زگیل تناسلی چیست؟علائم در زنان و مردان، راه‌های درمان+عکس

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی یکی از انواع بیماری‌های دستگاه تناسلی مردان و زنان است که مهمترین راه انتقال آن روابط جنسی خطرناک و محافظت نشده است. زگیل تناسلی زائده‌ گوشتی و نرمی است که در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث درد، ناراحتی و خارش شود. در واقع نوعی عفونت مقاربتی است که در اثر انتقال ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود.

داشتن شرکای جنسی مختلف می‌تواند شانس ابتلا و انتقال ویروس زگیل تناسلی را افزایش دهد. در ادامه این مطلب از گهواره به طور کامل در مورد زگیل تناسلی صحبت خواهیم کرد.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

اطلاع از علائم زگیل تناسلی می‌تواند کمک کند تا در مرحله اول بتوانید این موضوع را در خود تشخیص دهید و به موقع به پزشک مراجعه کنید. اگرچه ظاهر زگیل تناسلی اصلا جذاب نیست و شکلی اذیت‌کننده دارد، اما در اغلب موارد به راحتی قابل درمان است و می‌تواند به خوبی از بین برود.

یک فرد می‌تواند عفونت HPV را از طریق تماس پوست به پوست حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل کند. برخی از افراد این عفونت را دارند اما به‌عنوان ناقل هیچ علامتی ندارند و هیچ نشانه‌ای از خود نشان نمی‌دهند.  

علائم زگیل تناسلی در زنان

  • علائم زگیل تناسلی در زنان عکس‌های مختلفی دارد که شاید بتواند کار تشخیص اولیه توسط خودِ بیمار در خانه را راحت کند.
  • زگیل تناسلی در زنان معمولا در نواحی واژن، ولوو(قسمتی از دستگاه تناسلی زنان)، مقعد، ناحیه کشاله ران و نواحی بالاتر ظاهر می‌شود.
  • با توجه به اینکه این ویروس از طریق رابطه دهانی منتقل می‌شود، زگیل‌ها می‌توانند در قسمت‌های لب، دهان و گلو نیز ظاهر شود.
  • زگیل تناسلی در زنان ظاهری شبیه گل کلم دارد. ممکن است به صورت گروهی ظاهر شوند یا اینکه تک و پراکنده باشند.
  • زگیل تناسلی در زنان ممکن است به صورت زائده‌ها و برجستگی‌های ریز و بزرگ در کشاله ران، مقعد و داخل واژن ظاهر شوند.
  • خونریزی حین یا بعد از رابطه جنسی در زنانی که زگیل تناسلی دارند شایع تر است.
  • افزایش ترشحات واژن
  • درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی
  • خارش یا التهاب مهبل: حس خارش، سوزش یا التهاب در منطقه مهبل ممکن است به دلیل عفونت قارچی، باکتریایی یا ویروسی باشد.
  • تغییرات در ترشحات و رنگ ناحیه مهبل: تغییرات در ترشحات مهبل می‌تواند نشانه‌های مسائل بهداشتی یا التهابی باشد. به‌علاوه، تغییر در رنگ مهبل نیز ممکن است نشانه‌هایی از مشکلات باشد.
  • خونریزی غیرعادی: خونریزی بین قاعدگی‌ها یا پس از رابطه جنسی، خونریزی بسیار زیاد یا ناگهانی، خونریزی بعد از بیماری یا ضربه ممکن است نشانه‌هایی از مشکلات زگیل‌های تناسلی باشند.
  • درد یا تورم در ناحیه تناسلی: احساس درد یا تورم در منطقه زگیل‌های تناسلی می‌تواند نشانه‌هایی از عفونت‌ها، التهاب‌ها، تشکیل تومور یا سایر مشکلات باشد.
  • ناراحتی یا درد در هنگام رابطه جنسی: احساس ناراحتی، درد یا سوزش در هنگام رابطه جنسی ممکن است به دلیل عفونت‌ها، التهاب‌ها، خشکی مهبل یا مشکلات ساختاری باشد.
  • آفت‌ها یا تورم در ناحیه تناسلی: ظهور آفت‌ها، آلت‌های غیرطبیعی، تورم‌ها یا سوراخ‌ها در منطقه زگیل‌های تناسلی نیاز به مراجعه به پزشک دارند.
  • قاعدگی نامنظم یا تغییرات در دوره قاعدگی: تغییرات نامنظم در دوره قاعدگی، تاخیر در آمدن قاعدگی، قاعدگی بسیار سنگین یا کم، قاعدگی بسیار بلند یا کوتاه ممکن است به دلیل مشکلات زگیل‌های تناسلی باشد.

