درمان جوش صورت بعد از اصلاح با چند تکنیک خانگی و ساده

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان جوش صورت بعد از اصلاح

جوش و آکنه یکی از معضلاتی است که هم زنان و هم مردان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. جوش‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها به دلایل مختلفی روی پوست شما ظاهر می‌شوند، از خوردن غذاهای چرب و ادویه‌دار گرفته تا جوش‌های دوران بلوغ و قاعدگی و جوش‌های بعد از اصلاح. جوش‌هایی که بعد از اصلاح صورت روی پوست ظاهر می‌شوند، یکی از شایع‌ترین نوع جوش‌ها هستند که هم مردان و هم زنان را به خود درگیر کرده‌اند. معمولا بعد از اصلاح شما با جوش‌های سرسفید و زیر پوستی روبه‌رو می‌شوید که علاوه بر سوزش و دردی که دارند، باعث کلافگی شما هم می‌شوند. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد با پوست حساس هستید که بعد از اصلاح با این نوع جوش‌ها سر و کله می‌زنید، این مطلب از گهواره می‌تواند به شما در درمان جوش‌های بعد از اصلاح کمک کند.

درمان جوش بعد از اصلاح صورت چگونه است؟

آیا می‌دانید علت جوش‌های بعد از اصلاح که روی پوست شما ظاهر می‌شوند، چیست؟

همانطور که می‌دانید، جنس پوست صورت به چند دسته خشک، حساس، چرب، مختلط و معمولی تقسیم می‌شود، که بسته به نوع پوستی که دارید، واکنش شما در مقابل تحریکات پوستی متفاوت خواهد بود. جوش‌های بعد از اصلاح را معمولا افرادی که پوستی حساس دارند تجربه می‌کنند. این افراد بعد از هربار اصلاح کردن ممکن است دچار جوش‌های پوستی شوند. این نوع جوش‌ها در واقع به دلیل ضرباتی که در حین اصلاح به پوست وارد می‌شود، ایجاد می‌شوند. فرقی نمی‌کند که شما پوست خود را با چه وسیله‌ای اصلاح کنید، این نوع جوش‌ها بلافاصله بعد از اصلاح روی پوست شما ظاهر می‌شوند.

دلایل متفاوتی برای ایجاد این نوع جوش‌ها بعد از اصلاح وجود دارند که از مهمترین آنها عبارتند از:

هنگامی که قرار است موها از ریشه به بیرون بیایند، از ساقه مو گرفته شده و به بیرون کشیده می‌شوند. در واقع این موضوع با سرعت زیادی انجام می‌شود و موها با سرعت زیاد از پوست خارج می‌شوند. این کشیدگی باعث ایجاد التهاب و در نهایت مسدود شدن منافذ پوست می‌شود. نتیجه این عمل ظاهر شدن جوش‌های قرمز و دردناک بعد از اصلاح است. بنابراین این التهاب همان ضرباتی است که حین اصلاح به پوست وارد می‌شود. 

در هنگام اصلاح موها قرار است از ریشه در بیایند که در این صورت از ساقه به بیرون کشیده می‌شوند. در این شرایط در ساقه مو التهاب ایجاد می‌شود که در نهایت باعث مسدود شدن مجرای ساقه مو شده و جوش‌های پوستی ایجاد می‌شوند.

همچنین ممکن است موهایی که به بیرون کشیده می‌شوند فر شوند و به سمت داخل بچرخند و رشد کنند. سپس سلول‌های جدید پوست روی مو رشد می‌کنند و آن را در زیر پوست به دام می‌اندازند و باعث ایجاد جوش می‌شوند. این جوش‌ها در هر قسمت از پوست که اصلاح می‌شود مانند صورت، دست‌ها، پاها، زیر بغل و غیره ممکن است ایجاد شوند.

بنابراین می‌توان گفت التهاب و برگشت مو به زیر پوست و رشد آن از علل اصلی ایحاد جوش‌های سر سفید و دردناک بعد از اصلاح هستند. روش‌های متعددی برای درمان و پیشگری از این جوش‌ها وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

درمان جوش صورت بعد از اصلاح با بند 

پوست‌های حساس و چرب یکی از انواع پوست‌های مستعد جوش هستند. اگر جنس پوست‌ شما حساس و چرب است، به احتمال زیاد جوش‌های سرسفید بعد از اصلاح را تجربه کرده‌اید. این جوش‌ها معمولا بعد از اصلاح با یک برآمدگی قرمز نمایان می‌شوند و بعد از گذشت چند روز به صورت جوش‌های سر سفید خود را نشان می‌دهند. این نوع جوش‌ها علاوه بر اینکه ظاهر خوبی ندارند و بسیار ناخوشایند هستند، دارای درد و سوزش هستند. روش‌های متعددی برای درمان این نوع جوش‌ها وجود دارد که برخی از آنها عبارتند:

  • کمپرس سرد

زمانی که پوست خود را با بند اصلاح می‌کنید، به دلیل اینکه موها با سرعت زیاد از ریشه از داخل پوست خارج می‌شوند، خون بیشتری در صورت جریان پیدا می‌کند و پوست بیشتر دچار قرمزی و التهاب می‌شود که نتیجه آن جوش‌های بعد از اصلاح است. کمپرس سرد می‌تواند باعث کاهش التهاب و پیشگیری از جوش‌ها شود. کافیست چند تکه یخ را در دستمال نخی و تمیزی بپیچید و با فشار ملایم روی جوش‌ها قرار دهید. توجه داشته باشید که یخ‌ها را مستقیم روی پوست خود قرار ندهید، زیرا باعث حساسیت بیشتر، قرمزی و سوزش می‌شود.

