شستن صورت نوزاد | وسایل مورد نیاز و روش‌ها

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شستن صورت نوزاد

بهداشت نوزاد، می‌تواند کاری گیج‌کننده برای والدین باشد. بسیاری از والدین می‌پرسند: چند بار باید فرزندمان را حمام کنیم و در مورد شستن صورت نوزاد نیز چه نکاتی وجود دارد؟ لازم نیست نوزادان هر روز حمام کنند زیرا در غیر این صورت پوست آن‌ها خشک می‌شود. در اکثر اوقات، کودک شما باید سه بار در هفته شسته شود اما باید هر روز صورت، گردن و مناطق خصوصی او را تمیز نگه دارید. به این دلیل که صورت نوزاد شما بیشتر از همه در معرض آلودگی‌ها به‌خصوص در زمان شیر خوردن قرار دارد، لازم است پس از هر بار شیر خوردن، صورت و حتی گردن نوزاد تمیز شود. در ادامه با نحوه شستن صورت نوزاد بیشتر آشنا می‌شوید.

چه چیزهایی برای شستن صورت نوزاد نیاز دارید

شستن صورت کودک باید به روشی صحیح انجام شود زیرا کودک شما بسیار حساس است و باید مراقب چشم و گوش او باشید و اگر در مورد نحوه شستن صورت نوزاد مطمئن نیستید ما چندین نکته در دوش گرفتن نوزاد برای شما تهیه کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید یاد بگیرید چگونه صورت نوزاد خود را تمیز کنید.

برای شستن صورت نوزاد، باید تمام تلاش خود را برای کفایت لازم انجام داده و هر آنچه برای این کار لازم است قبل از انجام تمیز کردن صورت کودک، آماده کنید تا در وسط انجام کار لازم نباشد به سراغ وسایل ضروری بروید. چیزهایی که برای شستن صورت نوزاد نیاز دارید عبارت‌اند از:

  • دستمال تمیز و نرم
  • پنبه‌های آرایشی
  • آب گرم
  • حوله نرم نوزادی

*علت ترک لب کودکان چیست و چه باید کرد

گام‌های شستن صورت نوزاد

در ادامه دستورالعمل گام‌به‌گام شستن صورت نوزاد مطرح شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به‌راحتی صورت فرزندتان را به‌خوبی تمیز کرده و از پوست او محافظت کنید.

  1. یک پنبه آرایشی را در مقداری آب گرم خیس کرده و سپس به‌آرامی آن را فشار دهید تا بیشتر آب آن گرفته شود.
  2. بسیار آرام، چشم‌های نوزاد را از گوشه داخلی به گوشه بیرونی پاک کنید.
  3. از یک پنبه آرایشی دیگر برای آن یکی چشم استفاده کرده و باز از روشی که مطرح شد برای پاک کردن آن استفاده کنید.
  4. دستمال تمیز و نرم را در آب گرم فرو برده و برای گرفتن بیشتر آب، آن را فشار دهید.
  5. صورت نوزاد خود را به‌آرامی پاک کنید. از صابون استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد این کار را انجام دهید.
  6. مواظب باشید که پوست نوزاد را خراش ندهید و در حین پاک کردن پیشانی، گونه‌ها، بینی و چانه از حرکات ملایم استفاده کنید.
  7. اگر ماده خشکی در اطراف چشم، بینی یا دهان نوزاد وجود دارد، آن را پاک نکنید. در عوض، آن را به‌آرامی خیس کنید تا زمانی که نرم شود. سپس فقط با یک حرکت ساده چرخشی قادر به پاک کردن آن می‌شوید.
  8. برای تمیز کردن پشت گوش کودک و اطراف قسمت بیرونی آن و برای جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد باید از دستمال نرم استفاده کنید. سعی نکنید هنگام تمیز کردن صورت نوزاد یا در نحوه خشک کردن گوش نوزاد بعد از حمام، چیزی داخل گوش او کنید زیرا این کار می‌تواند باعث آسیب به گوش او یا عفونت شود.
  9. برای تمیز کردن گردن کودک ، حتماً گردن او را بلند کرده و گردن را با همان حرکات ملایمی که برای صورت استفاده کرده‌اید پاک کنید. مهم است که بین همه چین‌ها را تمیز کنید تا مطمئن شوید هرگونه شیر یا آب دهان نوزاد پاک شده است.
  10. هنگامی‌که صورت و گردن نوزادتان را تمیز می‌کنید قسمت‌هایی را با حوله نوزادی تمیز و نرم، با ملایمت خشک کرده و برای جلوگیری از سوزش، حتماً به‌جای مالیدن پوست نوزاد، به‌آرامی بر آن دست بکشید.

