راهنمای خرید فرش اتاق کودک و عوامل مهم در انتخاب آن

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
راهنمای خرید فرش اتاق کودک

طی سال های اخیر که صنعت فرش با بهره گیری از ماشین آلات روز دنیا، با تحولات عظیم و دستاوردهای تازه ای مواجه شده است، طیف وسیعی از فرش های کودک، در بازار عرضه شده است.

چرا خرید فرش اتاق کودک از اهمیت زیادی برخوردار است؟

در واقع فرش ها بخش جدایی ناپذیر تمام فضاهای منزل هستند. از آشپزخانه و سالن پذیرایی گرفته تا اتاق نشیمن، اتاق خواب، راهروها و حتی اتاق کودک.

فرش ها به هر فضایی روح می دهند و گذشته از بعد زیبایی شان باعث ایجاد حس امنیت و آرامش در فضا می شوند.

فرش اتاق کودک نه تنها محل بازی کودک است، بلکه استراحت، انجام تکالیف، کتاب خواندن، فیلم دیدن و گاها غذا خوردن او نیز در این فضا انجام می شود. بنابراین انتخاب فرشی که از هر حیث، مناسب برای کودکان باشد می تواند خیال ما را از آسودگی و سلامتی کودک راحت نماید.

 فرش کودک اگر استاندارد باشد و از مواد اولیه ی مرغوب و با کیفیت تهیه شده باشد، می‌تواند از فرزند شما در مقابل حساسیت ها، آلرژی ها و سایر صدمات محافظت نماید.

انتخاب فرش برای اتاق کودک، ممکن است به خاطر تنوع زیادی که در طرح و رنگ آن وجود دارد، برای افراد بسیار گیج کننده باشد. اما این موضوع نباید شما را نگران کند، چون در این نوشتار قرار است شما را با اصول مهم در انتخاب فرش کودک آشنا نماییم. اصولی که می تواند کار انتخاب ر برای شما راحت تر نماید.

کودکان چه نوع فرش هایی را انتخاب می کنند؟

چیزی که ممکن است در درجه ی اول باعث جلب توجه کودکان در حین انتخاب فرش کودک شود، طرح و نقش آن است. بنابراین بایستی در انتخاب فرش ایده آل برای اتاق کودک، حتما به این موضوع توجه داشته باشید.

اگر کودک شما هنوز خردسال است و نمی تواند به تنهایی دست به انتخاب بزند، دست شما در انتخاب کردن بازتر است. بنابراین می توانید در انتخاب فرش کودک همراه او باشید و گزینه های مناسب را انتخاب نمایید. اما اگر فرزندتان به سنی رسیده است که علایق خاص خود را دارد، اجازه دهید که بر اساس علایق خود، مناسب ترین فرش موجود را انتخاب نماید.

برای کودکان در سنین پایین، فرش های رنگ روشن انتخاب مناسب تری هستند تا در صورت وجود لکه و یا آلودگی در سطح فرش، به سرعت متوجه آن شده و آن را برطرف نمایید. اما اگر  در این فکر هستید که فرش کودک را با رنگ تیره بگیرید تا آلودگی ها را کمتر در خود نشان دهد، بایستی بگوییم که این کار، انتخاب کاملا اشتباهیست.

خرید فرش کودک

در هنگام خرید فرش به چه نکاتی توجه نماییم؟

همانگونه که در ابتدا توضیح دادیم، موارد مختلفی در هنگام خرید فرش کودک وجود دارد که با توجه به آن ها، می توانید انتخاب های بهتر و مناسب تری داشته باشید. این موارد از این قرارند:

جنس الیاف و مواد اولیه ی فرش

جنس فرش کودک بایستی در عین حال که بسیار نرم و لطیف است، از ماندگاری و مقاومت بالا نیز برخوردار باشد.

تاکید بر این نکته از این جهت است که معمولا بچه ها انرژی و جنب و جوش زیادی دارند، بنابراین احتمال این که سطح فرش اتاقشان را دچار لکه ی مواد رنگی، خورده های مواد غذایی و آلودگی های این چنینی نمایند، زیاد است.

پس اگر مواد اولیه ی فرش از ماندگاری کافی برخوردار نباشد، ممکن است خیلی زود در اثر شستشو و نظافت های مکرر، آسیب دیده و دیگر جلوه ی روز اول را نداشته باشد.

