زمان بستن شکم‌بند بعد از سزارین

مهر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زمان بستن شکم‌بند بعد از سزارین

شما به تازگی کاری شگفت‌انگیز انجام داده‌اید و کودکی را به این دنیا آورده‌اید. قبل از اینکه استرس بازگشت به دوران قبل از بارداری را داشته باشید با خود مهربان باشید. کمی وقت برای بو کشیدن فرزندتان بگذارید، برای خودتان وقت بگذارید و از دیگران کمک بخواهید.

هرچه در دو یا سه هفته اول پس از زایمان، بیشتر استراحت کنید و برای بهبود خود وقت بگذارید در طولانی‌مدت احساس بهتری خواهید داشت. پس از آمادگی برای برگشتن به روال قبلی، ممکن است بخواهید از شکم‌بند استفاده کنید. این وسیله برای گذراندن راحت‌تر دوره نقاهت پس از زایمان طراحی شده و می‌تواند به بهبود زخم سزارین و جمع شدن شکم کمک کند. در ادامه با شکم‌بند و زمان بستن شکم‌بند بعد از سزارین، بیشتر آشنا می‌شوید.

اثربخشی بستن شکم‌بند بعد از سزارین، چگونه است؟

شاید رسانه‌های اجتماعی این باور را به مردم القا کرده باشند که بستن شکم‌بند بعد از سزارین، یک گزینه درمانی جدید است اما این کار از قدیم وجود داشته است. قبل از پرداختن به موضوع زمان بستن شکم‌بند بعد از سزارین، لازم است بدانید به طور خلاصه، بستن شکم‌بند شامل بستن پارچه‌ای به دور شکم شماست. این پارچه معمولا محکم بسته می‌شود تا شکم شما سر جای درست خود بماند.

بستن شکم‌بند بعد از سزارین می‌تواند به منظور انجام مراقبت‌های پس از زایمان سزارین مفید باشد زیرا شما پس از زایمان همچنان تغییراتی را تجربه می‌کنید و حمایت فراهم شده توسط شکم‌بند به بدن شما کمک می‌کند که به درستی بهبود پیدا کند. در حالی که در قدیم برای شکم‌بند زا تکه پارچه‌های ماسلین استفاده می‌شد امروزه تنوع جنس این شکم‌بندها از پارچه‌های سنتی تا کمربندهای ساخته شده از مواد مختلف، متنوع است.

شکم‌بند و زایمان سزارین

به خصوص اگر زایمان سزارین داشته باشید، بستن شکم‌بند بعد از زایمان سزارین می‌تواند ابزاری مفید در دوره نقاهت بعد از زایمان باشد. برخلاف زایمان طبیعی، سزارین به برش لایه‌های مختلفی از بافت و عضله نیاز دارد. زدن شکم‌بند می‌تواند به شما اطمینان دهد که برش جراحی شکم شما به درستی بهبود می‌یابد.

دوره نقاهت می‌تواند برای زنانی که سزارین کرده‌اند در مقایسه با زایمان طبیعی کندتر و ناراحت‌کننده باشد. خبر خوب این است که یک مطالعه نشان داد زنانی که از طریق سزارین زایمان کرده و در دوران نقاهت بعد از زایمان شکم‌بند بسته‌اند درد، خونریزی و ناراحتی کمتری را نسبت به کسانی که سزارین کرده و از شکم‌بند استفاده نکرده‌اند، تجربه کرده‌اند.

شکم‌بند و زایمان سزارین

چرا بستن شکم‌بند برای بهبودی پس از زایمان موثر است؟

قبل از پرداختن به موضوع زمان بستن شکم‌بند بعد از سزارین، لازم است بدانید هنگامی که باردار هستید، بدن شما رشد می‌کند و کشیده می‌شود تا کودک شما را در خود جای دهد. اندام‌ها از وضعیت طبیعی خود خارج می‌شوند و حتی عضلات شکم شما نیز از هم جدا می‌شوند تا فضا ایجاد کنند.

اما بعد از زایمان، بدن شما باید آن عضلات و اندام‌ها را به حالت اولیه برگرداند. هنگامی که بستن شکم‌بند به درستی انجام شود بر روی شکم و اطراف باسن قرار می‌گیرد و می‌تواند کف لگن شما را پشتیبانی کند. همچنین بستن شکم‌بند، فشرده‌سازی ملایمی را ایجاد می‌کند که همزمان با بهبود بدن، عضلات و رباط‌ها را به آرامی در جای خود قرار می‌دهد.