  • ماسک‌های خانگی

انواع مختلفی از ماسک‌های خانگی وجود دارند که می‌توانند به شما در درمان و بهبود جوش‌های بعد از اصلاح کمک کند. استفاده از برخی مواد طبیعی به عنوان ماسک مانند عسل، گلاب، آلوئه‌ورا و روغن درخت چای باتوجه به اینکه هرکدام از آنها خواص و ویژگی‌های خاصی دارند، می‌توانند به درمان جوش‌های بعد از اصلاح کمک کند.

  • درمان دارویی

استفاده از برخی پمادها، ژل‌ها و کرم‌های دارویی می‌تواند علاوه بر اینکه از ایجاد این جوش‌ها پیشگیری کند، می‌تواند به درمان آنها بعد از اصلاح نیز کمک کند. معمولا بسیاری از آنها را می‌توان بدون نسخه از داروخانه‌ها خریداری کرد.

اصلاح با استفاده از بند انداختن روشی است که به احتمال زیاد منجربه التهاب و ایجاد جوش‌های سرسفید می‌شود. این روش حتی می‌تواند به افرادی که پوست‌های معمولی و بدون آکنه دارند هم آسیب برساند. بنابراین بهترین گزینه این است که از روش‌های دیگری برای اصلاح صورت خود استفاده کنید.

درمان خانگی جوش بعد از اصلاح صورت

روش‌های خانگی زیادی برای از بین بردن جوش‌های بعد از اصلاح وجود دارد. این نوع جوش‌ها ممکن است در هر ناحیه از پوست که اصلاح می‌کنید، ایجاد شود. بنابراین استفاده از روش‌های خانگی می‌تواند به شما به بهبود و درمان این نوع جوش‌ها کمک کند.

  • جوش شیرین

همانطور که می‌دانید، جوش شیرین خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند به درمان جوش‌های بعد از اصلاح کمک کند. با این حال در استفاده از این ماده طبیعی بسیار دقت کنید، زیرا در کنار خواص بسیاری که دارد، می‌تواند بسیار هم مضر باشد. 

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک پیمانه آب مخلوط کنید. بعد از اصلاح پنبه را به این مخلوط آغشته کرده و به آرامی روی جوش‌ها بمالید. بعد از گذشت 5 دقیقه پوست خود را با آب سرد بشویید.

  • اسکراب پوست

باید بدانید که هیچ روش درمانی به سرعت نمی‌تواند شما را از شر ایننوع جوش‌ها خلاص کند. استفاده از اسکراب‌ها می‌تواند به شما برای باز کردن منافذ پوست و خارج کردن موهای محبوس شده در زیر پوست کمک کند. شما می‌توانید از اسکراب‌های خانگی استفاده کنید. معمولا اسکراب‌های خانگی را با استفاده از شکر، نمک و آسیاب کردن هسته‌‌ی میوه‌ها و دانه‌های ریز تهیه می‌کنند.

از اسکراب‌ها معمولا برای بدن استفاده می‌کنند. زیرا پوست صورت بسیار حساس‌تر است. با این حال اگر پوستی حساس دارید، توصیه می‌شود تا در استفاده از اسکراب‌ها دقت کنید، زیرا می‌توانند باعث تحریک پوست و التهاب شوند.

  • دستمال گرم

اگر بلافاصله بعد از اصلاح موفق به انجام روش‌های درمانی نشدید، نگران نباشید. یک دستمال حوله‌ای را گرم و مرطوب کنید و روی پوست خود قرار دهید. گرما و رطوبت باعث نرم شدن پوست، باز شدن منافذ و خارج شدن جوش‌های سر سفید می‌شود. بخار گرم و یا سرد نیز می‌تواند به شما کمک کند.

ماسک خانگی برای درمان جوش صورت بعد از اصلاح

اگر شما هم اغلب بعد از اصلاح دچار جوش‌های بعد از اصلاح می‌شوید، پس حتما ماسک‌های خانگی را به برنامه مراقت پوستی خود بعد از اصلاح اضافه کنید. ماسک‌های خانگی تنوع زیادی دارند و همین نکته مثبت آن است، زیرا می‌توانید به راحتی و باتوجه به مواد اولیه که دارید، ماسک مورد نیاز خود را تهیه کنید. ماسک‌های زیر می‌تواند به شما در بهبود و درمان جوش‌های بعد از اصلاح استفاده کنید.

