کامل ترین راهنمای خرید وان حمام کودک و نوزاد

مرداد ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
راهنمای خرید وان حمام کودک

قبل از خرید وان برای کودک خود، حتما مطالب مربوط به راهنمای خرید وان حمام کودک را مطالعه کنید. اگر در حال تهیه سیسمونی و لوازم مورد نیاز کودک دلبند خود هستید، بهتر است قبل از خرید کمی مطالعه و تحقیق کنید و با درایت کامل و آگاهی از نیازهای واقعی یک کودک تازه متولد شده، برای خرید اقدام کنید. واقعیت این است که بازار سیسمونی پر است از کالاهایی که ظاهر بسیار بسیار زیبایی دارند و وسوسه خرید را در هر کسی ایجاد می‌نند، اما آیا واقعا خرید همه آنها الزامی و ضروری است.وان حمام کودک یکی از ملزوماتی است که در لیست سیسمونی نوزاد وجود دارد. سوال اینجاست، چه وانی برای کودک خود بخریم؟

بهترین وان برای نوزاد چیست؟

بهترین وان برای نوزاد چیست؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که خرید یک وان اختصاصی برای حمام کردن نوزاد، یکی از ضرورت‌ها است. پس خرید وان نوزاد، یک خرید اضافه یا به عبارت دیگر تجملاتی و بی‌خود نیست. اما سوال اینجاست که در میان انبوه مدل‌های وان در بازار، کدام را برای  استحمام کودک خود انتخاب کنیم و بخریم. خصوصا اینکه قیمت وان‌ نوزاد با یکدیگر تفاوت بسیار زیادی دارد. مثلا اگر یک سرویس وان نوزاد بخرید یا فقط یک وان تنها بخرید، قیمت‌های متفاوتی را باید بپردازید. حتی اینکه وان منتخب شما از یک برند داخلی باشد یا وارداتی مثل وان نوزاد چیکو، حتما در قیمت نهایی آن تاثیر دارد. بدیهی است که قیمت وان نوزاد دوش دار با قیمت یک وان ساده تفاوت بسیار زیادی دارد. اما کدام بهتر است؟

چه وانی برای کودکم بخرم؟

باید بدانید که حمام کردن کودک، خصوصا در روزها و ماه‌های اول تولد، تقریبا برای همه کمی استرس و ترس دارد؛ این موضوع کاملا طبیعی است؛ زیرا به هر حال نوزاد، موجود کوچک و بی پناهی است که نمی‌تواند خودش از خودش مراقبت کند و این شما هستید که باید حواستان را کاملا جمع کنید تا آسیبی به او نرسد. احتمالا وقتی به انواع وان حمام نوزاد و کودک در بازار می‌نگرید، نمی‌توانید تصمیم بگیرید که کدام را انتخاب کنید و بخرید. برای خرید یک وان خوب باید به اندازه کافی تحقیق کرده باشید و همه جوانب را در نظر بگیرید. 

  • وان‌های ساده

وان‌های ساده‌، وان‌هایی هستند که نه تاشو هستند، نه جای دوش دارند، نه پایه دارند و نه هیچ چیز دیگری. یک وان پلاستیکی که معمولا یک خروجی در انتها دارد و برخی از مدل‌ها نیز جای صابون و شامپو دارند. این وان‌ها در عین حالی که ساده هستند، بسته به جنس پلاستیکی که دارند، قیمت‌های متفاوتی هم دارند. یک نمونه از وان‌های ساده که بسیار هم مورد استفاده خانواده‌ها قرار می‌گیرد، ست کامل وان و لوازم شست و شو نوزاد و کودک است. یعنی ستی که شامل وان استاندارد، صندلی توالت فرنگی، صندلی حمام، سطل زباله، آبریز، سطل بزرگ دسته دار، چوب لباسی، گیره لباس، جاصابونی، لگن و توری وان است. نمونه دیگری از وان‌های ساده آنهایی هستند که فقط یک وان نسبتا بزرگ هستند که معمولا یک خروجی آب در کف وان دارند. بیشتر این وان‌ها قابلیت نصب توری وان دارند. تعدادی از آنها شیب دار هستند و تعدادی هم ساده. برخی جای صابون و شامپو دارند و برخی کاملا ساده هستند. 

  • وان‌های تاشو، وان‌های پایه‌دار و وان‌های بادی

اینگونه وان‌ها هر کدام کارایی و ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. وان‌های تاشو برای فضاهای که به اندازه کافی بزرگ نیستند، مناسب هستند. این وان‌ها را می‌توان بعد از هر بار استفاده تا کرد و در جای مناسبی از حمام قرار داد. وان‌های بادی بیشتر برای مسافرت مناسب هستند. البته نه اینکه استفاده از آنها در خانه مشکلی داشته باشد، اما معمولا هر بار باد کردن این وان‌ها کار سختی است.

