترون کم هستند و سطوح پایین پروژسترون با ناباروری، PCOS و افسردگی و همچنین سایر هورمون‌های نامتعادل در بدن مرتبط است. نکته جالب این است که این ویژگی را میتوان از خواص آویشن برای مردان نیز در نظر گرفت زیرا با تعادل در سطح پروژسترون باروری در آنها را نیز افزایش می‌یابد.

* روش‌های پاکسازی رحم با داروهای گیاهی + معرفی بهترین دمنوشهای گیاهی

خواص آویشن برای خارش واژن

از آنجایی که آویشن خواص ضدباکتریایی دارند می‌تواند برای درمان خارش واژن نیز مفید باشد. یکی از اصلی‌ترین دلایل خارش واژن عدم رعایت بهداشت و ابتلا به عفونت‌های قارچی یا باکتریایی است. شما می‌توانید از خواص دمنوش آویشن کوهی برای این منظور بهره‌مند شوید.

خواص آویشن برای عفونت رحم

خواص آویشن برای موکوس رحم 

موکوس یا مخاط دهانه رحم مایعی است که توسط دهانه رحم (دهانه به سمت رحم) تولید و از آن خارج می‌شود. هورمون‌ها باعث می‌شوند مخاط دهانه رحم شما در طول چرخه قاعدگی از نظر بافت، حجم و رنگ تغییر کند. می‌توان از میزان و شکل موکوس برای تشخیص بهترین زمان باروری یا وجود بیماری استفاده کرد.

اما گاهی شدت این ترشحات افزایش می‌یابد و میتواند آزاردهنده باشد. ترشحات شدید واژن می‌تواند به دلیل برانگیختگی، تخمک‌گذاری، عفونت یا نوسانات هورمونی باشد. در نقاط خاصی از چرخه قاعدگی، افراد می‌توانند بیش از حد معمول ترشح داشته باشند. این اتفاق همچنین می‌تواند در افرادی که:

  •  باردار هستند
  • در شرف شروع قاعدگی هستند
  •  افرادی که از داروهای هورمونی استفاده می‌کنند

رخ دهد. یکی از خواص آویشن برای رحم کنترل میزان موکوس و کاهش آن است که در مواردی که میزان ترشحات زیاد و مشکل ساز شده میتواند کمک کننده باشد.

* خواص چای کوهی برای رحم و تخمدان‌ها + روش مصرف

چه کسانی باید از آویشن اجتناب کنند؟

صرف نظر از خواص آویشن برای رحم همه زنان نمی‌توانند از آن استفاده کنند. شرایط حساس هورمونی مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروم رحم از جمله این موارد هستند. آویشن ممکن است مانند استروژن در بدن عمل کند که نوعی هورمون است که می‌تواند با توجه به شرایطتان خطرناک باشد. اگر شرایطی دارید که ممکن است با قرار گرفتن در معرض استروژن بدتر شود، از آویشن استفاده نکنید.

مضرات آویشن برای رحم

در بالا در مورد خواص آویشن کوهی برای رحم و ضمائم آن گفتیم با این حال باید توجه داشته باشید که. این گیاه می‌تواند عوارضی نیز برای رحم داشته باشد. عوارض آویشن تحت‌تاثیر زمان مصرف آن است.

مضرات آویشن برای رحم

بدین معنا که همانطور که در بالا نیز گفتیم آویشن می‌تواند جریان خونریزی را افزایش دهد. در حالی که این موضوع برای افرادی که با مشکلات خونریزی در قاعدگی همراه هستند می‌توانند مفید باشد. و از طرفی با افزایش جریان خون قاعدگی درد آن را کاهش دهد. اما در بعضی شرایط مانند بارداری می‌تواند خطرناک باشد و حتی منجر به افزایش احتمال سقط جنین شود.