از بین بردن جای جوش و لکه قهوه‌ای آن با راهکار موثر

اردیبهشت ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از بین بردن جای جوش

جوش و آکنه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است که بسیاری از ما آن را تجربه کرده و با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. علاوه بر جوش‌ها و آکنه‌ها که ناخوشایند هستند، جای آنها که برای مدت طولانی و یا همیشه بر روی پوست باقی می‌مانند نیز آزار دهنده است. جوش و آکنه به مرور زمان بهبود یافته و از بین می‌روند، اما این جای آنها است که بر روی پوست باقی مانده و به سادگی محو نمی‌شود. می‌توان گفت که هیچ درمان واحدی برای از بین بردن جای جوش‌ها وجود ندارد و درمان آن بسته به نوع پوست، نوع جوش، عمق و شدت آن برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. در این مطلب از گهواره با چندین روش خانگی برای از بین بردن جای جوش آشنا می‌شوید که می‌تواند به شما برای کم کردن و یا از بین بردن جای جوش کمک کند.

از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای جای جوش با روش خانگی

همه کسانی که پوست مستعد جوش و آکنه دارند، قطعا با جای جوش‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اند. لکه‌های قهوه‌ای به جا مانده از جوش و آکنه یکی از موارد ناخوشایندی است که ممکن است هر کدام از ما آن را تجربه کرده باشیم. این لکه‌های قهوه‌ای که بر روی صورت، بازوها، کمر و یا هر نقاط دیگر از بدن به جای مانده‌اند، به راحتی از بین نمی‌روند و برای مدت طولانی باقی می‌مانند و همین می‌تواند ناخوشایند و ناامید کننده باشد.

احتمالا شما هم برای درمان این لکه‌ها به پزشک مراجعه کرده‌اید و از داروهای شیمیایی زیادی استفاده کرده‌اید که ممکن است نتیجه رضایت بخشی نداشته باشند، به همین دلیل روش‌های خانگی را به شما معرفی می‌کنیم که امتحانش ضرری ندارد و می‌تواند به شما در کمرنگ کردن لک‌های قهوه‌ای و البته از بین بردن آنها کمک کند:

  • روغن بادام شیرین

روغن تراپی یکی دیگر از روش‌های از بین بردن لکه‌های تیره بر روی پوست است. روغن بادام شیرین به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین E و نیاسین به بهبود رنگ پوست و روشن شدن آن کمک می‌کند. این روغن به دلیل آنکه کومدون زا نیست، یعنی منافذ پوست را مسدود نمی‌کند، به راحتی می‌توان برای پاک کردن آرایش و یا محافظت و مرطوب کردن پوست در طول روز استفاده کرد.

  • ماست

یکی دیگر از روشن کننده‌های پوست، ماست است. ماست یک لایه بردار طبیعی است که می‌تواند لکه‌های تیره را از بین ببرد. ماست و محصولات لبنی به دلیل داشتن اسید لاکتیک، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند و لکه‌های تیره جای جوش و لکه‌های ناشی از پیری پوست را بهبود می‌بخشند. همچنین لبنیات به تعادل PH پوست کمک کرده و برای پوست‌های مستعد آکنه و جوش بسیار مفید است.

  • ماسک زردچوبه

زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به همین دلیل برای کاهش التهاب و اختلالات گوارشی از آن استفاده می‌شود. اما شاید جالب باشد که بدانید از این ماده در بخش مراقبت‌های پوستی بسیار استفاده می‌شود. زردچوبه از تولید ملانین پوست جلوگیری می‌کند. ملانین باعث ایجاد لکه‌های ناشی از پرپیگمانتاسیون می‌شود. برای محو کردن لکه‌های تیره و قهوه‌ای از ماسک زردچوبه و عسل استفاده کنید. برای روشن سازی پوست می‌توانید از چند قطره لیمو ترش استفاده کنید.

از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش با روش خانگی

* اگر می‌خواهید درباره ماسک خانگی جای جوش بدانید روی لینک آن کلیک نمایید.