وان پایه دار

وان‌های پایه دار هم به این دلیل طرفدار دارند که با قابلیت تنظیم پایه‌ها، شستن کودک هم در حالت نشسته و هم در حالت ایستاده را ممکن می‌کنند. 

  • وان‌هال لوکس

وان لوکس نوزاد

اینگونه وان‌ها دارای قابلیت‌ها و امکانات متفاوت و بیشتری هستند؛ مثلا موتور آب، دوش آب، ماساژور و... . این وان‌ها با توجه به امکانات ویژه‌ای که دارند، از همه انواع وان نوزاد گران‌تر هستند. 

  • وان‌های قابل تبدیل

این وان‌ها قابلیت افزایش سایز دارند. به این معنی که با بزرگتر شدن نوزاد، وان‌ها بزرگ‌تر می‌شود و در نتیجه قابل استفاده در سنین بالاتر هم هستند. 

  • آسان‌شور

آسان‌شور نوزاد دقیقا یک وان نیست، اما یک وسیله خوب و کاربردی برای شست و شو و حمام بردن نوزاد خصوصا در 6 ماه اول تولد است. اگر از تنها حمام کردن نوزاد خود کمی هراس دارید و به دنبال یک دستیار خوب برای حمام کردن کودک خود هستید، آسان‌شور یک وسیله کاربردی بسیار خوب است. این وسیله ظاهری شبیه به یک گهواره ساده دارد، البته از جنس توری تا هنگام شستن نوزاد، آب از این وسیله خارج شود. سر نوزاد در قسمت خاصی قرار می‌گیرد که کاملا نرم است. شیب آسان‌شور قابل تنظیم است و این امکان را دارد که مادر آسان‌شور را در شیب مورد نظر خود تنظیم کند. 

آسان شور نوزاد

آسان‌شور دقیقا تا پایان شش ماهگی نوزاد، یک وسیله کاملا کاربردی برای حمام کردن نوزاد است. خصوصا اینکه اگر از بغل کردن نوزاد در حمام هراس داشته باشید، این وسیله بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد. 2÷

یک راهنمایی کوچک برای حمام کردن نوزاد

وقتی نوزاد خیس می‌شود، حالت لیز و سُر پیدا می‌کند. باید بتوانید این حالت را کاملا کنترل کنید. این که گفتیم به این معنی نیست که از حمام کردن نوزاد خود بترسید، بلکه باید به حساسیت‌ها و ظرافت‌های این کار واقف باشید و با آگاهی کامل این کار را انجام دهید. 

توصیه می‌کنیم از ترس اینکه نتوانید این کار را انجام دهید، از انجام آن فرار نکنید. حداقل با کمک یک فرد با تجربه تر و با مشارکت خودتان، این کار را انجام دهید تا هم ترس‌تان از بین ببرد و هم لذت ببرید. 

استفاده از ابزارهای مختلف برای حمام کردن نوزاد می‌تواند به شما کمک کند تا این کار را راحت‌تر انجام دهید. به یاد داشته باشید که با هر بار حمام بردن نوزاد خود، بیشتر مطمئن می‌شوید که می‌توانید به تنهایی از عهده این کار بر آیید. در هر بار حمام کردن کودک یک نکته جدید یاد می‌گیرید و خیلی زود ترس شما از بین می‌رود. 

فقط به یاد داشته باشید که هنگام حمام کردن نوزاد، تمرکز خود را فقط روی این موضوع قرار دهید و هیچ کار اضافه دیگری انجام ندهید. از قبل حوله و سایر وسایل حمام را آماده کنید تا دستپاچه و سردرگم نشوید. 

کلام آخر

راهنمای خرید وان حمام کودک را یک بار دیگر با دقت کامل بخوانید. قرار نیست شما بهترین برند وان را تهیه کنید؛ توصیه ما این است که یک آسان‌شور برای شش ماه اول و یک وان ساده با اندازه بزرگ برای بعد از شش ماه کودک تهیه کنید. تجربه نشان داده است که چنین خریدی، کاربردی‌ترین خرید وان حمام نوزاد است. البته عده‌ای نیز توصیه می‌کنند که یک وان ساده با اندازه متوسط تا بزرگ به همراه یک توری وان برای شست و شوی کودک در همه سنین کفایت می‌کند. نهایتا این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که چه چیزی بخرید.