شکم‌بند بعد از زایمان سزارین و فواید آن

مهر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شکم‌بند بعد از زایمان سزارین

بستن شکم‌بند بعد از زایمان سزارین از مدت‌ها پیش مرسوم بوده و اخیرا محصولات زیادی در این مورد تولید شده است. علاوه بر شکم‌بند، ممکن است تبلیغات زیادی برای کمربندهای بعد از زایمان و کرست‌ها دیده باشید. به طور کلی همه این محصولات به نوعی، شکم شما را می‌بندند اما دارای فشارهای مختلفی هستند، فواید مختلفی دارند و ایمنی آن‌ها نیز متفاوت است. در این مقاله به موضوع شکم‌بند بعد از زایمان سزارین با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

تاثیر استفاده از شکم‌بند بعد از زایمان سزارین چگونه است؟

یک نظریه در مورد کنترل درد این است که فشرده‌سازی باعث کاهش استرس بر روی زخم به خصوص هنگام راه رفتن یا داخل و خارج شدن از رختخواب می‌شود. نظریه دیگری مطرح می‌کند که شکم‌بند بعد از زایمان سزارین باعث می‌شود سیگنال‌هایی به مغز فرستاده شود که با سیگنال‌های درد در مغز تداخل پیدا می‌کند. از سوی دیگر، فشار بر روی رحم می‌تواند به طور بالقوه، میزان خونریزی را کاهش دهد.

شکم‌بند چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع شکم‌بند بعد از زایمان سزارین، لازم است بدانید شکم‌بند، کمربند فشاری بزرگی است که شکم شما را دربر می‌گیرد. شکم‌بندها در اندازه‌ها و عرض‌های مختلفی وجود دارند، اکثر آن‌ها از الاستیک ساخته شده‌اند و برخی از آن‌ها نیز حمایت ثانویه‌ای را برای کمر شما فراهم می‌کنند. برخی دیگر نیز بندهایی دارند که با استفاده از آن‌ها لوله‌های تخلیه جراحی را نگه می‌دارند.

بستن شکم‌بند بعد از عمل جراحی، پس از سزارین و برای کمردرد استفاده می‌شوند. بستن شکم‌بند اغلب بعد از سزارین توصیه می‌شود اما ممکن است فوایدی نیز برای بهبودی پس از زایمان طبیعی نیز داشته باشد.

موارد استفاده از شکم‌بندها چیست؟

در برخی موارد برای تسریع در روند بهبودی پس از زایمان، ممکن است از شکم‌بند استفاده شود. پزشک شما ممکن است در موارد زیر بستن شکم‌بند را به شما توصیه کند:

  • سزارین
  • جراحی چاقی
  • جراحی اکتشافی
  • بیرون آوردن رحم
  • عمل جراحی برداشتن چربی‌های اطراف شکم
  • جراحی ستون فقرات

افرادی که دچار آسیب نخاعی می‌شوند به دلایل زیر از شکم‌بند استفاده می‌کنند:

  • شکم را حمایت می‌کند
  • فشار شکم را حفظ می‌کند
  • عملکرد تنفسی را بهبود می‌بخشد

فواید بستن شکم‌بند بعد از زایمان

  • استفاده از شکم‌بند می‌تواند درد پس از عمل جراحی را کاهش دهد
  • می‌تواند پریشانی روانشناختی پس از عمل جراحی را کاهش دهد؛
  • می‌تواند تنفس عمیق را تقویت کند.

همینطور استفاده از شکم‌بند پس از سزارین می‌تواند به شما کمک کند که

  • از برش جراحی خود مراقبت کنید
  • درد شما تسکین پیدا کند
  • بتوانید بهتر حرکت کنید
  • تورم را کاهش می‌دهد

فواید بستن شکم‌بند بعد از زایمان

چرا ممکن است بعد از زایمان سزارین به شکم‌بند نیاز داشته باشید؟

حاملگی منجر به تغییرات آناتومیک (فیزیکی / ساختاری) و فیزیولوژیکی (عملکردی) می‌شود که مرکز ثقل بدن را تغییر می‌دهد، بنابراین بر تعادل تأثیر می‌گذارد. در دوران بارداری، با افزایش وزن بر روی مفاصل، فشار وارد می‌شود و هورمون‌ها باعث شل شدن مفاصل می‌شوند.

ستون فقرات نیز به دلیل افزایش انحنای کمر تحت فشار قرار گرفته و این امر می‌تواند منجر به کمردرد شود. پس از زایمان، همین علائم می‌توانند تا زمان بازگشت بدن به وزن طبیعی خود ادامه داشته باشند، اما این مسئله ممکن است ماه‌ها طول بکشد. استفاده از شکم‌بند بعد از زایمان سزارین می‌تواند به کاهش این علائم کمک کند.

