طرز خشک کردن انجیر زرد در خانه و نحوه نگهداری در طولانی‌مدت

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز خشک کردن انجیر زرد در خانه

اگر طرز خشک کردن انجیر زرد در خانه را بدانید و فوت و فن‌های این کار را به خوبی بلد باشید، می‌توانید یکی از گران‌ترین تنقلات و خشکبارها را تهیه کنید و از خوردن آن هم لذت ببرید. با توجه به اینکه معمولا و غالبا قیمت تازه محصولات با قیمت خشک شده آنها تفاوت بسیار زیاد دارد، از همین جهت خریدن انجیر در فصل آن و خشک کردن آن به کمک روش‌های موجود، می‌تواند صرف‌جویی زیادی در هزینه‌ها کند؛ خصوصا اگر انجیر خشک خیلی دوست داشته باشید و خیلی هم اهل خرید این محصول باشید. 

*اطلاع از فواید و طرز تهیه مربای انجیر +ترفندهای تهیه مربای خوشمزه

چگونه انجیر را خشک کنیم که سیاه نشود؟

پیش از هر چیزی باید بدانید که چه نوع انجیری را خشک کنید تا بتوانید به نتیجه بهتری برسید. باید بگوییم که بهترین نوع انجیر برای تهیه انجیر خشک مرغوب، انجیر استهبانات است. این انجیر، زرد و خوشرنگ و بسیار شیرین است و پس از خشک شدن شبیه انجیر خشک‌های بازاری می‌شود. پس پاسخ این سوال که آیا انجیر سیاه را می‌شود خشک کرد، هم مثبت است اگرچه گزینه بهتر و مناسب‌تری از انجیر سیاه هم وجود دارد. 

نکته‌ای مهم در خشک کردن انجیر این است که باید به میوه انجیر تا زمان نیمه‌خشک شدن و ریزش طبیعی زیر درخت فرصت داد. همچنین هنگام چیدن انجیر، باید کمی از ساقه به انجیر متصل باشد.

در تمامی روش‌های خشک کردن انجیر، پیش از هر کاری انجیرها را بشویید، سپس انجیر را درسته و با کمی ساقه خشک کنید یا ساقه آن را چیده و از وسط به دو نیم کنید.

البته به دلیل شرایط متفاوت موجود، ممکن است روش خشک کردن انجیر در باغات تولیدی عمده، در منازل و در کارخانه‌ها با هم متفاوت باشد.

نکته مهم دیگری که پیش از خشک کردن انجیر باید به آن توجه کنید این است که قبل از اینکه انجیر را خشک کنید ۱ فنجان شکر را در ۳ فنجان آب حل کنید و بگذارید بجوشد و به قوام بیاید. انجیرها را به آب و شکر اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه آهسته بجوشد. سپس انجیرها را از آب خارج کرده و با آفتاب یا با فر خشک کنید.

روش‌های خشک کردن انجیر در خانه

روش‌های خشک کردن انجیر در خانه

استفاده از نور آفتاب

خشک كردن انجير در آفتاب، اولین و معمول‌ترین روش برای خشک کردن انجیر است. انجیر را روی توری مشبک و در یک جهت چیده و به مدت چند روز در معرض نور خورشید قرار دهید. روی انجیرها را با یک توری نازک بپوشانید تا از گرد و غبار و حشرات در امان باشد. وقتی انجیرها خشک شد، باید آنها را صبح زود جمع کنید، زیرا گرم شدن هوا باعث نرم شدن میوه می‌شود و ماندگاری آن را پایین می‌آورد.

طرز تهیه انجیر خشک نخی

طرز تهیه انجیر خشک نخی

یک طريقه خشک كردن انجير در منزل استفاده از نخ است. می توانید برای خشک کردن انجیر ، میوه‌ها را به شکل تسبیح از نخ عبور داده و در محلی که در معرض نور خورشید باشد آویزان کنید. گاهی قبل از شروع خشک کردن انجیر با این روش، مقداری آرد به آن زده می‌شود. بنابراین طرز تهیه انجیر خشک آردی در خانه نیز به همین صورت است و روش خاص و منحصر دیگری ندارد. 

جریان هوا

استفاده همزمان از جریان هوا و آفتاب برای خشک کردن انجیر می‌تواند روند خشک کردن انجیر را تسریع کند. استفاده همزمان از این دو روش معقول‌تر است. 

