درمان گوش درد با پیاز به صورت خانگی و سریع در منزل

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان گوش درد با پیاز

گوش درد یکی از دردهایی است که اگرچه به ندرت رخ می‌دهد، با این حال می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و بنابراین باید به سرعت مداوا شود. روش‌های درمان دارویی زیادی برای این کار وجود دارد با این حال بسیاری از افراد روش‌های طبیعی را ترجیح می‌دهند زیرا نه تنها در دسترس‌تراند بلکه عوارض جانبی داروهای شیمیایی را نیز ندارند. در حالی که ممکن است در مورد اثربخشی درمان گوش درد با گلاب، درمان گوش درد با نمک، درمان گوش درد با عسل و ... شنیده باشید، با این حال یکی از روش‌هایی که بسیاری از افراد پیشنهاد می‌کنند، درمان گوش درد با پیاز است که در ادامه این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد صحت علمی و روش انجام آن بیشتر توضیح دهیم.

درمان عفونت گوش با پیاز

فواید و خواص پیاز در درمان خانگی عفونت بر کسی پوشیده نیست. در واقع بیشتر افراد در مورد خواص آنتی بیوتیکی این ماده می‌دانند. بسیاری از افراد از پیاز به عنوان یک درمان قطعی برای سرماخوردگی یاد می‌کنند. اما این خواص مدیون چه موادی هستند؟ ترکیبات جادویی که به درمان گوش درد با پیاز کمک کرده عبارتند از:

  • کوئرستین:

در میان مولکول‌های طبیعی که برای درمان عفونت‌های بسیار خطرناکی مانند کووید-۱۹ شناخته شده‌اند، مولکول فلاونوئیدی کوئرستین (QR) در حال حاضر یکی از امیدوارکننده‌ترین مولکول‌ها محسوب می‌شود. کوئرستین به دلیل اثرات ضد میکروبی، ضد ویروسی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و برخی اثرات مفید دیگر، یک عامل فعال در برابر سارس و بسیاری دیگر از امراض عفونی شناخته می‌شود. 

در چندین مطالعه‌ی علمی، توانایی کوئرستین در مهار مراحل اولیه عفونت ویروسی، تعامل با پروتئازهای مهم برای تکثیر ویروس و کاهش التهاب ناشی از عفونت اثبات شده است. کوئرستین یک ماده‌ی ضد باکتری در برابر طیف وسیعی از سویه‌های باکتریایی است، به‌ویژه آنهایی که بر سیستم‌های گوارشی، تنفسی، ادراری و پوششی تأثیر می‌گذارند. 

درمان عفونت گوش با پیاز

  • ویتامین C:

این ویتامین یکی از اصلی‌ترین مکمل‌هایی است که سیستم ایمنی را تحریک کرده و می‌تواند به پیشگیری از عفونت گوش کمک کند. گزارش شده است که مکمل ویتامین C عملکرد سیستم ایمنی را تحریک می‌کند. در نتیجه، برخی از پزشکان بین 500 میلی گرم تا 1000 میلی گرم ویتامین C در روز را برای افراد مبتلا به عفونت گوش توصیه می‌کنند.

  • آلیسین:

علاوه بر کورستین، پیاز حاوی آلیسین نیز هست که ترکیبی فرار حاوی گوگرد بوده و در پیاز خام وجود دارد. فعالیت و خاصیت ضد باکتریایی پیاز بیشتر به دلیل وجود آلیسین (تیوسولفینات) است. حتی مقادیر میکروگرم آلیسین ضد میکروبی است و یک تکه کوچک پیاز تقریباً 10 گرمی می‌تواند در حدود 5 میلی گرم آلیسین تولید کند که نشان دهنده‌ی پتانسیل آنتی بیوتیکی عظیم موجود در پیاز است.

برای درمان گوش‌درد پیاز قرمز بهتر است یا پیاز زرد؟

همانطور که می‌دانید انواعی از پیاز در بازار وجود دارد و سوال این است که کدام‌یک گزینه‌ی بهتری برای درمان گوش درد با پیاز هستند؟ به طور کلی مشخصات تغذیه‌ای هر دو نوع پیاز کم و بیش یکسان است. هر دو حاوی تقریباً یکسان فیبر و سایر مواد مغذی مانند فلاونوئیدها، ویتامین C، کلسیم، فسفر و پتاسیم هستند. با وجود آنکه پیاز سفید و پیاز قرمز وجوه مشترک زیادی دارند اما خواص خاصی دارند که آنها را متمایز می کند. 

