گوش درد نوزاد، علائم، درمان سریع و خانگی گوش درد نوزاد

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
گوش درد نوزاد

شاید شما هم متوجه گریه بیش از حد نوزاد خود شده باشید، در حالی که گوش خود را مرتب می‌کشد. گوش درد نوزاد می‌تواند عفونی یا غیر عفونی باشد. براساس گزارش مرکز ملی ناشنوایی، پنج کودک از هر شش کودک قبل از سه سالگی به عفونت گوش دچار می‌شوند. البته تمامی گوش درد‌ها عفونی نیستند و برای درمان نیازی به آنتی بیوتیک نداشته و با استفاده از اقدامات خانگی درمان خواهند شد. آیا می‌دانید درمان خانگی گوش درد نوزاد چیست؟ با گهواره همراه باشید تا با گوش درد نوزادان و درمان اثر بخش آن بیشتر آشنا شوید. همچنین توجه داشته باشید این مطلب جایگزین مراجعه به پزشک نیست

 

علت گوش درد نوزاد چیست؟

اگرچه عفونت گوش کودکان باعث ایجاد درد در این ناحیه می‌شود، اما گاهی ممکن است علت گوش درد نوزاد غیر عفونی باشد. بسیاری از کودکان به مصرف آنتی بیوتیک حساسیت داشته و بعد از مصرف دچار تهوع و یا کهیر روی بدن می‌شوند که همین مسأله باعث می‌شود بسیاری از والدین به این فکر بیفتند که برای گوش درد نوزاد چی خوبه؟ بسیاری از والدین برای تسکین این درد آزاردهنده به درمان‌های خانگی روی آورده اند. اقدامات خانگی برای تسکین گوش درد نوزاد در ادامه آورده شده‌اند.

*بهترین روش جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد عامل اصلی گوش درد

درمان گوش درد نوزاد با ۶ روش سریع و خانگی

برای درد گوش نوزاد چی خوبه؟ در بیشتر موارد درمان گوش درد نوزاد در خانه به راحتی قابل انجام است. در زیر بیشتر توضیح میدهیم برای گوش درد نوزاد چه کنیم:

استفاده از کمپرس آب گرم

استفاده از کمپرس آب گرم به کاهش درد گوش در نوزادان کمک می‌کند. کمپرس را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی گوش فرزندتان قرار دهید تا متوجه کاهش درد این موجود دوست داشتنی شوید.

قطره استامینوفن در یخچال داشته باشید

اثربخشی درمان خانگی برای گوش درد نوزاد

در صورتیکه کودکتان بیشتر از شش ماه دارد، استامینوفن نیز به تسکین درد گوش نوزاد کمک خواهد کرد. برای اثر بخشی بیشتر، توصیه می‌کنیم که قبل از خواب روزانه  یا شبانه از استامینوفن استفاده کنید. (از مصرف خودسرانه دارو برای درمان درد گوش نوزاد دوماهه یا به طور کلی زیر شش ماه خودداری کنید.)

از روغن زیتون استفاده کنید

در صورتی که متوجه خارج شدن هیچ گونه مایعی از گوش فرزندتان نشده‌اید و مطمئن هستید که به پرده گوش آسیبی وارد نشده، می‌توانید از روغن زیتون و یا کنجد استفاده کنید. کافی است چند قطره از این روغن‌ها که دارای طبع گرمی هستند را در داخل گوش بچکانید.

بدن کودک خود را هیدراته نگه دارید

در طول روز، مایعات زیادی به کودک خود بنوشانید. این کار باعث باز شدن شیپور استاش گوش و تخلیه شدن مایع محبوس شده در آن خواهد شد. هم‌چنین با قرار دادن سر نوزاد به سمت بالا می‌توانید گوش درد نوزاد را کاهش دهید.

قطره گوش هومیوپاتی

قطره‌های هومیوپاتی حاوی عصاره موادی مانند سیر، اسطوخودوس، گل همیشه بهار و روغن زیتون هستند که در کاهش التهاب و تسکین درد اثر بخش خواهند بود.

اسم قطره گوش درد نوزاد

در ادامه اسم چند قطره گوش درد نوزاد را هم به شما معرفی می‌کنیم:

