طبع انجیر سیاه سرد است یا گرم؟ خواص و مصلح آن

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طبع انجیر سیاه گرم

انجیر سیاه یکی از انواع انجیر موجود در بازار و یکی از میوه‌های خوشمزه فصل تابستان است. این میوه خواص بی‌شماری دارد و طعم بسیار لذیذی هم دارد. برای اینکه از طبع انجیر سیاه و خواص آن مطلع شوید، این مقاله از وبسایت گهواره را دنبال کنید.

*اطلاع از خواص و طرز تهیه مربای انجیر خوشمزه در خانه

طبع و خواص انجیر سیاه چیست؟

خواص انجیر سیاه

احتمالا در مورد خواص انجیر سیاه برای مردان، خواص انجیر سیاه ناشتا یا خواص انجیر سیاه برای اسپرم چیزهایی شنیده‌اید. در ادامه می‌خواهیم به طور کلی در مورد خواص انجیر سیاه صحبت کنیم و تمام مزایای استفاده از این میوه جادویی و خاص را شرح دهیم. همچنین طبع انجیر سیاه گرم است و مصلح آن سکنجبین، شربت آویشن، شربت ریواس، گردو و بادام است.

درمان آرتروز و ناراحتی‌های مفاصل

یکی از مهمترین خواص انجیر سیاه، کمک به استحکام و سلامت استخوان‌ها، پیشگیری‌کننده و کمک به درمان آرتروز و ناراحتی‌های مفاصل است. در کتب طب سنتی یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه است. ترکیب این دو ماده غذایی، علاوه بر تامین املاح مورد نیاز بدن، سموم مختلف را از بدن خارج کرده و درد را از بین می‌برد. استفاده از جوشانده انجیر سیاه نیز به درمان خانگی آرتروز کمک می کند.

سم زدای قوی

مصرف انجیر سیاه خاصیت سم زدایی فوق العاده‌ای دارد و برای رفع اختلالات جریان خون مفید است.

درمان یبوست

انجیر دارای خاصیت ملین است و یکی از بهترین راه‌های درمان سریع یبوست است و به پاکسازی روده‌ها کمک می‌کند.

رفع تهوع بارداری

از بین بردن تهوع بارداری و تامین مواد مغذی مورد نیاز جنین از خواص انجیر خشک و تر است و از این رو مصرف خشک و تازه این میوه برای مادران باردار بسیار مفید است.

رفع تشنگی و حرارت بدن

انجیر ادرارآور بوده، تعرق را زیاد می‌کند و به همین دلیل برای کاهش حرارت بدن و تشنگی مفید است.

*برای اطلاع از طبع نخود فرنگی و مصلح آن کلیک نمایید.

موثر در درمان کم خونی

انجیر سیاه مقادیر زیادی آهن و ویتامین ث دارد و از این رو مصرف آن برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید است.

موثر در درمان بیماری های تنفسی

طب سنتی استفاده از شربت انجیر سیاه همراه با خرما، عناب و مویز را برای درمان بیماری‌های تنفسی، ناراحتی‌های کلیه، ذات‌الریه، سرماخوردگی و سرفه موثر می‌دانند.

تقویت کننده قوای جسمانی

قند انجیر سیاه کاملا طبیعی و مقوی است و از افت قند جلوگیری می‌کند. به طور کلی مصرف انواع انجیر ضعف عمومی بدن را برطرف می‌کند و باعث تقویت قوای جسمانی می‌شود.

تقویت کننده معده و روده

انجیر سیاه به دلیل دارا بودن دانه‌های ریز، باعث تقویت معده و روده می‌شود.

جلوگیری از ریزش مو و درمان شوره سر

وجود گوگرد در انواع انجیر باعث تقویت و رشد موها می‌شود، از ریزش مو جلوگیری می‌کند و برای درمان شوره سر نیز مفید است.

رفع کننده سرفه و درمان سرماخوردگی

از دیگر خواص انجیر سیاه خاصیت نرم‌کنندگی سینه و کمک به درمان خانگی سرماخوردگی و سرفه است.

لاغر کننده

خواص انجیر برای لاغری

یکی از خواص انجیر سیاه برای لاغری است. این میوه حاوی مقدار مناسبی فیبر رژیمی است که احساس سیری می‌دهد و گرسنگی‌ را در طول رژیم غذایی کم می‌کند. انجیر سرشار از مواد معدنی مانند فسفر، منگنز، کلسیم، منیزیم، مس و ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و B است که همگی برای متابولیسم بدن مفید هستند. در نتیجه مصرف انجیر در درازمدت به کاهش وزن و تناسب ‌اندام کمک خواهد کرد.

درمان کننده نقرس و بواسیر

مصرف این میوه، بواسیر را قطع و نقرس را معالجه می‌کند.

تقویت کننده نیروی جنسی

انجیر سیاه قوای جنسی را زیاد می‌کند و رطوبت و سردی را که موجب ضعف نیروی آمیزش است، از بین می‌برد.