این علائم ممکن است به همراه یکدیگر یا به صورت جداگانه ظاهر شوند. برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص می‌تواند با توجه به علائم، سوابق پزشکی و آزمایش‌های لازم، به صورت دقیق این موضع را بررسی کند.

توجه داشته باشید که زگیل ها معمولا به رنگ پوست یا تیره تر از آن هستند. آنها نرم یا سفت هستند. گاهی این زگیل ها علائمی ندارند و با نشانه هایی مانند درد، سوزش و خارش و یا خونریزی ظاهر می‌شوند.

البته این نکته را نیز به یاد داشته باشید که علائم زگیل تناسلی در همه زنان یکسان نیست و بعضی ممکن است مشکلات دیگری مانند عفونت های قارچی، بریدگی با تیغ و یا رشد موهای زائد را با زگیل تناسلی اشتباه بگیرند.

علائم زگیل تناسلی در مردان

علائم زگیل تناسلی در مردان

علائم زگیل تناسلی در مردان نیز مشابه علائم زگیل تناسلی در زنان است و می‌تواند روی آلت، انتهای آلت، نوک آلت، کشاله‌های ران و سایر قسمت‌های آلت مردانه را در بر بگیرد.

باید بدانید که بعضی رفتارهای جنسی از نظر واگیری بیماری های آمیزشی به خصوص زگیل تناسلی، پرخطر هستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • روابط جنسی مقعدی
  • آمیزش جنسی مرد با مرد
  • آمیزش و روابط جنسی در زمان قاعدگی
  • آمیزش جنسی به زور و فشار و تجاوز جنسی
  • اشتراک بازیچه های جنسی
  • روابط جنسی دهانی بدون کاندوم

در مورد زگیل تناسلی بیشتر بدانید

به طور کلی اگر موضوعاتی نظیر عکس زگیل تناسلی در داخل واژن، عکس زگیل تناسلی در مردان و موارد اینچنینی را در فضای اینترنت جست و جو کنید با تصاویر مختلفی روبه رو می‌شوید که در هر صورت اگر احساس می‌کنید که به این بیماری مبتلا شده‌اید حتما باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا درمان‌های لازم را زودتر و سریع‌تر دریافت کنید.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟؟

توجه داشته باشید که اساسا شکل و قیافه جوش در ناحیه تناسلی با زگیل تناسلی کاملا متفاوت است. جوش ناحیه تناسلی حتی اگر دردناک هم باشد، در عرض چند روز ظاهر می‌شود و به خودی خود هم از بین می‌رود. این در حالی است که گاهی شکل زگیل تناسلی حالتی شبیه گل کلم دارد، برجسته تر و سفت‌تر است و به خودی خود هم از بین نمی‌رود.

ریسک فاکتورهای ابتلا به زگیل تناسلی در زنان و مردان

  • داشتن رابطه جنسی محافظت‌نشده با چندین شریک جنسی
  • داشتن یک عفونت مقاربتی دیگر
  • داشتن رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او را نمی‌دانید
  • شروع فعالیت جنسی در سنین پایین
  • سیگار کشیدن
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف‌شده در اثر ابتلا به HIV یا مصرف داروهای پیوند عضو یا شیمی‌درمانی

همچنین بد نیست بدانید که موارد بالا می‌توانند همواره علت زگیل تناسلی در زنان و مردان نیز باشند. بنابراین بدیهی است که پیشگیری از موارد یاد شده در پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

نحوه درمان زگیل تناسلی

نحوه درمان زگیل تناسلی

به طور کلی اگر زگیل‌ها باعث ناراحتی نمی‌شوند، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند؛ اما در صورت خارش، سوزش و درد و گسترش عفونت به کمک دارودرمانی یا حتی جراحی این مشکل رفع خواهد شد. البته باید بدانید که زگیل‌ها اغلب پس از درمان بر می‌گردند؛ زیرا ویروس اصلی ایجاد این زگیل‌ها در بدن وجود دارد و هیچ درمان قطعی برای از بین بردن خود ویروس در بدن وجود ندارد. در واقع اینطور می‌توان گفت که اساسا قاتل زگیل تناسلی وجود ندارد و همواره امکان بازگشت زگیل تناسلی وجود دارد.

