جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد

دلایل زیادی برای دور نگه داشتن آب از گوش نوزاد در هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن وجود دارد. به خصوص اگر فرزند شما مستعد ابتلا به گوش شناگر (swimmer’s ear) باشد لازم است تا جایی که می‌توانید در جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد تلاش کنید.

آیا جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد امکان پذیر است؟

برخورد مناسب با کودکان همیشه کار ساده‌ای نیست و در حقیقت آن‌ها معمولاً سعی می‌کنند برعکس آنچه شما می‌خواهید، رفتار کنند. حتی ممکن است برای آن‌ها صحبت کنید چرا جلوگیری از رفتن آب در گوش، برای آن‌ها بهتر است اما باز هم به کار خود ادامه داده و به حرف‌های شما بخندند. اگرچه ممکن است کودکان متوجه سخنان شما نشوند اما می‌دانند چه می‌کنند.

اگر شما از آن دسته والدین هستید که می‌خواهید تمام تلاش خود را انجام دهید تا آب در گوش فرزندتان نرود و از ابتلای او به عفونت گوش جلوگیری کنید ممکن است با آب‌بازی کردن فرزند خود ناامید شده و فکر کنید که از پس این کار برنمی‌آیید اما لازم است بدانید اگر کارها را به‌درستی انجام دهید فارغ از نحوه رفتار فرزندتان می‌توانید در جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد، موفق شوید.

راه‌های جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد

اگر استفاده از راه‌های جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد برای شما دشوار است به این مسئله فکر کنید که چقدر مشکلاتی نظیر گوش شناگر یا عفونت گوش می‌تواند برای شما آزاردهنده باشد. به همین دلیل لازم است در انجام راه‌های جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد تا جایی که می‌توانید مصمم باشید که در ادامه با این راه‌ها آشنا می‌شوید.

*دلایل و روشهای درمان گوش درد نوزاد 

روش قدیمی پنبه وازلین برای جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد

یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای مسدود کردن گوش‌های نوزاد، استفاده از پنبه وازلین برای گوش است که برای استفاده از این روش لازم است کارهایی را که در ادامه مطرح شده انجام دهید.

  • یک تکه پنبه برداشته که البته برای نوزادان کوچک‌تر بهتر است نصف آن را بردارید و سپس آن را درون یک قاشق غذاخوری وازلین بچرخانید. توجه داشته باشید که از وازلینی استفاده کنید که مخصوص به نوزادان و ضد حساسیت باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که پنبه کاملا از وازلین آغشته شده و هیچ جای خالی نداشته باشد.
  • پنبه را داخل قسمت بیرونی گوش قرار دهید اما توجه داشته باشید که به هیچ عنوان، آن را در کانال گوش فرو نکنید زیرا شما تنها می‌خواهید قسمت ورودی گوش را بپوشانید.
  • لبه‌های پنبه را صاف کرده تا ورودی گوش به صورت ضد آب به خوبی مهر و موم شود.
  • اگر این کار را صحیح انجام دهید، دیگر لازم نیست در هنگام شستن سر نوزاد، نگران گوش او باشید. البته لازم است بدانید که هر بار که فرزندتان را به حمام می‌برید باید از پنبه‌ای جدید استفاده کنید و نمی‌توانید همان پنبه قبلی را خشک کرده و دوباره استفاده کنید.

استفاده از کلاه حمام کودک برای جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد

یکی دیگر از روش‌های مفید برای جلوگیری از آب رفتن داخل گوش نوزاد و رفتن شامپو در چشم نوزاد، استفاده از کلاه حمام کودک است که دارای سایزبندی بوده و با توجه به اندازه سر نوزاد، قابل تنظیم است. از آنجایی که این کلاه به سر کودک فشار نمی‌آورد استفاده از آن می‌تواند برای نوزاد امکان‌پذیر باشد و برخی از انواع آن دارای مراقبت از گوش نوزادان نیز هستند.

والدین می‌توانند هنگامی که موهای نوزاد خود را می‌شویند این کلاه را بر روی سر نوزاد خود قرار دهند تا به این ترتیب از ریزش آب در صورت و گوش‌های نوزاد جلوگیری کنند و در نتیجه نگرانی کمتری در مورد آسیب به گوش و چشم فرزند خود و نحوه خشک کردن گوش نوزاد بعد از حمام داشته باشند.

راههای جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد

استفاده از گوش‌گیر برای جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد

گوش‌گیرها و گوش‌بند ضد آب، گزینه‌های مناسبی برای نوزادان در هنگام شستن صورت نوزاد هستند اما مدل‌های قدیمی آن بسیار بزرگ بوده و نمی‌توان از آن‌ها برای نوزاد استفاده کرد و استفاده از مدل منعطف آن نیز برای یک نوزاد حساس می‌تواند دشوار باشد که خوشبختانه امروزه گزینه‌های زیادی در بازار وجود دارد که فقط برای جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد در نظر گرفته شده و می‌توانند عالی عمل کنند.

گوش‌گیرهایی که برای جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد مناسب هستند لازم است استفاده از آن‌ها آسان بوده و در حالی که مانع جلوگیری از رفتن آب در گوش فرزندتان می‌شوند،  در طی حمام کردن، دائم از گوش او بیرون نیفتد و همچنین لازم نباشد تا دائما آن را چک کنید که ببینید سر جای خود هست یا خیر.

اگرچه در نظر گرفتن وسایلی اضافی برای جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد می‌تواند برای شما دشوار باشد و فهرست کارهایی که باید در موقع حمام کردن فرزندتان انجام دهید را طولانی می‌کند اما متاسفانه روش‌های دیگری که برای مسدود کردن ورودی گوش نوزاد استفاده می‌شوند معمولاً قابل اعتماد و کاربردی نیستند.

استفاده از حوله یا دستمال کودک برای مسدود کردن راه گوش، در هنگام شستن سر و موهای نوزاد، یکی دیگر از گزینه‌هایی است که والدین می‌توانند از آن استفاده کنند اما این کار نیز نقطه ضعف‌های خودش را دارد زیرا وقتی می‌خواهید موهای فرزندتان را آبکشی کرده یا به او اجازه دهید که با آب، بازی کند دوباره احتمال رفتن آب در گوش نوزاد وجود دارد.

بنابراین، ارزشش را دارد که پنبه وازلین یا گوش‌گیر و کلاه حمام کودک به منظور جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد تهیه کرده و به این ترتیب دردسرهای خود را نیز کم کنید. همچنین، این وسایل گران نبوده و باعث می‌شوند نیاز کمتری برای مراجعه به پزشک پیدا کنید.