  • روغن آووکادو و درخت چای

این دو روغن دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند و با باکتری‌های مولد جوش نیز مبارزه می‌کنند. این دو روغن با کاهش التهاب و مبارزه با باکتری‌ها به درمان جوش‌های بعد از اصلاح کمک می‌کند. می‌توانید روغن درخت چای و آووکادو را هر یک بطور جداگانه روی پوست خود ماساژ دهید و اجازه دهید تا 20 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. همچنین می‌توانید دو روغن را در کف دست خود مخلوط کرده و به پوست خود بمالید.

  • عسل

خواص بسیار عسل برای پوست بر کسی پوشیده نیست. از مهم‌ترین خواص عسل برای پوست خاصیت ضد التهابی آن است. عسل علاوه بر اینکه پوست را مرطوب نگه می‌دارد، در صورت وجود باکتری و عفونت، می‌تواند آنها را از بین ببرد.

مخلوط عسل و لیموترش یا عسل و شیر می‌تواند التهاب پوست را کاهش دهد، پوست را خنک کند و مرطوب نگه دارد که نتیجه آن از بین رفتن جوش‌های سر سفید بعد از اصلاح است.

  • آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یکی از مواد طبیعی است که برای کاهش التهاب و آرامش دادن به پوست بسیار محبوب است. از این گیاه پر خاصیت حتی در صنعت آرایشی و بهداشتی هم استفاده می‌شود. آلوئه‌ورا می‌توانید بصورت ژل، کرم، پماد و حتی بصورت طبیعی استفاده کنید. آلوئه‌ورا با خاصیت ضد التهابی که دارد، پوست را خنک کرده و باعث آرامش پوست می‌شود.

بعد از اصلاح صورت چه کنیم جوش نزنیم؟

"پیشگیری بهتر از درمان است" همه ما با این جمله آشنایی داریم. این جمله می‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد. در رابطه با این موضوع می‌توان گفت که انجام برخی از روش‌ها قبل از اصلاح می‌تواند به جلوگیری از ایجاد جوش‌های بعد از اصلاح کمک کند. موارد زیر می‌تواند به شما کمک کند تا بعد از اصلاح جوش نزنید:

  • مهم‌ترین نکته که باید به آن توجه کنید، عدم فشار دادن، دستکاری و ترکاندن جوش‌ها است.
  • اگر از تیغ برا اصلاح صورت خود استفاده می‌کنید، حتما بعد از هربار استفاده خوب تمیز کنید. سعی کنید از تیغ کند برای اصلاح استفاده نکنید و همچنین در جهت رویش موها اصلاح کنید.
  • به مردان توصیه می‌شود که از خمیرهای اصلاح مناسب استفاده کنند.
  • بهتر است بعد از اصلاح صورت خود را شسته و کاملا ضدعفونی کنید.
  • حتما بعد از اصلاح صورت خود را مرطوب نگه دارید.
  • روش اصلاح صورت خود را متناسب با پوست خود انتخاب کنید.
  • به خانم‌ها توصیه می‌شود تا 12 تا 24 ساعت بعد از اصلاح از استفاده کردن از لوازم آرایشی، مواد معطر و پاک کننده‌ها و مرطوب کننده‌های اسیدی خودداری کنند.
  • اگر پوستی حساس و مستعد جوش دارید، فاصله بین هر اصلاح را طولانی‌تر کنید.
  • از دست زدن به صورت خود بعد از اصلاح خودداری کنید، زیرا باعث تحریک و انتقال باکتری‌ها می‌شود.

بهترین پماد برای جوش بعد از اصلاح

کرم‌ها و پمادهای زیادی برای درمان جوش‌های بعد از اصلاح وجود دارد که می‌توانید بسیاری از آنها را بدون نسخه پزشک و به راحتی تهیه کنید. قبل از استفاده از پمادها بهتر است تا نوع جوش‌ها را تشخیص دهید.

  • کرم رتینوئید

این کرم خاصیت ضد جوش داشته و به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. با از بین رفتن سلول‌های مرده پوست، منافذ پوست باز شده و در نتیجه جوش‌ها از بین می‌روند.

  • پمادهای استروئیدی

پمادهای استروئیدی مانند کرم هیدروکورتیزون 1% می‌تواند پوست‌هایی را که به واسطه موم یا شمع ملتهب شده و آسیب دیده را درمان کند.

  • پماد یا لوسیون کالامین

این پماد به شما کمک می‌کند تا از شر سوزش و خارش ناشی از موم و شمع خلاص شوید. از آنجایی که این پماد پوست را خشک می‌کند، بهتر است با کرم مرطوب کننده آن را استفاده کنید.

  • پماد آنتی بیوتیک

در صورتی که موی شما در اثر اصلاح به داخل پوست برگشته و باعث عفونت شده، پمادهای آنتی بیوتیک می‌تواند به شما در از بین رفتن عفونت و درمان جوش کمک کند.