  • قطره گوش دکسون: قطره دکسون در درمان گوش درد نوزاد که ناشی از التهاب، آلرژی و عفونت گوش خارجی است، کمک خواهد کرد. 
  • قطره گوش اوتیسپت: قطره اوتیسپت یا برخورداری از خاصیت ضد قارچی در تسکین گوش درد نوزاد موثر خواهد بود.
  • قطره گوش بتازونیت: قطره گوش بتازونیت که به نام بتامتازون نیز شناخته می‌شود، در درمان و کاهش التهاب گوش و همچنین گوش درد نوزاد نی نی سایت کاربرد دارد.
  • قطره گوش جنتامایسین: قطره‌ گوش جنتامایسین یکی از قطره‌هایی است که برای درمان عفونت باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • قطره افلوکساسین: افلوکساسین قطره‌ای است که برای درمان عفونت در ناحیه گوش خارجی، گوش میانی و کانال گوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • قطره گوش سیپلکس: قطره گوش سیپلکس که به نام سیپروفلوکساسین نیز شنامه می‌شود برای درمان عفونت باکتریایی در ناحیه گوش مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تسکین گوش درد نوزاد مؤثر خواهد بود. 
  • قطره گوش نئومایسین: این قطره برای درمان و تسکین درد ناشی از عفونت‌های باکتریایی گوش کاربرد دارد.
  • قطره گوش میکساکورت: این قطره گوش برای درمان عفونت‌های باکتریایی در کودکان به کار گرفته می‌شود. قبل از استفاده از هر یک از این قطره‌ها، شرایط کودک یا نوزاد باید توسط پزشک بررسی شود تا از بروز هرگونه آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

توجه استفاده از انواع پماد برای گوش درد نوزاد زیر دو سال ممنوع است.

قطره استامینوفن برای گوش درد نوزاد 

در صورتی که نوزاد شش ماهه به بالا باشد، قطره استامینوفن در تسکین درد مؤثر خواهد بود. بهتر است که قبل از خواب قطره به نوزاد خورانده شود تا اثر بخشی آن دو چندان شود.

درمان گوش درد نوزاد سه ماهه 

درمان گوش درد نوزاد سه ماهه

برای درمان گوش درد نوزاد دو ماهه و سه ماهه براساس علائم، پزشک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. اما اگر علائم خفیف باشند، ممکن است نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نباشد. همچنین دارو‌هایی برای تسکین درد در ناحیه گوش تجویز خواهد شد.

درمان گوش درد نوزاد یک ماهه

در سنین پایین برای گوش درد نوزاد چه باید کرد؟ برای درمان سریع گوش درد نوزاد یک ماهه می‌توان از شیر مادر استفاده کرد. شیر مادر برای گوش درد میتواند بسیار موثر باشد. شیر مادر دارای آنتی‌بادی طبیعی بوده که در تسریع روند بهبودی درد و عفونت گوش مؤثر خواهد بود. براساس مطالعه‌ای که توسط Pediatrics انجام شده، کودکان یک ساله و پایین‌تر به دلیل مصرف شیر مادر کمتر دچار عفونت یا درد در ناحیه گوش می‌شوند. در صورتی که نوزاد یک ماهه شما دچار گوش درد شد، می‌توانید با چکاندن چند قطره از شیر مادر به تسکین درد او کمک کنید.

سخن پایانی

گوش درد نوزاد یکی از بیماری‌هایی است که ممکن است دلیل عفونی و یا غیر عفونی داشته باشد. در پاسخ به این سوال که از کجا بدانم نوزاد گوش درد دارد، به گریه بیش از حد کودک و کشیده شدن گوش توسط این موجود دوست داشتنی اشاره کردیم.

نیز در صورتی که پزشک تشخیص دهد که علل گوش درد به وجود باکتری و یا ویروس مرتبط است، مسلماً با توجه به سن کودک و یا نوزاد نسبت به تجویز آنتی بیوتیک و داروی مسکن اقدام خواهد کرد. در شرایطی که گوش درد ریشه عفونی نداشته باشد، با استفاده از درمان‌های خانگی همچون کمپرس آب گرم، کمپرس آب سرد و یا هیدراته نگه داشتن بدن می‌توان درد و التهاب را در ناحیه گوش کاهش داد. 

قطره‌های متفاوتی برای تسکین درد و التهاب گوش در داروخانه‌ها وجود دارند که در این محتوا نیز نام برده شده‌اند. توصیه می‌کنیم قبل از خرید هر دارویی با پزشک مشورت کرده و با توجه به سن و شرایط کودک نسبت به استفاده اقدام نمایید.

سؤالات متداول

۱-چه قطره‌ای برای کاهش گوش درد نوزاد پیشنهاد می‌شود؟

چه قطره‌ای برای کاهش گوش درد نوزاد پیشنهاد می‌شود؟

نوزادان بسیار حساس هستند و ممکن است به دارو‌ها واکنش نشان دهند. بنابراین توصیه می‌شود که از مصرف قطره‌های گوش بدون تشخیص و تجویز پزشک خودداری نمایید.

۲- علائم گوش درد نوزاد کدامند؟

گریه و بیقراری زیاد، استفراغ یا اسهال، کاهش اشتها،‌ مشکل در خواب یا شنوایی، تب یا سردرد، خارج شدن مایع زرد از گوش و به مشام رسیدن بوی نامطبوع از گوش از جمله علائم گوش درد نوزاد هستند.

 

 

https://www.healthline.com/health/childrens-health/remedies-for-baby-ear-infection#prevention

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322219#what-are-ear-infections