دارو درمانی برای زگیل تناسلی

پماد ایمی‌کیمود

ظاهرا این پماد توانایی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با زگیل تناسلی تقویت می‌کند. تا زمانی‌که پماد روی پوست قرار دارد، رابطه جنسی ممنوع است، زیرا ممکن است قدرت اثرگذاری کاندوم و دیافراگم را تضعیف کند یا پوست شریک جنسی را تحریک کند. یکی از عوارض جانبی احتمالی آن قرمزی پوست است. سایر عوارض جانبی آن ممکن است شامل بروز تاول، بدن درد، سرفه، بثورات و خستگی باشد.

پودوفیلین و پودوفیلوکس

پودوفیلین یک رزین گیاهی است که می‌تواند بافت زگیل تناسلی را از بین ببرد. معمولا پزشک اجازه استفاده از آن را دارد. پودوفیلوکس حاوی همان ترکیب فعال است، اما می‌توانید آن را در خانه استفاده کنید. هرگز از پودوفیلوکس در نواحی داخلی بدن استفاده نکنید. علاوه بر این، استفاده از این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. عوارض جانبی آن می‌تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد.

تری کلرواستیک اسید

این درمان شیمیایی زگیل را می‌سوزاند و می‌تواند برای زگیل‌های تناسلی داخلی نیز استفاده شود. عوارض جانبی آن ممکن است شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد.

سینکاتچینز

این کرم برای درمان زگیل تناسلی خارجی و داخلی یا اطراف کانال مقعد استفاده می‌شود. عوارض جانبی آن مانند قرمزی پوست، خارش یا سوزش و درد، اغلب خفیف هستند.

  • نکته بسیار مهم

هرگز تلاش نکنید که زگیل تناسلی را با انواع داروی زگیل تناسلی بدون نسخه که مخصوص زگیل‌های دست و پا هستند، درمان کنید؛ زیرا اغلب این داروها برای استفاده در ناحیه تناسلی در نظر گرفته نشده‌اند و اغلب اثرات خیلی قوی دارند.

همیشه به یاد داشته باشید که درمان‌های نادرست ممکن است بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، مضر باشند. اگرچه برخی از درمان‌های خانگی برای درمان زگیل تناسلی مفید هستند، اما شواهد کمی برای حمایت و تایید از آنها وجود دارد.

روش‌های جراحی زگیل تناسلی

ممکن است برای برداشتن زگیل‌های بزرگتر، زگیل‌هایی که به داروها پاسخ نمی‌دهند یا در شرایط بارداری، اجرای روش‌های جراحی برای خلاصی از زگیل‌ها لازم باشد. از انواع روش‌های جراحی موثر در حذف زائده‌های گوشتی و نرم زگیل تناسلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انجماد ناحیه مورد نظر با نیتروژن مایع (کرایوتراپی)

پس از فریز کردن زگیل‌ها، همانطور که پوست شما بهبود پیدا می‌کند، ضایعات از بین می‌روند و اجازه می‌دهد پوست جدید ظاهر شود. ممکن است لازم باشد این روش درمانی را بارها تکرار کنید. عوارض جانبی اصلی آن شامل درد و تورم است.

الکتروکوتر

در این روش از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می‌شود. احساس کمی درد و تورم بعد از اجرای این روش، طبیعی است.

جراحی سرپایی

بعد از اجرای بیهوشی موضعی یا عمومی، با ابزارهای خاصی زگیل برداشته می‌شود. این روش هم با اندکی درد همراه است.

لیزر درمانی

در لیزر درمانی از یک پرتو شدید نور استفاده می‌شود؛ این روش معمولا گران قیمت است و برای زگیل‌های وسیع و سرسخت در نظر گرفته می‌شود. عوارض جانبی آن می‌تواند شامل زخم و درد باشد.