حرارت دادن

در روش حرارت دادن برای خشک کردن انجیر به فر نیاز دارید. برای این منظور فر را از قبل گرم کرده و دمای آن را بر روی ۶۰ درجه سانتی‌گراد (۱۴۰ درجه فارنهایت)  قرار دهید. سپس میوه انجیر را روی صفحه مشبکی درون فر قرار دهید. درب فر باید کمی باز باشد تا رطوبت انجیر از فر خارج شود.  مراقب باشید درجه حرارت از ۱۳۵ درجه بیشتر نشود. در غیر این صورت انجیر بسیار داغ شده و پخته می‌شود. حتما انجیرهای درون فر را هر چند وقت یک‌بار بچرخانید و پشت و رو کنید.

مدت زمان مورد نیاز برای ماندن انجیر نیمه خشک درون فر در حدود ۱۲ تا ۱۸ ساعت است. انجیر تازه (تر)، ممکن است درون فر تا ۳۶ ساعت زمان نیاز داشته باشد. در این بین می‌توانید هر 8 ساعت فر را خاموش کنید. انجیر خشک زمانی درست می‌شود که آب داخل میوه کاملا خشک شود و انجیر حالت چروکیدگی پیدا کند.

دستگاه خشک کن

برای این کار باید دمای دستگاه را روی ۱۱۰ درجه قرار دهید تا انجیرها بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت خشک شوند.

مهمترین خواص انجیر خشک

  • افزایش استحکام استخوان‌ها و مفاصل: کلسیم موجود در انجیر خشک تا حد زیادی به افزایش تراکم استخوان‌ها و مفاصل کمک می‌کند و درصد ابتلا به پوکی استخوان را به حداقل می‌رساند.
  • کاهش وزن سریع: انجیر سرشار از فیبر است و با تقلیل احساس گرسنگی در فرد موجب کاهش وزن سریع می‌شود.
  • جلوگیری از پیری پوست و ریزش مو: انجیر خشک به لحاظ بهره‌مندی از انواع آنتی اکسیدان و مواد مغذی ضمن تقویت سلامت پوست و مو، از بروز چین و چروک و ریزش مو جلوگیری می‌کند. 
  • تقویت حافظه، بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر: آنتی اکسیدان موجود در انجیر خشک موجب بهبود عملکرد حافظه و کاهش آسیب‌های ناشی از استرس به مغز شود. جالب است بدانید که مصرف صحیح انجیر خشک تشکیل پلاک در بیماری آلزایمر را به تاخیر می‌اندازد و بدین ترتیب خطر ابتلا به آلزایمر و زوال مغز را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • کاهش میزان قند خون: انجیر خشک به لحاظ برخورداری از ویتامین E، استرول، تانن و سایر ترکیبات فنلی میزان گلوکز خون را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • انجیر خشک+گلاب: انجیر خشک خیس شده در گلاب برای درمان مشکلات دستگاه گوارش و درمان سریع یبوست بسیار مناسب است. از این ترکیب قدرتمند و عالی اغلب برای کودکان و سالمندان که معده و سیستم گوارش نسبتا ضعیف‌تری دارند، استفاده می‌شود.
  • مقوی رحم: انجیر خشک سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است و به لحاظ غنی بودن از انواع ویتامین و مواد معدنی موجب بهبود انقباضات رحمی می‌شود. از این‌رو مصرف صحیح انجیر خشک در دوره قاعدگی موجب کاهش درد می‌شود. علاوه بر این خونریزی ناشی از ترمیم دیواره رحم ضعف، بی‌حال و تغییر خلق و خوی بانوان را هم بهبود می‌بخشد.

*در این مقاله بخوانید طبع انجیر سیاه گرم است یا سرد

کلام آخر

اینکه چطور انجیر خشک کنیم تا شکل و قیافه بازاری داشته باشد، به صبر و حوصله‌ای که برای خشک کردن انجیر به کار می‌بریم، بستگی بسیار زیادی دارد. توجه داشته باشید به هر حال خشک کردن میوه در هر روش، به زمان نیاز دارد. حتما باید صبر کنید تا آب میان‌بافتی میوه تبخیر شود و میوه آبی نداشته باشد. در عین حال میوه در حال خشک باید از حمله حشرات در امان باشد و از خاک و گرد و غبار هم دور باشد. میوه‌های خشک شده یکی از گران‌ترین‌ خشکبارهای موجود در بازار هستند که ارزش غذایی بالایی دارند و بسیار هم خوش خوراک‌اند. اگر بتوانید طرز خشک کردن انجیر زرد در خانه را به خوبی اجرا کنید و این میوه پر خاصیت را به خوبی خشک کنید، یکی از بهترین و مفیدترین تنقلات را با هزینه کمتر و معقول‌تری تهیه خواهید کرد ؛ اگرچه زحمت زیادی را هم باید متحمل شوید.