پیشگیری کننده از سرطان

انجیر سیاه در پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش مهمی دارد. مصرف این میوه رشد سلول‌های سرطانی را کاهش داده و از بروز سرطان روده جلوگیری می‌کند. همچنین این میوه به دلیل داشتن فیبر بالا، از بروز سرطان سینه نیز جلوگیری می‌کند.

مضرات انجیر سیاه چیست؟

هر ماده مفید و پرفایده به تناسب تمام فوایدی که دارد، اگر افراط گونه و نامتعادل مصرف شود، می‌تواند به جای فایده رساندن به بدن، منجر به ضرر و زیان شود. انجیر سیاه نیز از این قاعده کلی خارج نیست. زیاده‌روی در مصرف انجیر باعث ایجاد نفخ شکمی و اسهال می‌شود. با توجه به طبع گرم این میوه، افراد گرم‏ مزاج باید در خوردن آن اعتدال داشته باشند. به دلیل میزان بالای قند موجود در این میوه، افراط در مصرف آن، برای دیابتی‌ها می‌تواند عواقب افزایش قند را به دنبال داشته باشد. خوردن بیش از اندازه انجیر برای معده و چشم هم مضر است.

کسانی که بیش‌ازحد از انجیر استفاده می‌کنند، دچار مشکلات معده شده و معده آنها سنگین می‌شود و درد می‌گیرد.

انجیر به‌جز درد معده موجب نفخ شکم نیز می‌شود.

در انجیر اگزالاتی وجود دارد که سبب اختلال در جذب کلسیم در بدن می‌شود. مصرف بیش‌ازحد انجیر منجر به کمبود کلسیم در بدن و موجب ضعف استخوان‌ها و بیماری‌های دیگر مربوط به کمبود کلسیم می‌شود.

طبع انجیر گرم است و ممکن است باعث خونریزی شود. مصرف بیش‌ازحد انجیر موجب خونریزی شبکیه، خونریزی مقعد و خونریزی جزئی واژن می‌شود. کم‌خونی همولیتیک نیز از دیگر عوارض مصرف بیش‌ازحد انجیر است.

افرادی که مشکلات کلیوی یا کیسه صفرا دارند، بهتر است انجیر مصرف نکنند؛ مصرف انجیر شرایط این افراد را بدتر می‌کند. مصرف زیاد انجیر به طحال آسیب می‌رساند.

ویتامین K یک رقیق‌کننده خون طبیعی است که به مقدار فراوان در انجیر خشک و خام وجود دارد. در صورت مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین، بهتر است کمتر انجیر مصرف کنید، زیرا باید ویتامین k را به‌اندازه نگه‌دارید.

مصرف انجیر برای کبد مضر است بنابراین افراد دارای کبد ضعیف، باید انجیر را با گردو مصرف کنند.

دانه‌های موجود در انجیر به دلیل هضم سخت ممکن است موجب انسداد در روده شود. این دانه‌های سخت به‌راحتی هضم نمی‌شوند و شما را دچار مشکلات روده می‌کنند که یکی از خطرناک‌ترین عوارض جانبی انجیر است.

انجیر می‌تواند موجب آلرژی و حساسیت هم شود.

فرق انجیر سیاه با انجیرهای دیگر

از نظر خواص و میزان مواد غذایی مختلف مانند انواع ویتامین‌ها، املاح‌ معدنی، قند، کالری و... تفاوت چندانی بین انجیر سیاه و سایر انجیرها وجود ندارد، اما میزان آنتی‌اکسیدان‌ها یا مواد ضدسرطان در انجیر سیاه بیشتر است.

به طور کلی هر چه رنگ میوه‌ها تیره‌تر باشد، میزان آنتی‌اکسیدان آنها بیشتر است. به همین دلیل در مورد میوه‌هایی مانند انگور، گیلاس و انجیر نوع تیره آنها دارای مواد آنتی اکسیدان بیشتری است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بیشتری خواهد کرد.

خواص انجیر خشک شده

  • انجیر خشک منبعی خوبی از فیبرهای محلول است.
  •  انجیر خشک سرشار از ویتامین‌های A،B1، B2 منگنز، پتاسیم، منیزیم، مس، آهن و فسفر است.
  • انجیر خشک منبع خوب کلسیم است.
  • انجیر خشک در افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.
  • انجیر خشک دفع‌کننده استروژن‌های مضر از بدن است.
  • انجیر خشک حاوی آنتی‌اکسیدان‌های تقویت‌کننده مربوط به‌سلامت است.
  • انجیر خشک حاوی بتاکاروتن و بنزالدهید (ترکیبات ضد سرطان)، فلاونوئید و آنزیم‌های گوارشی به نام فیسین است.

کلام آخر

اکنون که خواص و مضرات انجیر سیاه و طبع انجیر سیاه را می‌دانید، بهتر و مناسب‌تر می‌توانید از این میوه بهشتی و خوشمزه استفاده کنید تا از فواید آن بهره‌مند شوید. خوردن اندازه و متعادل انجیر می‌تواند فواید زیادی برای بدن شما داشته باشد.