روش تشخیص زگیل تناسلی چگونه است؟

  • معاینه فیزیکی: پزشک می‌تواند با معاینه فیزیکی زگیل‌های تناسلی ، به دنبال هر گونه تغییرات، التهاب، خرابی، آفت‌ها، تورم و نشانه‌های دیگر مشکلات باشد.
  • سوابق پزشکی و سوابق علائم: پزشک ممکن است سوابق پزشکی شما را بپرسد و علائمی را که تا کنون تجربه کرده‌اید، مورد بررسی قرار دهد.
  •  آزمایش‌: آزمایش‌ خون ممکن است برای تشخیص برخی از عفونت‌ها و مسائل بهداشتی مرتبط با زگیل‌های تناسلی انجام شود.
  • سونوگرافی: سونوگرافی ممکن است برای تصویربرداری از ناحیه تناسلی استفاده شود و به تشخیص مشکلات ساختاری مانند عفونت‌ها و تومورها کمک کند.
  • بیوپسی: در صورتی که پزشک در مورد مشکلاتی که در زگیل‌های تناسلی مشاهده می‌شود، شک داشته باشد، ممکن است بیوپسی نمونه‌های بافتی از این نواحی بردارد و آنها را به آزمایشگاه ارسال کند.
  • آزمایش‌ ادرار: آزمایش ادرار ممکن است برای بررسی عفونت‌ها و مسائل مرتبط با سیستم ادراری که با زگیل‌های تناسلی مرتبط است، انجام شود.

تشخیص مشکلات زگیل‌های تناسلی با توجه به نوع علائم و نشانه‌ها و با تحلیل معاینات تخصصی انجام می‌شود. پزشک معالج می‌تواند با ترکیب اطلاعات جمع‌آوری‌شده از این روش‌ها، به تشخیص دقیق‌تر برسد و درمان مرتبط با مشکلات زگیل‌های تناسلی را انتخاب و اجرا کند. بنابراین، در صورتی که علائم خاصی را تجربه می‌کنید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا برای شما تشخیص و درمان مناسب ارائه دهد.

تشخیص زگیل تناسلی در خانه

تشخیص زگیل تناسلی در خانه

مهمترین نکته در تشخیص زگیل تناسلی در خانه این است که نباید خودسرانه تشخیص داده شود؛ پس بهتر است در صورت بروز هر گونه علامت ناگوار یا مشکوک در زگیل‌های تناسلی، به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص می‌تواند تشخیص دقیقی از مشکلات زگیل‌های تناسلی داشته باشد و درمان مناسب را تعیین کند.

البته می‌توانید همواره مراقبت‌های بهداشتی عمومی برای حفظ سلامت زگیل‌های تناسلی خود انجام دهید و از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • بهداشت مهبل: استفاده از لباس‌های مناسب، استفاده از حوله‌های نرم و خشک برای پاک کردن منطقه مهبل، اجتناب از استفاده از صابون‌ها و مواد تحریک کننده می‌تواند به حفظ بهداشت مهبل کمک کند.
  • حفظ تمیزی منطقه زگیل‌ها: مراقبت از تمیزی منطقه زگیل‌های تناسلی و پاک کردن با آب ولرم و صابون‌های ملایم می‌تواند به کاهش ریسک عفونت‌ها کمک کند.
  • استفاده از کاندوم: استفاده منظم از کاندوم به عنوان روش موثری برای کاهش خطر انتقال بیماری‌های جنسی است.
  • حفظ سلامت جنسی: رعایت بهداشت جنسی و اجتناب از رفتارهای جنسی پرخطر می‌تواند به جلوگیری از انتقال بیماری‌های جنسی کمک کند.
  • توجه به علائم نامطلوب: در صورت بروز هر گونه علامت ناگوار در زگیل‌های تناسلی مانند خارش، سوزش، التهاب، خونریزی غیرعادی و غیره، بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

پیروی از مراقبت‌های بهداشتی مناسب و اطلاع از علائم نگران‌کننده می‌تواند به شناسایی زودرس مشکلات زگیل‌های تناسلی و مراقبت از سلامت جنسی کمک کند. به همین دلیل، بهترین راه برای تشخیص و درمان مشکلات زگیل‌های تناسلی، مراجعه به پزشک متخصص است.

فرق زگیل تناسلی با تبخال تناسلی

زگیل تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می‌شود. تا به حال بیش از ۱۵۰ نوع یا تیپ از این ویروس‌ها شناسایی شده و در دو دسته کم خطر و پر خطر تقسیم بندی شده است.

تبخال تناسلی در اثر ویروس هرپس سیمپلکس یا HSV ایجاد می‌شود. این ویروس‌ها دارای دو تیپ ۱ و ۲ هستند. تیپ یک (HSV-1) باعث ایجاد تبخال دهانی و تیپ دو این ویروس (HSV-2) تبخال تناسلی نام دارد.

