نحوه خشک کردن گوش نوزاد بعد از حمام

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نحوه خشک کردن گوش نوزاد

وقتی در مورد یادگیری نحوه تمیز کردن گوش نوزاد صحبت می‌شود ایمنی نسبت به هر چیزی اولویت دارد. در این زمینه نحوه خشک کردن گوش نوزاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا اگر به‌درستی انجام نشود می‌تواند باعث آسیب به شنوایی نوزاد شود. گوش نوزادان بسیار آسیب‌پذیر بوده و می‌تواند به راحتی صدمه ببیند. به همین دلیل والدین باید نسبت به نحوه خشک کردن گوش نوزاد احتیاط زیادی داشته و از چگونگی انجام آن آگاه باشند. در ادامه به نحوه خشک کردن گوش نوزاد با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

آیا آب رفتن در گوش نوزاد باعث عفونت گوش او می‌شود؟

اگرچه این باور وجود دارد که در هنگام شستن صورت نوزاد، رفتن آب در گوش نوزاد و ماندن آن باعث عفونت گوش می‌شود اما لازم به ذکر است که این مسئله باوری اشتباه است. پرده گوش فضای بین گوش میانی و دنیای بیرونی را جدا می‌کند و بنابراین، علائم آب رفتن در گوش نوزاد، نمی‌تواند باعث عفونت گوش او شود. 

 بنابراین، برای خشک کردن گوش نوزاد، لازم نیست نگران عفونت بوده و از کارهای پیچیده‌ای استفاده کنید. عفونت گوش توسط یک باکتری یا ویروس در گوش میانی ایجاد می‌شود. این عفونت غالباً ناشی از بیماری دیگری مثل سرماخوردگی ، آنفولانزا یا حساسیت است که باعث احتقان و تورم راه‌های بینی ، گلو و شیپور استاش می‌شود.

*دلایل و روشهای درمان گوش درد نوزاد 

آیا آب رفتن در گوش نوزاد بد است؟

کانال گوش و گوش میانی، توسط پرده گوش از یکدیگر جدا می‌شوند بنابراین وقتی فرزند خود را حمام می‌کنید آب نمی‌تواند وارد گوش میانی او شود. به‌این‌ترتیب، لازم است بدانید که رفتن آب در گوش نوزاد، نمی‌تواند برای او آسیب‌زننده باشد. با این حال، این مسئله می‌تواند برای نوزاد ناراحت‌کننده باشد بنابراین بهتر است از رفتن آب در گوش نوزاد جلوگیری کنید.

همچنین، اگر در پرده گوش فرزند شما به دلیل عفونت مکرر گوش میانی، توسط پزشک، لوله‌هایی برای بیرون آوردن مایعات کار گذاشته شده است، وضعیت متفاوت بوده و باید برای جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد، تلاش بسیار بیشتری کرده و تا جایی که می‌توانید مراقب این مسئله باشید. 

اگر فرزند شما برای عفونت گوش تحت درمان است یکی از راه های جلوگیری از رفتن آب در گوش نوزاد این است که در هنگام حمام کردن او، یک پنبه گلوله‌ای را در گوش نوزاد قرار دهید تا به این ترتیب از وارد شدن آب در گوش نوزاد جلوگیری کنید.

چگونه گوش نوزاد را خشک کنیم؟

اشکالی دارد که در حین حمام کردن نوزاد، در گوش او آب برود اما مهم است که گوش‌های کودک را تمیز و خشک نگه دارید. در نحوه خشک کردن گوش نوزاد، به هیچ عنوان از گوش پاک‌کن استفاده نکنید زیرا این کار می‌تواند به پرده گوش کودک آسیب برساند و همچنین باعث افزایش تولید جرم گوش شود.

برای بیرون آوردن آب از گوش کودک و خشک کردن آن، کافی است سر نوزاد را به آرامی چرخانده و بگذارید آب از گوش او بیرون برود. پس از انجام این کار، لازم است قسمت بیرونی گوش فرزندتان را با یک حوله نرم خشک کنید و لازم نیست برای قسمت درونی گوش فرزندتان کاری انجام دهید.

چگونه گوش نوزاد را خشک کنیم

آیا برای خشک کردن گوش نوزاد می‌توان از سشوار استفاده کرد؟

نوزادان، از جمجمه و کانال گوش کوچک‌تری برخوردارند. این بدان معناست که آن‌ها نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض خطر آسیب شنوایی هستند. مطالعات نشان می‌دهند کودکان نسبت به بزرگسالان، صداها را تا 20 درصد بلندتر درک می‌کنند و این امر نشان‌دهنده حساسیت بسیار بالای نوزادان به صدای بلند است.

برخی از والدین برای خشک کردن گوش فرزند خود از سشوار استفاده می‌کنند اما لازم است بدانید که خشک کردن گوش نوزاد با سشوار غیر ضروری است اما اگر در شرایط خاصی نیاز به استفاده از آن دارید لازم است سشوار در پایین ترین درجه حرارت قرار داشته، صدای بسیاری کمی داشته باشد و حداقل 20 سانتیمتر از نوزاد فاصله داشته باشد.

چه اقدامات احتیاط‌‌آمیزی برای تمیز کردن و خشک کردن گوش نوزاد وجود دارد؟

همان‌طور که مطرح شد، در کنار مسئله جلوگیری از رفتن شامپو در چشم نوزاد، گوش یکی از اعضای بسیار حساس بدن نوزاد است که لازم است والدین در هنگام تمیز کردن و خشک کردن آن، اقداماتی احتیاطی را انجام داده و به این ترتیب از سلامت فرزند خود مراقبت کنند. در ادامه به چند اقدام احتیاطی برای تمیز کردن و نحوه خشک کردن گوش نوزاد پرداخته شده است.

  • برای تمیز کردن و خشک کردن گوش نوزاد از گوش پاک‌کن استفاده نکنید. این کار شامل نحوه خشک کردن گوش نوزاد نمی‌شود و برای از بین بردن جرم گوش فرزندتان به هیچ عنوان نباید چیزی را وارد گوش او کنید. در این صورت، ممکن است پرده گوش نوزاد آسیب دیده و وضعیت جرم گوش او نیز بدتر شود.
  • انگشت خود را به هیچ عنوان وارد گوش نوزاد نکنید. این کار به اندازه وارد کردن گوش پاک‌کن به گوش نوزاد، آسیب‌زننده و مضر است.
  • هنگامی که با حوله، گوش فرزندتان را خشک می‌کنید، به هیچ عنوان، آن را وارد گوش نوزاد نکنید زیرا این کار مانند استفاده از گوش پاک کن و انگشت می‌تواند به پرده گوش نوزاد آسیب برساند.
  • در صورت جدی‌تر شدن مسئله جرم گوش فرزندتان، از قطره گوش نوزاد استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر جرم گوشی بد نیست. توصیه می‌شود در این شرایط حتما با متخصص اطفال مشورت کرده و با کمک او روشی مطمئن را برای تمیز کردن و خشک کردن گوش کودک انتخاب کنید.

در نهایت، به یاد داشته باشید که استفاده مناسب از نحوه خشک کردن گوش نوزاد به شما کمک می کند از سلامت فرزندتان مراقبت کرده و موجب آسیب رسیدن به گوش و شنوایی نوزاد نشوید. همچنین، اگر در مورد میزان جرم گوش نوزاد و احتمال عفونت گوش او نگران هستید حتما در این مورد با پزشک مشورت کنید.