سریع‌ترین روش از بین بردن جای جوش در چند ثانیه

یکی از شایع‌ترین شکایت‌های پوستی، جوش‌ها و جای آنها است که معمولا در بدترین زمان‌ها ظاهر می‌شوند: چند ساعت قبل از یک قرار کاری مهم یا یک روز قبل از یک مهمانی. به همین دلیل همه ما به دنبال راهی هستیم تا خیلی سریع از شر جای این جوش‌ها خلاص شویم. در اینجا با چند روش ساده برای از بین بردن جای جوش‌ها خواهیم پرداخت:

  • یخ

اولین قدم برای کم‌رنگ کردن جای جوش و یا آرام کردن یک جوش دردناک استفاده یخ است. چند قطعه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و هر بار 3 الی 4 دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. چندین بار در طول روز این روش را استفاده کنید تا باعث کاهش التهاب و کم‌رنگ شدن جای جوش‌ها شود.

  • عسل

عسل تعادل میان باکتری‌های موجود بر روی پوست را برقرار می‌کند و یکی از سریع‌ترین روش‌های درمانی برای از بین بردن جای جوش است. کافیست عسل را با مقداری پودر دارچین مخلوط کرده و برای چند ثانیه گرم کنید تا به حالت یک مایع غلیظ درآید. سپس برای 10 دقیقه روی پوست خود قرار دهید.

  • جوش شیرین

جوش شیرین یکی از قوی‌ترین لایه بردارهای طبیعی پوست است. جوش شیرین را با کمی آب و چند قطره لیمو ترش، برای روشن کردن پوست، مخلوط کرده تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس آن را روی جای جوش‌ها قرار داده و به مدت 15 دقیقه ماساژ دهید.

سریع ترین روش از بین بردن جای جوش

* اگر می‌خواهید درباره درمان جای جوش چربی زیر پوست صورت بدانید روی لینک آن کلیک نمایید.

از بین بردن جای جوش با ویتامین E در کمترین زمان

ویتامین E همیشه یکی از ترکیبات مهم در محصولات درمانی جوش و جای جوش است، اما اینکه به تنهای بتواند درمان قاطعی برای جوش و جای جوش باشد، چندان مشخص نیست. بسیاری از پزشکان ویتامین E را به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد، برای درمان و بهبود جوش‌های ناشی از التهاب تجویز می‌کنند. علاوه بر آن ویتامین E موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند. اما لازم به ذکر است که این کمک بیشتر از طریق ویتامین E موجود در مواد غذایی و مکمل‌ها صورت می‌گیرد و و ویتامین E موضعی کمترین تاثیر را خواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت که مصرف ویتامین E تنها به بهبود جای جوش کمک کرده و تاثیر مستقیم و عمیقی نخواهد داشت.

از بین بردن جای جوش قرمز آبله مرغان

آبله مرغان یک بیماری مسری است که بیشتر ما به آن مبتلا شده‌ایم. این بیماری باعث ایجاد تاول‌های زیاد بر روی سطح پوست می‌شود که بسیار ملتهب هستند. خاراندن تاول‌های آبله مرغان باعث ترکیدن آنها و پخش شدن عفونت بر سطح پوست و ایجاد تاول‌های جدید می‌شود. همچنین با ترکیدن این تاول‌ها جای عمیق آنها برای همیشه روی پوست باقی می‌ماند. موارد زیر می‌تواند به کم‌رنگ شدن لکه‌های ناشی از آبله مرغان کمک کند:

  • آلوئه ورا

آلوئه ورا به بهبود و تسکین التهاب و خارش کمک کرده و علاوه بر آن قرمزی ناشی از تاول‌های آبله مرغان را کاهش می‌دهد. ژل آلوئه ورا را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و اجازه دهید تا کامل جذب پوست شود.

  • عسل

عسل حاوی آنتی اکسیدان است و به تقویت کلاژن سازی و تسریع روند بهبودی کمک خواهد کرد. همچنین عسل خاصیت ضد عفونی کننده داشته و به درمان لکه‌های ناشی از آبله مرغان کمک کرده و زخم‌ها را خشک می‌کند.