روش شستن صورت نوزاد

اقدامات احتیاطی که برای شستن صورت نوزاد باید انجام دهید

حمام کردن نوزاد، یک کار ساده و درعین‌حال ظریف است و بنابراین باید هنگام انجام این کار، بسیار مراقب باشید. در ادامه برخی از اقدامات احتیاطی که  برای شستن صورت نوزاد باید انجام دهید مطرح شده است.

  • بهتر است درجه حرارت پنبه آرایشی و دستمال را بررسی کرده تا از گرم بودن آن‌ها برای کودک خود اطمینان حاصل کنید. شما می‌توانید این کار را با آزمایش دمای آب روی پوست در قسمت داخلی مچ خود انجام دهید.
  • شامپوهای کودک، به صورتی ساخته شده‌اند که با پوست حساس نوزاد سازگار بوده و حتی باعث سوزش چشم نوزاد نمی‌شوند. بااین‌حال، اگر تصمیم دارید از شامپو استفاده کنید و نگران رفتن شامپو در چشم نوزاد هستید حتما با پزشک در این مورد مشورت کنید، به‌خصوص اگر صورت نوزاد شما جوش می‌زند.
  • برخی والدین برای شستن صورت نوزاد از مایعاتی استفاده می‌کنند که معمولاً توصیه نمی‌شود. برای مثال شستن صورت نوزاد با گلاب معمولاً منع شده و بهتر است والدین فقط از آب گرم استفاده کنند و درصورتی‌که می‌خواهند برای درمان جوش‌های فرزند خود اقدام کنند لازم است در این زمینه با پزشک مشورت کنند.
  • شستن صورت نوزاد با شیر مادر می‌تواند در تسکین جوش‌های صورت نوزاد و کمک به پوست حساس او کمک‌کننده باشد. برای این کار کافی است یک پنبه آرایشی را در شیر مادر خیس کرده و آن را به‌آرامی بر روی صورت نوزاد خود بمالید. مواد طبیعی موجود در شیر ممکن است به پاک‌سازی صورت نوزاد کمک کند.

*با بهترین درمان برای جوشهای صورت نوزاد آشنا شوید

نوزادتان برای شما بسیار عزیز است و هیچ مادر و پدری نمی‌خواهد کاری را انجام دهد که به نوزاد زیبایش آسیب برساند. بنابراین، این مسئولیت والدین است که فرزند خود را تمیز، گرم و ایمن نگه داشته و از هرگونه عفونت، خراش یا هر مشکلی که باعث دشوار شدن مسائل برای والدین و کودک می‌شود پیشگیری کنند.

به یاد داشته باشید که روزانه، صورت نوزاد خود را تمیز نگه داشته و پاک کردن گردن او را فراموش نکنید. لازم نیست نگران استفاده از صابون یا هر محصول دیگری برای صورت نوزاد باشید. برای شستن صورت نوزاد تنها به آب گرم احتیاج دارید مگر اینکه شرایطی مثل جوش‌های صورت کودک وجود داشته باشد تا پزشک برای او صابون تجویز کند.