به طور کلی فرش ها از نظر نوع الیاف، به دو دسته ی طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند.

پشم از جمله ی پر کاربردترین الیاف طبیعی بوده که استفاده از آن برای اتاق کودک می تواند گزینه ی مناسبی باشد. تنها ایراد این نوع فرش های برای کودکان، عدم استفاده از طرح های شاد کودکانه در بافت این فرش هاست.

اما مهم ترین ویژگی ای که می توان برای فرش های پشمی بر شمرد، قابلیت بالای آن ها در حوزه ی لکه گیریست. بنابرای فرش شما تا مدت ها تمیز و درخشان باقی خواهد ماند.

از طرف دیگر این فرش ها به طور کاملا طبیعی، ضد حساسیت هستند و بیشترین هماهنگی را با پوست بدن انسان دارند. به همین خاطر وقتی قرار است یک فرش کودک ضد حساسیت انتخاب کنید، اولین پیشنهادی که به شما می شود، از بین فرش های پشمی خواهد بود.

پلی استر نیز جزو معروف ترین الیاف مصنوعی است که در بافت فرش کودک از آن استفاده می شود. فرش های پلی استر در برابر رطوبت و شستشو بسیار مقاوم بوده و از طرفی طرح ها و رنگ های مناسبی برای اتاق کودک هم دارند. قیمت آن ها نیز به نسبت فرش های با الیاف طبیعی بسیار مناسب تر و مقرون به صرفه تر است.

ابعاد فرش:

توجه به ابعاد فرش در هنگام انتخاب فرش کودک ، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. خیلی مهم است که فرشی با اندازه ی مناسب برای اتاق کودکتان تهیه کنید.

بسیاری از مردم در حین خرید فرش اتاق کودک، به سراغ فرش های کوچک می روند. این کار بسیار اشتباه است. چرا که یک فرش مناسب برای اتاق کودک، بایستی تمامی سطح زمین را بپوشاند تا از آسیب احتمالی کودک در اثر برخورد با کف اتاق جلوگیری کند.

از طرف دیگر فرش های بزرگ تر می توانند به عنوان عایق گرما کاربر داشته و در فصل های سرد سال، اتاق کودک را گرم نگه دارند.اما اگر در منزل شما از کف پوش هایی نظیر موکت یا پارکت استفاده شده است، می توانید به سراغ فرش های کوچکتر هم بروید. برای اتاق نوجوانان، اگر میز مطالعه یا مبل و صندلی در اتاق قرار دارد، بهتر است که فرش به نحوی انتخاب شود که مانع حرکت آزادانه ی صندلی و میز نشود. بنابراین بهتر است ابعاد فرش را طوری انتخاب کنید که زیر میز یا تخت خواب نرود.

نرمی و لطافت

تمام فرش های کودک موجود در بازار، از نرمی و لطافت یکسانی برخوردار نیستند. بنابراین مهم است که در حین انتخاب فرش کودک به این موضوع توجه نمایید.

راهنمای خرید فرش کودک

برخی از فرش ها که معمولا با قیمت های بسیار ناچیز هم عرضه می شوند، از الیاف بسیار نامرغوبی تهیه شده و در اثر استفاده، خیلی زود لطافت اولیه ی خود را از دست می دهند. بنابراین راه رفتن و بازی کردن روی آن برای کودک لذت بخش نبوده و از طرفی با جذب بالای آلودگی، مو و کرک، خیلی زود ظاهر زیبای اولیه را از دست می دهند.  پس در حین خرید فرش کودک حتما به این موضوع توجه نمایید. فراموش نکنید که زیبایی و قیمت ارزان، همیشه دلیل موجهی برای کیفیت و کارایی نیست.

ضخامت فرش

همانگونه که گفتیم فرش ها به عنوان نوعی از عایق های حرارتی هم عمل می کنند. بنابراین انتخاب یک فرش با ضخامت مناسب می تواند باعث گرمایش بیشتر اتاق کودک نیز بشود.

کلام آخر

انتخاب فرش کودک ، یکی از آن موضوعاتیست که همیشه برای والدین از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین خاطر در این نوشتار تلاش کردیم که شما را با مهم ترین عواملی که منجر به انتخاب یک فرش استاندارد و ایده آل برای اتاق کودک می شود آشنا سازیم.