  • آب لیمو

لیمو ترش به دلیل داشتن اسید سیتریک و ویتامین C که دارد، برای مقابله با جای زخم‌ها و روشن کردن پوست بسیار موثر است. در صورتی که پوست حساسی دارید و یا برای درمان کودکان می‌خواهید اعمال کنید، آبلیمو را با عسل مخلوط کرده و روی پوست قرار دهید.

از بین برن جای جوش قرمز آبله مرغاان

از بین بردن جای جوش روی بدن (کمر و بازو)

برای اینکه خیلی سریع از شر جوش‌ها و جای آنها خلاص شوید باید اول علت ایجاد جوش‌ها را بدانید تا بسته به آن روش درمانی را انتخاب کنید. اما باید بدانید زمانی که جوش‌ها از بین رفته و تنها جای آنها باقی ماند، روش‌های درمانی تقریبا برای همه یکسان هستند. موارد زیر می‌تواند به از بین بردن جای جوش بر روی بدن مانند کمر، بازوها، ران‌ها و نقاط دیگر کمک کند:

  • روغن درخت چای

این ماده طبیعی نوعی آنتی باکتریال، ضد قارچ و ضد التهاب است که برای از بین بردن جای جوش‌ها بر روی کمر، بازوها و همچنین برای برطرف کردن جوش‌ها بسیار موثر است. روغن درخت چای با داشتن خاصیت ضد عفونی کننده‌ای که دارد، منافذ پوست را از هرگونه سلول‌های مرده و آلودگی پاک کرده و باعث بهبودی پوست می‌شود.

  • روغن زیتون

یکی دیگر از مواردی که استفاده آن بسیار توسط پزشکان توصیه می‌شود، روغن زیتون است. این روغن می‌تواند سبوم یا چربی تولید شده توسط سلول‌های پوستی را تنظیم کرده و علاوه بر اینکه از ایجاد جوش‌های جدید جلوگیری می‌کند، سلول‌های مرده در منافذ پوست را از بین برده و باعث روشن شدن پوست می‌شود.

بهترین پماد و کرم و صابون برای جای جوش صورت

برای بسیاری از افراد استفاده از داروهای شیمیایی مانند پمادها، کرم‌ها و صابون‌ها توصیه می‌شود. موارد زیر که برای از بین بردن جای جوش استفاده می‌شود با بررسی دقیق انتخاب شده است، با این حال توصیه می‌شود قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید.

  • کرم رژودرم
  • کرم فیس دوکس
  • ژل ضد آکنه سینره
  • کرم کترل بایورگا
  • پماد زینک اکساید
  • صابون دیترون 
  • صابون کاپوس
  • صابون نوباکتر
  • صابون گوگرد

از بین بردن جای جوش روی کمر

داروی از بین بردن جای جوش در یک روز

برای استفاده از روش دارو درمانی برای از بین بردن جوش‌ها و جای آنها، توصیه می‌شود به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک متخصص باتوجه به نوع پوست شما، نوع و علت جوش، عمق جای جوش و شرایط فیزیکی شما دارو مناسب را برای شما تجویز می‌کند.

از بین بردن جای جوش عمیق با لیزر

لیزر درمانی یکی از روش‌های درمانی برای از بین بردن جای جوش است. می‌توان گفت که لیزر درمانی آخرین مرحله برای درمان است که معمولا برای جای جوش‌های عمیق استفاده می‌شود. لیزر می‌تواند با حداقل رساندن لکه‌های باقی مانده از جوش‌های قدیمی، بافت اسکار را از بین می‌برد و در عین حال به رشد سلول‌های جدید و سالم پوست کمک می‌کند تا جایگزین بافت اسکار شود. گرمای ناشی از لیزر جای جوش لایه رویی پوست را که دارای زخم یا لکه است، از بین می‌برد و اینگونه پوست صاف‌تر و بدون لک بنظر می‌رسد. لیزر انواع مختلفی دارد که بسته به مشکل پوستی شما پزشک برای شما نوع لیزر را انتخاب می‌کند.