بستن شکم‌بند در چه مواردی موثر نیست؟

اگرچه بستن شکم‌بند بعد از سزارین، فواید درمانی دارد که می‌تواند به تسریع بهبودی پس از زایمان کمک کند یا حداقل دوره نقاهت را راحت‌تر کند اما این یک قرص جادویی نیست. غالباً، افراد تصور می‌کنند كه بستن شکم‌بند پس از زایمان همان کمربند دور کمر یا بخشی موثر از روال كاهش وزن است. با این حال، بستن شکم‌بند هیچ‌کدام از این موارد نیست زیرا فقط به عنوان یک وسیله پشتیبانی عمل می‌کند.

زمان بستن شکم‌بند بعد از سزارین

سوال بسیاری از مادران در مورد زمان بستن شکم‌بند بعد از سزارین این است که چند روز بعد از سزارین شکم‌بند ببندیم؟ لازم است بدانید پاسخ به سوال چه وقت بعد از سزارین از شکم‌بند استفاده کنیم؟ به نوع زایمانی که داشته‌اید و همچنین به نحوه بستن شکم‌بند بستگی دارد. اگر می‌خواهید از روش بستن شکم بنگکانگ (bengkung) استفاده کنید و زایمان طبیعی داشته‌اید می‌توانید فورا از شکم‌بند استفاده کنید اما اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید و زایمان سزارین داشته‌اید باید صبر کنید تا برش جراحی شکم شما خوب شود و قبل از استفاده از شکم‌بند، این زخم خشک شده باشد.

اگر شکم‌بندهای سبک مدرن‌تر یا کمربندهای پس از زایمان را انتخاب می‌کنید، اغلب می‌توانید بلافاصله از آن‌ها استفاده کنید. با این حال، همیشه قبل از شروع بستن شکم‌بند با پزشک یا ماما خود صحبت کنید. هرکدام از گزینه‌ها را که انتخاب کنید، می‌توانید تا جایی که به احساس راحتی نیاز دارید، آن را ببندید. با این حال، متخصصان توصیه می‌کنند که آن‌ها را فقط 2 تا 12 هفته ببندید، زیرا بستن طولانی‌مدت شکم‌بند بعد از سزارین می‌تواند اثرات سوئی داشته باشد.

بهترین زمان بستن شکم‌بند بعد از سزاری

چند ساعت در روز از شکم‌بند استفاده کنیم؟

علاوه بر پرسش مادران در مورد زمان بستن شکم‌بند بعد از سزارین، سوال بسیاری از مادران این است که چند ساعت در روز از شکم‌بند استفاده کنیم؟ برخی از جراحان استفاده از شکم‌بند را در طول روز و حتی در مورد نحوه خوابیدن بعد از سزارین، بستن شکم‌بند در شب و هنگام خواب توصیه می‌کنند در حالی که برخی جراحان استفاده از آن را در بیشتر روز (معمولا 10 ساعت با بیشتر) و همچنین در هنگام انجام فعالیت بدنی توصیه می‌کنند. در این صورت، با بستن شکم‌بند، فعالیت بدنی برای شما راحت‌تر می‌شود.

نکات ایمنی در مورد بستن شکم‌بند بعد از سزارین

بستن شکم‌بند بعد از سزارین، فواید درمانی متعددی دارد اما این مزایا زمانی مشاهده می‌شوند که افراد به درستی از شکم‌بند استفاده کنند و نکات ایمنی را در مورد طرز بستن شکم‌بند رعایت کنند. در ادامه به این نکات پرداخته شده است.

سفت بستن شکم‌بند

بستن شکم‌بند بعد از سزارین به این دلیل است که همزمان با گذراندن دوره نقاهت، شکم خود را به سمت داخل نگه دارید و از عضلات مرکزی و کف لگن، حمایت کنید اما خیلی سفت بستن شکم‌بند می‌تواند منجر به فشار بیش از حد بر روی عضلات کف لگن شود و در نهایت منجر به افتادگی و فتق گردد.

مشکل در تنفس

لازم است به این مسئله اشاره شود که بستن شکم‌بند نباید موجب مشکل در تنفس شود. اگر وقتی شکم‌بند را می‌بندید به سختی نفس می‌کشید نشانه‌ای از این مسئله است که شکم‌بند را بیش از اندازه سفت بسته‌اید. در این زمان‌ها، شکم‌بند را باز کرده و دوباره تنظیم کنید. به یاد داشته باشید تجربه فشار در اثر بستن شکم‌بند، طبیعی است اما نباید آن‌قدر سفت بسته شود که دچار عوارض شکم‌بند شوید و نتوانید مانند زمان‌های عادی حرکت یا کار کنید.

در نهایت، لازم است بدانید بهبودی پس از سزارین، یک روند طبیعی است اما روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند این دوره را بهتر و راحت‌تر طی کنید و حمایت‌هایی را برای شما فراهم می‌کند. در مورد زمان بستن شکم‌بند بعد از سزارین حتما با پزشک مشورت کنید و اگر پزشک با شما موافق بود بستن شکم‌بند را در برنامه روزانه خود بگنجانید.