هر دوی اینها می‌توانند در بروز ضایعات دستگاه تناسلی موثر باشند. اگر چه ممکن است هیچ علائم و نشانه‌هایی مبنی بر ابتلا به زگیل و تبخال تناسلی در فرد مشاهده نشود.

تبخال دستگاه تناسلی با زگیل تناسلی متفاوت است.

تبخال دستگاه تناسلی، به شکل تاول‌های کوچک ظاهر می‌شود که ترکیده و موجب بروز زخم‌های دردناکی می‌شوند. آنها عمدتا در دستگاه تناسلی، ران، مقعد یا باسن یافت می‌شوند. علائم این بیماری با زگیل تناسلی کاملا متفاوت است. تبخال تناسلی اغلب در نواحی مانند اطراف دهان، بینی و ناحیه تناسلی به خصوص ناحیه تناسلی خانم‌ها ایجاد می‌شود؛ زیرا در ناحیه تناسلی خانم‌ها میزان رطوبت و ترشحات بسیار بالا است و محل بسیار مناسبی برای رشد این ویروس‌ها است.

در عوض، زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های پوستی و عفونی است که عامل اصلی به وجود آورنده آن ویروس پاپیلومای انسانی است. این بیماری به شکل زخم‌هایی است که با احساس سوزش شدید بر روی پوست ظاهر می‌شوند.

باید بدانید که هیچ درمان قطعی برای تبخال وجود ندارد. داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر، فامسیکلوویر و والاسیکلوویر ممکن است به کاهش شدت و دفعات تکرار علائم کمک کنند، اما سبب درمان قطعی عفونت نمی‌شوند.

خطرات زگیل تناسلی و عوارض بعد از ابتلا

انتقال بیماری‌های جنسی (STDs)

زگیل‌های تناسلی باعث انتقال بیماری‌های جنسی مثل سیفلیس، گونوره، کلامیدیا، هرپس ژنیتال و HIV می‌شوند. این بیماری‌ها ممکن است به مشکلات جدی سلامتی منجر شوند و در برخی موارد، می‌توانند باعث ناتوانی جنسی و بیماری‌های مزمن شوند.

التهاب‌ها و عفونت‌های زنانه

عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا قارچی می‌توانند در مهبل و دستگاه تناسلی زنان ایجاد شوند که منجر به التهاب‌ها، خارش، سوزش و خونریزی‌های غیرعادی می‌شوند.

التهاب‌ها و عفونت‌های مردانه

عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا قارچی می‌توانند در دستگاه تناسلی مردان ایجاد شوند که منجر به خارش، سوزش و دیگر مشکلات می‌شوند.

مشکلات جنسی

زگیل‌های تناسلی به علت عفونت‌ها و مشکلات سلامتی می‌توانند منجر به کاهش شهوت جنسی، ناتوانی جنسی یا مشکلات در عملکرد جنسی شوند.

عفونت‌های مزمن

بعضی از عفونت‌ها ممکن است به صورت مزمن باقی بمانند و در صورت درمان ناصحیح یا عدم درمان به مشکلات بیشتری منجر شوند.

مشکلات باروری

بعضی از عفونت‌ها و التهاب‌های زگیل‌های تناسلی می‌توانند بر خصوصیات اسپرم و تولید تخمک تاثیر بگذارند و باعث کاهش احتمال باروری می‌شوند.

برای جلوگیری از خطرات زگیل‌های تناسلی، اهمیت اطلاعات در مورد بهداشت جنسی، استفاده مناسب از کاندوم هنگام رابطه جنسی، و مراقبت‌های بهداشتی و پیگیری‌های پزشکی منظم نیز حائز اهمیت است. در صورت بروز هر گونه علامت نگران‌کننده یا شک در مورد زگیل‌های تناسلی خود، بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیقی بگیرید و به موقع مشکلات را رفع کنید.

کلام آخر

زگیل تناسلی اگرچه در ناحیه حساس و بسیار مهمی از بدن ایجاد می‌شود و می‌تواند روی روابط جنسی، رضایت از خود و روحیه بالای هر فرد تاثیر داشته باشد، اما موضوعی نیست که قابل درمان نباشد. بنابراین اگر دچار این عارضه‌ شده‌اید، بهترین کار این است که در سریع‌تری زمان ممکن به یک پزشک متخصص و متعهد مراجعه کنید و بعد از انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم، بهترین روش درمان را انتخاب و اجرا کنید تا به مطلوب‌ترین نتیجه ممکن برسید.