استفاده از شکم‌بند و درمان دو تکه شدن شکم بعد از زایمان

در مورد دو تکه شدن شکم بعد از زایمان (دیاستاز)، هنگامی که عضلات شکم شما در حین بارداری در خط میانی از هم جدا می‌شوند، بستن شکم‌بند بعد از زایمان سزارین به شما کمک می‌کند تا کشش و ناراحتی کاهش پیدا کند اما مشکل را برطرف نمی‌کند. بسیاری از سازنده‌های شکم‌بندها ادعا می‌کنند که محصولاتشان به بهبود دیاستاز کمک می‌کنند، اما هیچ مسنتدی در تایید این ادعا وجود ندارد.

عوارض استفاده از شکم‌بند بعد از زایمان سزارین چیست؟

عوارض شکم‌بند بستن بعد از زایمان سزارین می‌تواند موارد زیر باشد:

  • فشار در اطراف محل جراحی ممکن است موجب برخی ناراحتی‌ها شود؛
  • همچنین ممکن است موجب سخت شدن تنفس گردد؛
  • از سوی دیگر، ممکن است استفاده از شکم‌بند موجب تحریک پوست شود.

بستن شکم‌بند به طور کلی قابل تحمل است. برخی افراد آن را ناخوشایند و گرم می‌دانند. اگرچه هدف آن کاهش درد است، اما فشار آوردن در اطراف محل جراحی ممکن است در واقع درد را افزایش دهد. همچنین ممکن است تنفس برای فرد سخت باشد، هرچند هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از شکم‌بند باعث ایجاد یا بدتر شدن مشکلات تنفسی می‌شود.

شکم‌بندها ممکن است باعث واکنش آلرژیک، خارش، بثورات پوستی و سایر تحریکات پوستی شوند. برای کاهش خطر، بهترین شکم‌بند بعد از زایمان سزارین، شکم‌بندی است که با سایز شما متناسب باشد و از پارچه ضد حساسیت ساخته شده باشد. اگر در مورد زمان بستن شکم‌بند نیز سوال دارید خواندن مقاله چه وقت بعد از سزارین از شکم بند استفاده کنیم؟ را توصیه می‌کنیم.

عوارض استفاده از شکم‌بند بعد از زایمان چیست؟

نحوه استفاده از شکم‌بند بعد از زایمان سزارین چگونه است؟

شکم‌بند را می‌توانید از بیشتر داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های لوازم پزشکی تهیه کنید. هنگام انتخاب شکم‌بند، به دست آوردن اندازه مناسب بسیار ضروری است. برای تعیین سایز خود، وسیع‌ترین قسمت بدنتان را که شکم‌بند آن را پوشش می‌دهد اندازه بگیرید. برای خانم‌ها، وسیع‌ترین قسمت معمولا باسن است. بسیاری از مادران می‌پرسند چند روز بعد سزارین شکم‌بند ببندیم که لازم است بدانید شما در همان هفته‌های اول بعد از زایمان می‌توانید بستن شکم‌بند را شروع کنید.

شکم‌بند را در هنگام استفاده به دور شکم خود و زیر لباس ببندید به طوری که محل بسته شدن آن در جلو قرار بگیرد. اطمینان حاصل کنید که چسب شکم‌بند کاملا محکم است اما نباید آن‌قدر محکم باشد که نتوانید نفس بکشید. همچنین، شکم‌بند را تمیز و خشک نگه دارید. اگر خیس یا کثیف شود، ممکن است پوست شما را تحریک کند یا خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

آیا استفاده از شکم‌بند بعد از سزارین، ایمن است؟

استفاده از شکم‌بند طبی به طور کلی برای استفاده پس از زایمان ایمن است اما لازم است بدانید زمان بستن شکم‌بند بعد از سزارین چه زمانی است. همچنین، اگر فکر می‌کنید ممکن است از پوشیدن آن احساس بهتری داشته باشید، امتحان آن ضرری نخواهد داشت. با این حال، برخی از محصولات مرتبط دیگر، مانند کمربند و کرست کمر و خرید گن بعد از زایمان، فشرده‌سازی بسیار بیشتری نسبت به شکم‌بندها دارند و ممکن است برخی از عوارض جانبی منفی مانند مشکل در تنفس، هضم غذا و مشکلات پوستی را به دنبال داشته باشند.

در نهایت، در صورت استفاده صحیح از شکم‌بند بعد از زایمان سزارین، این وسیله می‌تواند به بهبود شما پس از زایمان کمک کند. همچنین، مورد بستن شکم‌بند بعد از سزارین حتما دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید. همچنین، در هنگام انجام مراقبت‌های پس از زایمان سزارین، در صورت مشاهده قرمزی، حرارت یا تورم غیرمعمول در برش یا اطراف آن، به پزشک خود اطلاع دهید.