وقتی به فواید پیاز برای سلامتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که پیاز قرمز نسبت به سایر انواع پیاز برتری دارد! به طور کلی پیاز زرد و سفید حاوی فیبر بیشتر و مقدار بیشتری گوگرد است، اما پیاز قرمز حاوی مقدار بیشتری آنتی اکسیدان (کوئرستین و آنتوسیانین) و خواص پیشگیری از سرطان است. همچنین بین پیاز زرد و سفید هم، پیاز زرد تقریباً 11 برابر بیشتر از پیاز سفید حاوی آنتی اکسیدان باشد و در نتیجه می‌تواند تاثیر بیشتری بر عفونت داشته باشد.

آیا پیاز پخته برای درمان عفونت موثر است؟

به طورکلی توصیه می‌شود چه در مورد درمان گوش درد خانگی با پیاز و هر گونه بهره‌مندی دیگر از خواص درمانی مواد طبیعی، آنها را به شکل خام و تازه مصرف کنید زیرا پخت باعث می‌شود بسیاری از مواد مغذی در اثر حرارت از بین بروند. اما در مورد پیاز چطور؟ در مورد پیاز شرایط فرق می‌کند! پخت و کبابی کردن بدون روغن، منجر به افزایش مقدار کل ترکیبات فنلی، به ویژه مشتقات کورستین، در انواع پیاز می‌شود بنابراین اگر می‌خواهید درمان گوش درد با آب پیاز را امتحان کنید، شکل پخته‌ی آن حتی می‌تواند موثرتر باشد!

روش استفاده از پیاز برای درمان گوش درد

روش استفاده از پیاز برای درمان گوش درد

طریقه گذاشتن پیاز در گوش برای تاثیرگذاری درمان مهم است. برای این کار تنها کافی ست دو قطره آب پیاز را در گوش آسیب دیده بریزید یا نصف پیاز را بالای گوش خود قرار دهید. روش دیگر استفاده از پیاز پخته است که در بالا توضیح دادیم می‌تواند حتی موثرتر باشد. برای این کار کافی ست پیاز را به مدت 15 دقیقه در دمای 180 درجه بپزید. بعد از خنک شدن آن را از وسط نصف کرده و آب آن را در ظرفی بچکانید. چند قطره از آب این پیاز را داخل گوش بریزید یا، می‌توانید نصف پیاز را مستقیماً روی گوش عفونی قرار دهید. مدت زمان گذاشتن پیاز در گوش چقدر است؟ در حدود دو تا سه دقیقه برای این کار کافی ست. 

درمان گوش درد با پیاز در گروه‌های مختلف

درمان گوش درد در بعضی گروه‌های حساس مانند کودکان یا زنان باردار با حساسیت بیشتری برخوردار است زیرا آنها نمی‌توانند هر دارویی را مصرف کنند و از این رو توصیه می‌شود روش‌های طبیعی استفاده شوند. بسیاری درمان گوش درد نوزاد با پیاز یا درمان گوش درد با پیاز در بارداری را روشی ایمن و مطمئن برای تخفیف و درمان درد پیشنهاد می‌کنند. درمان گوش درد کودکان با پیاز به همان صورتی که در بالا توضیح داده شد انجام می‌شود. با این حال بسیاری پیشنهاد می‌کنند برای درمان سریع گوش درد در این گروه به متخصص مراجعه کنید. همچنین میتوانید در مورد خوردن پیاز در دوران بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید. در مورد دلایل و روشهای درمان عفونت گوش کودکان نیز در این مقاله بیشتر بخوانید. 

صحت علمی درمان گوش درد با پیاز

با وجود آنکه بسیاری از افراد در مورد خواص درمانی عفونت‌ها به کمک پیاز کاملاً مطمئن هستند، با این حال هیچ تحقیق علمی استفاده‌ی مستقیم از آن در گوش و مجاری باز را توصیه نمی‌کند. بیشتر توصیه می‌شود مصرف پیاز را به عنوان یک خوراکی مفید در رژیم غذایی خود لحاظ کنید اما برای درمان دردهایی مانند درد گوش، از متخصص کمک بگیرید زیرا بسیاری از مواقع درد گوش ناشی از عفونت نیست و پیاز نمی‌تواند کار زیادی برایتان انجام دهد. اگر دچار گوش درد هستید، قبل از هر چیز به پزشک مراجعه کنید تا وضعیتتان به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت داروهای موثر برایتان تجویز شود.